Transparent
Inloggen
Sluiten

Feyenoord Forum » Wedstrijden van Feyenoord » Ajax - Feyenoord (24/09/2023-14:30)

Deze normale topic is open en bestaat uit 11 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

Het competitiebestuur van de KNVB gaat maandag een beslissing nemen over het restant van de wedstrijd tussen Ajax en Feyenoord, zo weet 1908.nl. De Rotterdammers staan op een 0-3 voorsprong en de vraag is wat er nu met de rest van de wedstrijd zal gebeuren.

Na afloop van de wedstrijd reageerde Arne Slot al op de mogelijke opties. Eigenlijk sprak géén van de opties de trainer van Feyenoord aan. "Er zijn drie opties. Je kan doorspelen met publiek, dat lijkt me niet de meest reële optie. Dan blijven er twee opties over. Dan is eentje doorspelen zonder publiek en de ander is dat het een overwinning voor ons zal zijn. In beide gevallen is het competitievervalsing. Want Ajax speelde afgelopen donderdag, wij speelden afgelopen dinsdag. Niet alleen mentaal maar ook fysiek zou hun minste fase nu gaan aanbreken. De competitievervalsing is er sowieso al enorm, doordat dit gebeurd is. Nu is de vraag wat de KNVB gaat bepalen om dit tot een minimum te beperken."

Feyenoord wilde zelf graag de wedstrijd tegen Ajax, ondanks de staking, uitspelen. Echter beslisten de Gemeente Amsterdam, Ajax en de KNVB voor een definitieve staking. Op welke manier en vanaf welk moment het duel wordt hervat, zal de KNVB binnen vierentwintig uur duidelijk maken.


Mikos Gouka
@MikosGouka
·
Volgen
De top van #Feyenoord dringt aan op 0-3 als uitslag van de Klassieker, boeken snel sluiten. Ajax zou daar volgens ingewijden heel anders over denken. De regel binnen 72 uur uitspelen, is een probleem. Ajax kan dat niet organiseren en inhaalduel met Volendam opschuiven ook lastig.
8:48 p.m. · 24 sep. 2023

"Eigenlijk kwam Feyenoord vanaf die 0-3 pas in een goed ritme"

Inmiddels is het besef ingedaald dat Feyenoord een mooie, en wellicht wel historische, voetbalmiddag is ontnomen. De supporters van Ajax hebben de wedstrijd doelbewust laten staken en dat komt vooral in het nadeel van de Rotterdammers. In een leeg stadion reageert Sjoerd Mossou op de situatie.

"Ik zit in een soort verlaten stadion", opent Mossou de AD Voetbal Podcast vanuit een lege Johan Cruyff ArenA. Ondertussen vallen de supporters hun eigen stadion aan, maar daar merkt de journalist gelukkig weinig van op de tribunes. "Er zitten nog wat mensen in of bij de skyboxen, maar verder is het doodstil. Ongeveer net zo stil als dat het in de fase na de 0-3 was. Maar het is een apart idee en gevoel om hier te zitten terwijl het stadion min of meer op slot zit. Daar is op de tribune niks van te zien. Alleen de collega van de NRC zit hier nog en verder is het helemaal leeg."

"Dat zal iedereen zeggen en dat is ook volkomen terecht", reageert de journalist op de opmerking dat het een kansloze wending is van een (voor Feyenoord) mooie voetbalmiddag. "Het is te triest voor woorden hoe dit gaat. Het past precies in de trieste lijn die zich de laatste twee jaar afspeelt op supportersgebied. Mensen die zich misdragen en een overheid, KNVB en lokale driehoek die er eigenlijk geen raad mee weten en klem zitten in een protocol die ook totaal onwerkbaar blijkt. Sterker nog: je hebt de harde kern van Ajax een middel gegeven om de competitie enorm te beïnvloeden. Dat is treurig, maar wel de realiteit."

