Transparent
Inloggen
Sluiten

Feyenoord Forum » Algemeen Feyenoord Forum » Brian Priske

Deze normale topic is open en bestaat uit 12 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

open/sluit de onderstaande quote:

Marc Acardipane schreef op 08 juli 2024 om 22:51:

open/sluit de onderstaande quote:

Willykment schreef op 08 juli 2024 om 22:44:

open/sluit de onderstaande quote:

Marc Acardipane schreef op 07 juli 2024 om 15:48:

Ik begrijp dat er wat onbegrip was over 3-4-3, maar dan hebben ze niet goed naar Slot gekeken want als het nodig was wisselde hij ook vaak zo dat ze niet meer in 4-3-3 stonden.



Welk onbegrip heb jij het over?



Op Fr12.nl intern lijken ze wel enthousiaster Priske had het ook over twee nummers 10 geloof ik worden dat dan Stengs en Ivanusec of Ueda?



Dit systeem is hen echt op het lijf geschreven inderdaad, de flanken worden bezet door onze wingbacks en de vleugelaanvallers spelen meer naar binnen als een soort 10. Wil het nog even zien tegen serieuze tegenstand, maar m'n eerste indruk is positief.

 

+1/-0

True voor aanvallende middenvelders een lekker systeemalleen zullen de backs ook van topklasse moeten zijn die moeten een hele linke of rechter kant kunnen belopen een back die geen aanvallende intenties voorzet heeft is niks. Eigenlijk worden ze dan een soort wingers wat Koeman nu op EK ook beetje speelt met vd Ven en Dumfries.

 

+1/-0

Priske maakt spelers als Calvin en Gjivai nu al belangrijk, lijkt me een goede zaak.

 

+1/-0

Het bevalt me nog niet echt wat ik van hem zie. Onze goede opbouw is volledig weg en zijn keuze voor 3-4-3 past helemaal niet bij de kwaliteit van de selectie. Met dit systeem ruil je feitelijk een aanvallende speler in voor een centrale verdediger. Waarom zou je dat nou doen in de Nederlandse competitie?

Verzachtende omstandigheid is dat Priske nog wat spelers mist, maar die spelers lossen het 3-4-3 probleem ook niet op. Ik weet het, het is veel te vroeg om te oordelen maar ik vraag me sterk of of een trainer die deze keuzes maakt goede man op de goede plek is.

 

+1/-0

3-4-3 is sowieso een gedurfde opstelling, heel weinig clubs die met deze formatie aan een wedstrijd beginnen. Vaak wordt het gebruikt als er iets geforceerd moet worden dit heeft Slot ook vaak gedaan.

 

+1/-0

Hoe lang is Brian bezig om zijn systeem er in te krijgen? Dat moet je echt de tijd geven, omdat dit totaal niet mogelijk is, tenzij je een selectie hebt die top zijn.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

danall schreef op 20 juli 2024 om 18:47:

Hoe lang is Brian bezig om zijn systeem er in te krijgen? Dat moet je echt de tijd geven, omdat dit totaal niet mogelijk is, tenzij je een selectie hebt die top zijn.



Het is ook geen hoge wiskunde hoor 4-3-3 of 3-4-3 ikvind dat hele goede spelers twee systemen moeten kunnen spelen als het nodig is bij Sparta Praag heeft Priske dat ook gedaan.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

socrates schreef op 20 juli 2024 om 14:56:

Het bevalt me nog niet echt wat ik van hem zie. Onze goede opbouw is volledig weg en zijn keuze voor 3-4-3 past helemaal niet bij de kwaliteit van de selectie. Met dit systeem ruil je feitelijk een aanvallende speler in voor een centrale verdediger. Waarom zou je dat nou doen in de Nederlandse competitie?

Verzachtende omstandigheid is dat Priske nog wat spelers mist, maar die spelers lossen het 3-4-3 probleem ook niet op. Ik weet het, het is veel te vroeg om te oordelen maar ik vraag me sterk of of een trainer die deze keuzes maakt goede man op de goede plek is.



Ik heb helaas ook 120 minuten van mijn leven gegeven om de vreselijke oefenpot van gisteren terug te kijken tegen Cercle, wat een dramatisch slecht voetbal. Op basis van die wedstrijd zou ik je volledig gelijk geven.

