Transparent
Inloggen
Sluiten

Feyenoord Forum » Overige onderwerpen » Geopolitiek

Deze normale topic is open en bestaat uit 17 pagina's: 1 2 3 4 5 ... 13 14 15 16 17

Het werd en keer tijd dat de NAVO in beweging komt.
Nu nog opschieten met het leveren van minutie aan de Oekraine, want die lampelul uit Moskou moet een keer gestopt worden. Eerstvolgende die aan de beurt is, is Moldavie.
Ook de NAVO zal een keer rode lijnen moeten trekken.

+1/-0

By far, het best getrainde (defensieve) leger in de NAVO (en ver daarbuiten!).

+1/-0

Not a cause but an excuse, wat je eerste filmpje uit je laatste posting betreft.

Helaas voor Poetin niet even snel de Oekraine innemen en daarna de heersende orde in Europa overhoop gooien.
Poetin is de loopjongen van Xi. Rusland is een groot tankstation en Xi gebruikt Rusland om straks zich aan Taiwan te wagen. Dit zal hij pas doen als de USA zijn handen vol heeft aan andere, meerdere brandhaarden, maar wel voor 2049.

Filmpje twee:

Polen is altijd al kind van de rekening geweest, dus logisch dat zij nu een groot en sterk leger hebben opgebouwd.
Kwestie van tijd dat als Rutte straks de baas is van de NAVO dat hij de duimschroeven van de lidstaten zal aandraaien, met name die in het westen en zuiden. En terecht.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 14 maart 2024, 14:49:28.

+1/-0

Yep, en ´men´ zegt dat een veranderende wereldorde ALTIJD gepaard gaat met oorlog.
De vraag is natuurlijk ook of de kwaliteit van het Chinese leger goed is. In Rusland bleek het ook van corruptie en ellende aan elkaar te hangen. Daarnaast is de demografie van China rampzalig. De bevolking neemt zeer snel af.
Ik ben wel benieuwd hoe India zich gaat manifesteren in de toekomst. Momenteel het land met verreweg de meeste inwoners en het aantal loopt in ieder geval niet terug.

Trouwens, we hebben een privé-topic! :B

Dit bericht is gewijzigd op 14 maart 2024, 19:28:19.

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sobat schreef op 14 maart 2024 om 19:03:

Yep, en ´men´ zegt dat een veranderende wereldorde ALTIJD gepaard gaat met oorlog.
De vraag is natuurlijk ook of de kwaliteit van het Chinese leger goed is. In Rusland bleek het ook van corruptie en ellende aan elkaar te hangen. Daarnaast is de demografie van China rampzalig. De bevolking neemt zeer snel af.
Ik ben wel benieuwd hoe India zich gaat manifesteren in de toekomst. Momenteel het land met verreweg de meeste inwoners en het aantal loopt in ieder geval niet terug.

Trouwens, we hebben een privé-topic! :B

:D :D :D

+1/-0

Marc Acardipane schreef op 19 maart 2024 om 11:46:

In Denemarken gaan ze de dienstplicht weer invoeren. In NL is nog steeds de dienstplicht dat weten veel jongeren niet de politiek hoeft het alleen maar te heractiveren en dat zal dan voor zowel jongens als meiden gelden.

Poetin doet niet veel meer, dan zijn eigen waarden en normen verdedigen. De paniek, die in Europa aanwezig is,lijkt me niet nodig. Het leger ingaan, moet een vrije keuze zijn. Mensen verplichten is geen goede zaak.

+1/-0

Een militaire dienstplicht zou best wat kunnen zijn, maar het valt mij altijd op dat het oudere mannen zijn die zoiets graag willen invoeren voor andere mensen (jongeren). Vooral de categorie mannen die zelf geen dienstplicht heeft meegemaakt. Daarom zou ik alleen voorstander zijn van een dienstplicht als deze categorie mensen eerst aan de beurt is. Begin maar eens met de categorie 40 tot pensioenleeftijd.

+1/-0

Marc Acardipane schreef op 15 maart 2024 om 17:46:

Hehe India is inderdaad een nucleaire grootmacht die conflicten heeft met zowel hun oude vijand Pakistan als China. Pakistan ook met kernwapens op hun beurt hebben ook weer problemen met Iran.

Dat is Deterrence Theory in optima forma.

