Transparent
Inloggen
Sluiten

Feyenoord Forum » Overige onderwerpen » Geopolitiek

Deze normale topic is open en bestaat uit 12 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

open/sluit de onderstaande quote:

danall schreef op 06 juli 2024 om 13:25:

Ik zou daarentegen nooit bij Orban's zienswijze voegen, want hij gedraagt zich meer als een dictator, dus zal ik zijn politieke lijn nooit appricieren.



Heb ook niet veel met hem maar je kan niet om hem heen overigens zijn het ook Oostenrijk en Tsjechië niet alleen Hongarije die de Patriots familie hebben opgericht Wilders denkt gewoon samen sta je sterker.

https://d.newsweek.com/en/full/2422884/donald-trump-viktor-orban.webp?w=450&f=4c80f2314188821189f1180c0727733blink

 

+1/-0

Ik vind Orban trouwens meer een gangster als dictator. Hongarije is ondanks alles wel een democratie nog corruptie is een ander verhaal.

 

+1/-0

Ziet er toch naar uit dat FOX gelijk had al die tijd in het witte huis hebben ze de aftakeling van de President onder de pet gehouden hij zag alleen zijn eigen artsen nooit heeft een neuroloog hem onderzocht.
Nog vier jaar wordt een lijdensweg na vier uur smiddags is hij al niks meer of ze geven hem Pep middelen.

 

+1/-0

Als je hem ziet en hoort, dan moet je toch eigenlijk concluderen dat je het deze man niet aan kan doen om kandidaat te blijven voor nóg 4 jaar presidentschap.

Het heeft op dit moment meer weg van een lijdensweg, dan een campagne. En dan zou hij (wanneer hij de verkiezingen wint) nog 4 jaar door moeten, in een functie die heel veel van iemand vergt.

Hij lijkt het zelf niet te beseffen, ook niet op zijn meer heldere momenten. Eigenlijk zou hij tegen zichzelf in bescherming moeten worden genomen.

Maar er spelen hier grote (partij)belangen, en het probleem is dat er zich een compleet onbekende situatie ontstaat wanneer Biden zich terugtrekt. Dat is nog nooit voorgekomen. Bidens meest logische vervanger is de vice, Kamala Harris. Ook nu weer zijn 'running mate'. Maar die staat er nóg slechter op dan Biden. Die is ontzettend impopulair.

Er zijn ook andere kandidaten, maar wat je ook weer moet voorkomen is dat die (Harris, en bijvoorbeeld Mewson of Whitmer) straks op en tijdens de conventie om de nominatie gaan strijden. Je kan op dit moment juist eenheid uitstralen als Democratische Partij.

Welke kant het ook op gaat, Trump hoeft alleen maar achterover te leunen en te kijken wat de Democraten gaan doen. Op dit moment brengen ze zichzelf meer schade toe, al lijken de peilingen nog redelijk stabiel. De Democraten lopen in ieder geval niet in, en dat zal nodig zijn want Trump staat wel voor. De tijd verstrijkt in Trumps voordeel.

Mocht Biden toch de kandidaat van de Democraten blijven, dan is het wel een keus tussen de lamme en de blinde. De één die de boel bewust voorliegt, en de ander die de waarheid zich simpelweg niet meer kan herinneren.

Het wordt een beetje een genante vertoning.

 

+1/-0

Mocht Biden gekozen worden als president, dan is het mogelijk dat het stokje zeer snel overgedragen kan worden aan Harris. Dat zie ik wel gebeuren.
Dan is er in ieder geval geen Trump als president.
Maar ja, als, als, als...

 

+1/-0

Zowel Trump als Biden zijn ongeschikt, die zoon van Bobby Kennedy vind ik best goed overkomen. Beetje in de geest van Eisenhower ooit. Zou mooi zijn als er een keer een onafhankelijke kandidaat wint om dat stelsel eens op te schudden.

 

+1/-0

Onwerkelijk dat Trump de republikeinse partij totaal gekaapt heeft, ook al weet iedereen dat hij als een maffiabaas de boel bedriegt en de democratie liever kwijt is.