Echter, ik heb ook de vorige twee oefenwedstrijden gezien, en op basis van die wedstrijden trek ik een tegenovergestelde conclusie dan jij. We hebben ontzettend veel spelers die perfect geschikt zijn voor dit systeem, zeker in aanvallend opzicht. Allerlei halve vleugelspelers die vooral op de 10 renderen, zoals Stengs, Ivanusec, Paixao, zelfs een Sauer. Een aantal wingbacks zoals Pedersen, Nieuwkoop, en backs die ook als wingback uit de voeten kunnen zoals Smal, Hartman en Read (links zie ik wel een korte termijn probleem, dat mogelijk met Slory kan worden opgelost). Een overschot aan centrale middenvelders die dit systeem prima zouden kunnen uitvoeren. En dan achterin genoeg centrale verdedigers (vooral rechtsbenig, dat wel), want we weten dat Hancko, Trauner, Geertruida er nog bij zullen komen.

Dat onze opbouw anders verzorgd gaat zijn is zeker het geval en je kan daar van alles van vinden. Persoonlijk zag ik in de eerste twee oefenwedstrijden, zeker in aanvallend opzicht, heel veel speleigenschappen die ik ontzettend heb gemist na het kampioensjaar. Veel meer hoge druk naar voren, veel verticale snelle passes naar voren zodat er eindelijk wat tempo in het aanvalsspel komt, veel dynamiek en variatie. Zodra het goed wordt uitgevoerd vind ik dit systeem aanvallend een stuk leuker en effectiever dan het spel van vorig jaar onder Slot. Ik heb de indruk dat een aantal spelers aanzienlijk beter tot hun recht gaan komen, ook de mindere goden van deze selectie.

Dat gezegd hebbende, het zal enorm wennen worden dat het langdurige balbezit achterin wordt ingeruild voor een wat directere speelstijl waarin met meer regelmaat een diepe bal gegeven wordt tussen de linies. En onder druk zal er ook wat langer voor de lange (hoge) bal worden gekozen, dat laatste ben ik ook een minder grote fan van. Daar tegenover staat dat je in alles voelt dat de intensiteit van de eerste jaren Slot weer aan het terugkomen is. Onze kracht was voornamelijk het pressievoetbal, ik denk dat Slot het combinatievoetbal iets te ver heeft doorgevoerd vorig jaar, en dat we nu wat meer terugkeren naar de basis van het succes van het Feyenoord van de eerste twee jaren onder Slot.

 

+1/-0

Het combinatievoetbal van achteruit was prima verzorgd afgelopen seizoen, maar het rendement was in een aantal wedstrijden telaag. Je zal keuzes moeten maken maar dat kan ook weer veranderen door voortschrijdend inzicht.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Willykment schreef op 21 juli 2024 om 17:42:

open/sluit de onderstaande quote:

socrates schreef op 20 juli 2024 om 14:56:

Het bevalt me nog niet echt wat ik van hem zie. Onze goede opbouw is volledig weg en zijn keuze voor 3-4-3 past helemaal niet bij de kwaliteit van de selectie. Met dit systeem ruil je feitelijk een aanvallende speler in voor een centrale verdediger. Waarom zou je dat nou doen in de Nederlandse competitie?

Verzachtende omstandigheid is dat Priske nog wat spelers mist, maar die spelers lossen het 3-4-3 probleem ook niet op. Ik weet het, het is veel te vroeg om te oordelen maar ik vraag me sterk of of een trainer die deze keuzes maakt goede man op de goede plek is.






Ik zie vier problemen in dit systeem:
-anders dan jij vind ik niet dat onze wingsbacks, die in dit systeem erg belangrijk zijn, goed genoeg zijn. Hartman is de enige topspeler op die plek. Nieuwkoop is een leuke backup, enthousiaste jongen maar vaak geblesseerd en niet goed genoeg om zo belangrijk te maken. Smal is dat ook niet, om over Pedersen en Lopez nog maar te zwijgen. Read is een talent maar nog niet toe om te spelen op een positie die zo belangrijk is. Op deze manier wordt de nadruk gelegd op een positie waarop we niet onze beste spelers hebben. Dat lijkt me niet slim.
-wie gaat de doelpunten maken? We hebben een spits en twee tienen, waarvan Stengs alvast geen doelpuntenmaker is. Dan hou je amper scorend vermogen over. En wie heeft diepte in zijn spel? Hooguit Paxao. Maar als je Stengs, Ivanusc en Gimenez neerzet heb je drie spelers zonder diepte en zonder snelheid.
-we komen voorin een speler en creativiteit tekort. In namen gedacht: we hebben Minteh ingeruild voor Nieuwkoop. Kan best een keertje tegen een beter team, maar voor de Nederlandse competitie slaat het nergens op.
-de selectie en de hele club zijn ingericht op 433. We kunnen wel doen alsof dit alleen wat andere accenten zijn en meer niet maar dat klopt niet. We spelen nu bijvoorbeeld met wingbacks en zonder buitenspelers. Moeten we nu dan maar de hele boel omgooien? Hadden we dan niet een coach kunnen kiezen die wat meer aansluit bij de rest van de club en de inrichting van de selectie?

