Transparent
Inloggen
Sluiten

Feyenoord Forum » Overige onderwerpen » Geopolitiek

Deze normale topic is open en bestaat uit 17 pagina's: 1 2 3 4 ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 19 november 2024 om 21:46:

Een oplossing met twee staten, zal niet leiden tot een veiliger Israël of een rustiger regio. Er is teveel aan de hand en er zijn teveel partijen betrokken. Ik denk dat het nog veel verder moet escaleren, voordat er een situatie kan ontstaan waarin we het kunnen hebben over ‘rust en vrede’ in het Midden Oosten.

Israël zal vroeg of laat Iran aanvallen, of ieder geval pogen het regime daar te doen laten vallen. Zolang de ayatollahs aan de macht zijn, is Israël niet veilig. En zullen terroristische groepen die tot doel hebben Israël te vernietigen, gesteund en gefaciliteerd blijven worden.

It will get a lot worse, before it gets better

Hoeveel slechter moet het nog worden dan? Het is een kwestie van politieke wil om tot een oplossing te komen.

+1/-0

Het lijkt erop dat Rusland economisch bijna naar de Filistijnen is. Met name 2025 zou wel eens een cruciaal jaar kunnen worden, dat zij het niet meer op kunnen brengen om zoveel geld aan het leger te kunnen besteden. Er zijn te weing arbeidskrachten, ze scoren sky high met faillissementen en er is uberhaupt geen geld meer voor gezondheidszorg en overige zaken. Dan is de inflatie natuurlijk buitensporig zodat voor de Russen straks het levensonderhoud allemaal niet meer te betalen is.

Dus, gewoon zorgen voor voldoende middelen voor Oekraine, zodat ze terrein terug kunnen winnen voordat er onderhandeld gaat worden. Uitputten die handel, Poetin lik op stuk geven. Hij denkt dat de tijd aan zijn zijde staat, maar eigenlijk niet.

Helaas zal er wel te snel onderhandeld gaan worden, zodat hij er toch nog (te) goed vanaf komt (met alle gevolgen van dien). En zal hij dus over een aantal jaren, na zijn wonden te hebben gelikt, verder gaan met gebiedsuitbreiding. En Europa? Die was erbij en keek ernaar, want denk maar niet dat dat hierop geanticipeerd wordt.

+1/-0

kees592 schreef op 19 november 2024 om 22:48:

(...)Hoeveel slechter moet het nog worden dan? Het is een kwestie van politieke wil om tot een oplossing te komen.

Ik verwacht op termijn een directe aanval van Israel op Iran. Er zullen geen grondtroepen ingezet worden, maar via de lucht zullen doelen bestookt worden die Iran (het land en het huidige regime) moeten destabiliseren. Het doel zal zijn dat de oppositie uiteindelijk de macht kan grijpen en de ayatollahs verdrijven.

Al denk ik dat dit gepaard zal gaan met relatief minder (burger)slachtoffers dan de oorlog in Gaza, zal zo'n openlijke aanval de verhoudingen in de regio verder op scherp zetten. Wie weet wat daarvan komt.

De relatie tussen de verschillende landen en partijen/kampen onderling, maken het allemaal bijzonder complex en vooral ook precair. Kijkend naar bijvoorbeeld de Soennieten en Sjiieten; die kunnen elkaars bloed wel drinken, maar kennen in Israel tot op zekere hoogte weer een gemeenschappelijke vijand. Maar andersom vindt Israel bij meer pragmatisch-ingestelde partijen een soort 'bondgenootschap' tegenover de radicale, principiele partijen.

Zoals Marc terecht opmerkt, voor 7 oktober was de toenadering tussen Israel en Saudi-Arabie zodanig dat er sprake was voor een steeds meer normaliserende verstandhouding. De basis hiervoor was in feite de gezamenlijke haat tegen Iran, die voor de Saudi's op dat moment bovenliggende prioriteit kreeg vanwege hun strijd in Yemen tegen de door Iran gesteunde Houthi-rebellen.

