Transparent
Inloggen
Sluiten

Feyenoord Forum » Spelers » Thomas Beelen

Deze normale topic is open en bestaat uit 7 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7

open/sluit de onderstaande quote:

Willykment schreef op 18 december 2024 om 13:35:

(...)Kan je dit nou echt aan een trainer toerekenen? Waarom zie ik Trauner, Hancko en Read die fouten niet maken?

Nee, zeker niet alleen. Maar ik vraag me wel af waarom hij vorig seizoen onder Slot veel betrouwbaar leek en minder fouten leek te maken dan dit seizoen.

Wat denk jij?

Ik krijg toch het idee dat er onder Priske minder 'vastigheid' is, omdat er voortdurend wordt geschoven met spelers/systemen. En dat Beelen daarnaast moet wennen aan zijn nieuwe rol, waarin er meer van hem wordt verwacht dan vorig seizoen.

Ik blijf erbij; alle wisselingen van Priske resulteren in onrust, en als centrale verdediger heeft dat in vergelijking met andere posities het meeste impact. Voor een back maakt het minder uit dat het centrum met 2 of 3 speelt, volgens mij. Dat Trauner en Hancko deze wisselingen beter verteren, heeft wel met ervaring te maken. Wellicht 'schakelt' Beelen gewoon minder gemakkelijk daarin. Maar dat hoeft niets te zeggen over zijn niveau en kwaliteiten.

+1/-0

Ik heb er eens over nagedacht en ik denk dat je best een punt zou kunnen hebben. Dat het inderdaad voor een deel ligt aan de wisselingen en dat Feyenoord daardoor soms minder in controle kan zijn.

Maar als dat zo is, kan je ook goed de kwaliteiten van spelers vaststellen. Je ziet dat andere spelers wel overeind blijven en geen gekke dingen doen, terwijl Beelen juist onnodige fouten gaat maken. Als Beelen alleen lekker kan meevoetballen als het elftal draait vind ik dat een duidelijke tekortkoming, je hebt verdedigend stabiele spelers nodig die altijd leveren.

Ik zie nog steeds de potentie, maar ik denk dat het ook geen kwaad kan eens te kijken of die gescoute speler Mitchell of een andere speler voor wat extra concurrentie kan zorgen (naast Trauner).

+1/-0

Vergis je niet, vorig seizoen was er voor Beelen geen enkel 'moeten'. Trauner was geblesseerd, hij werd voor de leeuwen geflikkerd en in een van zijn eerste basisplaatsen legde hij toevallig Lukaku aan de ketting. Die scoorde alsnog en Feyenoord werd uitgeschakeld, maar toch werd hij geroemd om zijn optreden. Zijn doorbraak was een feit.

Daarna lekker overeind gebleven in de Eredivisie, zonder druk spelend want hij kwam net kijken.

Er is in dat opzicht dit seizoen ook wel wat veranderd. Ik zelf vroeg voorafgaande het seizoen mezelf af of Trauner nog wel mee zou kunnen komen, en Beelen hem niet al voorbij was.

Als hij 'in zijn hoofd' ook zulke verwachtingen had, dan kan dat ook effect hebben op hoe hij nu presteert. Hij moet 'gewoon' weer simpel gaan voetballen. Vertrouwen op spelers naast en niet bang zijn om de bal (met de tegenstander erbij, en anders is de tegenstander alleen ook goed) de tribune in te rammen als het link wordt. Is helemaal niet erg, het hoeft niet allemaal voetballend opgelost te worden.

Je ziet vaker dat jonge spelers moeite hebben met de grotere verwachtingen, de zelf-opgelegde druk.

Los daarvan, ik ben het met je eens dat Feyenoord gewoon moet proberen op iedere positie een topspeler te hebben. Maar spelers die voldoen en 'meehobbelen' op het gewenste niveau kunnen net zo goed waardevol zijn op bepaalde posities. Ik denk dat Beelen uiteindelijk zeker zo'n speler kan zijn/worden, en misschien wel meer. Niks mis mee.

We hebben de UEFA-cup gewonnen met Rasza als linksback, en Ferry de Haan als stand-in centraal achterin. Andere tijden, maar toch. Ze hoeven niet alle elf het verschil te maken denk ik...

+1/-0

Dn_Kraaij schreef op 18 december 2024 om 13:29:

Beelen mag van mij ook wel gewisseld worden. Komt onder Priske totaal niet tot zijn recht.

Daarnaast zou ik hem adviseren zijn hoofd te millimeteren, hij begint steeds meer op advocaat Knoops te lijken met zijn kapsel.

Hij heeft gisteren bijna foutloos gespeeld.

