Transparent
Inloggen
Sluiten

Feyenoord Forum » Wedstrijden van Feyenoord » Ajax - Feyenoord (24/09/2023-14:30)

Deze normale topic is open en bestaat uit 11 pagina's: 1 2 3 4 5 ... 7 8 9 10 11

Nog niet zo lang geleden was de uitbeurt in Amsterdam een wedstrijd waar menig Feyenoord-supporter tussen angst en vrees naartoe leefde. Op voorhand was er altijd wel een greintje hoop, op basis van het gegeven dat in het voetbal alles mogelijk is en zeker de Klassieker 'een wedstrijd opzich' is. Maar vaker was de verwachting van het Legioen minimaal en werd er gehoopt dat de schade beperkt kon worden gehouden. En de gevreesde oorwassing niet zou nadreunen en zijn weerslag zou hebben op de wedstrijden die erná kwamen.

Hoe anders is de situatie nu.

Feyenoord heeft gisteren (dinsdagavond) haar eerste overwinning geboekt in de eerste poulewedstrijd van het Champions League seizoen. Als er al sprake is van een nare nasmaak, wordt die veroorzaakt door de blessure van Ivanušec, die zich ernstig laat aanzien en ervoor zorgt dat de topaankoop die het verschil moet maken op de flank niet kan spelen. In de laatste drie competitiewedstrijden heeft Feyenoord 9 punten gepakt, en 17 keer (!) gescoord. Met fases waarin er oogstrelend aangevallen en gecombineerd werd.

En dan Ajax. Daar is een hele hoop aan de hand, en vanaf het moment van dit schrijven tot aan de aftrap zondagmiddag kan er nog van alles gebeuren. Maar heel positief is het allemaal niet. Als je spreekt over een club in crisis waar heel veel fout gaat momenteel, dan is dat nog een understatement:

- Een spelersgroep die ondanks gigantische investeringen nog geen moment heeft getoond mee te kunnen doen om de bovenste plaatsen dit seizoen.
- Een hoofdtrainer die publiekelijk overhoop ligt met de Technisch Directeur; die beiden niet goed functioneren en allebei nadrukkelijk 'op de wip' zitten.
- Een Directie en een RvC die het allemaal heeft laten gebeuren, en die op geen enkel krediet vanuit de achterban kan rekenen.
- De slechtste competitiestart sinds de jaren'50 (geloof ik?)

Op voorhand lijkt een overwinning in de ArenA welhaast gegarandeerd, maar niets is zo veranderlijk als de voetballerij en (opnieuw) de Klassieker is écht een wedstrijd opzich.

Dat hoopte Ajax vorig seizoen ook, toen Ajax - Feyenoord op de 26ste speeldag dacht haar laatste strohalm te kunnen pakken tegen de Rotterdammers. In strijd om de landstitel. Na een snelle voorsprong van Feyenoord leek dat ook te kunnen, want Ajax kwam met twee doelpunten langszij en had in de eerste helft Feyenoord in de tang. Maar na de rust kwam er een ander Feyenoord op het veld, het tikte Ajax op eigen veld van het kastje naar de muur en de winnende 2 - 3 van Geertruida in de slotfase was dik verdiend.

Het gat werd 6 punten. 6 competitiewedstrijden later, kroonde Feyenoord zich landskampioen.

Zondag kan Feyenoord voor de tweede keer in 18 jaar winnen in de ArenA. En voor de tweede keer op rij.


forumillustratie

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 20 september 2023, 16:36:25.

 

+1/-0

Ben benieuwd hoe we gemis Ivanusec (als hij er inderdaad langere tijd uitligt) gaan opvangen. Een echte directe vervanger is er niet, dat zagen we ook wel in de eerste twee wedstrijden. Zou Slot Sauer al voor de leeuwen durven gooien of gaat hij schuiven met spelers?

