Transparent
Inloggen
Sluiten

Feyenoord Forum » Overige onderwerpen » Geopolitiek

Deze normale topic is open en bestaat uit 16 pagina's: 1 2 3 4 ... 11 12 13 14 15 16

Sinds 007 spreekt het wel tot de verbeelding zeker in Angelsaksische landen daar kijken ze er anders tegenaan met CIA (George Bush Sr) en M16. Schoof weet wel hoe de hazen lopen hopelijk blijft dit kabinet nog een lange tijd.

Dit bericht is gewijzigd op 26 oktober 2024, 02:15:42.

+1/-0

Dat diepbruine Turkse kankergezwel Erdogan zegt dat Israel de hele regio aan de rand van een oorlog brengt. Die fascist bombardeert al jaren de hele Koerdische bevolking in Syrië en Irak naar het stenen tijdperk toe. De hele oppositie en de hem niet goed gezinde pers zit achter slot en grendel in Turkije. Dus die hoop stront is wel de laatste die het recht heeft te oordelen.

+1/-0

Rtd General John Kelly vertelde over zijn discussie over Hitler met Trump die zou gezegd hebben dat Hitler ook goede dingen gedaan heeft lol.
Je kan Trump daarmee wel in de fascisme hoek duwen maar behalve soms idiote uitspraken en vermeende links met Poetin blijkt uit niks dat hij vd VS een dictatoriaal regime wil maken. Ja de bestorming vh Capitool is zeer dubieus maar geen coup poging mijn inziens.

+1/-0

Keep on dreaming, Marc.
Sorry, maar wacht project 2025 maar af. Als DJT herkozen wordt, gaat er veel veranderen en de vraag is dan nog in hoeverre de USA nog een democratie is.

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sobat schreef op 27 oktober 2024 om 02:49:

Keep on dreaming, Marc.
Sorry, maar wacht project 2025 maar af. Als DJT herkozen wordt, gaat er veel veranderen en de vraag is dan nog in hoeverre de USA nog een democratie is.

Wij kijken toch met een andere bril naar Trump als ongeveer de helft van de Amerikanen ook toen hij verloor van Biden had hij nog 70 miljoen stemmers en dat zijn echt niet allemaal gekkies die de democratie willen omverwerpen. Dat er veel gaat veranderen klopt wel maar dat willen zijn kiezers ook. Hetzelfde zagen we hier met Wilders maar beiden moet zich gewoon houden aan de constitution of grondwet.

+1/-0

De meeste Amerikanen die DJT stemmen, stemmen voor hun portemonnee, niet voor DJT.

Maar goed, er zitten ook randdebielen tussen:
https://nos.nl/collectie/13966/video/2542250-twee-amerika-s-welkom-in-trumpland-hij-gaat-wraak-nemen-als-hij-terug-islink

+1/-0

Sobat schreef op 27 oktober 2024 om 12:08:

De meeste Amerikanen die DJT stemmen, stemmen voor hun portemonnee, niet voor DJT.

Maar goed, er zitten ook randdebielen tussen:
https://nos.nl/collectie/13966/video/2542250-twee-amerika-s-welkom-in-trumpland-hij-gaat-wraak-nemen-als-hij-terug-islink

Economie en Immigratie en laten dat nu net sterke punten van Trump zijn de rest is bijzaak.

Niet alleen voor de presidentsverkiezingen verslechteren de peilingen voor de Democraten, ook het gevecht om de Amerikaanse Senaat lijkt steeds meer in het voordeel van de Republikeinen te verschuiven.

+1/-0

Voor je het weet gebeurt straks hetzelfde als in Polen. Daar hebben ze nog steeds problemen om de zaken weer te herstellen.
Maar goed zie ook Hongarije en hetzelfde staat nu te gebeuren in Georgie.
Treurige zaak, een soort veredelde ouderwetse communistenjacht van de jaren 50-60 zal weer gaan plaatsvinden, alleen nu nog erger omdat DJT alle benoemingen van hoog tot laag gaat ´regelen´.

Dan moet hij eerst wel de verkiezingen nog zien te winnen. En als dat niet lukt zal de ware aard ook naar boven komen.

+1/-0

Vergeet niet de patriotten voor Europa derde fractie in Europees parliament en dan zijn AFD en Meloni nog apart er gaat een andere wind waaien.

