Transparent
Inloggen
Sluiten

Feyenoord Forum » Spelers » Thomas Beelen

Deze normale topic is open en bestaat uit 6 pagina's: 1 2 3 4 5 6

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 05 november 2024 om 10:40:

Hans Kraay junior maakt zich zorgen: 'Hij is het helemaal kwijt'

(...)“Ik maak me best wel een beetje zorgen om Thomas Beelen. Vorig seizoen heeft hij zich geruisloos in de ploeg gespeeld, als rechter centrale verdediger. Hij bleek een uitstekende stand-in voor de geblesseerde Trauner. Maar nu is hij het even helemaal kwijt. Hij stapt regelmatig te gretig, verkeerd in. Zoals bij NEC-uit en nu dit weekend weer bij AZ-thuis. Hij is ineens onzeker aan de bal en helpt daarmee zijn kompaan in het centrum, Hancko, ook niet. Hancko speelt ook vele malen beter als hij met Trauner speelt. Trauner is het rustpunt en de beste opbouwer van Feyenoord. Beelen is het even kwijt, maar net als bij Henderson: ik schrijf hem niet af hoor.”

Ik denk dat de 'dip' waar Beelen in zit een beetje inherent is aan zijn ontwikkeling en doorbraak afgelopen seizoen. Je ziet het vaker bij spelers die zich (zoals Kraay het noemt) geruisloos in een ploeg spelen. Het is een beetje ongrijpbaar waar het aan ligt.

Maar na hun doorbraak-seizoen veranderen bij deze spelers hun status en rol binnen de ploeg, stijgen de verwachtingen en druk nog verder, en vertraagt de flow waar ze voorheen zaten toen alles nog nieuw en leuk was; van mogen naar moeten.

Beelen kan nog steeds voetballen, hij heeft vorig seizoen Lukaku aan de ketting gelegd en is dat niet opeens verleerd. Hij moet er 'gewoon' weer 'in' komen, hij heeft vertrouwen nodig. Vooral in zichzelf.

Een ontwikkeling van een (jonge) speler verloopt nimmer lineair. Spelers hebben moeilijkere periodes nodig om te verbeteren, als je geen fouten maakt kun je daar ook niet van leren.

Ik begrijp dat een jonge speler fouten maakt maar je kan je wel afvragen of Feyenoord daarvoor het podium is waar de belangen groot zijn en CL deelname moet worden bewerkstelligd. Bij Feyenoord zal je moeten presteren op topniveau.

+1/-0

Dat verhaal van een dip bij jonge spelers is ook wel eigen z'n leven gaan leiden. Geertruida, Kökcü, de Vrij, etc behoorden altijd tot de constantere spelers na hun debuut. Uiteindelijk is het ook gewoon een kwestie van kwaliteit als je zo wisselt in je prestaties.

+1/-0

Willykment schreef op 05 november 2024 om 13:50:

Dat verhaal van een dip bij jonge spelers is ook wel eigen z'n leven gaan leiden. Geertruida, Kökcü, de Vrij, etc behoorden altijd tot de constantere spelers na hun debuut. Uiteindelijk is het ook gewoon een kwestie van kwaliteit als je zo wisselt in je prestaties.

Daar ben ik het niet mee eens.

Dat er tal van spelers te noemen zijn die weinig tot geen last gehad hebben van een 'dip' na hun doorbraak, maakt niet dat het niet bestaat. Daarvoor zijn er teveel spelers die er wél last van hebben.

Dat het te maken heeft met kwaliteit, vind ik nogal een risico om zo expliciet te stellen. Daarmee geef je indirect aan dat Beelen misschien wel niet goed genoeg is, was de periode van afgelopen seizoen waarin hij zo sterk speelde dan een incident? Steeg hij boven zichzelf uit?

Ik denk dat we op basis van zijn huidige prestaties (die niet goed genoeg zijn) Beelen niet moeten afschrijven. Als je zo gaat werken, kun je het gehele beleid van (jonge) spelers een kans geven en zich laten ontwikkelen tot volwaardige Feyenoord-spelers overboord gooien. Terwijl dat een (financiele) levenslijn is, die de club hogerop moet helpen. En waarvan de werking al bewezen is.

Iedere jonge speler is wisselvallig. Ook de namen die jij noemt hebben wedstrijden gehad waarin ze door de ondergrens zakte. Dat is inherent aan de leeftijd en het gebrek aan ervaring. Stabiliteit komt met die ervaring. Natuurlijk, er zullen jeugdspelers zijn die vanaf hun debuut geweldig presteren en nooit meer lager dan 'een zeventje' scoren. Geweldig! Maar dat is niet de norm, en niet normaal.

Misschien is zo'n dip wel helemaal geen ding, maar gewoon even een periode van wisselvalligheid. Zoals andere jonge spelers weleens één wedstrijd hebben, en Beelen nu een langere periode. Dat is kut voor hem en voor ons, maar betekent niet dat hij er geen klote van kan.

