Transparent
Inloggen
Sluiten

Feyenoord Forum » Overige onderwerpen » Politieke Partijen

Deze normale topic is open en bestaat uit 45 pagina's: 1 2 3 4 ... 14 15 16 17 18 19 20 21 22 ... 41 42 43 44 45

Asieldeal nog niet rond: VVD-fractie stemt er niet mee in

De vier coalitiepartijen zijn het vandaag niet eens geworden over een nieuwe wet waarmee het gemakkelijker wordt om gemeenten te verplichten asielzoekers op te vangen.

Bronnen bevestigen aan de NOS dat de VVD-fractie vooralsnog niet kan instemmen met de voorgestelde wet. De fractie heeft moeite met het dwangaspect en wil ook direct spreken over beperking van de instroom, voordat meer druk op gemeenten wordt gelegd om mensen op te vangen. In zowel de fractie als de achterban van de partij is onvrede over het uitblijven van meer maatregelen om de instroom te beperken.

Vrijdag leek het er nog op dat de vier partijen dicht bij overeenstemming waren. VVD, CDA, ChristenUnie en D66 zouden zich dit weekend over de laatste aanpassingen van staatssecretaris Van der Burg buigen. Morgen werd een presentatie van de asieldeal verwacht, maar dat lijkt volgens Haagse bronnen van de baan.

Over de wet, waarmee het kabinet de opvang van asielzoekers over gemeenten wil spreiden, wordt al maanden onderhandeld.

De VVD had steeds al grote bezwaren tegen het plan van de eigen staatssecretaris om gemeenten te verplichten om huisvesting te bieden aan asielzoekers.

Gisteren berichtte de NOS over twee moties die verontruste leden van de VVD over twee weken op het congres van hun partij in stemming willen brengen. Eén van de moties roept de fractie van de VVD op niet met de wet in te stemmen.

Op dit moment zouden fractievoorzitters van de vier coalitiepartijen overleggen over de ontstane situatie. Er is dus nog steeds geen nieuwe asielwet, terwijl de gemeenten morgen een ultimatum voor zo'n wet hadden gesteld.

Politiek verslaggever Arjan Noorlander: "De VVD-fractie blokkeert het nu omdat ze bang is dat de achterban het niet meer pikt. Er ligt extra druk op omdat er over twee weken een partijcongres is en er nu al heel kritische moties zijn aangekondigd tegen het migratiebeleid."

"Na weken praten waarbij de eigen VVD-staatssecretaris werd teruggestuurd, leek er eindelijk witte rook te zijn. Maar de fractie fluit nu niet alleen de staatssecretaris terug maar ook de eigen fractieleider Sophie Hermans. Zij dacht dat er een akkoord lag dat de fractie wel zou kunnen accepteren. Dat blijkt een pijnlijke misrekening.. Nu er nog steeds geen nieuwe asielwet is en gemeenten voor morgen wel een ultimatum hadden gesteld, riskeert het kabinet dat gemeenten de hakken in het zand gaan zetten en de opvangproblemen alleen maar groter worden."

 

+2/-0

Gemeenten moeten sowieso veel meer tegengas geven aan het kabinet.

 

+2/-0

Kabinet pleurt alles over de schutting. Crisis na crisis en er gebeurt helemaal geen ruk.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Marc Acardipane schreef op 05 november 2022 om 15:37:

(...)Uit de EU en terug naar de gulden klinkt leuk, maar Wilders weet wel dat daar niet veel draagvlak voor is in het bedrijfsleven. Onder de bevolking mischien wel, maar een Nexit lijkt me niet haalbaar.



Nederland kan niet in haar eentje uit de Euro stappen, dat zou het failliet van ons land betekenen.

Los daarvan zie ik de Euro wel als een probleem, het is een politiek instrument geworden (net als de EU) en haar initiele, beoogde doel is allang niet meer bepalend. De munt wordt kunstmatig overeind gehouden, en ik zie niet in hoe dat zonder grote gevolgen kan worden afgebouwd. Sterker, de Euro zal nog vaker gered moeten worden en uiteindelijk denk ik dat uitstel van executie is. Het gaat nog een keer klappen, en hoe langer we dat weten te rekken; hoe ingrijpender de consequenties.

