Transparent
Inloggen
Sluiten

Feyenoord Forum » Overige onderwerpen » Geopolitiek

Deze normale topic is open en bestaat uit 13 pagina's: 1 2 3 4 ... 8 9 10 11 12 13

Linkse regering in Duitsland haalt de onze rechts in met grenscontroles. PVV wil hetzelfde is volgens mij ook niks mis mee open grenzen sinds Schengen verdrag is ook achterhaald met een douane doe je iig iets aan de instroom of verdachte personen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Marc Acardipane schreef op 10 september 2024 om 01:52:

Probleem is ook dat Gaza ver weg ligt van de West Bank en dan een staat dat zeer vijandig tegenover Joden staat iig de Islamisten en toch een behoorlijke oppervlakte heeft tov het westerse Israël. Israël kan een land naast zich met fundamentalistische autoriteiten never toestaan.


Bij een twee Staten-oplossing zullen de grenzen opnieuw getrokken moeten worden.

 

+1/-0

Ga je kijken Marc vannacht drie uur Nederlandse tijd?

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Knakkie schreef op 10 september 2024 om 16:13:

Ga je kijken Marc vannacht drie uur Nederlandse tijd?



Marc gaat ons live updates geven.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Willykment schreef op 10 september 2024 om 18:20:

open/sluit de onderstaande quote:

Knakkie schreef op 10 september 2024 om 16:13:

Ga je kijken Marc vannacht drie uur Nederlandse tijd?



Marc gaat ons live updates geven.



:D :D :D

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Willykment schreef op 10 september 2024 om 18:20:

open/sluit de onderstaande quote:

Knakkie schreef op 10 september 2024 om 16:13:

Ga je kijken Marc vannacht drie uur Nederlandse tijd?



Marc gaat ons live updates geven.



:B Het eerste wat ik doe morgenochtend is Marc’s commentaar lezen hier

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Knakkie schreef op 10 september 2024 om 16:13:

Ga je kijken Marc vannacht drie uur Nederlandse tijd?



Voor dit debat tussen de presidentskandidaten blijf ik persoonlijk niet wakker. Dan ga ik de verkiezingsavond 5 november zeker wel doen. Dat vind ik echt prachtig om te volgen, lekker switchen tussen CNN, MSNBC en Fox; ieder met hun eigen insteek, verslaggevers op locatie en hun eigen 'Scherm-mannetjes'.

Bij een plaatselijke studentenvereniging hier in de stad wordt deze avond altijd aangegrepen voor een soort feestavond waar iedereen (ook buitenstaanders) zijn uitgenodigd. Ook dat is erg leuk en best bijzonder.

Het blijft toch het slotstuk van de grootste politieke show op aarde.

 

+1/-0

Haha ik moet morgen pas om 12 uur beginnen dus ga zeker het begin even meepakken de rest kan ik dan morgenochtend wel even kijken als ik wakker ben. Ze schijnen elkaar zelfs nooit ontmoet tehebben.

 

+1/-0

Overigens volg ik het meest CNN ze zitten in zwaar weer in de USA maar het is altijd wel vermakelijk veel vd kritiek op hun vind ik niet terecht ze hebben altijd goede sprekers ook al ben ik het niet altijd eens.
Trouwens de stem van CNN is overleden
James Earl Jones this is CNN.

 

+1/-0

Trump is verbaal sterk maar heb zijn oneliners gemist vanacht natuurlijk zijn stokpaardjes kwamen langs maar het leek wel of hij zijn beleid als President moest verdedigen en Harris de VP de uitdager is. Dat zij dom zou zijn daar heeft ze korte metten meegemaakt. Enige minpunt van haar is dat ze weinig ervaring heeft met een Xi Putin of andere wereld leiders.

 

+1/-0

Er is vooral ophef over die Haitians die zouden huisdieren eten in Ohio, maar in die Voodoo cultuur gebeuren rare dingen dat Trump dat gebruikt komt niet uit de lucht vallen.