 

+2/-0

Priske is wel een baas hoor alle vertrouwen.

 

+1/-0

Als ik deze kop zo lees: Systeem Priske ontleed: "Dan gaat Stengs de grote ster worden" Maak ik me toch wel een beetje zorgen.

Leuk en aardig, maar Stengs is nu niet gebleken als een van de grote sterren van Feyenoord. Wellicht als er nog 6 verkocht worden dat hij dat wel is, maar op dit moment vind ik Stengs een wisselvallige voetballer, die vaak wat (handelings)snelheid te kort komt.

Als die positie zo belangrijk is, waarom halen we daar dan geen speler van aanzien, een echte aanwinst.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

socrates schreef op 21 juli 2024 om 20:51:

open/sluit de onderstaande quote:

Willykment schreef op 21 juli 2024 om 17:42:

open/sluit de onderstaande quote:

socrates schreef op 20 juli 2024 om 14:56:

Het bevalt me nog niet echt wat ik van hem zie. Onze goede opbouw is volledig weg en zijn keuze voor 3-4-3 past helemaal niet bij de kwaliteit van de selectie. Met dit systeem ruil je feitelijk een aanvallende speler in voor een centrale verdediger. Waarom zou je dat nou doen in de Nederlandse competitie?

Verzachtende omstandigheid is dat Priske nog wat spelers mist, maar die spelers lossen het 3-4-3 probleem ook niet op. Ik weet het, het is veel te vroeg om te oordelen maar ik vraag me sterk of of een trainer die deze keuzes maakt goede man op de goede plek is.






Ik zie vier problemen in dit systeem:
-anders dan jij vind ik niet dat onze wingsbacks, die in dit systeem erg belangrijk zijn, goed genoeg zijn. Hartman is de enige topspeler op die plek. Nieuwkoop is een leuke backup, enthousiaste jongen maar vaak geblesseerd en niet goed genoeg om zo belangrijk te maken. Smal is dat ook niet, om over Pedersen en Lopez nog maar te zwijgen. Read is een talent maar nog niet toe om te spelen op een positie die zo belangrijk is. Op deze manier wordt de nadruk gelegd op een positie waarop we niet onze beste spelers hebben. Dat lijkt me niet slim.
-wie gaat de doelpunten maken? We hebben een spits en twee tienen, waarvan Stengs alvast geen doelpuntenmaker is. Dan hou je amper scorend vermogen over. En wie heeft diepte in zijn spel? Hooguit Paxao. Maar als je Stengs, Ivanusc en Gimenez neerzet heb je drie spelers zonder diepte en zonder snelheid.
-we komen voorin een speler en creativiteit tekort. In namen gedacht: we hebben Minteh ingeruild voor Nieuwkoop. Kan best een keertje tegen een beter team, maar voor de Nederlandse competitie slaat het nergens op.
-de selectie en de hele club zijn ingericht op 433. We kunnen wel doen alsof dit alleen wat andere accenten zijn en meer niet maar dat klopt niet. We spelen nu bijvoorbeeld met wingbacks en zonder buitenspelers. Moeten we nu dan maar de hele boel omgooien? Hadden we dan niet een coach kunnen kiezen die wat meer aansluit bij de rest van de club en de inrichting van de selectie?



Ik vind je bezwaren goed onderbouwd en ik denk dat je in zekere zin gelijk hebt. Maar wat jij hier beschrijft is eveneens van toepassing op het 4-3-3 systeem waar we in mijn ogen kwaliteit missen op de vleugels en de 10 positie, ook in dat systeem heb je een aantal kwaliteitsimpulsen nodig. Daarnaast ben ik niet overtuigd dat het systeem zo bepalend moet zijn, de spelprincipes vind ik van meer belang en in dat opzicht vond ik de eerste twee oefenwedstrijden goed aansluiten bij de spelprincipes die Feyenoord onder Arnesen heeft aangenomen.