Als Hamas een groot succes heeft geboekt met haar moordpartij op 7 oktober, is het wel dat die genormaliseerde dialoog tussen Israel en verschillende landen in de regio (naast SA ook een aantal Emiraten en Jordanie) op zijn gunstigst (vanuit mijn perspectief) in de ijskast is gezet. Maar meer realistisch dat men terug bij af is.

Je opmerking dat het een kwestie van politieke wil is, gaat vrees ik voorbij aan een fundamenteel probleem; de vertegenwoordiging van de Palestijnen. Hamas is in Gaza het gekozen bestuur, in (niet zo democratisch verlopen) verkiezingen hebben zij de overwinning geclaimd en de macht naar zich toe getrokken. De PA (Palestijnse Autoriteit) had/heeft daar niets meer te vertellen.

Hamas is een terreurorganisatie. Israel kan op dit moment onmogelijk met wat er van Hamas over is, in onderhandeling over een mogelijke twee staten-oplossing. Daar is meer dan politieke wil voor nodig.

+1/-0

Netanyahu heeft veel op zijn kerfstok. Hij heeft eerder de banden met de Palestijnse Autoriteit gedecimeerd, en je zou kunnen beargumenteren dat dit de opkomst van de politieke tak* van Hamas heeft geholpen. Mij gaat het echter te ver om hem op basis daarvan enige verantwoordelijkheid toe te schrijven voor de terreur van 7 oktober.

Los daarvan, de keuze om het Palestijnse bestuur en de gebieden meer en meer te isoleren kwam niet uit de lucht vallen. Het was weer een gevolg van toenemende aanslagen van terroristen die vanuit de Palestijnse gebieden op grondgebied van Israel kwamen. Israel verweet de PA daar te weinig tegen te doen.

Zoals ik eerder aangegeven heb, ik vind het bijzonder lastig om een oordeel te vellen over welke partij dan ook in dit conlict. Alle gevolgen, hebben een oorzaak. Die weer een reactie zijn op een eerdere gebeurtenis. Wat weer het gevolg was van iets anders. etc. etc. Het is een eeuwenlange opeenstapeling van vingerwijzen ('ja, maar hij doet dit.' 'Hij deed dat') en consequenties van eerdere gebeurtenissen. Niemand gaat vrijuit, en inmiddels is het overzicht totaal verdwenen.

Iedereen die beweerd dat ze een compleet beeld hebben, en op basis daarvan kunnen zeggen wie er in welke mate verantwoordelijkheid is; is onvolledig.

*=In hoeverre je kunt spreken van een aparte politieke tak van Hamas in Gaza, is te betwisten. Als je ziet hoe vervlochten alle organisaties in Gaza met elkaar zijn, zelfs medewerkers van VN-programma's hebben de aanval van 7 oktober fysiek gefaciliteerd door vervoer van/onderdak aan wapens en terroristen. Er was/is in Gaza vrijwel geen scheiding tussen terreur en bestuur/politiek.

+1/-0

MIddenveldert schreef op 20 november 2024 om 14:19:

Netanyahu heeft veel op zijn kerfstok. Hij heeft eerder de banden met de Palestijnse Autoriteit gedecimeerd, en je zou kunnen beargumenteren dat dit de opkomst van de politieke tak* van Hamas heeft geholpen. Mij gaat het echter te ver om hem op basis daarvan enige verantwoordelijkheid toe te schrijven voor de terreur van 7 oktober.

Los daarvan, de keuze om het Palestijnse bestuur en de gebieden meer en meer te isoleren kwam niet uit de lucht vallen. Het was weer een gevolg van toenemende aanslagen van terroristen die vanuit de Palestijnse gebieden op grondgebied van Israel kwamen. Israel verweet de PA daar te weinig tegen te doen.

