Transparent
Inloggen
Sluiten

Feyenoord Forum » Overige onderwerpen » Politieke Partijen

Deze normale topic is open en bestaat uit 58 pagina's: 1 2 3 4 ... 53 54 55 56 57 58

open/sluit de onderstaande quote:

Marc Acardipane schreef op 18 november 2024 om 13:31:

Mocro Maffia de serie geeft ook aan wat er mis is dat is geen fictie. Het zijn meer culturele dingen als religieuze.



De basis van die culturele normen komen voort uit de wijze waarop de religie beleden wordt. Ook daarin zijn er tal van variaties mogelijk, en het kan op alle mogelijke manier tot uiting komen.

Een overgroot deel van de wijzes waarop het tot uiting komt, geeft geen problemen of is op geen enkele wijze in strijd met de wet. Het merendeel van de Marokkaanse Nederlanders is Mohammed B., geen Taghi, en hebben niet achter Joden aangezeten afgelopen weken.

Andersom bestaan er ook autochtone Nederlanders met achterlijke idee'en over de positie van de vrouw, en zijn er autochtone criminelen die op eenzelfde gewetenloze wijze anderen geweld aandoen.

In mijn optiek zorgt het Islamitische geloof en de wijze waarop 'de structuur' achter dit geloof invloed heeft op het leven van een substantiele groep die onderdeel is van de Nederlandse samenleving, ervoor dat er binnen deze groep opvattingen bestaan die niet stroken met de fundamenten van diezelfde samenleving.

Ik denk dat deze opvattingen bij een veel grotere groep leven, dan de politiek, het openbaar bestuur, én een overgroot deel van de bevolking beseft en wíl toegeven.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 18 november 2024 om 15:19:

open/sluit de onderstaande quote:

Marc Acardipane schreef op 18 november 2024 om 13:31:

Mocro Maffia de serie geeft ook aan wat er mis is dat is geen fictie. Het zijn meer culturele dingen als religieuze.



De basis van die culturele normen komen voort uit de wijze waarop de religie beleden wordt. Ook daarin zijn er tal van variaties mogelijk, en het kan op alle mogelijke manier tot uiting komen.

Een overgroot deel van de wijzes waarop het tot uiting komt, geeft geen problemen of is op geen enkele wijze in strijd met de wet. Het merendeel van de Marokkaanse Nederlanders is Mohammed B., geen Taghi, en hebben niet achter Joden aangezeten afgelopen weken.

Andersom bestaan er ook autochtone Nederlanders met achterlijke idee'en over de positie van de vrouw, en zijn er autochtone criminelen die op eenzelfde gewetenloze wijze anderen geweld aandoen.

In mijn optiek zorgt het Islamitische geloof en de wijze waarop 'de structuur' achter dit geloof invloed heeft op het leven van een substantiele groep die onderdeel is van de Nederlandse samenleving, ervoor dat er binnen deze groep opvattingen bestaan die niet stroken met de fundamenten van diezelfde samenleving.

Ik denk dat deze opvattingen bij een veel grotere groep leven, dan de politiek, het openbaar bestuur, én een overgroot deel van de bevolking beseft en wíl toegeven.



Voor een groot deel ligt het aan de opvoeding of juist gebrek aan opvoeding snel geld verdienen is voor veel toch de drijfveer vooral als ze een laag IQ hebben dat heeft een Taghi natuurlijk niet.
Of ze zijn juist vatbaar voor radicale ideeën vanuit hun geloof.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:




De sociaal-economische (en micro-geografisch) factoren die een rol spelen en mijn inziens de voornaamste reden zijn voor oververtegenwoordiging van bepaalde groepen in misdaadcijfers, hebben niet direct verband met het geloof.

Andere achterstandswijken met de demografie waarin de Islam minder prominent vertegenwoordigd is, scoren niet veel beter volgens mij.

Ik geloof wel dat de substantiele verschillen tussen de 'eigen' cultuur (achter de voordeur, zeg maar) en de maatschappij niet bijdragen tot dezelfde kansen en mogelijkheden voor deze groepen. En de problematiek die er al is op sociaal-economisch vlak niet minder maken.