Even per probleem hoe ik er tegenaan kijk.

1. Grotendeels eens. Ik vind Hartman en Read goed genoeg, de rest niet. Ik ben vanaf het begin een verklaard tegenstander geweest van het halen van Nieuwkoop, die ik niet geschikt vind voor een topclub. Maar in dit systeem worden zijn zwaktes enigszins gemaskeerd en hij heeft vorig jaar een paar nuttige wedstrijden gespeeld (zoals tegen PSV) moet ik -als zijn grootste criticaster- bekennen. Dus voorlopig voordeel van de twijfel binnen dit systeem, omdat ik geloof in Read als basisspeler en een Nieuwkoop een nuttige back-up kan zijn in dit systeem. Een andere toevoeging die ik wil maken is dat mijn enthousiasme de eerste twee wedstrijden ook voortkwam uit de invulling van dit systeem door Slory als linker wingback, die vulde het offensief in als een buitenspeler en dat gaf het team veel meer creativiteit en en dynamiek dan de wat behoudendere invulling van pak'm beet een Lopez of een Pedersen aan die kant. Als Priske het voornamelijk met types als Smal en Nieuwkoop wil invullen heb ik daar ook mijn bedenkingen bij.

2. Je conclusie over het scorend vermogen wil ik nog even afwachten, op basis van Cercle ben ik het met je eens en op basis van de eerste twee oefenwedstrijden behoorlijk oneens. Zoals ik al schreef, die eerste twee oefenwedstrijden vond ik in aanvallend opzicht heel hoopgevend. Er werden aanzienlijk meer kansen gecreëerd dan onder Slot, iets dat ik beschouwde als het grootste verbeterpunt van afgelopen seizoen. Het voordeel van dit systeem is dat types als Stengs en Paixao, alsmede de spits, constant op kansrijke posities uitkomen waarin het heel moeilijk is om geen rendement te behalen. Tegelijkertijd denk ik dat er voorin ingezet zou moeten worden op meer kwaliteit, eigenlijk op alle posities behalve de spits (zolang Gimenez er nog is). In welk systeem dan ook.

3. Dit hangt van de invulling en opstelling af. Zoals het in de eerste twee oefenwedstrijden werd uitgevoerd kregen we er twee aanvallers bij in mijn optiek. Zeker toen Slory de linkerkant bestreek. Als Priske er voor kiest om dat soort spelers op te stellen en de pressie hoog laat uitvoeren, dan vind ik het een aanvallender systeem dan het 4-3-3 dat we hebben gespeeld. De wingbacks dekten constant door tot hoog op de helft van de tegenstander. Vorig jaar vond ik ons systeem behoorlijk steriel overkomen en het aantal grote kansen viel mijns inziens tegen, met dit systeem lijkt er meer dynamiek en variatie in het aanvalsspel te komen. Maar nogmaals, het is wel afhankelijk wie er worden opgesteld en hoe het wordt uitgevoerd. Zoals het tegen Cercle werd gespeeld kan ik je niet anders dan gelijk geven.

4. Eigenlijk hetzelfde als bij punt 3, zeer afhankelijk van de uitvoering. Daarnaast vind ik juist wel dat we behoorlijk wat spelers hebben die goed gedijen in een 3-4-3. Het is een beetje een keuze die je maakt als club, wil je proberen het optimale te halen uit het huidige spelersmateriaal of zet je in op 4-3-3 waarbij je misschien nog wel meer kwaliteit zal moeten halen op dure posities.
Ik vind dat de spelprincipes in de eerste twee oefenwedstrijden veel raakvlakken vertoonden met de spelprincipes onder Slot van de eerste twee seizoenen, maar de invulling is inderdaad net wat anders. Met name klassieke buitenspelers zijn verliezers in dit systeem, maar die hadden we al niet eigenlijk.

Los daarvan. Ik denk niet dat we gebaat waren geweest bij een soort mindere kopie van Slot. Dit kwam laatst ook ter sprake bij Pieter Zwart van VI PRO en hij had een opmerking die me bij is gebleven. Veel clubs die een succesvolle trainer vervangen door een assistent of een soortgelijke trainer lijken er daarna toch wat op achteruit te gaan. Ik denk dat Zwart daar een goed punt mee maakt. Zolang de spelprincipes intact blijven is het mijns inziens geen verkeerde ontwikkeling om met een ander type trainer het spel te vernieuwen. Een Leverkusen en Atalanta laten zien dat een 3-4-3 ook heel aanvallend en succesvol kan uitpakken.