"Je voelde het wel aankomen", concludeert Mossou. "Het was eigenlijk in het stadion na de 0-2 al heel erg stil. Toen werd voor het eerst die wedstrijd stilgelegd om dat bekertje, toen voelde je al de twijfel van 'als we hier al de wedstrijd om stil gaan leggen'. Toen zag je dat het op de F-side al zo gevoelig was dat je kon raden dat dit het vervolg zou zijn. Het was een heel bizarre sfeer, zoals ik hem nog nooit eerder heb meegemaakt in een stadion."

De wedstrijd
Ook de wedstrijd zelf komt nog ter sprake in de podcast. "Technisch speelde Feyenoord matig, het heeft veel beter gevoetbald dit seizoen. Maar tactisch deden ze natuurlijk wel precies zoals het moest. Daar was natuurlijk wel over nagedacht, ze hebben donderdag die wedstrijd tegen Marseille ook gezien en als je toen al zag wat voor onvoorstelbare ruimtes er werden gegeven. Dan kon je gewoon wachten op je momenten. Ze lieten Ajax uitrazen in de eerste fase en bleven aan de bal net niet rustig genoeg, maar in de organisatie wel heel kalm. Dan was het wachten op de momenten tot de ruimtes kwamen."

Ondanks dat Feyenoord misschien matig speelde, was het elftal van Slot wel heel effectief. Over de Amsterdammers valt dat niet te zeggen en hun verdediging was ronduit slecht. "Dat is echt onwaarschijnlijk. Het is een beetje cliché om te zeggen, maar dat gebeurt op de amateurvelden echt niet. Ik was laatst bij de Onder 7 kijken en daar gebeurt dat wel eens. Dan staan ze naar die bal te kijken en bloemetjes te plukken en vergeten ze dat er aan de andere kant ook een doel staat. Zoiets was het, echt ongekend."

"Eigenlijk kwam Feyenoord vanaf die 0-3 pas in een goed ritme", vervolgt Mossou zijn verhaal. "Als je dan door kan voetballen, dan wordt het 0-7, denk ik. Dan gaat Feyenoord alleen maar beter spelen, worden de ruimtes alleen maar groter, wordt de wanhoop bij Ajax alleen maar groter en een goede kans dat er een rode kaart gaat vallen in die fase. Door de onderbrekingen gaat al het ritme eruit en was het geen normale wedstrijd meer."

Vervolg van de wedstrijd
"Helemaal waar", antwoord Mossou op de vraag of het terecht is dat Feyenoord zich benadeeld voelt. "Het kan in theorie zomaar een andere wedstrijd worden. Dan wordt eigenlijk de club beloond die het probleem veroorzaakt. Dat is natuurlijk heel merkwaardig. Nu we hier zitten in het stadion, zou je bijna denken: speel die wedstrijd maar gewoon uit. Ooit was de afspraak dat het de volgende dag zou zijn om 12:00 uur. Nu zit je bij Ajax natuurlijk met woensdag als ze een wedstrijd moeten spelen. Dan kun je vanuit Feyenoord-perspectief natuurlijk denken: 'daar hebben wij natuurlijk niks mee te maken'."

Zo gaat het nu verder met Ajax - Feyenoord: 0-3 eindstand is een serieuze optie

De KNVB moet bekijken wat er met de zondag gestaakte wedstrijd tussen Ajax en Feyenoord gebeurt. De bond heeft drie opties. Het duel kan bij een stand van 0-3 worden uitgespeeld, met zoveel mogelijk dezelfde voorwaarden. Feyenoord kan ook als winnaar worden uitgeroepen. Het meest onrealistische scenario is dat de wedstrijd geheel opnieuw wordt afgewerkt.

De 0-3 tussenstand als einduitslag is zeker een serieuze optie, zo blijkt uit een rondgang langs betrokkenen. Op op zoek gaan naar een datum om het duel zonder publiek uit te spelen is dat eveneens.

Zondag is ook meteen besproken om eventueel te schuiven met de competitiewedstrijd van Ajax van aanstaande woensdag tegen FC Volendam. De Amsterdamse driehoek geeft echter geen toestemming om maandag of dinsdag in Amsterdam de gestaakte wedstrijd tegen Feyenoord uit te spelen. Maandag komt het competitiebestuur bij elkaar voor een regulier overleg, het vervolg rond Ajax - Feyenoord staat daarbij direct hoog op de agenda.