India heeft al decennialang een conflict met Pakistan, een welhaast sluimerende oorlog waarin men elkaar bestookt met artillerie en de grenzen betwist. Maar waar nog nooit een (grond)offensief gevolgd heeft. Ze houden elkaar in een wurggreep, en voormalig kolonisator Groot-Brittannië speelt een essentiele, diplomatieke rol wanneer de gemoederen overkoken.

Sowieso is Groot-Brittannië (met een bovengemiddeld leger, maar met de SAS die absoluut tot de beste commando's ter wereld behoren) voor de mondiale geo-politieke verhoudingen van levensbelang. Al doen ze dat het liefste op de achtergrond, en buiten het zicht.

Qua diplomatie kent het land geen gelijke, en dankzij haar banden met de (voormalige) koloniën en gebieden die tot de 'Commonwealth' behoren hebben zij overal ter wereld directe invloed. De VS kan met haar leger en haar 'Carrier battle groups' overal op aarde binnen mum van tijd operationeel zijn, GB is er meestal al.

Die (her)invoering van dienstplicht is symboolpolitiek en eerder interne paniekzaaierij dan dat er geopolitiek iets veranderd. Denemarken probeert haar volk zogenaamd bewust te maken van een bepaalde dreiging, van veranderde verhoudingen op het mondiale toneel. Maar het is allemaal een beetje overdreven, in mijn ogen.

Dienstplicht vind ik persoonlijk niet iets slechts. Het hoeft geen vrije keuze te zijn. Geboren worden in een bepaald land is geen vrije keuze. Zeker hier in het Westen heeft 'het lot' (dat je hier leeft, en niet geboren bent in een ander werelddeel) enorme positieve voordelen. Daar heb je misschien niet om gevraagd, maar ik vind dat er wél iets voor terugverlangd mag worden. Dan hoeft een dienstplicht om de waarden die je zoveel vrijheid en mogelijkheden bieden te verdedigen, geen enorm offer te zijn. Al ben ik groter voorstander van een maatschappelijke dienstplicht, en minder van een militaire dienstplicht.

+1/-0

Heb je in Duitsland gewoond, Marc?

+1/-0

Marc Acardipane schreef op 19 maart 2024 om 18:19:

Mijn inziens is het geen paniek maar meer het besef dat vrijheid en veiligheid geen vanzelfsprekendheid zijn we hebben temaken met een groot conflict op ons continent.

Daar heb je wel een punt. Hier in Nl zitten we lekker ver weg van alle shit, maar de Baltische staten, Polen enzovoorts weten wel beter. Gezien ook wij onderdeel uitmaken van de NAVO (en de EU) mag je ook van ons verwachten dat wij onze bijdrage hieraan leveren.
En ja, dat zal allemaal wel eens in een wat ander daglicht kunnen komen te staan dan dat we de laatste 30/40 jaar gewend zijn geweest.

+1/-0

Gvd zal de competitie stil gelegd worden dan?

+1/-0

Knakkie schreef op 21 maart 2024 om 18:10:

Nee, waarschijnlijk alleen stroom en internet, meer niet... :denk

+1/-0

Sobat schreef op 22 maart 2024 om 13:17:

Knakkie schreef op 21 maart 2024 om 18:10:

Nee, waarschijnlijk alleen stroom en internet, meer niet... :denk

O dan is het goed :D

+1/-0

Marc Acardipane schreef op 22 maart 2024 om 13:27:

Biden mag blij zijn met Antony Blinken top diplomaat. Ze zetten zowel Israël als Oekraïne onder druk nu.

Beter zetten ze de Russen en Hamas onder druk.

+1/-0

Knakkie schreef op 22 maart 2024 om 13:32:

Marc Acardipane schreef op 22 maart 2024 om 13:27:

Biden mag blij zijn met Antony Blinken top diplomaat. Ze zetten zowel Israël als Oekraïne onder druk nu.

Hoog druk zetten! Beter toch? :B

+1/-0

Knakkie schreef op 22 maart 2024 om 13:32:

(...)

Volledig mee eens hoor, maar je ziet dat uiteindelijk pragmatisme en humanisme als factor voor een andere verhouding zorgen. Persoonlijk vind ik (en daarbij wil ik geen enkele discussie uitlokken, want daar komen we niet uit) dat Israel en de Oekraine volledig in hun recht staan; het gelijk aan hun zijde hebben, en alle hulp en steun verdienen vanuit de internationale gemeenschap.