In dat opzicht blijf ik erbij dat het ook op dat vlak zou helpen, als de politiek bereid zou zijn herziening van de grondwettelijke bepalingen die deze situatie (deels) faciliteren te overwegen. Erover praten is voor veel te veel partijen al een taboe. De suggestie dat een artikel 1, 6 of 23 misschien wel voor verbetering vatbaar zijn, is een soort heiligschennis.

Artikel 1 is een politiek getint artikel. Er worden enerzijds discriminatoire gronden expliciet benoemd, en ik vind daarin de volgorde en keuze welke wel en niet benoemd wordt erg suggestief en gekleurd. Ik zie een ander onderscheid; namelijk gronden die een 'gegeven' zijn en gronden die een keuze zijn. En wat mij betreft moet daarop een weging zitten.

In Artikel 6 wordt expliciet gesteld dat religie een grondrecht is dat niet alleen individueel maar ook in gemeenschap beleden mag worden. Ik wil weleens weten in hoeverre dat laatste een noodzakelijke toevoeging is. Wat mij betreft wordt de nadruk vooral en voornamelijk gelegd op de individuele vrijheid te geloven en praktiseren. Zodra religie georganiseerd wordt, wordt er macht aan ontleend. En die macht botst met grondwettelijke vrijheden.

Artikel 23 is wellicht het meest aan herziening toe. Vrijheid van schoolkeuze en de vrijheid voor iedereen om een eigen school te beginnen is lang van belang geweest, maar leidt tot uitwassen en nivellering van het onderwijsaanbod. Dit artikel faciliteert het bestaan van scholen waar wordt onderwezen in zaken die in strijd zijn met individuele grondrechten (gelijkheid, vrijheid van meningsuiting, etc.). Dat moet stoppen, dan maar helemaal geen bijzondere scholen meer. Alles vanuit de overheid en openbaar.

Tot slot hebben we in Nederland de situatie waarin zaken aanhangig worden gemaakt bij de rechter, op basis van het EVRM. Het EVRM is in zekere zin echt een complete waanzin, daar staan 'grondrechten' en 'vrijheden' in die helemaal niet te handhaven zijn. Rechten die in theorie onbetwistbaar zijn, maar die vanuit overheidswege (of via de wet) helemaal niet afgedwongen kunnen worden.


Daar moeten we eigenlijk ook van af, maar dat is weer een heel andere discussie.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 19 november 2024, 14:41:09.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 19 november 2024 om 09:28:

open/sluit de onderstaande quote:




De sociaal-economische (en micro-geografisch) factoren die een rol spelen en mijn inziens de voornaamste reden zijn voor oververtegenwoordiging van bepaalde groepen in misdaadcijfers, hebben niet direct verband met het geloof.

Andere achterstandswijken met de demografie waarin de Islam minder prominent vertegenwoordigd is, scoren niet veel beter volgens mij.

Ik geloof wel dat de substantiele verschillen tussen de 'eigen' cultuur (achter de voordeur, zeg maar) en de maatschappij niet bijdragen tot dezelfde kansen en mogelijkheden voor deze groepen. En de problematiek die er al is op sociaal-economisch vlak niet minder maken.

In dat opzicht blijf ik erbij dat het ook op dat vlak zou helpen, als de politiek bereid zou zijn herziening van de grondwettelijke bepalingen die deze situatie (deels) faciliteren te overwegen. Erover praten is voor veel te veel partijen al een taboe. De suggestie dat een artikel 1, 6 of 23 misschien wel voor verbetering vatbaar zijn, is een soort heiligschennis.

Artikel 1 is een politiek getint artikel. Er worden enerzijds discriminatoire gronden expliciet benoemd, en ik vind daarin de volgorde en keuze welke wel en niet benoemd wordt erg suggestief en gekleurd. Ik zie een ander onderscheid; namelijk gronden die een 'gegeven' zijn en gronden die een keuze zijn. En wat mij betreft moet daarop een weging zitten.

In Artikel 6 wordt expliciet gesteld dat religie een grondrecht is dat niet alleen individueel maar ook in gemeenschap beleden mag worden. Ik wil weleens weten in hoeverre dat laatste een noodzakelijke toevoeging is. Wat mij betreft wordt de nadruk vooral en voornamelijk gelegd op de individuele vrijheid te geloven en praktiseren. Zodra religie georganiseerd wordt, wordt er macht aan ontleend. En die macht botst met grondwettelijke vrijheden.