Feyenoord leidde met 0-3 in de Johan Cruijff Arena toen het duel na een klein uur definitief werd gestaakt. Scheidsrechter Serdar Gözübüyük had beide ploegen al tweemaal naar de kleedkamers gestuurd nadat er vuurwerk op het veld was gegooid. Ook lag de ontmoeting even stil omdat er een drinkbeker op de grasmat lag.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 24 september 2023, 21:32:52.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

socrates schreef op 24 september 2023 om 20:44:

Ze gaan die wedstrijd toch niet serieus nog uit laten spelen. Ze worden in eigen stadion volledig te kijk gezet en die mafketels hebben het bewust op het staken van de wedstrijd laten aankomen. Als je dit beloont door te verplaatsen weet je een ding zeker: het gaat veel vaker gebeuren. Dan loont het blijkbaar om bij een grote achterstand de boel te frustreren.



Precies hooligans bepalen dan wat er gebeurt, je moet helaas gewoon door voetballen ze zullen altijd dingen blijven gooien bier bekertjes, vuurwerk. Of netten in alle stadions lol.

 

+1/-0

Het had echt een historische middag kunnen worden. met 0-3 al de grootste uitoverwinning ooit, kun je nagaan.
Als ze na rust nog even leuk tegengestribbeld hadden, en wellicht nog sprankje hoop gekregen, en we hadden dan de 0-4 gescoord,
dan waren echt de koppies gaan hangen. De tribunes waren leeggestroomd en er waren wellicht nog wat goals gevallen

Damage control van de F-side.

 

+1/-0

52 minuten gespeeld Feyenoord was niet eens top maar Timber, Igor en Gimenez wel en inderdaad F-Side zag de bui al hangen haha.

 

+1/-0

Ik heb echt moeite met de beeldvorming dat Feyenoord niet top was gisteren. Feyenoord speelde uitermate georganiseerd tegen een zeer opportunistisch spelend Ajax, en strafte iedere fout genadeloos af.

Het was Ajax dat vrijwel alle zware arbeid moest leveren, waar Feyenoord ze vaak gewoon uit liet razen. Ajax was echt rijp geweest voor de slacht op basis van het scenario wat zich voltrok. Waarbij Ajax dan ook nog eens enorm geholpen werd door de lange pauzes die de 0-2 en 0-3 waren. Als deze wedstrijd zonder onderbrekingen uitgespeeld was dan was je er volledig overheen gelopen.

 

+1/-0

Feyenoord zag er niet top uit omdat het niet speelde zoals gebruikelijk. Neemt niet weg dat er ook wel wat slordigheden waren, zeker. Maar wetende dat het absoluut gatenkaas is bij Ajax, vermoed ik dat er op ingespeeld werd: "Laat ze maar komen, bij balverlies staan we in no time in hun 16."

Overigens zie ik geen andere oplossing dan 0-3 eindstand bepalen, tenzij Ajax bereid is alsnog dinsdag de wedstrijd af te maken. Je kan Volendam vragen om de inhaalwedstrijd nogmaals uit te stellen, maar die ruiken ook bloed en willen gebruik maken van de situatie, logischerwijs. Datzelfde leeft bij Feyenoord ("kunnen we er nog 0-5 van maken?" ) en dus wordt 1 van de 2 benadeeld als je pas 1 november uitspeelt of inhaalt. Het liefst benadeel je zo min mogelijk, maar de grootste nadelen moeten in dit geval voor Ajax zijn. Zoals het er nu voor staat is iets anders beslissen dan dinsdag uitspelen of gewoon 0-3 einduitslag een beloning voor het gooien van vuurwerk.