+1/-0

Dat laatste ben ik het pertinent mee oneens en is mijns inziens een reden geweest dat we vaak (vroegtijdig) naast het kampioenschap hebben gegrepen.

De UEFA CUP was een onvergetelijke herinnering als Feyenoorder en gezien het spelersmateriaal een geweldige prestatie, maar wellicht staat je ook nog bij dat we na '99 lange tijd geen kampioen meer werden. Dat kwam in mijn ogen juist omdat er spelers als Rzasa en de Haan in de basis stonden, dan wel op de bank. Onze verdediging, en vooral de zwakke bank, was toen een achilleshiel. Een topclub hoort op alle posities een serieuze concurrentiestrijd te hebben, een Rzasa en Tininho is natuurlijk verre van topclub materiaal. Idem voor een de Haan als backup achter van Wonderen en Paauwe. Of een Gyan achter Emerton.

Dat is na de periode Slot en Arnesen nu een stuk beter verzorgd, maar een topclub hoort wat mij betreft altijd te streven naar het hoogste. Er moet altijd gekeken worden wat verbeterd kan worden of welke posities mogelijk wat extra kwaliteit kunnen gebruiken. In dat licht moet je de kritiek op Beelen bezien. Hij speelt niet meer bij Zwolle maar bij een club die ook Europees weer meetelt, daar hoort een zekere mate van stabiliteit en soliditeit bij. Zoals andere spelers dat wel leveren momenteel.

Daarom hoop ik dat de club de positie van rechter centrale verdediger scherp in de gaten houdt, want ik denk dat versterking geen overbodige luxe hoeft te zijn. Reken maar dat ze dat bij PSV wel doen, samen met Peter Bosz is dat de reden dat zij ons weer voorbij zijn gestreefd. Die kritische topclub houding zouden wij ook moeten gaan ontwikkelen.

+1/-0

Ik kan je heel ver volgen in je betoog, inderdaad kun je stellen dat je met een speler als Rasza kon wegkomen tijdens een toernooi (wat dat ook is) maar niet een hele competitie. En dat dergelijke spelers een reden zijn dat je toendertijd voor langere periode geen kampioen werd.

Overigens, Feyenoord werd met Tininho wél kampioen. Back-up van Rasza tijdens het EUFA-Cup jaar was Leo II. Dat was ook niet best...

Natuurlijk moet Feyenoord zich blijven orienteren op de markt, zeker voor de centrale posities achterin. Wanneer je een betere speler dan Beelen kan halen, moet je dat doen. Maar ik zou er wel voor waken om nu al afscheid van hem te nemen. Voor Trauner gaan de jaren inmiddels ook wel tellen, dus je hebt daar gewoon een sterke back-up voor nodig.

Dat is Beelen op dit moment niet, ik denk dat hij dit nog altijd wel kan worden. Maar als je nu een betere optie kan halen, moet je dat doen. Daarbij moeten we in mijn ogen wel in ogenschouw nemen dat het gras bij de buren echt niet groener is. Ik zie namen van spelers voorbij komen soms, die ik echt niet hoger inschaal dan Beelen...

Hebben we niks in de jeugd rondlopen? Er was een tijd dat het leek alsof Feyenoord alleen maar centrale verdedigers kon opleiden...

+1/-0

MIddenveldert schreef op 19 december 2024 om 11:35:

Ik kan je heel ver volgen in je betoog, inderdaad kun je stellen dat je met een speler als Rasza kon wegkomen tijdens een toernooi (wat dat ook is) maar niet een hele competitie. En dat dergelijke spelers een reden zijn dat je toendertijd voor langere periode geen kampioen werd.

Overigens, Feyenoord werd met Tininho wél kampioen. Back-up van Rasza tijdens het EUFA-Cup jaar was Leo II. Dat was ook niet best...

Natuurlijk moet Feyenoord zich blijven orienteren op de markt, zeker voor de centrale posities achterin. Wanneer je een betere speler dan Beelen kan halen, moet je dat doen. Maar ik zou er wel voor waken om nu al afscheid van hem te nemen. Voor Trauner gaan de jaren inmiddels ook wel tellen, dus je hebt daar gewoon een sterke back-up voor nodig.

Dat is Beelen op dit moment niet, ik denk dat hij dit nog altijd wel kan worden. Maar als je nu een betere optie kan halen, moet je dat doen. Daarbij moeten we in mijn ogen wel in ogenschouw nemen dat het gras bij de buren echt niet groener is. Ik zie namen van spelers voorbij komen soms, die ik echt niet hoger inschaal dan Beelen...