Artikel 23 is wellicht het meest aan herziening toe. Vrijheid van schoolkeuze en de vrijheid voor iedereen om een eigen school te beginnen is lang van belang geweest, maar leidt tot uitwassen en nivellering van het onderwijsaanbod. Dit artikel faciliteert het bestaan van scholen waar wordt onderwezen in zaken die in strijd zijn met individuele grondrechten (gelijkheid, vrijheid van meningsuiting, etc.). Dat moet stoppen, dan maar helemaal geen bijzondere scholen meer. Alles vanuit de overheid en openbaar.

Tot slot hebben we in Nederland de situatie waarin zaken aanhangig worden gemaakt bij de rechter, op basis van het EVRM. Het EVRM is in zekere zin echt een complete waanzin, daar staan 'grondrechten' en 'vrijheden' in die helemaal niet te handhaven zijn. Rechten die in theorie onbetwistbaar zijn, maar die vanuit overheidswege (of via de wet) helemaal niet afgedwongen kunnen worden.


Daar moeten we eigenlijk ook van af, maar dat is weer een heel andere discussie.


Je artikel 6 toelichting: In vele gevallen leidt het volgen van religie in grote groep tot gedrag naar wettelijk is vastgesteld, echter er zijn tegenwoordig zich gelovig noemende partijen die wel degelijk een haatpolitiek uitspreken en de aanwezige gemeenschap hiermee onder druk zetten, waardoor er gevaarlijke acties uit kunnen voortvloeien.
Is Artikel 1 van de grondwet, niet anders luidend of is dit jouw interpretatie?

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:




Artikel 1 van onze Grondwet luidt:

"Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid of op welke grond dan ook, is niet toegestaan."

De weging van specifieke gronden ten opzichte van elkaar, en de weging van andere GW-artikelen ten opzichte van Artikel 1 is niet expliciet gesteld; voor zover ik weet.

In andere delen van de wet, is de volgorde van artikelen en opsommingen in artikelen bepalend. De belangrijkste eerst; sub-artikelen ondergeschikt aan het 'hoofdartikel'.

Mijn persoonlijke opvatting blijft dat het expliciet benoemen van discriminatiore gronden overbodig is, wanneer alle gronden worden gebundeld door het deel 'of op welke grond dan ook'. Dat daar toch wijzigingen in worden aangebracht en gronden worden toegevoegd (zoals nog niet zo lang geleden) is politiek gekleurd, ik kan geen andere reden bedenken.

Persoonlijk vind ik bepaalde gronden een keuze van een individu, terwijl andere gronden een gegeven zijn. Niemand wordt geboren als aanhanger van een bepaalde religie, of politieke partij. Geboren worden met een handicap, seksuele voorkeur of met een bepaald (biologisch) geslacht; daar heb je geen keuze in. In mijn ogen. Voor zover er een 'gradatie' moet bestaan tussen bepaalde gronden, vind ik dat daarin onderscheid moet worden gemaakt.

En niet dat je levensovertuiging wel benoemd, en bijvoorbeeld leeftijd (waar je als individu ook niet veel aan kan doen) niet.

 

+1/-0

Als hij het een beetje zakelijker gaat bekijken ipv persoonlijk kan het goed komen. Denk zeker dat een partij als NSC bestaansrecht heeft dat blijkt ook wel uit de 20 zetels. Dat huidige peilingen slecht zijn zegt niet veel dat kan ook weer omhoog gaan.

Pieter Omtzigt keert per direct terug in de Tweede Kamer. De NSC-oprichter deelt zijn taken als fractievoorzitter de komende tijd nog wel met Nicolien van Vroonhoven. Zij verving hem de afgelopen tijd.

https://www.nu.nl/politiek/6335701/nsc-leider-omtzigt-per-direct-terug-in-kamer-maar-blijf-mijn-taken-nog-delen.htmllink

 

+1/-0

Ik krijg niet de indruk dat de terugkeer van Omtzigt van ganser harte is, noch dat het verantwoordt en gezond is dat hij weer in de Kamer gaat zitten.

Het moment dat hij zijn gezicht laat zien op het Binnenhof, krijgt hij alle media over zich heen; iedereen wil weten hoe het met hem gaat en vooral wat hij gaat doen.