De interne markten van de Euro-lidstaten zijn te verschillend. De soevereiniteit van ieder land is zodanig van belang dat de ECB geen macht/middelen heeft gekregen om een norm af te dwingen als lidstaten daaraan niet voldoen. Dat is ook weer een politieke keuze geweest, waar tijdens de komst van de Euro met name toenmalige minister Zalm* tegen geageerd heeft.

Europa is een kunstmatige federatie, waar teveel op aan te merken is en te weinig tasbaar uit voort komt voor de burgers die in de lidstaten leven. Er is geen historische grondslag, en we zijn teveel verschillend. De huidige situatie met Rusland zou kunnen helpen, in die zin dat er een wezenlijke, gezamenlijke vijand is opgestaan die Europa ook op moreel vlak kan verenigen.

Toch verwacht ik niet dat de 'endgame' van Brussel (een politieke unie) waar steeds maar meer op wordt voorgesorteerd, op veel instemming bij de burger kan rekenen. Er lijkt geen weg terug. De Euro moet ook overleven. Ik heb er een hard hoofd in, ik zie uiteindelijk een zwaar gedevalueerde munt tov. de dollar (van het niveau Lire tov. de gulden, ooit) omdat de sterkere Europese economieen de zwakkere gewoonweg niet op sleeptouw kunnen blijven nemen. Alles wat de Euro had moeten opleveren. Iedere lidstaat 'dealt' ook nog eens met eigen issues.

Een Noordelijke- en Zuidelijke Euro zou vanaf een economisch/financieel perspectief wellicht de oplossing zijn, maar dat gaat er politiek gezien nooit doorheen komen.

*=Hij wordt vaak als kwade genius gezien en verantwoordelijk gehouden voor alles wat er mis is met de Euro. Maar hij zag dat in, en was het er ook niet mee eens. Hij kon, toen er besloten was het toch zo te doen, echter niet en public zijn bezwaren uitten. Dan had de Euro helemaal geen kans gehad.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sobat schreef op 07 november 2022 om 09:57:

Kabinet pleurt alles over de schutting. Crisis na crisis en er gebeurt helemaal geen ruk.



Dat komt omdat we bestuurders en managers het land laten regeren, en het ontbreekt aan leiders. De politiek is bezig met overleven, pijnlijke keuzes worden vermeden en vooruitgeschoven uit angst voor een electorale afrekening.

Ik zie geen enkel alternatief in het huidige spectrum, van links tot rechts lopen er allemaal dezelfde 'klonen'; ze verkondigen alleen iets anders.

Trouwens, het woord crisis is ook wel aan inflatie onderhevig. Alle problemen worden zo groot gemaakt dat het gehele land er last van heeft. Die suggestie wordt althans gewekt. Corona was een crisis. Klimaat is een crisis, op de langere termijn. Alle andere crises zijn verschrikkelijk vervelend voor hen die er slachtoffer van zijn. Echter, het overgrote deel van Nederland heeft er geen greintje last van. De krapte op de woningmarkt, de toestroom van asielzoekers, het stikstofbeleid; ik merk er niks van, persoonlijk.

We moeten het ons niet allemaal laten aanpraten.

 

+2/-0

Dat Nederland niet uit de EU of de euro kan stappen is echt een misvatting. Dat hele Verenigd Koninkrijk zou instorten na de Brexit, maar dat is nooit gebeurd. In het VK hebben ze momenteel torenhoge inflatie omdat de Conservatieven in het VK economisch geen benul hebben hoe ze een economie moeten runnen, maar dat kan nog best een succes worden op iets langere termijn. Los daarvan zie je tal van landen in Europa die het zonder de EU (en de euro) prima voor elkaar hebben, Zwitserland, Noorwegen en IJsland zijn goede voorbeelden. Die hebben zich ook nooit hoeven houden aan die bezuinigingsfetisj van Brussel. Zij hebben bovendien nog steeds enige vorm van zeggenschap en inspraak via de EER (Europese Economische Ruimte). Wat mij betreft moet de EU terug naar de kern, een organisatie die handel bevordert -met ruimte voor eigen beleid van lidstaten- en zorgt dat er geen oorlog komt in Europa. Dat is voldoende.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:




De landen die jij noemt, zijn economisch gezien niet te vergelijken met Nederland.