 

+1/-0

Trump had zich slecht voorbereid, en je merkt ook wanneer hij afwijkt van de strategie waarop hij gebriefd is; dan begint het 'ratelen'.

Hij heeft bij zijn achterban niet veel te winnen, die gaan toch wel op hem stemmen want Harris is voldoende afgeschilderd als een gevaar dat heel ver van hen af staat. Of hij met dit debat de kleine groep 'zwevende' kiezers heeft overtuigd, volgens de analisten in de Amerikaanse media niet.

Ik denk echter dat er een groep is die door de media en peilingen 'niet gezien' wordt. Een groep die sowieso niet stemt, en dat eigenlijk nog nooit gedaan heeft. Maar die Trump in 2016 heeft weten te mobiliseren, en die hem de winst hebben opgeleverd toen. De vraag is of hij die voldoende bereikt, zodat ze wel de gang naar de stembus willen maken.

Harris heeft het beter gedaan, in de zin dat zij zich niet alleen geprofileerd heeft als kandidaat voor de eigen achterban, maar ook als redelijk alternatief voor de zwevende kiezer.

Het blijft echter heel dicht bij elkaar liggen, en onmogelijk om een winnaar in November te voorspellen.

Ik stoorde mij overigens weer vreselijk aan de verslaggeving bij de NOS, en dan in het bijzonder van correspondent Marieke de Vries. Die schilderde Trump na het debat weer af als leugenaar en labiele gek; en uit al haar woorden druipt de minachting en het ongeloof dat er uberhaupt mensen zijn die overwegen op Trump te stemmen. Het onvermogen om over de eigen voorkeur en het eigen perspectief te stappen, is werkelijk stuitend.

Mocht Trump straks winnen (en het ligt ontzettend dicht bij elkaar), dan krijg je dat totale ongeloof. Waarom toch? Als journalist wil je toch verdiepen in ' de andere kant van het verhaal' en begrijpen waarom in de VS Trump toch zo'n achterban heeft?

 

+1/-0

Blijf me vooral verbazen over dat bizarre kiesstelsel in de VS (net als in Groot-Brittannië trouwens). Dat is de reden dat het nog spannend is. Hillary Clinton haalde in totaal 3 miljoen stemmen méér, maar verloor toch van Trump. Puur omdat sommige relatief dunbevolktere staten wel veel kiesmannen afvaardigen. Komt er gewoon op neer dat een stem in de ene staat meer waard is dan in de andere. De popular vote geldt niet en dat is van een afstand bezien onrechtvaardig.

Moet je je voorstellen dat je in NL de verkiezingen verliest omdat je Zeeland en Friesland niet achter je krijgt, terwijl je absoluut gezien wel de meeste stemmen haalt.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:




Wanneer je de VS als 1 groot land ziet, dan is dit systeem in bepaalde opzichten inderdaad 'oneerlijk'. Wanneer je echter realiseert dat de verschillen tussen staten en regio's onderling enorm zijn, dan is deze vorm een stuk beter te begrijpen.

Ik vergelijk het altijd met de EU en het Europees Parlement. De grote landen van Europa hebben zo'n grote vertegenwoordiging daar, dat ze de dienst uitmaken. En dat je als klein land het risico loopt dat de beslissingen van het EP aan jouw identiteit en cultureel-maatschappelijke norm voorbijgaan.

Het federale kiesstelsel in de VS, is er veel meer op gericht de kleinere staten hun eigen identiteit en inspraak (alhoewel onevenredig) te laten behouden. Dit leidt ertoe dat de Republikeinen 'oververtegenwoordigd' zijn in het aantal kiesmannen, ten opzichte van de 'popular vote'.

Maar meer nog dat het komt omdat kleinere staten in verhouding teveel kiesmannen hebben, ten opzichte van grote staten; komt het doordat er per staat ook een 'winner takes all'-principe geldt. Dus het maakt niet uit hoe groot het verschil per staat is, als je meerderheid van stemmen hebt krijg je alle kiesmannen achter je.