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

socrates schreef op 20 september 2023 om 15:08:

Ben benieuwd hoe we gemis Ivanusec (als hij er inderdaad langere tijd uitligt) gaan opvangen. Een echte directe vervanger is er niet, dat zagen we ook wel in de eerste twee wedstrijden. Zou Slot Sauer al voor de leeuwen durven gooien of gaat hij schuiven met spelers?



Lijkt me dat hij start met Paixao op links en Minteh op rechts. Dan kan je afhankelijk van verloop Sauer, Lingr of Alireza brengen. Scheelt natuurlijk een hoop dat Gimenez er weer bij is.

 

+1/-0

Zie dat Slot niet snel doen met Sauer tegen Ajax, daar is hij denk ik toch te voorzichtig voor. Als Ivanusec niet kan starten dan verwacht ik eigenlijk een optie met Paixao - Gimenez - Minteh in eerste instantie. Ik denk ook dat er voor Minteh wel mogelijkheden liggen tegen de verdedigend toch kwetsbare Sosa. Qua terugverdedigen vind ik Minteh in ieder geval wel een prima indruk maken.

Een andere optie zou denk ik ook nog kunnen zijn met Paixao - Gimenez - Stengs en dan Lingr erachter. Daarbij verwacht ik dan veel positiewisselingen tussen Lingr en Stengs, waar Ajax wel eens veel moeite mee kan hebben. Lingr lijkt me in ieder geval wel een speler die echt smult van zo'n klassieker, dus daarbij is het risico een stuk minder groot dan bij een Sauer.

 

+1/-0

je zag gisteren ook dat Sauer nog wel wat stappen te maken heeft in het grote mannenvoetbal. Die rechtsback van Celtic (1 van de beteren trouwens) gaf hem in ieder duel een duw en dan liet ie zich ook makkelijk wegzetten. De fysieke stap om daarmee om te gaan gaat ie nog wel maken

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Yoda schreef op 20 september 2023 om 16:19:

je zag gisteren ook dat Sauer nog wel wat stappen te maken heeft in het grote mannenvoetbal. Die rechtsback van Celtic (1 van de beteren trouwens) gaf hem in ieder duel een duw en dan liet ie zich ook makkelijk wegzetten. De fysieke stap om daarmee om te gaan gaat ie nog wel maken



Dan zou dat ook voor Ivanusec gelden, die werd vrijwel uitgeschakeld door deze rechtsback en liet zich ook een paar keer simpel van de bal zetten. Ik weet niet of je zulke conclusies kunt trekken op basis van één voorbeeld. Sauer viel laat in en heeft weinig balcontacten gehad, laten we eerst een wedstrijd afwachten waarin hij meer speeltijd krijgt. Dan is het beter te beoordelen.

 

+1/-0

Ajax heeft op rechtsachter Rensch en Gaaei. Die laatste ken ik niet, maar dat lijkt me op voorhand een halve jeugdspeler. En éénmalig international Rench zie ik ook niet zo snel in staat zijn Sauer aan de ketting te leggen. De ruimtes die hij constant weggeeft aan zijn directe tegenstander, daar weet Sauer wel raad mee.

Hij positioneert verkeerd, hij is ongeconcentreerd en verdedigend dramatisch...
Ivanušec is geblesseerd, maar op die positie liggen onder meer kansen voor Feyenoord.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 20 september 2023, 16:44:05.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Willykment schreef op 20 september 2023 om 16:33:

open/sluit de onderstaande quote:

Yoda schreef op 20 september 2023 om 16:19:

je zag gisteren ook dat Sauer nog wel wat stappen te maken heeft in het grote mannenvoetbal. Die rechtsback van Celtic (1 van de beteren trouwens) gaf hem in ieder duel een duw en dan liet ie zich ook makkelijk wegzetten. De fysieke stap om daarmee om te gaan gaat ie nog wel maken



Dan zou dat ook voor Ivanusec gelden, die werd vrijwel uitgeschakeld door deze rechtsback en liet zich ook een paar keer simpel van de bal zetten. Ik weet niet of je zulke conclusies kunt trekken op basis van één voorbeeld. Sauer viel laat in en heeft weinig balcontacten gehad, laten we eerst een wedstrijd afwachten waarin hij meer speeltijd krijgt. Dan is het beter te beoordelen.