We zijn een import-/exportland, onze economie is vervlochten met die van de landen om ons heen die bij een Nexit wél in de Euro zouden blijven. Het overgrote deel van onze welvaart en onze economie is niet de handel met China en de VS, het meeste vindt plaats binnen de driehoek Londen - Parijs - Berlijn. Het vrije handelsverkeer is iets wat ik niet zou willen opgeven.

Wat we nu moeten doen om iets vanuit NL naar het VK te krijgen (en andersom) is daar een aardig voorbeeld van.

Brussel heeft daarnaast geen bezuinigingsfetish. Men verwacht een bepaalde begrotingsdiscipline maar er is geen enkel middel om de gestelde norm te handhaven. En dat is nou juist de oorzaak van alle ellende, daar andere landen er één grote pleurisbende van gemaakt hebben en dat de munt aan het wakkelen heeft gebracht. En nog wel vaker zal brengen.

Voor Nederland zou het voldoen aan die begrotingsnorm een peulenschil moeten zijn.

Idealiter zou ik ook het liefste zien dat de EU wordt uitgekleed en zich (om)vormt tot een samenwerkingsverband waarvoor ze ook ooit is opgericht. Nederland kan daarin echter niet zelfstandig en alleen het voortouw nemen, door bijvoorbeeld uit de EU te stappen. Samen met Duitsland zou een ander verhaal zijn...

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 7 november 2022, 11:16:57.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Willykment schreef op 07 november 2022 om 10:38:

Dat Nederland niet uit de EU of de euro kan stappen is echt een misvatting. Dat hele Verenigd Koninkrijk zou instorten na de Brexit, maar dat is nooit gebeurd. In het VK hebben ze momenteel torenhoge inflatie omdat de Conservatieven in het VK economisch geen benul hebben hoe ze een economie moeten runnen, maar dat kan nog best een succes worden op iets langere termijn. Los daarvan zie je tal van landen in Europa die het zonder de EU (en de euro) prima voor elkaar hebben, Zwitserland, Noorwegen en IJsland zijn goede voorbeelden. Die hebben zich ook nooit hoeven houden aan die bezuinigingsfetisj van Brussel. Zij hebben bovendien nog steeds enige vorm van zeggenschap en inspraak via de EER (Europese Economische Ruimte). Wat mij betreft moet de EU terug naar de kern, een organisatie die handel bevordert -met ruimte voor eigen beleid van lidstaten- en zorgt dat er geen oorlog komt in Europa. Dat is voldoende.




Hier ben ik helemaal mee eens!

 

+2/-0

CDA staat er ook beroerd voor die Hoekstra en De Jonge lol

 

+1/-0

Rutte probeert VVD-fractie te overtuigen van asielwet, kabinetscrisis hangt in de lucht
De VVD-fractie vergadert vanochtend in crisissfeer over de wet die gemeenten kan dwingen asielzoekers op te vangen. Premier en VVD-partijleider Mark Rutte is gesommeerd om aanwezig te zijn bij de vergadering; een zeldzaamheid. Als de asielwet er niet komt, kan dat zomaar leiden tot een kabinetscrisis.

 

+1/-0

Oud-VVD leider en erelid Hans Wiegel kijkt met een zeer zorgelijke blik naar het crisisberaad van de VVD-fractie met premier Rutte. "Heel veel kiezers van de partij voelen zich verlaten", meldde hij aan presentator Sven Kockelmann bij Sven op 1. Als Rutte zijn fractie vandaag niet overtuigt van de noodzaak van de asielwet van staatssecretaris Eric van der Burg, is de conclusie volgens Wiegel duidelijk. "Dat zou voor mij reden zijn om te stoppen met dit kabinet en het na nieuwe verkiezingen in een andere samenstelling te proberen."

 

+1/-0

Ze steunen Rutte alweer, wat een laf zooitje is het toch ook bij de liberalen. Waardeloze partij zonder enige vorm van ruggengraat, ik zou als ik VVD-er was stante pede overstappen naar de PVV of Partij Omtzigt. Je verlangt bijna terug naar de tijd van Wiegel, ware het niet dat hij ooit het referendum de nek om heeft gedraaid. Als we zo'n referendum eerder hadden gehad was ons een hoop ellende bespaard gebleven, dan had de bevolking ook eerder kunnen ingrijpen tegen de bezuinigingsfetisjisten van Brussel en tegen de migrantencrisis. Zoals in Zwitserland.