En dat de democraten niet in staat zijn een jongere en betere kandidaat voort te brengen dan Biden.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Willykment schreef op 09 juli 2024 om 16:11:

Zowel Trump als Biden zijn ongeschikt, die zoon van Bobby Kennedy vind ik best goed overkomen. Beetje in de geest van Eisenhower ooit. Zou mooi zijn als er een keer een onafhankelijke kandidaat wint om dat stelsel eens op te schudden.



Het probleem van dat stelsel is dat het een onafhankelijke kandidaat bij voorbaat kansloos maakt. En mocht er onverhoopt een iemand als Robert F. Kennedy Jr. (hij heeft zijn naam mee) in het Witte Huis gekozen worden, dan zal het Huis van Afgevaardigden, de Senaat én het Supreme Court hem vleugellam maken.

Helemaal niemand in Washington heeft er belang bij dat het systeem op de schop gaat.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 09 juli 2024 om 16:36:

open/sluit de onderstaande quote:

Willykment schreef op 09 juli 2024 om 16:11:

Zowel Trump als Biden zijn ongeschikt, die zoon van Bobby Kennedy vind ik best goed overkomen. Beetje in de geest van Eisenhower ooit. Zou mooi zijn als er een keer een onafhankelijke kandidaat wint om dat stelsel eens op te schudden.



Het probleem van dat stelsel is dat het een onafhankelijke kandidaat bij voorbaat kansloos maakt. En mocht er onverhoopt een iemand als Robert F. Kennedy Jr. (hij heeft zijn naam mee) in het Witte Huis gekozen worden, dan zal het Huis van Afgevaardigden, de Senaat én het Supreme Court hem vleugellam maken.

Helemaal niemand in Washington heeft er belang bij dat het systeem op de schop gaat.



Dat klopt, maar ik zou het wel mooi vinden als er wat opschudding zou komen. Men is ingegraven in de partij loopgraven, de VS heeft baat bij wat politieke vernieuwing.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sobat schreef op 09 juli 2024 om 15:51:

Mocht Biden gekozen worden als president, dan is het mogelijk dat het stokje zeer snel overgedragen kan worden aan Harris. Dat zie ik wel gebeuren.
Dan is er in ieder geval geen Trump als president.
Maar ja, als, als, als...



Zelfs Michiel Vos schrok zich dood toen hij Biden van dichtbij zag hij kreeg ook een slappe vinger ipv een handdruk. Op Tv zien we niet hoe oud en breekbaar hij echt is.
Harris gaat het zelf nooit winnen van Trump die is zo impopulair maar deze Biden ook niet. Newsom is ook niet perfect een soort Trump Light op links maar maakt meer kans, Bill Maher steunt hem al toch belangrijk.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 9 juli 2024, 18:53:31.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Yoda schreef op 09 juli 2024 om 16:29:

Onwerkelijk dat Trump de republikeinse partij totaal gekaapt heeft, ook al weet iedereen dat hij als een maffiabaas de boel bedriegt en de democratie liever kwijt is.

En dat de democraten niet in staat zijn een jongere en betere kandidaat voort te brengen dan Biden.



De haat tegen de blauwen en de gevestigde orde in Washington is heel groot Trump is hoe fout ook ook mediageniek en spraakmakend populisme in het huidige social mediatijdperk werkt gewoon we hoeven zelf aleen maar naar Wilders tekijken die is constant aan het campagne voeren zelfs nu ze in de regering zitten.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

de realist schreef op 10 juli 2024 om 05:31:

Orbán praat met Zelensky en Putin.
Wat vindt het Feyenoordforum:
aansturen op vrede, of doorgaan met oorlog?



dat is te simpel gesteld.

Natuurlijk wil ik vrede, maar je kunt niet wegkijken van de oorlogsmisdaden (stelselmatig burgers bombarderen, kinderen ontvoeren, martelingen, de lijst is heeel lang) die Rusland heeft gepleegd en het feit dat ze een soevereine staat (volgens het geldende internationale recht) met geweld zijn binnengevallen. Dat kun je nooit onweersproken laten, als is het maar vanwege de precedentwerking en het feit dat Poetin dan bevestigd ziet dat hij lekker zijn gang kan gaan. We moeten er rekening mee houden dat de steun van de VS minder wordt, dan zal Europa het zelf moeten doen en zijn mannetje staan. Binnen die context moet je dus ook je tanden laten zien en niet te snel aansturen op vrede.