+1/-0

Als ik Zelensky was zou ik snel inzetten op vrede, want met Trump die Poetin steunt zal Oekraïne het onderspit delven.

+1/-0

Willykment schreef op 28 oktober 2024 om 11:25:

Als ik Zelensky was zou ik snel inzetten op vrede, want met Trump die Poetin steunt zal Oekraïne het onderspit delven.

'Steun' is wel erg sterk uitgedrukt. Als Trump de verkiezingen wint, verliest Zelensky een uitgesproken, zeer bepalende bondgenoot. Dat lijkt mij overduidelijk. Maar het is niet zo dat de middelen en positie van de VS zullen verschuiven naar het kamp van de Russen.

Trumps (buitenlandse) politiek is meer isolationistisch, zeker met Vance als running mate heeft hij heel duidelijk gekozen voor een kleinere rol van de VS op het internationale toneel. Om hem zover te krijgen dat hij zich begeeft op dat terrein, zal er een overduidelijk belang voor de VS moeten zijn om iets gedaan te krijgen. En mag het de Amerikanen niet al teveel 'kosten'.

Ik denk dat Trump zal aandringen op een vrede in de Oekraine, en daar wellicht een dialoog voor openen met Poetin; waar deze nu internationaal volledig geisoleerd is.

Trump is veel minder stellig over de voorwaarden van een vrede. Het zal hem een zorg zijn wat er met de Donbas of de Krim gebeurd; of die gebieden nou Russisch of Oekraiens zijn. Daarin is hij opportunistisch (of pragmatisch, zo je wilt) en verschilt 'zijn lijn' met die van de NAVO, de EU en van Biden; die veel principieler in het conflict (en een mogelijke oplossing) staan.

En dat is een enorm gevaar voor Zelensky en zijn doelen. Ik zie dat niet als 'steun' aan Poetin, want ook hij zal uiteindelijk water bij de wijn moeten doen en een bepaald verlies moeten nemen. Als het zover komt, zal Trump beide partijen onder druk zetten om tot een akkoord te komen. Poetin kan vervolgens blijven zitten, maar Zelensky is dan wel klaar en kan op zoek naar een nieuwe carriere.

Waar Zelensky wel haast mee zal hebben, is de steun vanuit Zuid-Korea. Als die materieel gaan leveren, kan de Oekraine in dat opzicht weer even vooruit. En zal een verlies van steun vanuit de VS zich minder laten voelen.

+1/-0

Wat je constatering; isolationistisch is Trump ten voeten uit, vooral door zijn uitspraak in de vorige verkiezingen, America First. Ik zie nog aankomen dat als hij de president wordt, hij meer inlands gericht zal zijn in economie en beleid, dan naar het buitenland, in verband met de te hoog opgelopen Amerikaanse schuld. Ik zie ook nog aankomen, dat Israel zonder Amerikaanse steun komt te staan.

+1/-0

Dat Trump zich nog meer isolationistisch zal opstellen dan hij tijdens zijn eerste termijn als president deed, dat verwacht ik ook.

In welke mate dat zal zijn, is nog moeilijk in te schatten. Ik verwacht dat het Trump vooral ook om beeldvorming gaat. Hij wil minder directe steun leveren dan wel toezeggen, om nationaal te kunnen vertellen dat er geen dollars 'overzee' terechtkomen waar de Amerikaanse belastingbetaler voor moet opdraaien.

Uiteindelijk zal de VS geen dollar minder uit gaan geven aan defensie, wat bijna volledig besteed wordt in de nationale defensie-industrie. En waar duizenden Amerikanen voor werkzaam zijn. De materiele steun aan bijvoorbeeld Oekraine maar ook Israel, komt daar uiteindelijk ook terecht. De MCI heeft gigantisch veel macht in de VS. Trump zal hen niet tegen zich willen krijgen, door te gaan korten op het defensie-budget of andere voor de industrie lucratieve (steun)pakketten stop te zetten.