[EDIT: Volendam speelt 31 oktober beker, dus dan zou het voor hen nog later worden, zal dus totaal geen optie zijn]

Als laatste, niet realistisch scenario: de KNVB zegt "we komen om 14:00 met een beslissing" maar dat de wedstrijd 'stiekem' om 12:00 wordt uitgespeeld. Lijkt me echter niet te doen, organisatorisch (clubs, politie alert, ESPN die niet live mag, etc) en zoiets zou toch uitlekken.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 25 september 2023, 08:26:14.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Noud schreef op 25 september 2023 om 07:52:

Ik heb echt moeite met de beeldvorming dat Feyenoord niet top was gisteren. Feyenoord speelde uitermate georganiseerd tegen een zeer opportunistisch spelend Ajax, en strafte iedere fout genadeloos af.

Het was Ajax dat vrijwel alle zware arbeid moest leveren, waar Feyenoord ze vaak gewoon uit liet razen. Ajax was echt rijp geweest voor de slacht op basis van het scenario wat zich voltrok. Waarbij Ajax dan ook nog eens enorm geholpen werd door de lange pauzes die de 0-2 en 0-3 waren. Als deze wedstrijd zonder onderbrekingen uitgespeeld was dan was je er volledig overheen gelopen.



Klopt, organisatie stond gewoon goed. Maar het is ook zo dat Feyenoord er moeite mee heeft als de tegenstander hoog druk zet. Dat zag je tegen Celtic ook. Dan is er een ingreep van Slot nodig om dat tactisch weer recht te zetten.

Verder is ons een historische monsterscore ontnomen. Wat een anticlimax. Ik zat te appen met vrienden en familie, dit hebben we nog nooit meegemaakt. Eigenlijk zouden ze vandaag/morgen moeten uitspelen en er dan nog 3 inprikken.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Yoda schreef op 25 september 2023 om 08:49:

(...)Klopt, organisatie stond gewoon goed. Maar het is ook zo dat Feyenoord er moeite mee heeft als de tegenstander hoog druk zet. Dat zag je tegen Celtic ook. Dan is er een ingreep van Slot nodig om dat tactisch weer recht te zetten.

Verder is ons een historische monsterscore ontnomen. Wat een anticlimax. Ik zat te appen met vrienden en familie, dit hebben we nog nooit meegemaakt. Eigenlijk zouden ze vandaag/morgen moeten uitspelen en er dan nog 3 inprikken.



De organisatie staat eigenlijk altijd goed, alleen waren de individuen slordig. Daarom vond ik Feyenoord niet geweldig spelen.

Dat dwong Ajax af met opportunistisch spel, en specifieke kwaliteiten van hun voorhoede spelers. Geertruida had het niet gemakkelijk met de snelheid van Forbs, Trauner en Hancko werden meermaals afgejaagd en ik vond ook Wieffer niet lekker in de wedstrijd zitten.

Dat deed Ajax goed. Wat Feyenoord goed deed, was dat ze rustig bleven en zeer klinisch de fouten van Ajax afstraften.


(...)
Maar eigenlijk doet het er allemaal niet veel toe, ik ben het volledig eens met Arne Slot in deze dat wat er ook over deze wedstrijd beslist gaat worden; het is nadelig voor Feyenoord.

Het enige waar je in zekere zin goed mee wegkomt, is dat niemand verder geblesseerd is geraakt door toedoen van gefrustreerde Ajax-spelers die over de schreef zouden gaan. Dat zag ik nog wel gebeuren.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 25 september 2023, 09:36:30.

 

+1/-0

https://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/1153878/chat-ajax-hooligans-lekt-uit-over-2-minuten-gooien-we-de-rest-op-het-veld.htmllink

Bewijs dat er bewust op staking is aangestuurd. Laat je de wedstrijd uitspelen, dan wordt Ajax beloond voor dit gedrag. Dan weet je zeker dat het vaker zal gebeuren. Bovendien hadden ze daar echt de veiligheid niet op orde. Je kon wel uittellen dat dit ging gebeuren, waarom hingen er geen netten? Dat zijn de beste redenen om het definitief op 0-3 te houden.

Ajax moet zich echt de ogen uit de kop schamen dat ze wel willen uitspelen. Het lijkt me ook verstandig dat je dat vak een wedstrijd of tien leeglaat. Wellicht gebeurt het dan niet meer.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 25 september 2023 om 09:00:

open/sluit de onderstaande quote:

Yoda schreef op 25 september 2023 om 08:49:

(...)Klopt, organisatie stond gewoon goed. Maar het is ook zo dat Feyenoord er moeite mee heeft als de tegenstander hoog druk zet. Dat zag je tegen Celtic ook. Dan is er een ingreep van Slot nodig om dat tactisch weer recht te zetten.