Of die feiten zouden onderdeel van de onderhandeling moeten zijn. En dat betekent zoveel dat Rusland voor een groot deel moet inbinden en dat de oorlogsmisdaden voor een tribunaal komen.

 

+1/-0

In gesprek komen/blijven is de enige manier om tot een einde van deze oorlog te komen. Dat Orbán vanuit het Westen zoveel kritiek krijgt op zijn bezoek aan Poetin, vind ik (alhoewel voorspelbaar) niet juist. Hij is misschien wel de juiste persoon die een brug kan slaan tussen het Westen/de EU en Rusland.

We moeten echter wel realistisch zijn, sinds de inval in Oekraine hebben al partijen (direct en indirect betrokkenen) stappen genomen die waardoor we over het 'point of no return' zijn geraakt.

Het Westen heeft de banden met de Oekraine almaar verder aangehaald, en lidmaatschap van zowel de EU als de NAVO is dichterbij gekomen dan ooit. Het is nou juist datgene wat Poetin in zijn achtertuin wil voorkomen, en waar het Westen in zijn ogen zich wederom een onbetrouwbare partner heeft getoond die erop uit is Rusland te beknotten. Hij heeft nu zoveel troepen en materiaal opgeofferd, dat hij eigenlijk ook niet meer terug kan. En voor Oekraine geldt datzelfde.

Ik zie geen uitweg meer. Ik verwacht overigens ook niet dat het conflict zal escaleren en het Westen direct betrokken zal raken. Ook daar heeft niemand belang bij. Ik voorzie een voortetterende oorlog, waar we op den duur aan zullen gaan wennen. Voor zover we al niet gewend zijn.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 10 juli 2024 om 09:18:

In gesprek komen/blijven is de enige manier om tot een einde van deze oorlog te komen. Dat Orbán vanuit het Westen zoveel kritiek krijgt op zijn bezoek aan Poetin, vind ik (alhoewel voorspelbaar) niet juist. Hij is misschien wel de juiste persoon die een brug kan slaan tussen het Westen/de EU en Rusland.

We moeten echter wel realistisch zijn, sinds de inval in Oekraine hebben al partijen (direct en indirect betrokkenen) stappen genomen die waardoor we over het 'point of no return' zijn geraakt.

Het Westen heeft de banden met de Oekraine almaar verder aangehaald, en lidmaatschap van zowel de EU als de NAVO is dichterbij gekomen dan ooit. Het is nou juist datgene wat Poetin in zijn achtertuin wil voorkomen, en waar het Westen in zijn ogen zich wederom een onbetrouwbare partner heeft getoond die erop uit is Rusland te beknotten. Hij heeft nu zoveel troepen en materiaal opgeofferd, dat hij eigenlijk ook niet meer terug kan. En voor Oekraine geldt datzelfde.

Ik zie geen uitweg meer. Ik verwacht overigens ook niet dat het conflict zal escaleren en het Westen direct betrokken zal raken. Ook daar heeft niemand belang bij. Ik voorzie een voortetterende oorlog, waar we op den duur aan zullen gaan wennen. Voor zover we al niet gewend zijn.



Poetin heeft gewoon een enorme inschattingsfout gemaakt en heeft zichzelf vast gedraaid in de gevolgen. Orban is een maffiabaas, ik weet niet eens waar ik moet beginnen om te beschrijven wat voor fout figuur dit is, dus ik laat het gaan.

Wel eens dat er voorlopig geen uitweg is. Hoogst haalbare is denk ik dat het conflict bevriest, dat je een soort status quo van het front krijgt en een afspraak dat bommen werpen over en weer stopt. En dan hopen dat de tijd ervoor zorgt dat eea ontdooit.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Yoda schreef op 10 juli 2024 om 10:04:

(...)



Ik weet te weinig van/over Orbán om over hem te oordelen, daar gaat het mij ook niet om. Soms heb je zulke figuren nodig op het internationale toneel, om met andere foute figuren in gesprek te komen. Het doel heiligt in die zin de middelen, wat mij betreft.

En het doel moet in deze zijn dat er in ieder geval op diplomatiek vlak overleg is over een (al dan niet gedeeltelijke) oplossing voor het huidige conflict.