 

+1/-0

Dank voor je reactie Willy. Bottom line voor mij is nu dat we kwaliteit ontberen op de wingbacks. De wereld zou er alweer heel anders uitzien als daar twee toppers worden gehaald. Als dat niet gebeurt blijf ik grote twijfels houden over dit systeem. Of beter: dan vind ik het een slechte keuze.

 

+1/-0

Ook eens dat Hartman en Read de gedroomde moderne backs zijn maar Read is nog wel erg onervaren en Q ligt er nog even uit, het zal voorlopig dus even afwachten worden.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

socrates schreef op 22 juli 2024 om 20:54:

Dank voor je reactie Willy. Bottom line voor mij is nu dat we kwaliteit ontberen op de wingbacks. De wereld zou er alweer heel anders uitzien als daar twee toppers worden gehaald. Als dat niet gebeurt blijf ik grote twijfels houden over dit systeem. Of beter: dan vind ik het een slechte keuze.



Eens, daarbij heb ik het gevoel dat Stengs belangrijker gemaakt wordt in dit systeem dan dat hij eigenlijk kan. Aardige speler, maar is te traag gebleken in zijn handelen.

Haal dan op zijn minst op je belangrijke posities, spelers die beter bij je systeem passen.

 

+1/-0

Ik zie eigenlijk nog een ander probleem. De meeste ploegen zullen inzakken tegen ons.

Hoe ga je dat kapot spelen met wingbacks als Nieuwkoop en Lopez )of zelfs Hartman). Je hebt dan aan de zijkant geen enkele creativiteit. De enige creativiteit zijn de twee spelers op 10 die in het midden staan waar het toch al zo druk is.

Als je op de wingbacks geen absolute toppers hebt, spelers die ook een mannetje kunnen passeren, dan loopt dit dood.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

socrates schreef op 24 juli 2024 om 10:59:

Ik zie eigenlijk nog een ander probleem. De meeste ploegen zullen inzakken tegen ons.

Hoe ga je dat kapot spelen met wingbacks als Nieuwkoop en Lopez )of zelfs Hartman). Je hebt dan aan de zijkant geen enkele creativiteit. De enige creativiteit zijn de twee spelers op 10 die in het midden staan waar het toch al zo druk is.

Als je op de wingbacks geen absolute toppers hebt, spelers die ook een mannetje kunnen passeren, dan loopt dit dood.


Pedersen en Nieuwkoop zijn prima rechtsbacks en aanvallend ingesteld. De discussie kan beter zijn of 3-4-3 beter is dan 4-3-3 of niet. Zelf geloof ik meer in 4-3-3. De verdediging was de afgelopen drie seizoenen het sterkste gedeelte van het team, dus daar hoeft niks aan veranderd te worden.

 

+1/-1

open/sluit de onderstaande quote:

kees592 schreef op 24 juli 2024 om 12:30:

open/sluit de onderstaande quote:

socrates schreef op 24 juli 2024 om 10:59:

Ik zie eigenlijk nog een ander probleem. De meeste ploegen zullen inzakken tegen ons.

Hoe ga je dat kapot spelen met wingbacks als Nieuwkoop en Lopez )of zelfs Hartman). Je hebt dan aan de zijkant geen enkele creativiteit. De enige creativiteit zijn de twee spelers op 10 die in het midden staan waar het toch al zo druk is.

Als je op de wingbacks geen absolute toppers hebt, spelers die ook een mannetje kunnen passeren, dan loopt dit dood.


Pedersen en Nieuwkoop zijn prima rechtsbacks en aanvallend ingesteld. De discussie kan beter zijn of 3-4-3 beter is dan 4-3-3 of niet. Zelf geloof ik meer in 4-3-3. De verdediging was de afgelopen drie seizoenen het sterkste gedeelte van het team, dus daar hoeft niks aan veranderd te worden.



Ik was het eens met Beelen vorig seizoen werd er ook vaak 3-4-3 gespeeld tijdens wedstrijden het enige verschil is dat Priske nu zo wil beginnen kan maar zo zijn dat hij het toch weer gaat aanpassen het lijkt me wel een trainer die flexibel is zolang de spelers er maar achter staan.

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 12 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Feyenoord Forum » Algemeen Feyenoord Forum » Brian Priske