Transparent
Inloggen
Sluiten

Feyenoord Forum » Overige onderwerpen » Politieke Partijen

Deze normale topic is open en bestaat uit 45 pagina's: 1 2 3 4 ... 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45

FNV: ’Onveilige’ en ’giftige’ werksfeer op ministerie VWS
ONZE PARLEMENTAIRE REDACTIE

Aangepast: 28 min geleden2 uur geledenin BINNENLAND
UTRECHT - Op het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heerst volgens vakbond FNV een ’onveilige’ en zelfs ’giftige’ werksfeer. De bond is zich ’kapot geschrokken van de meldingen’, zegt vicevoorzitter Kitty Jong daarover. Secretaris-generaal van het ministerie, Marcelis Boereboom, noemt de uitslag in een interne mail ’confronterend'.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1643723357/fnv-onveilige-en-giftige-werksfeer-op-ministerie-vwslink

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Yoda schreef op 19 december 2023 om 11:00:

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 18 december 2023 om 16:49:

Ik vind die discussies over leugens en onwaarheden op het politieke toneel altijd lastig. De verontwaardiging daarover is altijd selectief, want iedereen maakt zich er schuldig aan.

Het is inderdaad een groot probleem, maar niet één waar je op geen enkele wijze tegen kunt wapenen. De ontwikkelingen die je nu ziet in de politiek en de media, tonen aan wie daar op zijn/haar manier het beste in slaagt.

Het probleem van leugens en onwaarheden is ook niet dat ze niet ontkracht kunnen worden. Maar dat de geest dan al uit de fles is. De beeldvorming is op dat moment al met de waarheid aan de haal gegaan. Tel dat op bij de 'snelheid' waarmee nieuws (zonder (weder)hoor) viral gaat, en het opportunisme wat binnen de politiek hoogtij viert om die zieltjes maar aan jou kant te krijgen; de inhoud doet er inmiddels al niet meer toe.

Daaraan is 'rechts' niet enkel schuldig. Het is te gemakkelijk om alleen die kant op te wijzen. Alle partijen en de politiek als zodanig hebben het zover laten komen. Geen partij of politicus uitgezonderd.



Oneens. Je hanteert hiermee de 'both-sides'-theorie, een bekende strategie die bijvoorbeeld Trump goed wist te hanteren. Namelijk benoemen dat iets aan beide zijden gebeurt, wat vaak niet waar is, maar door het te zeggen zit het al in hoofden van mensen en voilà, het effect is daar.

FVD dankt haar bestaansrecht aan het verspreiden van leugens en onzin. En de PVV is een goede tweede. Dan wel in het debat (factcheck achteraf krijgt dan nauwelijks airtime), via suggestieve tweets (gisteren weer: Wilders tweet een filmpje over een pissende jongen, dat blijkt een fakevideo, maar de suggestie is al gewekt: hier pist een moslim over varkensvlees, en vervolgens neemt hij er niets van terug) of gewoon zaken ontkennen die vastgesteld zijn door ofwel de rechter ofwel een onderzoekscommissie (brievenbusplassers, mishandeling door Graus, niet-transparante financiële stromen, bezoek aan Rusland etc. je kan hier een boekwerk over vol schrijven).

Vandaag is er weer rapport verschenen waaruit blijkt dat vergrijzing (en dus weinig doorstroom) en het feit dat er te weinig gebouwd wordt (o.a. door het feit dat men de stikstof problematiek niet oplost) de grootste oorzaken zijn dat er woningnood is. Migratie heeft daar slechts een marginale rol in. Denk je dat PVV en VVD daar iets over gaan zeggen? Nee hoor, gewoon feitenvrij blijven roepen dat het door de migratie komt. Schaamteloos zondebokken is dat.

Je kunt echt niet zeggen dat iedereen dat doet, dat is gewoon niet waar. VVD doet het soms een beetje in het debat, gaan wel eens over het randje. Andere partijen doen dat zelden of soort van per ongeluk (zoals Omtzigt die beweerde dat Rutte was veroordeeld voor discriminatie, is pertinent niet waar).


Ben benieuwd wat, volgens jou, de leugens en onzin van de FvD zijn.

 

+1/-0

Toeval of niet maar onder Ernst Kuiper (VWS) was de werksfeer in het Erasmus ook niet altijd optimaal hoorde ik een keer. Hij is ook beetje omhoog gevallen door Corona.

 

+1/-0

Woningnood is niet direct de schuld van asielzoekers, maar wie nu nog niet erkend dat alle migranten bijelkaar (arbeid, studenten, asielzoekers) Nederland dusdanig veranderen heeft onder een steen geleefd.

