Transparent
Inloggen
Sluiten

Feyenoord Forum » Spelers » Gjivai Zechiël

Deze normale topic is open en bestaat uit 12 pagina's: 1 2 3 4 ... 8 9 10 11 12

Natuurlijk staat er een compleet ander middenveld bij Feyenoord, ten opzichte van een jaar geleden. Valente is een jaar 'verder'. Vanhoutte speelt een enorm belangrijke rol binnen het team.

Targhalline speelt misschien niet gek veel anders, al denk ik dat ook hij sneller oplossingen ziet doordat alles en iedereen in beweging is. En het lijkt dat er veel duidelijkere afspraken zijn. En dat hij zélf ook veel meer ruimte heeft om daarin mee te gaan en overal op te duiken.

Maar Zechiël is echt geweldig. Hij speelt zo vrij, en zo gemakkelijk. De 'conntectie' met Valente is heel bijzonder, een soort van herkenning op een bovennatuurlijk niveau in creativiteit en kwaliteit. Zechiël is overal, maar vooral waar de ruimte is. Of eigenlijk niet, ook als er geen ruimte is creeert hij die voor zichzelf. Hij lijkt iedereen constant net iets te slim en te snel af te zijn.

Als hij dit niveu weet vast te houden, is hij één van de beste speler op de Nederlandse velden. En gezien zijn leeftijd vraag ik me serieus af waar zijn plafond ligt; hij bleef tegen Barcelona behoorlijk overeind. Het zou mij niet verbazen als hij binnen een paar seizoenen echt tot de absolute wereldtop behoort.

+1/-0

Xavi kan op dit moment echt niet meer om Gjivai Zechiël heen.

+1/-0

Als hij zijn goede spel kan meenemen naar NL zou mooi zijn maar dan moet je eigenlijk Valente ook selecteren.

Zechiël: ''Het zouden weleens twee jongensdromen in korte tijd kunnen zijn''
vandaag, 10:14 523 reacties
Gjivai Zechiël hoort vrijdag of hij voor het eerst wordt opgenomen in de selectie van het Nederlands elftal. De middenvelder van Feyenoord heeft zich met zijn sterke ontwikkeling in beeld gespeeld bij bondscoach Xavi Hernández. Oranje komt tijdens de komende interlandperiode in de Nations League in actie tegen Duitsland, Servië en Griekenland.

Een mogelijke oproep voor Oranje zou een volgende stap betekenen in de ontwikkeling van Zechiël. De middenvelder maakte in augustus 2023 onder Arne Slot zijn debuut voor Feyenoord, thuis tegen Almere City. Daarna stond hij lange tijd buitenspel met een knieblessure. Onder Brian Priske kreeg hij opnieuw een kans en begon hij in de wedstrijd om de Johan Cruijff Schaal tegen PSV in de basis. Zechiël speelde een uur en leverde een assist in het duel dat Feyenoord uiteindelijk na strafschoppen won.

Via huurperiodes bij Sparta Rotterdam en FC Utrecht heeft Zechiël zich inmiddels ontwikkeld tot basisspeler in De Kuip. Zelf merkt de middenvelder dat hij in die periode niet alleen als voetballer stappen heeft gezet. ''Maar ik ben ook zelf veranderd. Als ik terugkijk op die eerste jaren was ik nog een jongetje. Bij Sparta en FC Utrecht ben ik echt een man geworden, volwassen. Blijkbaar heb ik dat wel nodig gehad'', vertelt hij in gesprek met Voetbal International.

Brian Priske zag tijdens zijn periode bij Feyenoord al snel de kwaliteiten van Zechiël. ''Gjivai viel me meteen op, niet alleen door zijn spel, maar vooral vanwege zijn persoonlijkheid. Hij was jong en toch durfde hij zich al wel uit te spreken. Wat me nog het meeste beviel, was zijn zelfvertrouwen.''