Verder is ons een historische monsterscore ontnomen. Wat een anticlimax. Ik zat te appen met vrienden en familie, dit hebben we nog nooit meegemaakt. Eigenlijk zouden ze vandaag/morgen moeten uitspelen en er dan nog 3 inprikken.



De organisatie staat eigenlijk altijd goed, alleen waren de individuen slordig. Daarom vond ik Feyenoord niet geweldig spelen.

Dat dwong Ajax af met opportunistisch spel, en specifieke kwaliteiten van hun voorhoede spelers. Geertruida had het niet gemakkelijk met de snelheid van Forbs, Trauner en Hancko werden meermaals afgejaagd en ik vond ook Wieffer niet lekker in de wedstrijd zitten.

Dat deed Ajax goed. Wat Feyenoord goed deed, was dat ze rustig bleven en zeer klinisch de fouten van Ajax afstraften.


(...)
Maar eigenlijk doet het er allemaal niet veel toe, ik ben het volledig eens met Arne Slot in deze dat wat er ook over deze wedstrijd beslist gaat worden; het is nadelig voor Feyenoord.

Het enige waar je in zekere zin goed mee wegkomt, is dat niemand verder geblesseerd is geraakt door toedoen van gefrustreerde Ajax-spelers die over de schreef zouden gaan. Dat zag ik nog wel gebeuren.



Hier sluit ik me ook bij aan. Feyenoord speelde zeker niet goed door het slordige spel van veel spelers, maar een grotere score zat er absoluut nog in omdat Ajax een soort openhuis hield. Alles wat hierna volgt is competitievervalsing, zoals Arne Slot terecht opmerkte.

Dat laatste wat je schrijft was ik ook bang voor, ik vond eigenlijk in het eerste deel al dat schoppertjes als Taylor verdacht veel op zoek waren naar het moedwillig blesseren van Feyenoord spelers. En ook bij Berghuis zag je de frustraties oplopen. Dat had nog mis kunnen gaan.

 

+1/-0

Voor onze ledematen was het een redding dat Bergwijn niet kon spelen. Die staat altijd vooraan bij opstootjes. Die deelde vorige week tegen Twente ook al een smerige trap uit vlak nadat Twente op 2-0 was gekomen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

socrates schreef op 25 september 2023 om 10:36:

https://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/1153878/chat-ajax-hooligans-lekt-uit-over-2-minuten-gooien-we-de-rest-op-het-veld.htmllink

Bewijs dat er bewust op staking is aangestuurd. Laat je de wedstrijd uitspelen, dan wordt Ajax beloond voor dit gedrag. Dan weet je zeker dat het vaker zal gebeuren. Bovendien hadden ze daar echt de veiligheid niet op orde. Je kon wel uittellen dat dit ging gebeuren, waarom hingen er geen netten? Dat zijn de beste redenen om het definitief op 0-3 te houden.

Ajax moet zich echt de ogen uit de kop schamen dat ze wel willen uitspelen. Het lijkt me ook verstandig dat je dat vak een wedstrijd of tien leeglaat. Wellicht gebeurt het dan niet meer.



Ja man. Ajax moet dit zelf toch ook niet willen uitspelen? het lastige is nu wel wie Ajax dan is en wie namens de club besluiten neemt.

Snap overigens wel dat de KNVB zichzelf in een lastig parket heeft gebracht door eerdere gestaakte wedstrijden wel altijd uit te willen spelen. Onhoudbaar is het

 

+1/-0

Het is gewoon wederom aangetoond dat de huidige reglementen een averechtse werking hebben. (Definitief) staken bij wangedrag van supporters, geeft kwaadwillenden de macht, zij kunnen door misdragingen bereiken waar ze op uit zijn.