 

+2/-0

Maar Rutte gaat wel eindelijk de instroom beperken lol, lachwekkend had hij al drie kabinetten de tijd voor.

Andere landen zijn al veel strenger, dat maar 5% vd asielzoekers uit veilige landen komt is BS, dat aantal ligt vele male hoger!!

In Frankrijk bv hebben ze quota voor arbeidsmigranten van buiten de Europese Unie, strengere criteria voor de vergoeding van medische zorg en hogere eisen aan immigranten die de Franse nationaliteit willen aannemen: het taalniveau dat voor naturalisatie is vereist zal worden verhoogd.

De Franse overheid gaat ieder jaar inventariseren in welke sectoren behoefte is aan buitenlandse arbeidskrachten, en per sector een quotum instellen. De regering hoopt daarmee tegemoet te komen aan de wensen van werkgevers die met personeelstekorten kampen.

De regering gaat bovendien strenger controleren of asielzoekers die gebruik maken van de sociale zekerheid daar wel recht op hebben, in de hoop het aantal ‘frauduleuze aanvragen’ te verminderen. En zij moeten voortaan drie maanden wachten voordat ze aanspraak kunnen maken op de vergoeding van medische behandelingen.

Veel asielzoekers komen uit landen die door de Franse regering als veilig worden beschouwd.

 

+1/-0

Rutte is echt een marionet van zijn coalitie-vrinden die zich aan de linkerzijde van het spectrum bevinden. En 'Mark' heeft iedereen met een eigen, rechtsere mening vakkundig uit zijn fractie gesloopt; die bestaat echt nog alleen uit ja-knikkers, tassendragers en pluche-plakkers.

Ze hebben even heul stoer gedaan en een 'pittig' gesprek gevoerd met de premier, naar verluidt. Maar de uitkomst stond al vast, de kadaverdiscipline binnen de VVD-fractie is stuitend, het politiek dualisme is dood. (Maar dat wisten we al)

Uiteindelijk moet dit een keer tot een enorme electorale afrekening leiden. Maar ik vrees waarin dat gaat resulteren.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Marc Acardipane schreef op 08 november 2022 om 23:56:

Maar Rutte gaat wel eindelijk de instroom beperken lol, lachwekkend had hij al drie kabinetten de tijd voor.

Andere landen zijn al veel strenger, dat maar 5% vd asielzoekers uit veilige landen komt is BS, dat aantal ligt vele male hoger!!

In Frankrijk bv hebben ze quota voor arbeidsmigranten van buiten de Europese Unie, strengere criteria voor de vergoeding van medische zorg en hogere eisen aan immigranten die de Franse nationaliteit willen aannemen: het taalniveau dat voor naturalisatie is vereist zal worden verhoogd.

De Franse overheid gaat ieder jaar inventariseren in welke sectoren behoefte is aan buitenlandse arbeidskrachten, en per sector een quotum instellen. De regering hoopt daarmee tegemoet te komen aan de wensen van werkgevers die met personeelstekorten kampen.

De regering gaat bovendien strenger controleren of asielzoekers die gebruik maken van de sociale zekerheid daar wel recht op hebben, in de hoop het aantal ‘frauduleuze aanvragen’ te verminderen. En zij moeten voortaan drie maanden wachten voordat ze aanspraak kunnen maken op de vergoeding van medische behandelingen.

Veel asielzoekers komen uit landen die door de Franse regering als veilig worden beschouwd.



Dit lijkt me een goed voorbeeld voor Nederland. Het bedrijfsleven in Nederland schreeuwt altijd om goedkope arbeidsmigranten, maar daarmee verlagen ze de lonen voor de hardwerkende Nederlander en het geeft geen prikkel om te innoveren. Het beste is om migratie te beperken, zoals ze in Denemarken ook heel succesvol doen onder leiding van die daadkrachtige linkse Deense premier. Zo zie je maar, zelfs links is er toe in staat. Dan moet een rechts kabinet in Nederland dit toch ook kunnen?