Ook Maurice Steijn werkte bij Sparta Rotterdam met Zechiël en gebruikte hem op meerdere posities op het middenveld. ''Bij ons heeft hij zeker in het begin echt als 6 gespeeld en dat deed-ie uitstekend: technisch vaardig, sterk aan de bal en dat loopvermogen, hè. Later kwam hij op zijn, naar mijn mening, beste positie, op 8, want hij neemt ook nog scorend vermogen en overzicht mee.''

Priske ziet in Zechiël de kwaliteiten om zich verder te ontwikkelen. ''Dankzij zijn technische capaciteiten kwam hij onder druk nauwelijks in de problemen en daarbij heeft hij ook nog eens het vermogen om diepte te zoeken met zijn loopacties. Tel al zijn kwaliteiten bij elkaar op en je hebt een speler die kan uitgroeien tot een grote middenvelder.''

Voor Zechiël was het duel tegen FC Barcelona een kennismaking met het tempo van de Europese top. '’Ik kijk best wel veel Barcelona, ik houd überhaupt erg van Spaans voetbal. Dat staat bekend als technisch voetbal, dus het was niet heel anders dan ik op televisie zie. Daar gaat het snel en in het veld merk je pas echt hoe snel: heel snel. Dan nog hoor je nóóit vijf doelpunten tegen te krijgen, dus dit had ik vooraf ook niet in mijn hoofd, dat ’t wel zou gaan gebeuren. Het is niet lekker, zo’n uitslag en normaal wil ik het in dit geval ook niet noemen.''

De wedstrijd gaf Zechiël ook vertrouwen in de ontwikkeling die Feyenoord doormaakt. ''In principe maken we daar drie doelpunten… Tuurlijk zijn er twee afgekeurd, maar we hebben ze wél gemaakt. Ik zeg niet dat er meer in had gezeten, hoor, maar in de rust zei ik nog wel tegen de jongens dat we moesten genieten. Dat moet je toch ook doen als je zo’n wedstrijd speelt? Daarbij stond het pas 2-0.''

Daarbij dacht Zechiël terug aan een wedstrijd uit zijn periode bij Sparta. ''Wij hadden zo’n voorsprong eerder dit jaar ook bij Sparta en toen veranderde het momentum opeens, die wedstrijd kantelde naar hun kant. Ik had gehoopt dat dit nu ook kon gebeuren, maar ja, dan merk je dus hoe hoog dat level van Barcelona is. Zij houden het wel gewoon negentig minuten vol. Dat is ook weer een les voor ons, wij hebben het initiatief in wedstrijden nog weleens weggegeven.''

Vrijdag duidelijkheid over Oranje
De ontwikkeling van Zechiël is ook opgevallen bij de staf van het Nederlands elftal. Vrijdag wordt duidelijk of bondscoach Xavi Hernández hem opneemt in de selectie voor de Nations League-wedstrijden tegen Duitsland, Servië en Griekenland. De Feyenoorder probeert zich niet te veel bezig te houden met een mogelijke eerste oproep. ''Ik ben altijd rustig geweest, omdat alles wat me overkomt het plan van God is. Die gedachte heeft me altijd geholpen, net zoals de steun van mijn familie, vriendin en vrienden. Ik vertrouw gewoon op mijn kwaliteiten. Dat heb ik altijd gedaan en altijd kwam het dan ook goed. Ik houd me dan ook niet bezig met randzaken en geniet van het moment.'’

Een debuut voor Oranje zou voor Zechiël opnieuw het verwezenlijken van een jongensdroom betekenen. ''Spelen tegen Barcelona in Camp Nou was een jongensdroom en dat is spelen voor het Nederlands elftal ook, maar dat is iets anders dan dat ik ergens op reken. Ja, wie weet, het zouden weleens twee jongensdromen in korte tijd kunnen zijn die uitkomen.''

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Gjivai Zechiël verlengt contract tot medio 2029 bij Feyenoord

Van de redactie
Gjivai Zechiël heeft zijn contract bij Feyenoord verlengd. De 22-jarige middenvelder zette donderdagmiddag in De Kuip in het bijzijn van familie en vrienden zijn handtekening onder een overeenkomst die hem voor de komende drie seizoenen aan de club bindt. Zechiël ligt daarmee een jaar langer vast, tot medio 2029.