De oppositie zal hem om de oren gaan slaan met de gemaakte afspraken die hij (en zijn partij) zo belangrijk vonden, en hoe daar al dan niet een loopje mee is genomen. Mijn inziens is dat maar net hoe je die afspraken interpreteert, maar hij zal zich daar toch uit moeten wurmen want de standpunten daarover zijn al ingenomen.

Hij hoeft van zijn coalitie-partners ook niet echt coulance te verwachten, zij zullen zoiets hebben van 'hé hé, nu gaat die partij eindelijk weer eens een beetje functioneren'.

Arme man. Hij heeft het over zichzelf uitgeroepen, maar hij is totaal ongeschikt.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 21 november 2024 om 11:54:

Ik krijg niet de indruk dat de terugkeer van Omtzigt van ganser harte is, noch dat het verantwoordt en gezond is dat hij weer in de Kamer gaat zitten.

Het moment dat hij zijn gezicht laat zien op het Binnenhof, krijgt hij alle media over zich heen; iedereen wil weten hoe het met hem gaat en vooral wat hij gaat doen.

De oppositie zal hem om de oren gaan slaan met de gemaakte afspraken die hij (en zijn partij) zo belangrijk vonden, en hoe daar al dan niet een loopje mee is genomen. Mijn inziens is dat maar net hoe je die afspraken interpreteert, maar hij zal zich daar toch uit moeten wurmen want de standpunten daarover zijn al ingenomen.

Hij hoeft van zijn coalitie-partners ook niet echt coulance te verwachten, zij zullen zoiets hebben van 'hé hé, nu gaat die partij eindelijk weer eens een beetje functioneren'.

Arme man. Hij heeft het over zichzelf uitgeroepen, maar hij is totaal ongeschikt.



Dat NSC gisteren weer vragen had op de fikse bezuinigingen op ontwikkelingshulp zegt ook wel weer dat ze toch redelijk veel op het CDA lijken ze kunnen meer meegaan met kabinet maar blijven constant bij alles hun vragen stellen. De vergelijking met LPF zonder Fortuyn vind ik onterecht die gingen rollebollend over straat en waren echt onbekwaam Omtzigt heeft best wel een aantal goede mensen.
Dit is wel zijn allerlaatste kans om er wat van temaken.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:




Ik heb daar niet zo'n moeite mee. Sterker, alle 150 Tweede Kamerleden zouden zo moeten functioneren, ongeacht of hun partij deel uitmaakt van de coalitie. Dat is een belangrijk onderdeel van het dualisme waar in de basis (de theorie) zoveel waarde aan gehecht wordt, om de scheiding der machten te garanderen.

Fracties die onderdeel zijn van een coalitie, zijn teveel als 'stemvee' gaan functioneren. Monddode 'bankvulling' die keurig met het pootje omhoog gaan zitten als er gestemd moet worden, en verder vooral niet te moeilijk moeten doen. Zo is het nooit bedoeld.

Omtzigt is een vurig pleitbezorger van meer dualisme in de Kamer, en dat NSC dit zo in de praktijk brengt vind ik alleen maar goed. Ook al ben ik het met hun standpunten misschien wel niet eens.

 

+1/-0

Dat is ook zeker zo nu had een NSC Kamerlid kritiek op haar eigen minister iemand vd VVD moest hem toen weer verdedigen. Dualisme niks mis mee maar twijfelen is ook dodelijk. Het is een klokkenluiderspartij maar moeten ze ook met oplossingen komen dat er vaak iets mis gaat is ook evident dat benoemen prima maar een kabinet moet wel beleid maken.

 

+1/-0

Zal er geen gewoonte van maken columns te posten maar vond deze wel leuk

Column Ronald Plasterk
Een feit dat niets met racisme te maken heeft
Ronald Plasterk

Aangepast: 41 min geleden1 uur geledenin Columns

Vijf jaar ben ik minister van Binnenlandse Zaken geweest in het kabinet-Rutte 2. Een van mijn favoriete onderwerpen was de Grondwet. Die is overzichtelijk en kent een zekere rechtlijnigheid die mij als bèta aanspreekt. Zo is er de eenheid van regeringsbeleid: het kabinet spreekt met één mond. Dat betekent dat soms een minister publiek iets zegt waar hij of zij het binnen de Trêveszaal niet mee eens was. Dat is niet erg, het is een deel van je taak.