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Willykment schreef op 09 november 2022 om 10:54:

(...)Dit lijkt me een goed voorbeeld voor Nederland. Het bedrijfsleven in Nederland schreeuwt altijd om goedkope arbeidsmigranten, maar daarmee verlagen ze de lonen voor de hardwerkende Nederlander en het geeft geen prikkel om te innoveren. Het beste is om migratie te beperken, zoals ze in Denemarken ook heel succesvol doen onder leiding van die daadkrachtige linkse Deense premier. Zo zie je maar, zelfs links is er toe in staat. Dan moet een rechts kabinet in Nederland dit toch ook kunnen?



Er is 'kunnen' en 'willen'...

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 09 november 2022 om 13:16:

open/sluit de onderstaande quote:

Willykment schreef op 09 november 2022 om 10:54:

(...)Dit lijkt me een goed voorbeeld voor Nederland. Het bedrijfsleven in Nederland schreeuwt altijd om goedkope arbeidsmigranten, maar daarmee verlagen ze de lonen voor de hardwerkende Nederlander en het geeft geen prikkel om te innoveren. Het beste is om migratie te beperken, zoals ze in Denemarken ook heel succesvol doen onder leiding van die daadkrachtige linkse Deense premier. Zo zie je maar, zelfs links is er toe in staat. Dan moet een rechts kabinet in Nederland dit toch ook kunnen?



Er is 'kunnen' en 'willen'...



Klopt VVD staatssecretarissen hebben de laatste tien jaar flink geschrapt in IND medewerkers opvangplaatsen etc. Volgens mij is er weinig zicht meer op en is er ook een groot deel nu gewoon illegaal in NL. Mensensmokkelaars verdienen miljoenen levert nog meer op als drugs.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 9 november 2022, 18:22:41.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 09 november 2022 om 13:16:

open/sluit de onderstaande quote:

Willykment schreef op 09 november 2022 om 10:54:

(...)Dit lijkt me een goed voorbeeld voor Nederland. Het bedrijfsleven in Nederland schreeuwt altijd om goedkope arbeidsmigranten, maar daarmee verlagen ze de lonen voor de hardwerkende Nederlander en het geeft geen prikkel om te innoveren. Het beste is om migratie te beperken, zoals ze in Denemarken ook heel succesvol doen onder leiding van die daadkrachtige linkse Deense premier. Zo zie je maar, zelfs links is er toe in staat. Dan moet een rechts kabinet in Nederland dit toch ook kunnen?



Er is 'kunnen' en 'willen'...


Goed punt, blijkbaar wilt de VVD zich graag bij grachtengordel Nederland populair maken. Het levert ze tot nu toe wel winst op bij verkiezingen dus misschien hebben ze nog gelijk ook. Maar in het belang van Nederland? Dat denk ik niet.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Willykment schreef op 09 november 2022 om 18:23:

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 09 november 2022 om 13:16:

open/sluit de onderstaande quote:

Willykment schreef op 09 november 2022 om 10:54:

(...)Dit lijkt me een goed voorbeeld voor Nederland. Het bedrijfsleven in Nederland schreeuwt altijd om goedkope arbeidsmigranten, maar daarmee verlagen ze de lonen voor de hardwerkende Nederlander en het geeft geen prikkel om te innoveren. Het beste is om migratie te beperken, zoals ze in Denemarken ook heel succesvol doen onder leiding van die daadkrachtige linkse Deense premier. Zo zie je maar, zelfs links is er toe in staat. Dan moet een rechts kabinet in Nederland dit toch ook kunnen?



Er is 'kunnen' en 'willen'...


Goed punt, blijkbaar wilt de VVD zich graag bij grachtengordel Nederland populair maken. Het levert ze tot nu toe wel winst op bij verkiezingen dus misschien hebben ze nog gelijk ook. Maar in het belang van Nederland? Dat denk ik niet.



De VVDers maken zich alleen druk als er een asielzoekers centrum bij hun in de buurt komt, zolang ze in achterstandswijken of Groningen terecht komen is er niks aan de hand toch?

 

+1/-0

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 45 pagina's: 1 2 3 4 ... 14 15 16 17 18 19 20 21 22 ... 41 42 43 44 45

Feyenoord Forum » Overige onderwerpen » Politieke Partijen