 

+1/-0

Over onder een steen leven...
Europa zal zich asap moeten richten op de dreiging vanuit Rusland. Europa bevindt zich op dit moment in dezelfde fase als Nederland voor de tweede wereldoorlog, nl. het gebroken geweertje.
Rusland heeft momenteel een volledige oorlogsindustrie draaien, hier kunnen we ons niet eens verdedigen. Steun uit Amerika is tanende en zal waarschijnlijk helamaal opdrogen, want die krijgen straks hun handen vol aan China.
Dus heel hard knopen doorhakken (dat geldt voor heel Europa), want anders doet Poetin het wel.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sobat schreef op 19 december 2023 om 23:34:

Over onder een steen leven...
Europa zal zich asap moeten richten op de dreiging vanuit Rusland. Europa bevindt zich op dit moment in dezelfde fase als Nederland voor de tweede wereldoorlog, nl. het gebroken geweertje.
Rusland heeft momenteel een volledige oorlogsindustrie draaien, hier kunnen we ons niet eens verdedigen. Steun uit Amerika is tanende en zal waarschijnlijk helamaal opdrogen, want die krijgen straks hun handen vol aan China.
Dus heel hard knopen doorhakken (dat geldt voor heel Europa), want anders doet Poetin het wel.



Jij luistert ook Boekestijn & De Wijk volgens mij. :B
Het zijn doemdenkers, maar wat betreft de Geopolitiek hebben ze gelijk NL moet een rol blijven spelen we zijn klein landje maar wel belangrijk Frankrijk en Duitsland kijken ook naar ons.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sobat schreef op 19 december 2023 om 23:34:

Over onder een steen leven...
Europa zal zich asap moeten richten op de dreiging vanuit Rusland. Europa bevindt zich op dit moment in dezelfde fase als Nederland voor de tweede wereldoorlog, nl. het gebroken geweertje.
Rusland heeft momenteel een volledige oorlogsindustrie draaien, hier kunnen we ons niet eens verdedigen. Steun uit Amerika is tanende en zal waarschijnlijk helamaal opdrogen, want die krijgen straks hun handen vol aan China.
Dus heel hard knopen doorhakken (dat geldt voor heel Europa), want anders doet Poetin het wel.




Daarvoor zijn de atoombommen uitgevonden he.
Je valt niet de eu aan want dan weet je dat die stap heel erg dichtbij is.
Net zoals je Rusland niet gaat aanvallen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

kees592 schreef op 19 december 2023 om 18:35:

open/sluit de onderstaande quote:

Yoda schreef op 19 december 2023 om 11:00:

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 18 december 2023 om 16:49:

Ik vind die discussies over leugens en onwaarheden op het politieke toneel altijd lastig. De verontwaardiging daarover is altijd selectief, want iedereen maakt zich er schuldig aan.

Het is inderdaad een groot probleem, maar niet één waar je op geen enkele wijze tegen kunt wapenen. De ontwikkelingen die je nu ziet in de politiek en de media, tonen aan wie daar op zijn/haar manier het beste in slaagt.

Het probleem van leugens en onwaarheden is ook niet dat ze niet ontkracht kunnen worden. Maar dat de geest dan al uit de fles is. De beeldvorming is op dat moment al met de waarheid aan de haal gegaan. Tel dat op bij de 'snelheid' waarmee nieuws (zonder (weder)hoor) viral gaat, en het opportunisme wat binnen de politiek hoogtij viert om die zieltjes maar aan jou kant te krijgen; de inhoud doet er inmiddels al niet meer toe.

Daaraan is 'rechts' niet enkel schuldig. Het is te gemakkelijk om alleen die kant op te wijzen. Alle partijen en de politiek als zodanig hebben het zover laten komen. Geen partij of politicus uitgezonderd.



Oneens. Je hanteert hiermee de 'both-sides'-theorie, een bekende strategie die bijvoorbeeld Trump goed wist te hanteren. Namelijk benoemen dat iets aan beide zijden gebeurt, wat vaak niet waar is, maar door het te zeggen zit het al in hoofden van mensen en voilà, het effect is daar.