De eenheid van regeringsbeleid is een groot goed, want mensen moeten weten wat het standpunt van het kabinet is. Die eenheid kan alleen gecombineerd worden met vrije discussies binnen een kabinet als wat in de Trêveszaal gezegd is, vertrouwelijk blijft. Anders zou een minister braaf het kabinetsstandpunt uitdragen, en vervolgens voor aap staan als uit de notulen blijkt dat hij of zij dat intern een dom standpunt heeft genoemd. De vertrouwelijkheid van de ministerraad is logisch en noodzakelijk.


Fusie PvdA/GL slecht idee
Naar aanleiding van het vertrek van staatssecretaris Achahbar hebben sommige partijen gevraagd om openbaarmaking van de notulen. Een daarvan was PvdA/GL. Opnieuw zie je dat de fusie een slecht idee is: GL heeft nooit geregeerd, maar van de PvdA, regelmatig in de regering, mag je verwachten dat ze de grondwettelijke consequenties van de eenheid van regeringsbeleid scherp in beeld heeft. Minister-president Schoof heeft groot gelijk dat hij aan de wens niet toegeeft.

Er gingen verhalen dat NSC-staatssecretaris Achahbar zich eraan zou hebben gestoord dat er racistische dingen zouden zijn gezegd in het kabinet. Op geen enkel moment is een racistisch citaat boven tafel gekomen.

Wie het allemaal precies wist, terwijl hij er niet bij was, was de leider van PvdA/GL, Frans Timmermans. Hij verklaarde dat racistische uitspraken die in de ministerraad zijn gedaan de samenleving verdelen, en sprak daar schande van. De vertrokken staatssecretaris Achahbar heeft inmiddels verklaard: „Ik ben niet weggegaan vanwege racisme.”

Misplaatste stelligheid
Je ontkomt er niet aan de misplaatste stelligheid van Timmermans te vergelijken met zijn stellige verklaring na het neerstorten van vliegtuig MH17 dat de slachtoffers lange tijd bij volle bewustzijn wisten dat ze de dood tegemoet gingen. Hij zei dat ze de tijd hadden gehad om mondkapjes om te doen. De grootste vraag waar alle nabestaanden destijds mee rondliepen was: hebben de inzittenden geleden?

De informatie van alle veiligheidsdiensten (ik was verantwoordelijk voor de AIVD, de twee andere betrokken bewindspersonen van Defensie (MIVD) en Justitie (NCTV) waren door hun diensten geïnformeerd) was dat het vliegtuig hoog in de lucht was geraakt door raketten, en dat de inzittenden op slag dood waren. Het ’nieuws’ van de mondkapjes was uit de duim gezogen, en het is maar goed dat de notulen van de daaropvolgende ministerraad niet openbaar zijn.


Recent stelde Timmermans als vicevoorzitter van de EU (25 januari 2022) dat Poetin Oekraïne zou zijn binnengevallen om de aandacht af te leiden van zijn klimaatprobleem. Ook dat was een verzonnen stelling waar nooit meer iets over is gehoord.

Dus geen racisme in de ministerraad. Het kabinet benoemt wél dat Marokkaanse jongemannen oververtegenwoordigd zijn in de verkeerde statistieken. Dat is een feit, en heeft met racisme niets te maken; het is ook door diverse PvdA-voormannen al eerder gezegd. Inderdaad hebben leden van het kabinet in het openbaar gesteld dat die integratie niet goed genoeg verlopen is; als je het vergelijkt met mensen die uit andere landen hier zijn gekomen, is het verschil evident.

Trassi in de nasi
Anekdotisch: ik ben opgegroeid in Den Haag Zuidwest, waar veel Indische Nederlanders woonden, en er waren in de lagereschool-leeftijd kinderfeestjes waar ze Indisch kookten. Ik herinner me een moeder die tegen me zei: ’dat is hete vlees, niet voor jou’, en dat ik dat jammer vond, maar niet durfde te zeggen. Omgekeerd had mijn moeder van de buurvrouw geleerd om trassi te gebruiken om de nasi op smaak te maken, wat andere buurvrouwen in het portiek dan weer vies vonden.

In de buurt waar ik nu woon, Amsterdam-Oost, is een groot deel van de bevolking van Marokkaanse afkomst, maar de contacten zijn beperkt, en de oudere generatie spreekt weinig Nederlands. Die groep is duidelijk minder geïntegreerd dan de mensen uit Suriname of Indonesië.