Ik vrees echter dat de vorm die jij hierboven suggereert voor zowel Oekraine als Rusland onbespreekbaar is.

Zelenskyy heeft al meermaals aangegeven dat er voor Oekraine slechts 1 uitkomst bespreekbaar is, wat voor Poetin een complete nederlaag zou betekenen. Rusland moet zich terugtrekken achter de 'oude' grenzen, en zelfs de Krim weer teruggeven aan Oekraine. Daar zal Poetin nooit mee akkoord gaan.

En ik weet niet of de internationale gemeenschap voldoende pressiemiddelen heeft, dan wel wil inzetten, om Zelenskyy hierin tot bewegen te dwingen. Op welke manier dan ook, zal Poetin dat opvatten als een overwinning. En dat wil het Westen voorkomen. Dan zal niets hem in de weg liggen, om ook bij de Baltische staten of op andere plekken het Westen uit te dagen.

Het voorkomen van (burger)slachtoffers is alleen in Zelenskyy's belang, Poetin interesseert het niets. Als Zelenskyy daarover met Poetin in gesprek moet, zal hij iets moeten opgeven wat hij niet wil verliezen. Voor hem zal een status-quo van de huidige 'grenzen'/linies voelen als een acceptatie van verloren gebieden.

De oorlog sluimert sowieso, want beide landen zijn slim genoeg om hun momenten te kiezen en geen grote offensieven te ontplooien gedurende de koude wintermaanden. Of gedurende het natte voor-/najaar. Daardoor ontspint zich een heel merkwaardig conflict dat gedurende het jaar lang stilligt en dan weer een seizoen lang oplaait.

 

+1/-0

Op zich valt een vredesmissie van Orban teprijzen hij ging ook als eerste naar Zelensky hé hij wordt gerespecteerd door Putin Xi en Trump. Als hij wat beweging kan krijgen tussen hen is dat alleen maar goed dat EU lidstaten hem berispen snap ik wel omdat hij het op eigen houtje deed maar het geeft Europa wel onderhandelingsmogelijkheden de enige weg om iig het conflict tebevriezen. Cold War 2.0

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

de realist schreef op 10 juli 2024 om 05:31:

Orbán praat met Zelensky en Putin.
Wat vindt het Feyenoordforum:
aansturen op vrede, of doorgaan met oorlog?


De grootste flauwekul omdat het geen soelaas biedt is als Orban te werk gaat. Als een vredestichter terwijl hijzelf in eigen land contra gedraagt, wordt toch gezien als ongeloofwaardig. Als er gestemd wordt dan loopt hij telkens klappen op.

 

+1/-0

Hongarije is een mooi land en cruciaal punt tussen Oost en West netals Slovakije en buurland van Oekraïne. Oost Europa is toch een heel andere wereld als wij hier in het westen.
Hongarije is nu voorzitter van EU dan moet je ze ook de kans geven netals met die Patriots for Europe waar PVV en LePen ook bij hoort zij zijn tegen het wapengekletter maar Polen en Baltische Staten zijn weer bang voor Rusland.

 

+1/-0

Het is een mooi land, maar zeer corrupt en heel arm. Niet voor niets dat veel rechtse Nederlanders naar dit land verkassen, het is daar nog traditioneel en conservatief en het is zo arm dat het voor Nederlanders spotgoedkoop wonen is. Ik zie niet in waarom zo'n land bij de EU zou moeten horen, je hebt er helemaal niets aan en het kost Nederlandse belastingbetalers alleen maar geld. Eruit gooien lijkt mij het beste, laat zo'n Orban zich lekker bij de Russische federatie voegen waar hij zo'n fan van is.

Ik weet dat progressieve liberalen graag een grote EU zien die alles regelt, maar je moet ook realistisch zijn. Niet elk land heeft een lineaire ontwikkeling en door ze lidmaatschap van de EU aan te bieden ga je niet kunstmatig een ontwikkeling versnellen. Beter om landen pas te accepteren als ze er echt klaar voor zijn. Wat mij betreft zouden we veel meer moeten inzetten op landen als Noorwegen, IJsland en Zwitserland, die zich op een hoger niveau dan Nederland bevinden en ons wel voordeel zouden kunnen brengen.

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 12 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Feyenoord Forum » Overige onderwerpen » Geopolitiek