Je ziet echter dat bij beide conflicten de duur en het verloop inmiddels zodanig zijn, dat het stoppen van de geweldadigheden als grootste winst wordt gezien en daar (vanuit de internationale gemeenschap) desnoods de beoogde einddoelen voor moeten wijken/afzwakken.

Het probleem is dat de VS en het Westen zeer moeilijk rond de tafel kan met Rusland en Hamas, om uiteenlopende redenen maar in feite simpelweg omdat beiden bestempeld zijn als ' vijand' in een conflict waarin wij geen partij zijn. In die zin ligt de sleutel bij zowel Oekraine als Israel, zij kunnen met een handreiking de deur openen.

Ze hebben beide valide argumenten om dat niet te doen, en de vraag zal zijn hoeveel (diplomatieke) druk ze kunnen weerstaan voordat ze in die zin een knieval maken. En welk effect dat in beide gevallen zal hebben.

Persoonlijk verwacht ik dat Israel uiteindelijk wel 'gedwongen' kan worden haar strategie te wijzigen ten einde haar doelen te bereiken. Hamas zal dan niet totaal weggevaagd worden in Gaza (de vraag is of dat uberhaupt kan, maar ze zijn aardig op weg), maar wellicht kan het grootste deel van de gijzelaars vrij komen en de (hoofd)verantwoordelijken voor de slachting op 7 oktober gedood.

Bij de Oekraine is het een ander verhaal. Daar is de vraag welk belang Rusland/Poetin erbij heeft om rond de tafel te gaan. Ik zie dat niet. En Zelensky/Oekraine heeft al aangegeven door te moeten, er is geen oplossing anders dan een overwinning. Die gaan geen land opgeven om tot een akkoord te komen die het geweld doet stoppen.

+1/-0

Ik las ook dat er milities waren met Russische soldaten, die het beleid van Putin niet steunen, die weliswaar met munitie hulp van Oekrainie, diverse doelen hebben bestookt. Als die aanslag in Moskou ook aan hen wordt toegeschreven, dan zijn ze aardig opgeschoten, hoewel ik deze actie afkeur. Het kan ook zijn dat het vanuit de Russische regering of de FSB geplande acties zijn. Zoals we wel weten geeft Putin niets om mensenlevens, dus daar kijk ik niet meer van op.

+1/-0

Rusland is een gigantisch kwetsbaar land, omringd door voormalig lidstaten en andere landen waar van oudsher veel invloed op is uitgeoefend. Waar leiders in het zadel geholpen/gehouden zijn waar Moskou het meeste baat bij had. En waar de bevolking in de landen zelf (en zeker de minderheden die er leefden) flink door onderdrukt werden en weinig vrijheden kenden.

Het is een slapende vulkaan, waar religieuze extremisten en andere radicale facties constante dreiging vormen voor de binnenlandse veiligheid. Het valt eigenlijk nog mee hoe vaak het in Rusland mis gaat, in dat opzicht.

+1/-0

Dit is een stupide aanname van die zogenaamde analisten. Rusland heeft niet de capaciteit voor zo'n oorlog. Een bevolking van pak'm beet 140 miljoen. Ze hebben de mankracht niet. Je ziet het nu al hoe moeilijk ze het hebben tegen een land met 40 miljoen en een slecht bewapend leger. De Sovjet Unie had veel meer capaciteit dan dit Rusland. Het enige dat ze in overvloed hebben zijn nucleaire wapens, maar zijn ze bereid Moskou en Petersburg op te offeren? Denk het niet.

+1/-0

MIddenveldert schreef op 23 maart 2024 om 13:07:

Rusland is een gigantisch kwetsbaar land, omringd door voormalig lidstaten en andere landen waar van oudsher veel invloed op is uitgeoefend. Waar leiders in het zadel geholpen/gehouden zijn waar Moskou het meeste baat bij had. En waar de bevolking in de landen zelf (en zeker de minderheden die er leefden) flink door onderdrukt werden en weinig vrijheden kenden.

Het is een slapende vulkaan, waar religieuze extremisten en andere radicale facties constante dreiging vormen voor de binnenlandse veiligheid. Het valt eigenlijk nog mee hoe vaak het in Rusland mis gaat, in dat opzicht.

Tja, je oogst wat je zaait.

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 17 pagina's: 1 2 3 4 5 ... 13 14 15 16 17

Feyenoord Forum » Overige onderwerpen » Geopolitiek