Zoals ik eerder aangegeven heb, ik vind het bijzonder lastig om een oordeel te vellen over welke partij dan ook in dit conlict. Alle gevolgen, hebben een oorzaak. Die weer een reactie zijn op een eerdere gebeurtenis. Wat weer het gevolg was van iets anders. etc. etc. Het is een eeuwenlange opeenstapeling van vingerwijzen ('ja, maar hij doet dit.' 'Hij deed dat') en consequenties van eerdere gebeurtenissen. Niemand gaat vrijuit, en inmiddels is het overzicht totaal verdwenen.

Iedereen die beweerd dat ze een compleet beeld hebben, en op basis daarvan kunnen zeggen wie er in welke mate verantwoordelijkheid is; is onvolledig.

*=In hoeverre je kunt spreken van een aparte politieke tak van Hamas in Gaza, is te betwisten. Als je ziet hoe vervlochten alle organisaties in Gaza met elkaar zijn, zelfs medewerkers van VN-programma's hebben de aanval van 7 oktober fysiek gefaciliteerd door vervoer van/onderdak aan wapens en terroristen. Er was/is in Gaza vrijwel geen scheiding tussen terreur en bestuur/politiek.

Kan het ook te maken hebben dat Iran, de Houthi's die zich in Zuid-Jemen hebben verschanst om piraterij op de koopvaardij uit te voeren, de dreiging van de vredes overeenkomst van Israel met Saoudi Arabie te verstoren, wat ze uiteindelijk is gelukt? De storende factor is en blijft Iran, die de in vrede levende volkeren volstopt met bedreigingen en angstaanjagende acties.

+1/-0

Het heeft allemaal links- en rechtsom met elkaar te maken, en invloed op elkaar. In eerdere reacties geef ik al aan dat de Iran-proxy's een aanzienlijke rol spelen inmiddels.

Uiteindelijk gaat Israel met haar acties tegenover zowel Hamas als Hezbollah (beide door Iran gesteund) de terreur en dreiging niet uitroeien. Niet zolang de grote steun en financier van die groeperingen buiten schot blijft.

Daarom denk ik dat Israel op den duur zal doorschakelen en ook Iran direct zal gaan aanvallen.

Een land als Saudi-Arabie zal dit enerzijds toejuichen, want zij kunnen het bloed van de sjiieten wel drinken. Anderzijds zullen ze (voor de buhne) hun afschuw uitspreken, want het zijn toch ook wel 'moslim-broeders'. In zekere zin.

+1/-0

Marc Acardipane schreef op 20 november 2024 om 21:26:

En de ellende is dat straks die gasten gaan en staan in heel Europa. Op die manier blijft het zo lek als een mandje.

+1/-0

Hij voelde zich bedreigd door de oppositie, die volgens hem meer toenadering tot N-Korea zoekt. Als je dan in een minderheid zit, dan kan ik me best indenken, dat je naar andere oplossingen zoekt om je beleid door te drukken.

+1/-0

Mondiaal is de situatie momenteel compleet anders dan eind 2016, toen Trump de eerste keer verkozen de verkiezingen gewonnen had. De onzekerheid over hoe hij zich zou gaan gedragen vanuit het Witte Huis, leidde tot een soort vacuum van afwachten en vrees.

Dat een zittende Amerikaanse president (toen Obama, nu Biden) in de maanden tussen de verkiezingsuitslag en de machtsoverdracht niet erg veel meer doet dan 'op de winkel passen', draagt daar niet aan bij.

Nu is er ook veel onzekerheid, wellicht minder sterk veroorzaakt door het aankomende aantreden van Trump maar wel door veel andere landen/regio's die onder spanning staan en waar het (politiek en economisch) onrustig is.

Nederland moet zich (grote) zorgen maken over wat er gebeurt in Duitsland, waar de economie nog altijd voor een groot deel leunt op de zware/auto industrie en die sector het heel zwaar heeft. De economie in de eurozone wordt overeind gehouden door Duitsland, als dat land in een recessie valt gaat de rest keihard mee. Over Frankrijk zou ik me minder druk maken; een grote economie maar daar is altijd wat aan de hand en is politieke onrust eigenlijk de norm.

De situatie in Zuid-Korea is op het mondiale toneel van belang, maar voor Nederland een stuk minder.