FVD dankt haar bestaansrecht aan het verspreiden van leugens en onzin. En de PVV is een goede tweede. Dan wel in het debat (factcheck achteraf krijgt dan nauwelijks airtime), via suggestieve tweets (gisteren weer: Wilders tweet een filmpje over een pissende jongen, dat blijkt een fakevideo, maar de suggestie is al gewekt: hier pist een moslim over varkensvlees, en vervolgens neemt hij er niets van terug) of gewoon zaken ontkennen die vastgesteld zijn door ofwel de rechter ofwel een onderzoekscommissie (brievenbusplassers, mishandeling door Graus, niet-transparante financiële stromen, bezoek aan Rusland etc. je kan hier een boekwerk over vol schrijven).

Vandaag is er weer rapport verschenen waaruit blijkt dat vergrijzing (en dus weinig doorstroom) en het feit dat er te weinig gebouwd wordt (o.a. door het feit dat men de stikstof problematiek niet oplost) de grootste oorzaken zijn dat er woningnood is. Migratie heeft daar slechts een marginale rol in. Denk je dat PVV en VVD daar iets over gaan zeggen? Nee hoor, gewoon feitenvrij blijven roepen dat het door de migratie komt. Schaamteloos zondebokken is dat.

Je kunt echt niet zeggen dat iedereen dat doet, dat is gewoon niet waar. VVD doet het soms een beetje in het debat, gaan wel eens over het randje. Andere partijen doen dat zelden of soort van per ongeluk (zoals Omtzigt die beweerde dat Rutte was veroordeeld voor discriminatie, is pertinent niet waar).


Ben benieuwd wat, volgens jou, de leugens en onzin van de FvD zijn.



80/90 % van wat FVD zegt, dan zit ik er niet ver naast. Maar ik begin er niet aan dat hier te onderbouwen, dat is een kansloze missie. Als je het anders ziet: let's agree to disagree.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Marc Acardipane schreef op 19 december 2023 om 21:04:

Toeval of niet maar onder Ernst Kuiper (VWS) was de werksfeer in het Erasmus ook niet altijd optimaal hoorde ik een keer. Hij is ook beetje omhoog gevallen door Corona.



Dit speelde al veel eerder, onder Edith Schippers en Hugo de Jonge

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sobat schreef op 19 december 2023 om 23:34:

Over onder een steen leven...
Europa zal zich asap moeten richten op de dreiging vanuit Rusland. Europa bevindt zich op dit moment in dezelfde fase als Nederland voor de tweede wereldoorlog, nl. het gebroken geweertje.
Rusland heeft momenteel een volledige oorlogsindustrie draaien, hier kunnen we ons niet eens verdedigen. Steun uit Amerika is tanende en zal waarschijnlijk helamaal opdrogen, want die krijgen straks hun handen vol aan China.
Dus heel hard knopen doorhakken (dat geldt voor heel Europa), want anders doet Poetin het wel.



Absoluut waar. En dat zul je met Europa moeten doen. Invloed Poetin op Hongarije en Servië is er al en al die omringende landen zijn kwetsbaar.

 

+1/-0

Laat ik vooropstellen dat wat mij betreft aan de oorlog in Oekraine en alle dood en verderf die dat veroorzaakt, één partij schuldig is. Rusland is een ander binnengevallen.

Dat wil ik benadrukken, omdat ik niet wil dat wat nu volgt wordt opgevat als een steun aan Poetin. Of een rechtvaardiging voor de inval, en alle (oorlogs)misdaden die er gepleegd zijn én worden.

Wat ik namelijk wel vindt en wat eens te meer bewezen wordt, is dat de waarheid het eerste slachtoffer van een oorlog is. En in dit geval de woorden én gedragingen vanuit het Westen richting Rusland. Sinds het uiteenvallen van de Sovjet Unie hebben de EU en de NAVO een behoorlijke trackrecord opgebouwd van geschonden beloftes aan Rusland.

Alle voormalige Sovjet republieken ten Westen van Rusland zijn relatief geweldloos onafhankelijk geworden begin jaren '90. Daar was het Westen ontzettend veel aan gelegen, en het heeft de druk op Rusland om 'de boel niet ten koste van alles bij elkaar te houden' flink opgevoerd. Rusland heeft die Republieken en de landen van het Warschaupact altijd beschouwd als buffer ten opzichte van het Westen en de NAVO (Het oprichten van het Warchaupact was een reactie op, de NAVO was eerder).

Er is toen overeengekomen, dat alle voormalige lidstaten geen lid zouden worden van de NAVO. Je kunt natuurlijk vraagtekens zetten bij de 'belofte' aan Rusland dat andere soevereine staten iets ontzegt worden. Daar gaat Rusland helemaal niet meer over. Maar er bestond wel een bepaalde 'gretigheid' om bijvoorbeeld de Baltische Staten lid te maken, binnen NAVO-kringen. Dat Rusland dit niet tof vond, is wel begrijpelijk.