 

+1/-0

FBI spreekt van ogenschijnlijke moordpoging
Trump veilig na geweerschoten op zijn golfresort
onze correspondent

WASHINGTON - De Amerikaanse presidentskandidaat Donald Trump is opnieuw ontsnapt aan een vermoedelijke moordaanslag. De Secret Service opende het vuur op een man met een AK-47 op het golfresort waar de zakenman speelde.

 

+1/-0

Twee moordaanslagen Trump moet gestopt worden blijkbaar. Natuurlijk het zijn eenlingen maar op de achtergrond heb je veel tegenstanders de CIA en anderen zijn ook geen fan van hem.

 

+1/-0

Nasrallah de hoogste leider van Hezbollah zou inderdaad omgekomen bij de aanval in Beiroet. Terwijl Netanyahu de VN toesprak Israël speelt hoog spel maar de Mossad maakt na de piepers weer een statement.

 

+1/-0

Vance vs Walz straks hoe moet het verder in het midden oosten de USA lijkt zwakker dan ooit. Gelukkig hebben we Rutte nu als NAVO SG lol.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Marc Acardipane schreef op 02 oktober 2024 om 02:26:

Vance vs Walz straks hoe moet het verder in het midden oosten de USA lijkt zwakker dan ooit. Gelukkig hebben we Rutte nu als NAVO SG lol.



De vraag is of de huidige situatie in het Midden-Oosten ontstaan is doordat de VS zwakker lijkt dan voorheen. Dat impliceert dat de VS met haar kracht en invloed de koers van Israel kan sturen en beinvloeden.

Ik denk eerder dat Israel haar belangrijkste bondgenoot graag wil laten geloven dat dit het geval is, gezien het profijt dat het land daarvan heeft. Maar dat Israel feitelijk doet waar het zelf zin in heeft, en daarin de oren niet laat hangen naar welk ander land of de mondiale gemeenschap als zodanig.

En dat Israel dat nog nooit gedaan heeft. Daarin is zij niet veranderd.

In zekere zin is de verhouding misschien wel dat Israel onvoorwaardelijke steun uit Washington verwacht, ongeacht hun koers. Het Witte Huis moet verantwoordelijk wat Israel uitvreet, en hoe ze dat doen; dat is verder Israels probleem niet.

Zoals ik al eerder hier gepost heb, een totaalbeeld van alles wat ten grondslag ligt aan de huidige situatie in het Midden-Oosten kan ik niet schetsen. Dat kan niemand volgens mij. Een oordeel over wie er gelijk heeft, wie er over de schreef gaat/is gegaan en wie moet inbinden om tot een oplossing te komen; ik waag me er niet aan.

Wat ik wel weet; Hezbollah vuurt vanuit Libanon constant raketten af op Israelisch grondgebied. Dat Israel daar vroeg of laat tegen in actie zou komen, was evident. Het lijkt nu gedeeltelijk een afleiding te zijn van de acties die Israel in Gaza uitvoert. Binnen het land is er voor de aanval op Libanon (vanwege de constante dreiging en retoriek van Hezbollah) groot draagvlak.

Iraan steunt Hezbollah, en Libanon is een corrupt land zonder noemanswaardig bestuur; dat Hezbollah daar hun gang kan gaan is deels onmacht maar ook gewoon omdat Libanezen Israel als aartsvijand zien. Israel verdedigt in de kern echt haar eigen land en voortbestaan door de tegenaanval te kiezen richting Libanon/Hezbollah.

De vraag is waar ze stopt, en het is aan iedereen zelf te bepalen in hoeverre dat nog onder 'zelfverdediging' valt. Dat zal afhankelijk zijn van hoe iedereen persoonlijk tegen deze situatie aankijkt.

Dit bericht is gewijzigd op 2 oktober 2024, 13:03:18.

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 13 pagina's: 1 2 3 4 ... 8 9 10 11 12 13

Feyenoord Forum » Overige onderwerpen » Geopolitiek