Hebben we niks in de jeugd rondlopen? Er was een tijd dat het leek alsof Feyenoord alleen maar centrale verdedigers kon opleiden...

Goede centrale verdedigers worden vaak uit het buitenland gehaald. Dat was in de jaren 70 al zo. Vasovic, Blankenburg en Ramljak.

+1/-0

kees592 schreef op 19 december 2024 om 12:43:

(...)Goede centrale verdedigers worden vaak uit het buitenland gehaald. Dat was in de jaren 70 al zo. Vasovic, Blankenburg en Ramljak.

Stefan de Vrij, Martins Indi, Kongolo, Geertruida; zijn niet allemaal doorgebroken als centrale verdediger, nog hebben zij op die positie carriere gemaakt. Maar ze hebben wel in de jeugd op die positie(s) gespeeld. En als je kijkt wie er vanuit de jeugd direct vertrokken zijn naar (vooral) Engelse clubs; Rekik, Bruma. Ook spelers die centraal achterin speelden in de jeugd. En Aké is er dan weer één die in de jeugd meer middenvelder is en nu achterin speelt.

Best een behoorlijke track-record vanuit Varkenoord. Vandaar mijn opmerking.

+1/-0

MIddenveldert schreef op 19 december 2024 om 14:06:

kees592 schreef op 19 december 2024 om 12:43:

(...)Goede centrale verdedigers worden vaak uit het buitenland gehaald. Dat was in de jaren 70 al zo. Vasovic, Blankenburg en Ramljak.

Stefan de Vrij, Martins Indi, Kongolo, Geertruida; zijn niet allemaal doorgebroken als centrale verdediger, nog hebben zij op die positie carriere gemaakt. Maar ze hebben wel in de jeugd op die positie(s) gespeeld. En als je kijkt wie er vanuit de jeugd direct vertrokken zijn naar (vooral) Engelse clubs; Rekik, Bruma. Ook spelers die centraal achterin speelden in de jeugd. En Aké is er dan weer één die in de jeugd meer middenvelder is en nu achterin speelt.

Best een behoorlijke track-record vanuit Varkenoord. Vandaar mijn opmerking.

Het rijtje dat jij noemt zijn ook goede centrale verdedigers.

+1/-0

Denk/hoop dat als Bijlow weer terug komt dat Beelen ook weer beter uit de verf komt met Read en Bueno op backs heb je mijn inziens een prima verdediging die veel vaker de 0 moet kunnen houden.
Je moet toe naar een vaste verdediging.

+1/-0

Tininho klopt natuurlijk, goede correctie, ik had in mijn hoofd dat hij er 2002 nog bij was. Maar het ging me eigenlijk ook meer om het type spelersmateriaal dat na '99 onze bank (en soms de basis) vormde en dat hield niet over.

Normaliter zou ik ook voor eigen jeugd pleiten, maar de eerstvolgende lichting heeft weinig grote talenten centraal achterin. Ik zie het wel zitten in spelers als Roovers, Slory, Plantinga of Gardenier, maar die zijn nu nog te jong. Op andere posities zou ik jeugd doorschuiven, maar centraal achterin moeten we de markt op.

+1/-0

MIddenveldert schreef op 18 december 2024 om 16:46:

Vergis je niet, vorig seizoen was er voor Beelen geen enkel 'moeten'. Trauner was geblesseerd, hij werd voor de leeuwen geflikkerd en in een van zijn eerste basisplaatsen legde hij toevallig Lukaku aan de ketting. Die scoorde alsnog en Feyenoord werd uitgeschakeld, maar toch werd hij geroemd om zijn optreden. Zijn doorbraak was een feit.

Daarna lekker overeind gebleven in de Eredivisie, zonder druk spelend want hij kwam net kijken.

Je ziet vaker dat jonge spelers moeite hebben met de grotere verwachtingen, de zelf-opgelegde druk.

Het kan ook aan de persoon zelf liggen (wat ook te fixen is). Kijk naar Wellenreuter. Die was gewoon top vorig seizoen. Wist "ik speel nu, maar straks is Bijlow terug en kan ik banken." En dit seizoen, neergezet als de vaste doelman en hij is stukken minder dan vorig seizoen. Blijft gissen natuurlijk, iedereen kan een mindere periode hebben. Of juist een piekperiode.

Ik heb er wel vertrouwen in dat de oude Beelen weer terug komt. Het is nu al beter dan het eerste kwart van het seizoen. Die laatste eigen goal tegen Praag was ook grotendeels pech. Voet 0.2 seconde eerder uitsteken en hij tikt 'm wel over de achterlijn.

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 7 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7

Feyenoord Forum » Spelers » Thomas Beelen