Die 'gretigheid' was er ook bij bijvoorbeeld Hans van Baalen en Guy Verhofstadt op het Maidanplein in Kiev. Gretigheid om hun steun uit te spreken aan pro-Europese protesten in de Oekraine, en gretigheid in de overtuiging dat het pro-Russische kamp niet deugde. Als je vindt dat de Russische invloed en inmenging toentertijd in de Oekraine ongezond was, los je dat dan op door als EU niet hetzelfde doen? Of zet je de verhoudingen alleen maar op scherp.

Ik bemerk nu ook een bepaalde 'gretigheid' in (versnelde) procedures om de Oekraine lid te maken van de EU. Daar zet ik echt grote vraagtekens bij. Voor zover de oorlog in dat opzicht iets heeft gedaan, heeft het rationeel gezien de Oekraine alleen maar verder weg van de voorwaarden van lidmaatschap gebracht. En vóór de oorlog voldeed het land op geen enkele wijze aan die voorwaarden.

Ik vind Rusland een eng land, en Poetin een hele enge man. Ik ben pro-Oekarine, en ik vind dat wij de plicht hebben een soeverein land en onschuldige bevolking te beschermen tegen een vijand die de grenzen en het leven niet respecteert. Tegelijkertijd moeten we als Europa bij onszelf te rade gaan, en wellicht onze eigen verdediging op orde brengen. Ik kan me niet voorstellen dat Poetin het in zijn hoofd haalt 'ons' aan te vallen. Anderzijds, ik kan me slecht verplaatsen in dit soort megalomane waanzinnigen.

Maar de raderen die op de achtergrond draaien in het Westen, daar ben ik het ook niet gerust op. Ik zie het als onnodig olie op het vuur.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:




100% mee eens, we hadden een kans op Rusland echt erbij te trekken maar omdat het westen constant beloftes verbreekt ,niet houdt aan de afspraken zitten we nu weer hier,
En ja we moeten zeggen dat we tegen de oorlog zijn maar dit had veel eerder voorkomen kunnen worden.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:




Dat een Orbán met 'zijn' Hongarije, en ook landen als Roemenië, Bulgarije en Polen (in mindere mate, maar vooral vanuit de rechtstatelijke wanorde afgelopen regeringen) ooit lid hebben kunnen worden van de EU; maakt dat de bezwaren tegen Oekraine en de voorwaarden waaraan het land niet voldoet, niet onoverkomelijk zouden moeten zijn.

Maar dat is hetzelfde als stellen dat het geen reet uitmaakt dat Chemours gif loost en uitstoot, omdat de lucht toch vervuild is door de Hoogovens in IJmuiden. Het is allebei slecht.

Er blijkt eens te meer uit dat de EU uitbreiding belangrijker vindt dan een stabiele Unie. En de vraag is waarom, en het antwoord is voor mij wel duidelijk. Het doel is namelijk niet alleen uitbreiding in geografisch opzicht, maar óók in macht en bevoegdheden. En de strategie is om iedere crisis en mate van instabiliteit aan te roepen méér bevoegdheden over te hevelen naar Brussel.

Met een pleidooi voor versnelde toetreding van de Oekraine is die tactiek nog nooit zo overduidelijk naar voren gekomen. Ik kan werkelijk geen enkel goed argument bedenken waarom Oekraine als lid van de EU een goed idee is.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 20 december 2023 om 13:20:

open/sluit de onderstaande quote:




Dat een Orbán met 'zijn' Hongarije, en ook landen als Roemenië, Bulgarije en Polen (in mindere mate, maar vooral vanuit de rechtstatelijke wanorde afgelopen regeringen) ooit lid hebben kunnen worden van de EU; maakt dat de bezwaren tegen Oekraine en de voorwaarden waaraan het land niet voldoet, niet onoverkomelijk zouden moeten zijn.

Maar dat is hetzelfde als stellen dat het geen reet uitmaakt dat Chemours gif loost en uitstoot, omdat de lucht toch vervuild is door de Hoogovens in IJmuiden. Het is allebei slecht.

Er blijkt eens te meer uit dat de EU uitbreiding belangrijker vindt dan een stabiele Unie. En de vraag is waarom, en het antwoord is voor mij wel duidelijk. Het doel is namelijk niet alleen uitbreiding in geografisch opzicht, maar óók in macht en bevoegdheden. En de strategie is om iedere crisis en mate van instabiliteit aan te roepen méér bevoegdheden over te hevelen naar Brussel.