Die rechtsback was gewoon goed, maar dit gebeurde voor mijn neus en misschien niet altijd op camera. Sauer liet zich af en toe echt kinderlijk makkelijk wegzetten en dat gebeurde bij Ivanusec echt niet.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Yoda schreef op 20 september 2023 om 16:54:

open/sluit de onderstaande quote:

Willykment schreef op 20 september 2023 om 16:33:

open/sluit de onderstaande quote:

Yoda schreef op 20 september 2023 om 16:19:

je zag gisteren ook dat Sauer nog wel wat stappen te maken heeft in het grote mannenvoetbal. Die rechtsback van Celtic (1 van de beteren trouwens) gaf hem in ieder duel een duw en dan liet ie zich ook makkelijk wegzetten. De fysieke stap om daarmee om te gaan gaat ie nog wel maken



Dan zou dat ook voor Ivanusec gelden, die werd vrijwel uitgeschakeld door deze rechtsback en liet zich ook een paar keer simpel van de bal zetten. Ik weet niet of je zulke conclusies kunt trekken op basis van één voorbeeld. Sauer viel laat in en heeft weinig balcontacten gehad, laten we eerst een wedstrijd afwachten waarin hij meer speeltijd krijgt. Dan is het beter te beoordelen.



Die rechtsback was gewoon goed, maar dit gebeurde voor mijn neus en misschien niet altijd op camera. Sauer liet zich af en toe echt kinderlijk makkelijk wegzetten en dat gebeurde bij Ivanusec echt niet.



Ik heb er niet specifiek op gelet, dus ik zal je op je woord geloven als jij dit hebt waargenomen. In principe hoort het bij zijn leeftijd dat hij fysiek nog wat sterker kan worden. Neemt niet weg dat ik denk dat we Sauer ook in fysieke zin pas echt goed kunnen beoordelen als hij meer speeltijd krijgt. Tijdens de voorbereiding maakte hij fysiek al een behoorlijk volwassen indruk. Waarschijnlijk de reden dat Slot hem er graag definitief bij wilde hebben in de selectie.

Ivanusec heb ik overigens wel degelijk een paar keer van de bal gezet zien worden tijdens een actie, dat was voor het hele stadion zichtbaar. Hij zat niet lekker in de wedstrijd en had meerdere keren een verkeerde timing waardoor die back kon ingrijpen.

 

+1/-0

Sowieso vond ik gisteren niet echt een goede graadmeter. Afgelopen anderhalf jaar lukt het Feyenoord vaak om de buitenspelers zo vrij te spelen dat ze in een één op één met het gezicht naar de goal belanden. Dat heb ik gisteren echt bijna niet zien gebeuren.

Gisteren was het vooral met een man in de rug je duel winnen voor de buitenspelers doordat ons middenveld al niet echt lekker onder de druk uit kwam vaak. Het is logisch dat daar voor nu echt niet de kracht van Sauer ligt, en ook Ivanusec had daar duidelijk best wel moeite mee.

De enige buitenspeler van Feyenoord die dat de laatste jaren wel beheerste vind ik overigens Sinisterra. Die kon zichzelf ook echt vaak vrij spelen door met een man in de rug al een passeeractie in te zetten.

 

+1/-0

Ben er helemaal niet gerust op. Thuis winnen we al bijna nooit van ze, laat staan dat we ze uit twee keer op rij verslaan. Neig het meest naar een gelijkspel.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

FR North schreef op 20 september 2023 om 19:15:

Ben er helemaal niet gerust op. Thuis winnen we al bijna nooit van ze, laat staan dat we ze uit twee keer op rij verslaan. Neig het meest naar een gelijkspel.



Verlies je sta je al ver achter op PSV en AZ. Dus dit is sowieso DE wedstrijd tot de winterstop.

