Marc Acardipane
Fan van Feyenoord
Vak: -
Forumreacties: 14.702
Reg.: 9 oktober 2019
Favoriete opstelling: 4-3-3
Silvio Berlusconi en Viktor Orbán worden vaak gezien als geestverwanten in het Europese populisme en rechtse leiderschap. Berlusconi wordt beschouwd als een pionier van een autoritaire leiderschapsstijl binnen een democratie, die Orbán later heeft overgenomen
Beide leiders onderhielden warme banden met Vladimir Poetin.
Vak: Maastribune - K
Forumreacties: 2.018
Reg.: 7 december 2020
Favoriete opstelling: geen
open/sluit de onderstaande quote:Marc Acardipane schreef op 21 april 2026 om 11:19:
Silvio Berlusconi en Viktor Orbán worden vaak gezien als geestverwanten in het Europese populisme en rechtse leiderschap. Berlusconi wordt beschouwd als een pionier van een autoritaire leiderschapsstijl binnen een democratie, die Orbán later heeft overgenomen
Marc Acardipane
Fan van Feyenoord
open/sluit de onderstaande quote:Knakkie schreef op 21 april 2026 om 11:47:
open/sluit de onderstaande quote:Marc Acardipane schreef op 21 april 2026 om 11:19:
Bunga Bunga feestjes
Uit: Den Haag
Vak: Olympiatribune - BB
Forumreacties: 1.163
Reg.: 6 juli 2007
open/sluit de onderstaande quote:MIddenveldert schreef op 21 april 2026 om 09:56:
Ik heb me te weinig verdiept in de politiek van Orban. Wat ik over zijn beleid in Hongarije zélf en op het geopolitieke toneel gehoord en gelezen heb, is verschenen in de Nederlandse media. Ik denk niet dat ik daardoor een goed beeld van hem heb.
Ik zie mezelf niet als 'wappie' of 'gekkie', maar dat de Nederlandse, traditionele media haar best doet zich te verplaatsen in de positie van buitenlandse leiders om hun keuzes en gedrag in perspectief te plaatsen; dat is mijn inziens al heel lang niet meer het geval. Als dat ooit het geval is geweest.
Orban is rechts. Orban ligt dwars in Europa. Dus Orban is slecht, en moet als zodanig geduid worden.
Dat er één leider van een lidstaat is, die dwarsligt binnen de Europese samenwerking; dat vind ik zo slecht nog niet. Ongeacht de achtergrond en motivatie die aan de obstructie ten grondslag ligt.
Brussel heeft het liefste één grote applausmachine waar iedereen buigt en meestemt, zodat de nationale soevereiniteit van de lidstaten steeds verder wordt uitgehold en men haar expansie-agenda klakkeloos kan uitrollen. De financieel-economische luchtkastelen die in de afgelopen jaren opgepompt zijn, mogen niet klappen.
De huidige Europese samenwerking is óók slecht. Het is goed dat er nog landen/lidstaten zijn, die dit frustreren.
Marc Acardipane
Fan van Feyenoord
open/sluit de onderstaande quote:Sobat schreef op 24 april 2026 om 22:49:
open/sluit de onderstaande quote:MIddenveldert schreef op 21 april 2026 om 09:56:
Ik heb me te weinig verdiept in de politiek van Orban. Wat ik over zijn beleid in Hongarije zélf en op het geopolitieke toneel gehoord en gelezen heb, is verschenen in de Nederlandse media. Ik denk niet dat ik daardoor een goed beeld van hem heb.
Ik zie mezelf niet als 'wappie' of 'gekkie', maar dat de Nederlandse, traditionele media haar best doet zich te verplaatsen in de positie van buitenlandse leiders om hun keuzes en gedrag in perspectief te plaatsen; dat is mijn inziens al heel lang niet meer het geval. Als dat ooit het geval is geweest.
Orban is rechts. Orban ligt dwars in Europa. Dus Orban is slecht, en moet als zodanig geduid worden.
Dat er één leider van een lidstaat is, die dwarsligt binnen de Europese samenwerking; dat vind ik zo slecht nog niet. Ongeacht de achtergrond en motivatie die aan de obstructie ten grondslag ligt.
Brussel heeft het liefste één grote applausmachine waar iedereen buigt en meestemt, zodat de nationale soevereiniteit van de lidstaten steeds verder wordt uitgehold en men haar expansie-agenda klakkeloos kan uitrollen. De financieel-economische luchtkastelen die in de afgelopen jaren opgepompt zijn, mogen niet klappen.
De huidige Europese samenwerking is óók slecht. Het is goed dat er nog landen/lidstaten zijn, die dit frustreren.
Ik kan mij engzins hierin wel vinden, maar...Hongarije onder Orban hangt/hing aaneen door corruptie. Iedereen heeft al kunnen zien dat Europese gelden zijn uitgegeven aan megalomane projecten en zelfberijking binnen familie en vriendenkring. In die zin is Europa verlost van een narcist met hetzij grootheidswaanzin of een minderwaardigheidscomplex.