Met een pleidooi voor versnelde toetreding van de Oekraine is die tactiek nog nooit zo overduidelijk naar voren gekomen. Ik kan werkelijk geen enkel goed argument bedenken waarom Oekraine als lid van de EU een goed idee is.



Toegang tot zeldzame aardmineralen, hoogopgeleide bevolking in de (IT) techsector, behoort tot de meest vruchtbare aarde/grond in Europa en ter wereld, etc.

Overigens ben ik het eens met de strekking van je verhaal, maar er zijn wel een aantal argumenten te verzinnen. Zeker die zeldzame aardmineralen gaan nog een rol spelen in het verloop van deze eeuw.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 20 december 2023 om 13:20:

open/sluit de onderstaande quote:




Dat een Orbán met 'zijn' Hongarije, en ook landen als Roemenië, Bulgarije en Polen (in mindere mate, maar vooral vanuit de rechtstatelijke wanorde afgelopen regeringen) ooit lid hebben kunnen worden van de EU; maakt dat de bezwaren tegen Oekraine en de voorwaarden waaraan het land niet voldoet, niet onoverkomelijk zouden moeten zijn.

Maar dat is hetzelfde als stellen dat het geen reet uitmaakt dat Chemours gif loost en uitstoot, omdat de lucht toch vervuild is door de Hoogovens in IJmuiden. Het is allebei slecht.

Er blijkt eens te meer uit dat de EU uitbreiding belangrijker vindt dan een stabiele Unie. En de vraag is waarom, en het antwoord is voor mij wel duidelijk. Het doel is namelijk niet alleen uitbreiding in geografisch opzicht, maar óók in macht en bevoegdheden. En de strategie is om iedere crisis en mate van instabiliteit aan te roepen méér bevoegdheden over te hevelen naar Brussel.

Met een pleidooi voor versnelde toetreding van de Oekraine is die tactiek nog nooit zo overduidelijk naar voren gekomen. Ik kan werkelijk geen enkel goed argument bedenken waarom Oekraine als lid van de EU een goed idee is.



Landen die uiteindelijk lid worden van de EU krijgen een enorme economische boost. Door gunstige handelsvoorwaarden en allerlei vormen van hulp. Anderzijds is het voor andere landen een extra gunstige afzetmarkt en vaak voordelig om daar bedrijven te stationeren. Kortom: economische drijfveren. Daarnaast is de hoop dat die landen daardoor wat stabieler worden en dat Europa een steviger, machtiger continent. Maw: als wij onze manier van leven willen behouden, dan helpt als zoveel mogelijk omringende landen die way of living onderschrijven en in praktijk brengen. In geval van Oekraïne: voor ons beter als daar een democratie onder onze voorwaarden ontstaat ipv een autocratisch land als Wit-Rusland. Historisch gezien ligt ook gewoon in Europa.

Maar dit is inderdaad een kwetsbaar proces, zie Hongarije en toch ook Polen. Je moet ook niet overdrijven hoeveel macht Brussel heeft, op de essentiële punten zijn landen gewoon soeverein en betekent in de praktijk dat Frankrijk/Duitsland de lakens uitdelen.

Ik zie de mogelijke toetreding van Oekraïne vooral als symbolisch. Voldoen aan de voorwaarden is nog lichtjaren ver weg. Zie bijvoorbeeld Turkije, dat leek ooit logisch en nu is iedereen vergeten dat die ook kandidaat-lid zijn. Beter hadden ze geld vrijgemaakt voor extra wapens ipv dit soort symbool-overwinningen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:




Dat landen er enorm op vooruitgaan wanneer zij lid worden van de EU, is evident. Maar zelfs met die boost blijven zij nog mijlenver verwijderd van de mate van welvaart en standaard die wij in West-Europa kennen. En de verschillen tussen de lidstaten enorm.

Het zijn de verschillen die uiteindelijk tot grote problemen kunnen leiden, zoals we nog altijd ervaren met de monetaire unie en de verschillen tussen de Euro-landen (Noord/Zuid).

Met die Oost-Europese landen en voormalige Sovjet-republieken haal je in die zin weer geheel andere verschillen op de hals. De basisnorm en cultuur van die landen, verschilt fundamenteel met de (West)-Europese. We hebben méér te bieden dan onze waarden te exporteren, en om die te behouden hoeven we de EU niet uit te breiden.