+1/-0

Ik denk dat wij hierover van mening verschillen.

Laat ik beginnen met je laatste stelling, dat iedere jonge speler wisselvallig is. Ook de namen die ik heb genoemd zijn inderdaad wel eens door een ondergrens gezakt, al is het aantal wedstrijden waarin dat gebeurde hooguit op één hand te tellen. Maar zij hebben dat in veel mindere mate gehad dan veel van de ervaren spelers met wie zij op dat moment samenspeelden. En ook ten opzichte van andere wat mindere talenten, het kaliber Boëtius om een voorbeeld te noemen.

Ik denk niet dat je kan stellen dat elke jonge speler een dip ervaart of zal ervaren, daar zal je dan overtuigender bewijs voor moeten leveren. Er zijn genoeg voorbeelden van talenten te bedenken die al vanaf hun debuut een hoog en constant niveau haalden.

Ik denk dat je beter kan stellen dat sommige spelers wisselvalliger zijn dan anderen, ongeacht de leeftijd. En waar dat precies door komt is lastig de vinger op te leggen, maar het zou weleens met kwaliteit te maken kunnen hebben.

Het valt mij daarnaast op dat veel van onze ervaren spelers zeker niet het toonbeeld van constante spelprestaties zijn. Ervaren spelers zoals Ivanusec, Ueda, Zerrouki, Smal, Lotomba en Nieuwkoop zijn vaker door de ondergrens gezakt dan jongere concurrenten. Zelfs de ervaren Trauner heeft aardig wat slippertjes gehad aan het begin van dit seizoen. Hebben zij dan ook allemaal een dip? Er komt een bepaald punt dat je ook wel de conclusie mag trekken dat een speler misschien niet de potentie of de kwaliteiten heeft om een constant hoog niveau te halen.

Of dat bij Beelen zo is durf ik niet direct zo te stellen, maar ik heb inderdaad wel m'n vraagtekens of hij nog veel doorgroeipotentie heeft. Voor Feyenoord is Beelen een nuttige kracht om er bij te hebben, maar op dit moment vind ik hem niet het niveau halen dat je mag verwachten van een basisspeler bij een topclub. Dat kan wel weer komen, maar de aanhoudende wisselvalligheid bij Beelen kan ook duiden op een gebrek aan kwaliteit en doorgroeipotentie.

Overigens begrijp ik niet hoe je uit mijn opmerking kan halen dat Feyenoord het gevoerde beleid van jonge spelers een kans te geven overboord moet gooien. Allereerst beweer ik dat nergens en ten tweede staat dat haaks op hetgeen ik hier bijna dagelijks bepleit.

Wat mij betreft geven we juist meer talenten de kans. Maar ik vind wel dat je op gegeven moment een bepaalde ondergrens mag verwachten, je kan niet eindeloos talent blijven bij een topclub (welke termijn je daar op moet plakken is natuurlijk een grijs gebied, maar ik zou zeggen dat een talent best een aanzienlijke periode de kans mag blijven krijgen). Er komt echter een moment dat je moet aantonen dat je de kwaliteit hebt of niet, en als dat niet het geval is moet je doorselecteren als topckub. Zoals bijvoorbeeld terecht bij Nieuwkoop gebeurde (en om onverklaarbare redenen weer werd teruggedraaid door Slot).

+1/-0

MIddenveldert schreef op 05 november 2024 om 10:40:

Hans Kraay junior maakt zich zorgen: 'Hij is het helemaal kwijt'

(...)“Ik maak me best wel een beetje zorgen om Thomas Beelen. Vorig seizoen heeft hij zich geruisloos in de ploeg gespeeld, als rechter centrale verdediger. Hij bleek een uitstekende stand-in voor de geblesseerde Trauner. Maar nu is hij het even helemaal kwijt. Hij stapt regelmatig te gretig, verkeerd in. Zoals bij NEC-uit en nu dit weekend weer bij AZ-thuis. Hij is ineens onzeker aan de bal en helpt daarmee zijn kompaan in het centrum, Hancko, ook niet. Hancko speelt ook vele malen beter als hij met Trauner speelt. Trauner is het rustpunt en de beste opbouwer van Feyenoord. Beelen is het even kwijt, maar net als bij Henderson: ik schrijf hem niet af hoor.”

Ik denk dat de 'dip' waar Beelen in zit een beetje inherent is aan zijn ontwikkeling en doorbraak afgelopen seizoen. Je ziet het vaker bij spelers die zich (zoals Kraay het noemt) geruisloos in een ploeg spelen. Het is een beetje ongrijpbaar waar het aan ligt.

Maar na hun doorbraak-seizoen veranderen bij deze spelers hun status en rol binnen de ploeg, stijgen de verwachtingen en druk nog verder, en vertraagt de flow waar ze voorheen zaten toen alles nog nieuw en leuk was; van mogen naar moeten.

Beelen kan nog steeds voetballen, hij heeft vorig seizoen Lukaku aan de ketting gelegd en is dat niet opeens verleerd. Hij moet er 'gewoon' weer 'in' komen, hij heeft vertrouwen nodig. Vooral in zichzelf.