 

+1/-0

 

+1/-0

Ik heb gisteren voor het eerst een live registratie van een Ajax wedstrijd zitten kijken dit seizoen, de competitiewedstrijden van de Amsterdammers heb ik alleen nog maar in samenvatting gezien. Of de uitslag ter kennisgeving aangenomen.

Maar jeetje, wat een ongeorganiseerde chaos is dat elftal! Er is totaal geen samenhang, geen afstemming onderling; het lijkt erop alsof de posities vooraf zijn ingevuld en de opdrachten die éénieder meegekregen heeft totaal niet op elkaar aansluiten. Er worden enorme ruimtes weggegeven, linies sluiten totaal niet aan bij elkaar, posities/zones worden niet overgenomen.

Het is dat Olympique op dit moment ook in complete chaos verkeert en meegingen in een soort organisatorische desintegratie, anders was het een walkover geworden.

Nu waren er best een paar spelers die toonden te kunnen voetballen, en aan de wissel in de rust te zien leek ook Steijn aan te tonen dat ook hij zag wie de grootste bron van onrust was. Maar dan nog, heel veel beter werd het er niet op.

Ik zie niet in hoe dit Ajax het huidige Feyenoord in normale doen lastig kan maken. Het wordt geen afgetekende 0-3 of 0-4, maar Feyenoord moet deze wedstrijd zondag gewoon winnen. Steijn gaat de komende dagen de boel niet ineens op de rit krijgen, dat lijkt me schier onmogelijk.

 

+2/-0

In de afgelopen decennia is dit een van de weinige keren dat wij als duidelijke favoriet naar Amsterdam gaan. Tegelijkertijd hebben wij bizar slechte cijfers in de onderlinge confrontaties in Amsterdam, dat geeft geen houvast helaas. Ook zit er voor ons heel veel druk op deze wedstrijd, zoals Marc hierboven al aangaf, verder puntenverlies is dodelijk in de strijd om het kampioenschap. Er moet gewonnen worden. Ik hoop niet dat we ons al rijk gaan rekenen, dit is een wedstrijd met zijn eigen wetten en Feyenoord zal tot het uiterste moeten gaan om van Ajax te kunnen winnen in Amsterdam. Van onderschatting mag geen sprake zijn.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:




In het verleden behaalde resultaten geven geen houvast voor een goed resultaat zondag, maar zeggen verder ook helemaal niets.

Het enige wat kan gebeuren, is dat de historische prestaties in Amsterdam 'in de koppies' gaat zitten. Waar ook het probleem van onderschatting zit, en eventueel de éxtra spanning omdat de achterstand op PSV niet nog groter mag worden.

Nu heb Feyenoord teams tot een aantal jaar geleden vaker problemen zien hebben met de 'mindset'. Na een paar goede winstpartijen, kon de ploeg zomaar verliezen bij NEC-uit. Als we naar de Arena moesten, werd de verliespartij vaak al ingecalculeerd.

Maar sinds Slot aan het roer staat, wordt niks aan het toeval overgelaten. Er is vertrouwen, maar de voetjes blijven aan de grond. De spelers weten dat ze kunnen voetballen, maar tegelijkertijd ook dat ze iedere wedstrijd alles moeten geven om tot een resultaat te komen. En zeker tegen Ajax, want vorig seizoen hebben ze ook maar één keer van ze weten te winnen.

Tot slot, wat zeggen de resultaten uit het verleden? -De huidige spelersgroep heeft niet 17 keer niet gewonnen bij Ajax-uit. Daar mogen zij zich niet belast mee voelen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 22 september 2023 om 11:52:

open/sluit de onderstaande quote:




In het verleden behaalde resultaten geven geen houvast voor een goed resultaat zondag, maar zeggen verder ook helemaal niets.

Het enige wat kan gebeuren, is dat de historische prestaties in Amsterdam 'in de koppies' gaat zitten. Waar ook het probleem van onderschatting zit, en eventueel de éxtra spanning omdat de achterstand op PSV niet nog groter mag worden.