Er bestaat ook nog zoiets als een samenwerking zonder EU-lidmaatschap; iets minder lusten wellicht, maar niet de lasten.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 20 december 2023 om 14:21:

open/sluit de onderstaande quote:




Dat landen er enorm op vooruitgaan wanneer zij lid worden van de EU, is evident. Maar zelfs met die boost blijven zij nog mijlenver verwijderd van de mate van welvaart en standaard die wij in West-Europa kennen. En de verschillen tussen de lidstaten enorm.

Het zijn de verschillen die uiteindelijk tot grote problemen kunnen leiden, zoals we nog altijd ervaren met de monetaire unie en de verschillen tussen de Euro-landen (Noord/Zuid).

Met die Oost-Europese landen en voormalige Sovjet-republieken haal je in die zin weer geheel andere verschillen op de hals. De basisnorm en cultuur van die landen, verschilt fundamenteel met de (West)-Europese. We hebben méér te bieden dan onze waarden te exporteren, en om die te behouden hoeven we de EU niet uit te breiden.

Er bestaat ook nog zoiets als een samenwerking zonder EU-lidmaatschap; iets minder lusten wellicht, maar niet de lasten.



Bedoel je ook de Baltische staten? Dan ben ik het namelijk niet met je eens.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Willykment schreef op 20 december 2023 om 14:59:

(...)Bedoel je ook de Baltische staten? Dan ben ik het namelijk niet met je eens.



Binnen de landen die ik bedoel bestaan er ook weer enorme verschillen.

De Baltische Staten lijken inmiddels in sommige opzichten méér op West-Europese EU-lidstaten, dan een aantal Zuid-Europese landen die vanaf het begin deel uitmaken van de EU. Het komt wellicht door de invloed van Scandinavische landen in hun nabijheid. Waar zij éérder en van oudsher al nauwe (handels)relaties mee onderhouden.

In die zin kun je stellen dat het voor hen niet opgaat, al weet ik inhoudelijk te weinig van Estland, Letland en Litouwen om er écht een goed oordeel over te kunnen vellen.

Maar dáár bestaan die voorwaarden voor, waaraan landen moeten voldoen voordat ze in aanmerking komen voor EU-lidmaatschap. Objectieve normen op het gebied van democratisch bestuur, begrotingsdiscipline en rechtsstatelijke basis. Objectieve normen die voor de Oekraine terzijde worden geschoven uit medelijden ('emotie'), omdat 'we' als EU iets willen betekenen voor de lijdende Oekrainse volk. Wellicht begrijpelijk, maar wat haal je op de hals ermee als straks de oorlog voorbij is?

Het land behoorde dáárvoor tot de corrupste, slechtst geleide naties op het Noordelijk Halfrond. Is dat opeens weg?

En met betrekking tot de Baltische Staten 'bewijzen' zij mijn inziens dat lidmaatschap geen voorwaarde is om welvarender te worden. Zij zijn op hetzelfde moment lid geworden als Hongarije en Polen; waarom blijven die dan zover achter? Het ligt ook aan de landen zélf, en de bestaande mentaliteit/cultuur.

De Baltische Staten geven (zo lijkt het nu) zelfs een beter voorbeeld dan Griekenland, maar ik denk dat we met Oekraine eerder een tweede Griekenland/Roemenie binnenhalen dan een tweede Letland...

Voor landen is het goed om toe te treden tot de EU. Maar het moet niet ten koste gaan van de bestaande lidstaten.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 20 december 2023, 15:57:54.

 

+1/-0

6 Balkan landen gaan er ook nog bijkomen. De EU is als de dood dat Rusland en China hun kans grijpen en via de Balkan hun invloed in Europa vergroten.


Huidige stand van zaken
A. Albanië

Albanië heeft het lidmaatschap van de EU aangevraagd op 28 april 2009. In oktober 2013 heeft de Commissie ondubbelzinnig aanbevolen om Albanië de status van kandidaat voor het EU-lidmaatschap toe te kennen; in juni 2014 heeft het die status verworven. Gezien de voortgang van Albanië heeft de Commissie meermaals aanbevolen om toetredingsonderhandelingen met het land te openen. In juni 2018 stemde de Raad in met de mogelijke start van toetredingsonderhandelingen met Albanië in juni 2019, mits aan de nodige voorwaarden werd voldaan. In maart 2020 besloot de Raad uiteindelijk groen licht te geven voor de start van de toetredingsonderhandelingen, in afwachting van de vervulling van een aantal voorwaarden. In juli 2020 heeft de Commissie het ontwerponderhandelingskader – het eerste waarin rekening werd gehouden met de in februari 2020 bekendgemaakte “herziene methode voor de uitbreiding met de Westelijke Balkan” – aan de lidstaten voorgelegd. De toetredingsonderhandelingen met Albanië en Noord-Macedonië, die gezamenlijk worden behandeld op basis van een gedeelde positieve aanbeveling van de Commissie, werden in juli 2022 formeel geopend na grote vertragingen die voornamelijk het gevolg waren van problemen tussen Noord-Macedonië en Bulgarije in verband met identiteit, taal en geschiedenis.