Een ontwikkeling van een (jonge) speler verloopt nimmer lineair. Spelers hebben moeilijkere periodes nodig om te verbeteren, als je geen fouten maakt kun je daar ook niet van leren.

Of een speler een dip doormaakt, hangt volledig af van de individuele speler. Er zijn talloze voorbeelden van spelers die zich blijven ontwikkelen zonder (zo'n grote) terugval. Natuurlijk heeft iedereen wel eens een mindere wedstrijd, maar een dip zoals bij Beelen is zeker niet iets dat bij elke speler voorkomt.

Voor mij geeft dit juist meer inzicht in iemands kwaliteiten. Een belangrijk aspect van kwaliteit is namelijk hoe iemand omgaat met druk, veranderingen en tegenslagen. Hoe groter het talent, hoe beter iemand met die druk kan omgaan. Naar mijn mening laat hij hier niet zien dat hij dit goed (genoeg) beheerst.

+1/-0

Willykment schreef op 05 november 2024 om 13:50:

Hoe kom je erbij dat deze spelers geen dip hebben gehad??
Echt bijna alle spelers krijgen na hun debuut een dip, kan soms jaartje later maar het gebeurd echt bijna altijd.
Beelen was echt foutloos een jaar lang, nu is het wat minder dat kan gebeuren.
Wijnaldum heeft volgens mij een dip van twee jaar gehad bij Feyenoord , die was toch een partij slecht geworden na zijn fantastische begin.

+1/-0

Wij verschillen inderdaad van mening. Maar dat komt ook, doordat we uit elkaars post zaken concluderen die we niet bedoelen of willen zeggen. Ik zeg nergens dat 'elke jonge speler een dip ervaart'. Integendeel.

De ontwikkeling van een jonge voetballer verloopt nimmer lineair. Er kunnen periodes zijn waarop een speler enorme stappen maakt, en dan zijn er weer momenten dat het stokt. Heel soms is er zelfs sprake van een terugval; of je dat een dip noemt, een vormcrisis of een slechte dag (wanneer het zich tot één dag/wedstrijd beperkt) maakt mij niet uit. Het gaat erom dat niemand zich in eenzelfde tempo blijft ontwikkelen, zoals niemand altijd op een bepaald niveau presteert. Het fluctueert.

Je ziet bij jonge spelers geregeld dat het na een stormachtige doorbraak en eerste goede periode (niet zelden boven iedere verwachting, van een jonge debutant verwacht je immers niet zoveel), even iets minder gaat. Dat kan de allerbeste overkomen, en hoeft helemaal niets te zeggen over iemands kwaliteiten. Of het niveau wat een bepaalde speler uiteindelijk kan bereiken.

Waar dat door komt, is niet altijd even duidelijk. Meerdere factoren kunnen hier invloed op hebben, of spelen een rol. (Milambo heeft laatst bij de NOS heel open verteld over de periode ná zijn debuut, en hoe hij worstelde met de nieuwe verwachtingen die ontstonden. De druk.)

Waar ik voor wil waken is dat we op basis van de slechte periode die Beelen nu doormaakt, hem gaan afserveren of gaan twijfelen aan zijn kwaliteiten. Daarvoor vind ik het te vroeg, en ik vind ook dat hij vorig seizoen genoeg krediet opgebouwd heeft om nog het vertrouwen te krijgen.

Hij zit in een lastige situatie, Trauner is op dit moment overduidelijk beter maar kan niet alles spelen. Als je dan een paar keer mistast in de wedstrijden dat je wél mag spelen; dat is niet fijn. Hij moet gewoon vertrouwen in zichzelf houden en blijven krijgen van buitenaf en de staf. Maar even simpel gaan voetballen.

Ram die bal desnoods de tweede ring maar in, als de tegenstander in de buurt komt. Boeiend. Netjes opbouwen enzo, komt daarna wel weer. Als het gevoel weer terug is.

Maar je moet hem hébben!

Je kan stellen dat als hij fouten maakt zoals tegen AZ afgelopen zaterdag, hij op dit moment niet in het elftal hoort. Kan ik ook volgen. Maar we hebben niet echt een alternatief geloof ik. Of zijn Mitchell en/of Gonzalez dan beter?

+1/-0

In het interview dat ik las gaf Morata hoog op over zijn teamgenoot Lamal in het Spaanse elftal. Hij vertelde dat hij met zijn 17e jr sterke gefocussed is op de wedstrijden, maar ook tijdens de trainingen. Ik denk dat iedere jonge speler dit ook zouden moetn meemaken om er dan sterk uit te springen, of doe zoals Antoni een mental coach in de arm nemen. De jonge leeftijden hebben nog geen ervaringen, zoals wij oudjes dat wel hebben ervaren.

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 6 pagina's: 1 2 3 4 5 6

Feyenoord Forum » Spelers » Thomas Beelen