Hij zal daarom vooral 'in woord en gedrag' de rol van de VS op het internationale toneel gaan verkleinen. In daden zal het allemaal mee gaan vallen denk ik, of meer 'broekzak-vestzak' zijn. De onrust die hij met zijn uitlatingen veroorzaakt, hebben er al voor gezorgd dat NAVO-bondgenoten meer uit gaan geven aan defensie. Als ze dat nou ook nog bij het MCI in de VS gaan doen, is het win-win voor Trump.

Wat betreft Israel verwacht ik dat Trump het land ten alle tijde zal blijven steunen, meer nog dan Harris zal doen en Biden nu doet. Die twee landen zijn zo vervlochten met elkaar, Trump kan het zich denk ik niet veroorloven daar iets in te wijzigen ten nadele van Israel. Het zou mij niets verbazen als Israel (de Mossad, of een ander nog geheimere organisatie) 'dirt' over Trump heeft waarmee het hem onder druk kan zetten.

+1/-0

Former Trump aide Steve Bannon released from jail

https://www.google.com/amp/s/www.bbc.com/news/articles/cx2n71vr21yo.amplink

+1/-0

Republikeinen en Democraten het zijn twee compleet verschillende werelden en hun visie op de wereld.
Hulk Hogan vs Beyonce lol wordt nu echt spannend.

+1/-0

Chinese hackers hebben Eric Trump en Jared Kushner gehackt volgens US officials.
Ze wilden ook toegang tot Trump en Vance mogelijk hebben ze SMS en logboeken kunnen inzien.

+1/-0

Dit zegt alles over Amerika. Een fantastisch mooi land, maar zo hypocriet als de pleuris. Althans, dat vond ik altijd al.
Maar nu dit:

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Buitenland/als-trump-verliest-vrees-ik-het-ergste/ar-AA1tfNou?ocid=msedgdhp&pc=ACTS&cvid=063868333db24a89b5a27b8e71004af4&ei=19link

Het ergste is dat dit alles naar ons voorland kan zijn...

+1/-0

America the Land of the Free and the Home of the Brave, met al hun gebreken het blijft een mooi land!

+1/-0

Er zijn veel scenario's denkbaar waarin het in de VS na de verkiezingen flink kan ontsporen, ongeacht de uitslag en winnaar. We moeten het echter wel in perspectief blijven zien.

Eventuele geweldadigheden zullen zich beperken tot Washington en misschien wat andere sleutelplekken in het land, 99.9% van de VS zal de aanloop naar de definitieve uitslag gelaten volgen en uiteindelijk accepteren.

Ik verwacht niet dat er op de dag zelf of de nacht erna al een definitieve uitslag bekend zal zijn. Het tellen (en hertellen) van de swing-states waar de verschillen zomaar heel klein kunnen blijken, kan dagen (zo niet langer) duren. Vervolgens is er een grote kans dat beide kandidaten de gang naar de rechter zullen kiezen om de uitslag te betwisten.

Die onzekerheid zal voor onrust zorgen, niet alleen in de VS maar ook op de mondiale (financiele) markten en in andere delen van de wereld. Maar dat is niet anders dan voorgaande verkiezingen. En het schrikbeeld waar in de VS met angst op wordt teruggekeken en aan wordt gerefereerd (6 januari), vond pas maanden na de verkiezingen plaats.

Uiteindelijk wordt er door de Nederlandse media altijd gedaan alsof de nieuwe president van de VS een enorme invloed heeft op ons land.

Na de winst van Trump in '16 wist de NPO te vertellen dat de wereld nooit meer hetzelfde zou zijn en we allemaal de pijn zouden voelen. Na de winst van Obama 8 jaar daarvoor, stonden de duiders met tranen in hun ogen te verkondigen dat alles anders zou worden in positieve zin.

Ik heb er geen boterham meer of minder door gegeten, voor zover ik weet. Laten we genieten van het spektakel die het de komende tijd gaat opleveren, en ons verbazen over de idioterie die we gaan zien. Ongeacht de uitkomst. Maar we moeten onszelf niet te veel zorgen maken. Dat is het niet waard.

+1/-0

Wie het ook wordt hij of zij zit er maar vier jaartjes wij zaten meer als 12 jaar vast aan Rutte dan heb ik toch liever het Amerikaanse systeem van maximaal 2 termijnen.

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 16 pagina's: 1 2 3 4 ... 11 12 13 14 15 16

Feyenoord Forum » Overige onderwerpen » Geopolitiek