B. Bosnië en Herzegovina

Reeds in juni 2008 werd na onderhandelingen een SAO met Bosnië en Herzegovina ondertekend, maar de inwerkingtreding ervan werd opgeschort, hoofdzakelijk omdat het land naliet een belangrijke uitspraak van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens ten uitvoer te leggen. De “nieuwe benadering” van de EU ten opzichte van het land, waarbij de nadruk meer op economisch bestuur kwam te liggen, maakte het mogelijk om de SAO op 1 juni 2015 eindelijk in werking te laten treden. Het land heeft zijn toetredingsverzoek op 15 februari 2016 ingediend. In mei 2019 heeft de Commissie haar advies bekendgemaakt met een lijst van 14 kernprioriteiten waar Bosnië en Herzegovina aan moet voldoen voordat de toetredingsonderhandelingen van start kunnen gaan. Onder andere moet ervoor gezorgd worden dat het Parlementair Stabilisatie- en associatiecomité (SAPC), de parlementaire dimensie van de SAO, goed functioneert. Zeven en een half jaar na de eerste, mislukte vergadering van het SAPC in november 2015 is deze prioriteit nog steeds een onvervulde opgave. In april 2023, meer dan een half jaar na de verkiezingen van oktober 2022, was de definitieve samenstelling van de nieuwe delegatie van Bosnië en Herzegovina in het SAPC nog steeds niet formeel goedgekeurd. Na de start van de Russische aanvalsoorlog tegen Oekraïne en het besluit van de EU in juni 2022 om Moldavië en Oekraïne de status van kandidaat-lidstaat te geven, besloot de Europese Raad in december 2022 om ook Bosnië en Herzegovina de status van kandidaat-lidstaat te geven.

C. Republiek Noord-Macedonië

De voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië (nu de Republiek Noord-Macedonië) heeft het lidmaatschap van de EU aangevraagd in maart 2004 en kreeg in december 2005 de status van kandidaat-lidstaat. Het land kon echter jarenlang niet met toetredingsonderhandelingen beginnen, hoofdzakelijk door het geschil met Griekenland over het gebruik van de naam “Macedonië”. Dit geschil kende een goede afloop door de sluiting van de “Overeenkomst van Prespa” over de nieuwe naam van het land – de Republiek Noord-Macedonië, kortweg Noord-Macedonië – die in februari 2019 in werking is getreden. De Commissie beveelt al sinds 2009 steevast aan om toetredingsonderhandelingen te openen en kreeg hierbij steeds de steun van het Europees Parlement. In juni 2018 stemde de Raad in met de mogelijke start van toetredingsonderhandelingen met Noord-Macedonië in juni 2019, mits aan de nodige voorwaarden werd voldaan. In maart 2020 besloot de Raad uiteindelijk groen licht te geven voor de start van de toetredingsonderhandelingen, zonder verdere voorwaarden te stellen. In juli 2020 heeft de Commissie het ontwerponderhandelingskader – het eerste waarin rekening werd gehouden met de “herziene methode voor de uitbreiding met de Westelijke Balkan” – aan de lidstaten voorgelegd. De toetredingsonderhandelingen met Noord-Macedonië en Albanië, die gezamenlijk worden behandeld op basis van een gedeelde positieve aanbeveling van de Commissie, werden in juli 2022 formeel geopend na grote vertragingen die voornamelijk het gevolg waren van problemen tussen Noord-Macedonië en Bulgarije in verband met identiteit, taal en geschiedenis.