Trump zou weleens een zegen kunnen zijn voor de wereld. Hij wil geen oorlog (tenzij hij die zélf initieert); dat is slecht voor de wereld-economie. In conflicten waarin de VS geen (directe) rol speelt, zijn alle overige betrokken partijen bang voor hem. Ze kunnen hem niet peilen. Dat geeft hem een voordeel, hij kan iedereen dwingen aan tafel te komen; niemand weet hoe hij zal reageren wanneer je dat weigert. Dat geldt ook voor een eventueel concept-akkoord; wanneer je dat als partij weigert, weet je ook niet wat hij op tafel legt om je dwingen te tekenen.

Misschien keert de rust juist wel terug, als hij president is.

+1/-0

Syrië is een puinhoop. Het regime van Assad is in elkaar gestort, omdat de bondgenoten die hem ruggesteun gaven op andere fronten actief zijn. Rusland is de Oekraïne binnengevallen. Iran kan zich vrijwel niets permiteren, omdat iedere grootschalige troepenbeweging door Israël wordt gemonitord en gezien kan worden als voorbereiding op een directe aanval. Iets wat de IDF voor zal willen zijn. En datzelfde Israël heeft Irans proxy's al volledig gedecimeerd (Hamas/Hezbollah).

De vreugde in Syrië dat Assad vertrokken is, is volkomen logisch en terecht. De vraag is echter wat daar nu voor in de plaats komt. De groeperingen die hem verdreven hebben, zijn in feite voortgekomen uit Al-Qaeda, IS en aantal andere, niet minder extremistische facties. Die hebben vrijheid, tolerantie, democratie en burgerrechten ook niet erg hoog op de agenda staan.

Israël heeft niet voor niks van de gelegenheid gebruik gemaakt door een aantal plekken in Syrië met aanzienlijke militaire voorzieningen volledig plat te gooien en een aantal strategische plekken in Syrië rond de grens met Israël te betrekken.

Ik ben inmiddels zover dat ik niet geloof dat er voor de regio een vreedzame oplossing is. Teveel mensen met teveel verschillende geloofsopvattingen die elkaar totaal niet verdragen, in een gebied waar amper te leven valt. En de plekken waar dat leven wel mogelijk is, zijn zodanig schaars dat 'erom vechten' eigenlijk de enige optie is. De ruimte om een ander erop toe te laten, en vervolgens een bepaalde modus vinden om er samen te leven; dat lijkt gewoonweg onmogelijk.

+1/-0

Zo lang ze elkaar het licht in de ogen niet gunnen wordt het niks. Ze slaan elkaar de hersens in onder het aanroepen van dezelfde god. HTS predikt nu verdraagzaamheid, maar eerst zien dan geloven. Religie is en zal een probleem zijn en anders is het de schuld van het Westen wel.
Ik houd mijn hart vast, zeker na het verhaal van die Mazen al-Hamada gezien te hebben, wat een treurnis.

+2/-0

MIddenveldert schreef op 13 december 2024 om 11:30:

Syrië is een puinhoop. Het regime van Assad is in elkaar gestort, omdat de bondgenoten die hem ruggesteun gaven op andere fronten actief zijn. Rusland is de Oekraïne binnengevallen. Iran kan zich vrijwel niets permiteren, omdat iedere grootschalige troepenbeweging door Israël wordt gemonitord en gezien kan worden als voorbereiding op een directe aanval. Iets wat de IDF voor zal willen zijn. En datzelfde Israël heeft Irans proxy's al volledig gedecimeerd (Hamas/Hezbollah).

De vreugde in Syrië dat Assad vertrokken is, is volkomen logisch en terecht. De vraag is echter wat daar nu voor in de plaats komt. De groeperingen die hem verdreven hebben, zijn in feite voortgekomen uit Al-Qaeda, IS en aantal andere, niet minder extremistische facties. Die hebben vrijheid, tolerantie, democratie en burgerrechten ook niet erg hoog op de agenda staan.