Nu heb Feyenoord teams tot een aantal jaar geleden vaker problemen zien hebben met de 'mindset'. Na een paar goede winstpartijen, kon de ploeg zomaar verliezen bij NEC-uit. Als we naar de Arena moesten, werd de verliespartij vaak al ingecalculeerd.

Maar sinds Slot aan het roer staat, wordt niks aan het toeval overgelaten. Er is vertrouwen, maar de voetjes blijven aan de grond. De spelers weten dat ze kunnen voetballen, maar tegelijkertijd ook dat ze iedere wedstrijd alles moeten geven om tot een resultaat te komen. En zeker tegen Ajax, want vorig seizoen hebben ze ook maar één keer van ze weten te winnen.

Tot slot, wat zeggen de resultaten uit het verleden? -De huidige spelersgroep heeft niet 17 keer niet gewonnen bij Ajax-uit. Daar mogen zij zich niet belast mee voelen.



Het zegt eigenlijk vooral dat de wedstrijd uit tegen Ajax meestal niet gewonnen werd door Feyenoord en dat enige bescheidenheid ons zou sieren. Het zal zeker geen walk in the park worden, omdat deze wedstrijd meestal op zichzelf staat.

De huidige vorm van Ajax zegt me niet zoveel, de meeste spelers -waar ze ook vandaan komen- zullen beseffen dat dit dé topwedstrijd van Nederland is. Als het nog niet duidelijk was zal het Amsterdamse publiek hen dat zondag duidelijk maken, zoals onze supporters dat gevoel bij de laatste training ook weer zullen meegeven aan onze spelers.

Onder leiding van Arne Slot spelen we gelukkig vooral ons eigen spel, we lijken minder 'vatbaar' voor de druk die vaak komt kijken bij deze wedstrijd, maar dat wil nog niet zeggen dat een kwetsbaar Ajax zo te verslaan zal zijn. Daar geloof ik niet in.

Daarom voorzichtig optimisme, maar zeker geen arrogantie richting deze wedstrijd.

 

+1/-0

Heb het gevoel dat het gelijk gaat worden dan wordt de achterstand op PSV AZ en Twente zes punten is nog te overzien maar dan moet je in de andere topwedstrijden wel de volle winst pakken.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Marc Acardipane schreef op 22 september 2023 om 14:36:

Heb het gevoel dat het gelijk gaat worden dan wordt de achterstand op PSV AZ en Twente zes punten is nog te overzien maar dan moet je in de andere topwedstrijden wel de volle winst pakken.



Ja dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Gaan echt nog wel een keer verliezen of gelijkspelen tegen PSV, AZ of een andere club. 6 punten al op achterstand zou echt een TE groot gat zijn imo...

 

+1/-0

Vind voorzichtig optimisme gewoon vrij zwak en nog echt een overblijfsel van het minderwaardigheidscomplex waar wij als Feyenoord fans de afgelopen decennia mee zijn opgezadeld. In deze situatie moet je gewoon met alle vertrouwen naar Amsterdam af reizen en ervan uit gaan dat je de topfavoriet bent. Wij hebben een elftal dat individueel beter is, veel beter ingespeeld is en wat ook nog eens een vele betere coach heeft. Als er ooit een wedstrijd is geweest in de Arena waar je vertrouwen in mag hebben is het nu.

Ajax staat organisatorisch mega slecht, ook gisteren weer en dat gaan ze echt niet zomaar opgelost krijgen. Daar tegenover hebben wij een ploeg die organisatorisch erg goed staat en die ook heel goed is in het moment vinden om die pressing uit te oefenen. Historie doet er daarin eigenlijk helemaal niet toe, want we zijn nog nooit in deze situatie naar de Arena afgereisd. Uiteraard maakt deze wedstrijd vast iets extra's los daar in Amsterdam, maar dat doet het bij onze ploeg ook. Ik heb een enorm vertrouwen dat we dit keer een pracht prestatie gaan neerzetten daar.

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 11 pagina's: 1 2 3 4 5 ... 7 8 9 10 11

Feyenoord Forum » Wedstrijden van Feyenoord » Ajax - Feyenoord (24/09/2023-14:30)