D. Kosovo

Kosovo is een potentiële kandidaat-lidstaat. Het land heeft zich in februari 2008 unilateraal onafhankelijk verklaard. Vijf EU-lidstaten (Cyprus, Griekenland, Roemenië, Slowakije en Spanje) en twee landen in de regio (Servië en Bosnië en Herzegovina) hebben de onafhankelijkheid van Kosovo niet erkend. In juli 2018, zes jaar nadat een stappenplan voor visumliberalisering werd opgesteld, heeft de Commissie bevestigd dat Kosovo aan alle criteria heeft voldaan. Na langdurige interinstitutionele onderhandelingen en een eindstemming in het Europees Parlement in april 2023 zullen Kosovaren uiterlijk in januari 2024 zonder visum naar het Schengengebied kunnen reizen. Nadat Belgrado en Pristina in april 2013 een belangrijke overeenkomst over de normalisering van de betrekkingen hadden gesloten (de “overeenkomst van Brussel”), besloot de Europese Raad in juni 2013 onderhandelingen met Kosovo op te starten over een SAO, die op 1 april 2016 in werking is getreden. De toekomstige integratie van Kosovo in de EU blijft – net als in het geval van Servië – nauw verbonden met de door de EU gefaciliteerde dialoog op hoog niveau tussen Kosovo en Servië, die moet leiden tot een juridisch bindende en alomvattende overeenkomst over de normalisering van hun betrekkingen. Begin 2023 kwam de EU met een vernieuwd voorstel dat ook de steun van de VS heeft en dat het proces van normalisering een nieuwe impuls moet geven. Hierop volgde een bijeenkomst op hoog niveau tussen de partijen om de uitvoering van het voorstel te bespreken.

E. Montenegro

Montenegro is onafhankelijk geworden in 2006 en heeft het lidmaatschap van de EU aangevraagd in december 2008. Het land kreeg in december 2010 de status van kandidaat-lidstaat en in juni 2012 gingen de toetredingsonderhandelingen van start. In lijn met de “nieuwe benadering” van de EU ten aanzien van het toetredingsproces werden de cruciale hoofdstukken over de rechtsstaat – hoofdstuk 23 over justitiële hervormingen en de grondrechten en hoofdstuk 24 over vrijheid, veiligheid en recht – in een vroeg stadium van de onderhandelingen, namelijk in december 2013, geopend. Inmiddels zijn alle 33 gescreende onderhandelingshoofdstukken geopend; slechts drie daarvan zijn voorlopig gesloten. In juni 2020 werd het laatste belangrijke hoofdstuk (over het mededingingsbeleid) geopend. De politieke onrust en instabiliteit in Montenegro hebben de afgelopen jaren echter geleid tot een stagnatie van het EU-integratieproces van het land.

F. Servië

Servië heeft het EU-lidmaatschap aangevraagd in december 2009 en kreeg in maart 2012 de status van kandidaat-lidstaat, nadat Belgrado en Pristina een akkoord hadden bereikt over de regionale vertegenwoordiging van Kosovo. Op 21 januari 2014 gingen de toetredingsonderhandelingen formeel van start. In december 2015 werden de eerste twee hoofdstukken geopend, waaronder het hoofdstuk over de normalisering van de betrekkingen met Kosovo. De belangrijke hoofdstukken over de rechtsstaat (hoofdstuk 23 en 24) werden op 18 juli 2016 geopend. Inmiddels zijn 22 van de 35 onderhandelingshoofdstukken geopend en zijn twee daarvan voorlopig gesloten. De vier hoofdstukken die samen “cluster 4” vormen, over de groene agenda en duurzame connectiviteit, werden in december 2021 geopend, nadat er twee jaar lang geen nieuwe hoofdstukken aan de onderhandelingen waren toegevoegd. Sindsdien zijn er geen nieuwe hoofdstukken of clusters geopend. De toekomstige integratie van Servië in de EU blijft – net als in het geval van Kosovo – nauw verbonden met de door de EU gefaciliteerde dialoog op hoog niveau tussen Servië en Kosovo, die moet leiden tot een juridisch bindende en alomvattende overeenkomst over de normalisering van hun betrekkingen. Begin 2023 kwam de EU met een vernieuwd voorstel dat ook de steun van de VS heeft en dat het proces van normalisering een nieuwe impuls moet geven. Hierop volgde een bijeenkomst op hoog niveau tussen de partijen om de uitvoering van het voorstel te bespreken.

 

+1/-0

Dat vecht elkaar de tent uit, haat en nijd.
Maar je kunt deze landen niet onder de invloedssfeer van Rusland of China laten vallen.
Dus dan toch maar (op termijn) uitbreiden, maar stoppen met dat achterlijke vetorecht! Dat nekt een normale samenwerking waarvoor de unie bedoeld is (zie Hongarije)!!!

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 45 pagina's: 1 2 3 4 ... 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45

Feyenoord Forum » Overige onderwerpen » Politieke Partijen