Israël heeft niet voor niks van de gelegenheid gebruik gemaakt door een aantal plekken in Syrië met aanzienlijke militaire voorzieningen volledig plat te gooien en een aantal strategische plekken in Syrië rond de grens met Israël te betrekken.

Ik ben inmiddels zover dat ik niet geloof dat er voor de regio een vreedzame oplossing is. Teveel mensen met teveel verschillende geloofsopvattingen die elkaar totaal niet verdragen, in een gebied waar amper te leven valt. En de plekken waar dat leven wel mogelijk is, zijn zodanig schaars dat 'erom vechten' eigenlijk de enige optie is. De ruimte om een ander erop toe te laten, en vervolgens een bepaalde modus vinden om er samen te leven; dat lijkt gewoonweg onmogelijk.

Ik zie de landen zelf ook weinig wil om te vechten tegen dit soort organisaties, zal je ook in Irak bv.
De westerse landen zijn nog meeste die wat doen.
Ik zou lekker terugtrekken , als jullie dit soort landen willen en niet tegen vechten dan hou je het zo.
En je moet gewoon naar een heel streng immigratie beleid, we leven in een westers land en je komt van een moslim land dan past dat moslim land waarschijnlijk beter bij je lijkt mij dat de westerse landen.(als je Moslim bent)

+1/-0

Ik bid en hoop dat het nu in Syrie een leefbaar klimaat komt, waar het extremistische Islam volgelingen deel van het volk zich gaan beseffen dat er nu een naastenliefde Islam hoort te heersen en dat er hier naar gestreefd mag worden.

+1/-0

Marc Acardipane schreef op 31 december 2024 om 07:30:

Er zijn best veel gewone mensen die bang zijn geworden van de woorden van Rutte dat we ons moeten voorbereiden op oorlog.
We moeten op onze hoede zijn maar bangmakerij schieten we niks mee op.

Rutte vervult zijn rol perfect als kontlikker van Trump en Amerika.
Hij doet niets zo maar , de dreiging van oorlog is al wat langer dan sinds hij opeens wat macht heeft.
Verbaasde mij wel hoor dat iedereen opeens een pakket ging halen..

+1/-0

Er komen alweer berichten (opinies) in de media dat 2025 een gewelddadig jaar wordt, dat terreurdreiging gaat toenemen en dat de verkiezing van Trump als nieuwe president van de VS hiermee verband houdt.

Alsof zijn terugkeer in het Witte Huis een golf van (Moslim)-terreur uitlokt. Nog even en er gaat beweerd worden dat een land deze moordpartijen die tot doel hebben zoveel mogelijk onschuldige burgerslachtoffers te maken, over zichzelf afroepen. 'Hadden jullie maar niet Trump moeten kiezen als president'.

Bizar.

Musk heeft zich volledig gecommitteerd aan Trump, had hij de verkiezingen niet gewonnen dan was Musk f#cked geweest. Zo hij zelf aan aangaf. Ze zijn beiden onbereikbaar voor directe terreuraanslagen, het is veel gemakkelijker om zaken die hen symboliseren aan te vallen. Trumps naam staat op tal van gebouwen, wereldwijd. Hoe groter en afzichtelijker, hoe beter. En overal rijden Tesla's rond.

Zou hij daar over nagedacht hebben?

In Las Vegas zijn twee vliegen in één klap geslagen. Overigens lijkt de keuze om de aanslag met de Tesla cybertruck uit te voeren geen gelukkige geweest, als het doel was om zoveel mogelijk schade en slachtoffers te maken. De truck heeft een aanzienlijk deel van de klap opgevangen, en de explosie is daardoor vooral omhoog gegaan, via het minder sterk gebouwde dak. Plaatselijke autoriteiten claimen dat de schade veel erger had kunnen zijn, als we een ander voertuig was gebruikt.

+1/-0

Marc Acardipane schreef op 04 januari 2025 om 02:32:

Trump komt op voor de Amerikaanse cultuur de arbeiders maar ook de superrijken zijn eigen leven staat zover af van de gewone man maar zij lopen met hem weg gewoon een fenomeen in deze tijd vooral jongeren ook valt me op en zwarten Latinos etc..