Los hiervan, heeft Ajax nog een veel groter probleem met zijn supporters. Vanuit de organisatie en directie zijn banden onderhouden met vertegenwoordigers van supporter-facties die op zijn minst discutabel zijn. De plaatselijke autoriteiten en de club treden daarnaast totaal niet daadkrachtig op tegen ontsporingen, ze worden zelfs gebagatelliseerd.

Bij Feyenoord worden de netten in de Kuip vervloekt. De maatregelen van Aboutaleb verketterd. En dat de club openlijk de banden verbroken heeft met groeperingen die een ‘ruw randje’ hebben, wordt door sommigen ook niet gewaardeerd. Maar er lijkt mede daardoor wel duidelijkheid ontstaan, en de incidenten blijven beperkt. Al helpt het sportieve succes natuurlijk ook wel.

Als je dan nu de reactie van Halsema ziet, die weer alleen maar naar de KNVB en de club wijst; wat een slapjanus.

 

+1/-0

Buiten dat, lijkt het me toch de beste oplossing dat de stand als uitslag van de wedstrijd moet worden, maar ook een -3 puntenverlies en twee thuiswedstrijden zonder publiek voor de vakken achter dat doel, waar de F(Feyenoord?)-side zit. Waarom de 0-3 stand plus -3 punten toekenning is dat Ajax nalatig was in het nemen van maatregelen bij de vuurwerken worp, wedstrijden zonder publiek is dat het publiek van Ajax gestraft moet worden met het beslissen van de wedstrijd.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:




Straffen als puntenaftrek en méér wedstrijden zonder publiek, gaan er niet komen. Dat is eerder ook niet gebeurd, bij andere clubs, waar soortgelijke doelbewuste acties van supporters ook tot het staken van wedstrijden leidden.

Als de KNVB haar huidige reglementen ten aanzien van deze situaties herziet, gaat dat in nádat er bepaald is wat Ajax boven het hoofd hangt. En zal een 'kleinere' club uit Tilburg of Groningen het eerste slachtoffer en voorbeeld voor de rest zijn. Ajax sowieso niet.

En wat de maatregelen van de club zélf aangaat, Ajax pakt ook niet door. Deels door de huidige bestuurlijke crisis, maar ook omdat binnen de organisatie naar elkaar gewezen wordt. Het stadion, een (ingehuurd) beveiligingsbedrijf; Ajax lukt het vast wel om zich ergens achter te verschuilen. Ze gaan hun verantwoordelijkheid niet pakken. Feyenoord kwam met netten, en het dreigement om de parterre vakken permanent te sluiten bij risicowedstrijden. Ajax wacht tot de deze storm gaat liggen, of een volgende de aandacht afleidt.

En stormen zijn er genoeg momenteel in Amsterdam.

 

+1/-0

Dus, het volgen van een struisvogelpolitiek?
Ik wilde benadrukken dat het beïnvloeden van de wedstrijd door deze acties een straf oplevert, om verdere gevolgen te voorkomen!
Dat ajax nu het haasje is moet geen beletsel zijn om de straf vast te stellen en uit te voeren. :D ;)

 

+1/-0

Wat ik ook wel een mooi scenario zou vinden: KNVB besluit woensdag wedstrijd uit te laten spelen. Feyenoord is getergd tot op het bod en schiet er nog eens 3 in. 0-6 de boeken in.

 

+1/-0

Als men die wedstrijd gaat uitspelen dan wint het tuig, dat kan niet de bedoeling zijn dunkt me.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

hassel schreef op 25 september 2023 om 15:01:

Als men die wedstrijd gaat uitspelen dan wint het tuig, dat kan niet de bedoeling zijn dunkt me.



Is ook zo. Je vraagt je ook af waar Ajax überhaupt het lef vandaan haalt om te vragen de wedstrijd in november uit te spelen. Read the room. Vind je moreel kompas terug. En vooral: neem je verlies.

Overigens had ik er na het aansteker-op-Klaassen-verhaal ook vrede mee gehad als er gestaakt was en wij de wedstrijd verloren hadden.

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 11 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

Feyenoord Forum » Wedstrijden van Feyenoord » Ajax - Feyenoord (24/09/2023-14:30)