Inmiddels zijn er nog twee fractieleden van NSC opgestapt, na de twee staatssecretarissen. Een van die fractieleden heeft net als Achahbar een D66-achtergrond. Bij de verkiezingen hebben veel kiezers getwijfeld of ze BBB, PVV of NSC zouden stemmen, aannemend dat al die partijen een duidelijk breukpunt zouden maken met het beleid van voorheen, terwijl Pieter Omtzigt zijn fractie gevuld heeft met voormalige CDA’ers en D66’ers. Er was vast geen sprake van bewuste misleiding door Omtzigt, maar het ontstane misverstand leidt nu wel tot spanningen. Voor de stabiliteit van het land zou het goed zijn dat na dit vertrek de resterende NSC’ers nu gewoon aan het werk gaan.

 

+1/-0

Naar Deens voorbeeld.

PvdA/GL-leider Timmermans kondigt koerswijziging aan op gebied van migratie
Leon Brandsema

Aangepast: 7 min geleden32 min geledenin Binnenland

Den Haag - PvdA/GL-leider Frans Timmermans zegt met een koerswijziging van zijn partij te komen op het gebied van migratie, die hij woensdag in een groot debat over demografie neer wil zetten. Sturing op de aantallen mensen die naar Nederland komen is volgens hem nodig om een te grote bevolkingsgroei te voorkomen: „Dat kan Nederland niet verteren.”

https://www.telegraaf.nl/nieuws/670982989/pvd-a-gl-leider-timmermans-kondigt-koerswijziging-aan-op-gebied-van-migratielink

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Marc Acardipane schreef op 03 december 2024 om 20:13:

Naar Deens voorbeeld.

PvdA/GL-leider Timmermans kondigt koerswijziging aan op gebied van migratie


Mijn God, eindelijk dringt het en keer door...(30 jaar te laat).
Maar goed, beter laat dan nooit,

 

+1/-0

Er wordt verwezen naar een rapport van van Zwol, en ook het kabinet wil op basis daarvan in debat over een gematigde groei van de bevolking; een maximum van 20 miljoen in 2050.

Het is misschien praktisch het meest haalbaar, we zouden het moeten toejuichen als de overheid zich pragmatisch toont.

Echter, wanneer we een politiek/maatschappelijk debat over demografische ontwikkelingen willen voeren moet mijn inziens álles benoemd worden. De grootste 'elephant in the room' wordt nog altijd angstvallig vermeden en genegeerd. De overbevolking ligt ten grondslag aan alle problemen die 'we' het hoofd moeten bieden. En ik bedoel we in de breedste zin. Op alle niveaus.

Ik ken alle onderzoeken, rapporten en argumenten die stellen dat de groei afvlakt en zal stabiliseren op termijn. Ik ben bekend met de wetenschappers die werken aan oplossingen die de gehele wereld kunnen voorzien in ieders consumptieve behoeftes, zonder verdere roofbouw van hulpbronnen. Ik snap dat overheden en 'derden' zich niet zouden moeten mengen in de individuele keuze tot reproductie; hoe eng en totalitair dat klinkt.

Maar we zijn al ver over de grenzen heen van wat gezond en houdbaar is. De mensheid gaat niet collectief samenwerken om iedereen te redden, wanneer dat betekent dat een deel erop achteruit gaat en dát deel bepalend is in die keuze. En hebben we als diezelfde mensheid niet allang aangetoond de verantwoordelijkheid voor reproductie niet te kunnen dragen, en de gevolgen ervan kunnen overzien?

Nog altijd wordt het krijgen van kinderen door de Nederlandse overheid (financieel) gestimuleerd. Het is alsof ze op de knie drukken, waardoor het gaspedaal dieper ingedrukt wordt; terwijl we recht op een betonnen muur afrijden...

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:




Het krijgen van kinderen in Nederland lijkt me niet het voornaamste probleem, als het al een probleem vormt. Met het huidige geboortecijfer zouden we afstevenen op een natuurlijke krimp van de bevolking, hetgeen overigens helemaal niet zo dramatisch hoeft te zijn als vaak wordt gesteld in de media.