Klopt, zijn kruistocht tegen vrijhandel gaat het Amerikaanse bedrijfsleven en de arbeiders veel opleveren.

+1/-0

Marc Acardipane schreef op 04 januari 2025 om 02:32:

Trump komt op voor de Amerikaanse cultuur de arbeiders maar ook de superrijken zijn eigen leven staat zover af van de gewone man maar zij lopen met hem weg gewoon een fenomeen in deze tijd vooral jongeren ook valt me op en zwarten Latinos etc..

Het gaat er niet om dat Trump-stemmers zich kunnen identificeren met de goede man, of het gevoel hebben dat hij de komende vier jaar hun problemen kan/gaat oplossen.

Maar hij benoemt die problemen wél!

Terwijl de Democraten (zeker Harris, die uiteindelijk als kandidaat naar voren werd geschoven) er niet in zijn geslaagd te overtuigen dat zíj die problemen onderkennen, laat staan dat ze die serieus en willen oplossen. Wat beklijft, is dat de Democraten daar niet in geslaagd zijn.

En de Republikeinen (met hun media) zijn er zeer goed in geslaagd de indruk te wekken dat een 'liberal agenda' bestaande uit klimaat en diversiteitsbeleid belangrijk wordt gevonden dan het beperken van illegale migratie, economie, etc.

We zien in Nederland exact hetzelfde gebeuren. Timmermans kan bij hoog en laag beweren dat hij een beter alternatief is voor Nederland dan het huidige kabinet, maar waar stáát hij nou eigenlijk voor? Jetten (D'66) is alleen maar bezig met klimaat- en genderpolitiek. Hoe belangrijk vindt de Nederlandse kiezer dat nou daadwerkelijk?

In Nederland was de media ervan overtuigd dat 'abortus' uiteindelijk weleens het verschil kon gaan maken bij de verkiezingen in de VS. De keren dat het erover gegaan is in de weken voorafgaand aan de verkiezingen, zijn op één hand te tellen.

https://nos.nl/artikel/2550752-groeiende-ergernis-bij-europese-regeringsleiders-over-uitspraken-elon-musk

Nu wordt de rol van Musk weer opgerakeld door de NOS, en de onvrede over zijn uitlatingen bij Europese machthebbers. Door hard te schreeuwen dat zijn mening er niet toe doet, maak je die alleen maar belangrijker.

+1/-0

Musk moet niet overdrijven door een nazi als leider te willen bij Reform UK, Nigel Farage is volgens mij prima in staat om die partij te laten winnen gezien de tegenstand. De rechtse Labour regering onder leiding van die incapabele Starmer gaat de komende jaren gigantische verliezen meemaken met al die bezuinigingen en de Conservatives zijn ook rijp voor de slacht.

+1/-0

Willykment schreef op 06 januari 2025 om 16:35:

Musk moet niet overdrijven door een nazi als leider te willen bij Reform UK, Nigel Farage is volgens mij prima in staat om die partij te laten winnen gezien de tegenstand. De rechtse Labour regering onder leiding van die incapabele Starmer gaat de komende jaren gigantische verliezen meemaken met al die bezuinigingen en de Conservatives zijn ook rijp voor de slacht.

Is Labour rechts?!

+1/-0

Marc Acardipane schreef op 07 januari 2025 om 23:48:

Trump wil Groenland en Panamakanaal (die door de Amerikanen aangelegd is) sluit zelfs militaire acties niet uit. Canada ging hem nog een brug tever ook moeten alle NAVO landen naar de 5% ipv 2% van BNP. O ja de Golf van Mexico gaat voortaan Golf van Amerika heten lol.

Ja, en uiterlijk 21 januari vrede in Oekraine! :D :D :D

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 17 pagina's: 1 2 3 4 ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17

Feyenoord Forum » Overige onderwerpen » Geopolitiek