In die zin, opgeruimd staat netjes.
Forumreacties: 4.112
Reg.: 26 mei 2004
open/sluit de onderstaande quote:
MIddenveldert
Fan van Feyenoord
Uit: Stekend
Forumreacties: 3.721
Reg.: 9 april 2019
open/sluit de onderstaande quote:
Marc Acardipane
Fan van Feyenoord
Trump haalt na kritiek Merz uit naar bondskanselier: 'Geen wonder dat het zo slecht gaat met Duitsland'
De Amerikaanse president Donald Trump heeft uitgehaald naar de Duitse bondskanselier Friedrich Merz. Merz zei maandag dat de VS de oorlog tegen Iran zonder strategie zijn begonnen en dat het land nu vernederd wordt door het Iraanse leiderschap. "Hij weet niet waar hij het over heeft!", schrijft Trump als reactie op zijn Truth Social.
"Geen wonder dat het zo slecht gaat met Duitsland, zowel economisch als op andere vlakken", aldus Trump. Volgens hem vindt Merz het "oké voor Iran om een kernwapen te hebben".
De bondskanselier zei maandag bij een bezoek aan een school in het westen van Duitsland dat de oorlog met Iran zo snel mogelijk moet worden beëindigd. Het gebrek aan strategie van de Amerikanen maakt het volgens Merz des te moeilijker om een einde aan het conflict te maken.
Marc Acardipane
Fan van Feyenoord
Marc Acardipane
Fan van Feyenoord
Totale scheuring dreigt in de Golf: hoe een keiharde botsing juist in het voordeel van Iran kan uitpakken
Tel Aviv - Trammelant in de Golf. De Verenigde Arabische Emiraten kiezen ervoor hun eigen weg te gaan en komen daardoor hard in aanvaring met Saoedi-Arabië, dat zich decennialang als onbetwiste leider van de regio opstelde.
Correspondent Midden-Oosten
2 uur geleden
Abu Dhabi verlaat de OPEC, zoekt meer toenadering tot Israël en wil een hardere opstelling ten aanzien van Iran. Er wordt in het land inmiddels ook hardop getwijfeld of het niet de Arabische Liga en andere regionale organisaties moet verlaten.
Expert Tareq al-Otaibe windt er in een analyse voor het Arab Gulf States Institute geen doekjes om: de oorlog met Iran heeft laten zien wie de echte vrienden van de Emiraten zijn. Allereerst de Verenigde Staten en Israël, gevolgd door een aantal Europese landen, Australië, Zuid-Korea en Oekraïne. Zij boden militaire hulp in barre tijden. „Diezelfde steun is niet uit de Arabische wereld gekomen”, aldus Al-Oitabe, die in het verleden voor de nationale veiligheidsraad van de Emiraten werkte. Abu Dhabi zal dat volgens hem niet snel vergeten.
Verenigde Arabische Emiraten stappen uit oliekartel OPEC
Het grootse conflict is met Saoedi-Arabië. De twee oud-bondgenoten ontpoppen zich steeds meer tot bittere rivalen. Zo staan zij aan weerszijden van een lange reeks conflicten, onder meer in Jemen, Soedan en de Hoorn van Afrika. De ruzies werden aan het begin van de oorlog met Iran opzijgeschoven, maar komen nu weer vol naar de oppervlakte.
De Emiraten werden van alle landen, inclusief Israël, het meest onder vuur genomen door Iran: ruim 550 raketten en 2200 drones in een kleine zes weken tijd. Met als gevolg een flinke deuk in hun imago van stabiele oase, aantrekkelijk voor investeerders en toeristen, in het verder roerige Midden-Oosten.
Abu Dhabi stelt zich daardoor hard op richting Iran, terwijl Saoedi-Arabië en andere Golfstaten vol inzetten op de bemiddelingspoging van Pakistan, een trouwe bondgenoot van Riyad. Dat doet pijn in de Emiraten, waar Iraniërs zelfs niet langer naartoe kunnen vliegen, ook niet voor een tussenstop. Dit terwijl een van de eerste vluchten vanuit Teheran, dat afgelopen weekeinde voor het eerst in twee maanden zijn deuren opende, naar Saoedi-Arabië ging.
Klap
De Emiraten gaven deze week de Saoedi’s op hun beurt een klap in het gezicht door, zonder een waarschuwing vooraf, bekend te maken dat het op 1 mei uit de OPEC stapt, de door Riyad gedomineerde organisatie voor olieproducerende landen. Het besluit zat er al langer aan te komen. De Emiraten zijn niet blij met de productielimiet die de OPEC haar lidstaten oplegt. Het land wil snel meer olie op de markt brengen, en zo haar eigen economie nog meer diversificeren. Dat laatste wil Saoedi-Arabië ook, maar gestaag.
Historisch vertrek Emiraten uit oliekartel OPEC is ’ongekende klap’ voor landen Midden-Oosten: ’Maar verwacht geen snelle daling brandstofprijzen’
Olieprijs zal voorlopig weinig dalen, ondanks belofte Emiraten om meer op te pompen.