De enige reden dat de bevolking groeit is de constante aanwas van migranten en dan met name de verslaving aan goedkope arbeidsmigranten. Er wordt vaak gesuggereerd dat we het niet zouden redden zonder migranten, omdat iemand het werk moet doen. Op korte termijn kan het inderdaad wellicht "pijn" doen, zeker in een sector als de zorg.

Maar het (fors) matigen van de bevolkingsgroei en migratie kan de aanzet geven tot verdere innovatie via automatisering en robotisering, om het gebrek aan arbeidskrachten te compenseren, en het zal als positief neveneffect hebben dat lonen zullen stijgen. Japan is wat dat betreft een goed contemporain voorbeeld waarin de economie gewoon doordraait.

Het Nederlands volk heeft nu meerdere signalen afgegeven dat het geen draakvlak meer voelt voor verdere migratie. In een klein land met hoge bevolkingsdichtheid lijkt het me geen vreemde oplossing om richting de nullijn te gaan. Dat lijkt me effectiever dan als overheid gaan ingrijpen in de vrije keuze tot reproductie van de bevolking. Enige aanwas vanuit de eigen bevolking zal toch noodzakelijk blijven, een te drastische krimp is ook niet goed. Het stimuleren daarvan lijkt me derhalve wenselijk, zolang het maar gepaard gaat met maatregelen die de migratie gaan matigen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:




Vooropgesteld, de mondiale overbevolking is natuurlijk een veel groter probleem.

En migratie is 'verplaatsing', wat op nationaal niveau kan leiden tot stijging, dan wel tot daling van het totale aantal inwoners.

Gezien de inhumane wijze waarop vluchtelingen zich van A naar B verplaatsen en het aantal (dodelijke) slachtoffers dat daarbij gepaard gaan; zorgt migratie zelfs voor afname. Maar kijk je naar de redenen wáárom mensen hun 'thuisland' ontvluchten, ligt de overbevolking aan de basis.

Terug naar de nationale situatie; de overbevolking in Nederland is aanzienlijk.

Dat het aantal inwoners in Nederland nog altijd stijgt, wordt inderdaad grotendeels gedreven door een positief migratiecijfer. Dat cijfer moet omlaag. Dat de aanwas uit de eigen/huidige bevolking niet verder omlaag zou moeten, zou wellicht het beste zijn. Maar een geleidelijke krimp is misschien wel niet meer de weg die we ons kunnen veroorloven.

Dat het krijgen van kinderen vanuit de overheid gestimuleerd moet blijven worden; dat zie ik anders. Mijn inziens hebben de huidige stimuli niet het gewenste effect, het bevorderd kwantiteit boven kwaliteit.

Daarnaast vind ik stimuleren in de basis even onethisch en moreel discutabel als het ontmoedigen.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 4 december 2024, 12:53:56.

 

+1/-0

Arbeidsmigratie en Studiemigratie ligt vreemd genoeg minder gevoelig als asiel. Daar willen ze het wel over hebben terecht hoor zij zorgen ook voor druk op ons systeem maar je moet alle drie gewoon hetzelfde behandelen.

Dit bericht is gewijzigd op 4 december 2024, 16:26:49.

 

+1/-0

Als je niet zorgt dat er jaarlijks aan nieuw geborenen, van Nederlandse komaf, doet toenemen zal je de toekomst zwaarder tegemoet zien. Tenslotte geldt dat de jeugd de toekomst is en dat zij later de senioren onderhouden. Daarbij zal arbeidsmigratie afnemen, omdat er werk voor onze jeugd is. Toch zou ik de jeugd willen voorhouden dat techniesche beroepen ook met IC begeleid worden. Ze hoeven allemaal niet de Universiteit/HBO enzovoort te volgen.

 

+1/-0

Omtzigt is een mentaal wrak nieuwe verkiezingen lijkt mij nu het beste dan is NSC weg. PVV gaat dan naar 45 zetels lol

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Marc Acardipane schreef op 23 december 2024 om 00:55:

Omtzigt is een mentaal wrak nieuwe verkiezingen lijkt mij nu het beste dan is NSC weg. PVV gaat dan naar 45 zetels lol


Nog meer incapabele plucheplakkers voor die eenmanspartij in de tweede kamer die helemaal niets toevoegen.

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 58 pagina's: 1 2 3 4 ... 53 54 55 56 57 58

Feyenoord Forum » Overige onderwerpen » Politieke Partijen