Het besluit om uit de OPEC te stappen valt ongetwijfeld goed bij Donald Trump, die veel kritiek heeft op de organisatie. Ook met de toenadering tot Israël haalt Abu Dhabi een wit voetje bij de president. De Emiraten waren het eerste land dat in 2020 toetrad tot de door Trump opgezette Abraham Akkoorden. Hoe nauw de samenwerking inmiddels is, bleek aan het begin van de Iran-oorlog: Israël stuurde, op verzoek van de emir, de Iron Dome en tientallen soldaten naar de Emiraten om Iraanse raketten uit de lucht te schieten.
Saoedi-Arabië, dat in het verleden op het punt stond toe te treden tot de Abraham Akkoorden, heeft dat inmiddels op de lange baan geschoven. Israël is, helemaal sinds de oorlog in Gaza, weinig populair in de Arabische wereld. Iran speelt daar op in. Oud-minister van Buitenlandse Zaken Javad Zarif stelde op Telegram Israël en de Emiraten gelijk, en dus moet Iran ze beide aanvallen.
Daar zit ook het risico voor de alleingang van de Emiraten. Met een onafhankelijk en agressief buitenlandbeleid dreigen zij de rest van de regio van zich te vervreemden. Een verdeelde Golf is goed voor Iran.
Marc Acardipane
Fan van Feyenoord
Op 29 en 30 april 2026 zijn er meerdere grote natuurbranden uitgebroken op of nabij militaire oefenterreinen in Nederland, waaronder het Artillerie Schietkamp bij 't Harde op de Veluwe en de Oirschotse Hei. Deze branden worden waarschijnlijk veroorzaakt door militaire oefeningen.
Hier zijn de details op basis van de huidige berichtgeving:
Oorzaak: De branden worden vermoedelijk veroorzaakt door het gebruik van munitie tijdens schietoefeningen, gezien ze uitbreken rondom deze activiteiten.
Situatie 't Harde: Op 29 april brak een "uitzonderlijk grote" brand uit op het schietterrein. Vanwege de harde wind verspreidde de rook zich snel, wat leidde tot een NL-Alert in delen van Gelderland en Flevoland. De brand was eind 30 april onder controle, maar nog niet volledig geblust.
Meerdere locaties: Naast 't Harde zijn er meldingen van branden op de Oirschotse Hei en in Brabant.
Onderzoek: De brandweer en politie onderzoeken de exacte toedracht.
Marc Acardipane
Fan van Feyenoord
open/sluit de onderstaande quote:Marc Acardipane schreef op 30 april 2026 om 15:46:
Een brand kan gebeuren maar meerdere branden op verschillende plaatsten is zeer verdacht.
Marc Acardipane
Fan van Feyenoord
open/sluit de onderstaande quote:Knakkie schreef op 30 april 2026 om 16:46:
open/sluit de onderstaande quote:Marc Acardipane schreef op 30 april 2026 om 15:46:
Een brand kan gebeuren maar meerdere branden op verschillende plaatsten is zeer verdacht.
Hybride oorlogsvoering van Rusland of Iran?
Forumreacties: 4.112
Reg.: 26 mei 2004
open/sluit de onderstaande quote:Marc Acardipane schreef op 30 april 2026 om 17:04:
open/sluit de onderstaande quote:Knakkie schreef op 30 april 2026 om 16:46:
Hybride oorlogsvoering van Rusland of Iran?
Zou me niet verbazen maar wss zal de waarheid niet uitkomen wie heeft er echt belang bij projectontwikkelaars zou zelfs kunnen zo creëert men weer nieuwe ruimte hé in weert alleen al 500 000 vierkante meter.
Marc Acardipane
Fan van Feyenoord
Uit: Den Haag
Vak: Olympiatribune - BB
Forumreacties: 1.163
Reg.: 6 juli 2007
open/sluit de onderstaande quote:Marc Acardipane schreef op 30 april 2026 om 18:33:
Je maakt mij niet wijs dat het ongelukken zijn bij oefeningen niet zoveel tegelijk door heel Nederland. Door wind en droogte verspreid het als een gek maar iemand moet het veroorzaken. Hoe dan ook Defensie staat behoorlijk in zijn hemd en dat is niet de eerste keer.
Marc Acardipane
Fan van Feyenoord
Marc Acardipane
Fan van Feyenoord
open/sluit de onderstaande quote:Sobat schreef op 30 april 2026 om 19:34:
open/sluit de onderstaande quote:Marc Acardipane schreef op 30 april 2026 om 18:33:
Je maakt mij niet wijs dat het ongelukken zijn bij oefeningen niet zoveel tegelijk door heel Nederland. Door wind en droogte verspreid het als een gek maar iemand moet het veroorzaken. Hoe dan ook Defensie staat behoorlijk in zijn hemd en dat is niet de eerste keer.
Als het al zo is, dan is het bijzonder stom.
Laat staan als er echt ´gevochten´ moet worden...
Feyenoord Forum » Overige onderwerpen » Geopolitiek