‘Ik ben heel blij en vooral dankbaar. In de eerste plaats ben ik God dankbaar voor alles wat Hij mij geeft en voor de weg die ik mag bewandelen. Daarnaast ben ik dankbaar voor het vertrouwen dat Feyenoord in mij uitspreekt. Ik ben hier op mijn plek en weet dat ik hier nog heel veel stappen kan maken.’

‘Dat hebben de eerste maanden van dit seizoen al uitgewezen. Niet alleen wat mezelf betreft, maar ook met het team. Daar stoppen we elke dag veel energie in. Ik kan eigenlijk niet wachten op wat allemaal nog komen gaat. Dit is een mooi stuk waardering voor mij persoonlijk, maar sportief willen we met elkaar veel meer. Dat is waar we voor gaan. Die verantwoordelijkheid voel ik en pak ik ook graag. We willen de supporters trots maken op dit Feyenoord.’

Zechiël kwam medio 2018 als 14-jarig talent bij Feyenoord terecht, en maakte binnen Feyenoord Academy al snel naam met zijn creativiteit en spelinzicht. Zijn veelbelovende ontwikkeling leidde ertoe dat hij aan het begin van het seizoen 2023-2024 mocht aansluiten bij de selectie van het eerste elftal, waarna hij op 27 augustus 2023 zijn officiële debuut voor Feyenoord 1 maakte tegen Almere City.

Zijn eerste officiële basisplaats in het eerste elftal volgde bij de start van het seizoen 2024-2025, toen Zechiël aan de aftrap stond bij het na het strafschoppen gewonnen duel om de Johan Cruijff Schaal tegen PSV. De creatieve middenvelder zou tegen Red Bull Salzburg en Lille OSC ook zijn eerste speelminuten in de UEFA Champions League maken, en kreeg vervolgens de kans om meer vlieguren op niveau te maken als huurspeler bij Sparta Rotterdam.

Daar viel de ontwikkeling van Zechiël als basisspeler in de Eredivisie al snel op bij pers en publiek. Een verhuur aan FC Utrecht werd voor het seizoen 2025-2026 de volgende stap in de ontwikkeling van het jeugdproduct van Feyenoord, en Zechiël wist bij FC Utrecht al snel uit te groeien tot één van de bepalende spelers. In 50 duels, inclusief zijn optredens in de UEFA Europa League, kwam de tevens tot international van Jong Oranje uitgegroeide middenvelder tot tien goals en evenveel assists.

Nu twee succesvolle verhuurperiodes keerde Zechiël deze zomer terug in Rotterdam-Zuid. De vindingrijke dynamische middenvelder veroverde meteen een basisplaats bij Feyenoord en werd bovendien verkozen tot Eredivisie Speler van de Maand augustus als één van de meest productieve spelers van de competitie. Na zeven officiële duels staat Zechiël dit seizoen op vijf goals en drie assists.

Mooi. Een jaartje langer, tot ‘29, en natuurlijk een flinke opwaardering, Ben wel benieuwd of zijn zaakwaarnemers een maximale transfersom hebben afgedwongen, hoop het niet.

+1/-0

Rigaux: "Dit is de club waar je wil doorbreken en succesvol wil zijn"
vandaag, 19:19 15 reacties
Dévy Rigaux heeft met veel enthousiasme gereageerd op de contractverlenging van Gjivai Zechiël. De technisch directeur van Feyenoord besloot afgelopen zomer niet in te gaan op de interesse van LOSC Lille en hoopt op een mooie toekomst met de creatieve middenvelder.

"We zijn ontzettend trots en verheugd dat we samen met Gjivai tot een overeenkomst zijn gekomen tot 2029. Het is heel duidelijk dat hij veel betrokkenheid voelt bij Feyenoord en zin heeft om hier te slagen", vertelt Rigaux in gesprek met Feyenoord Media. "Voor ons is het natuurlijk een mooi moment omdat het gaat om een voetballer die veel impact heeft gemaakt tijdens de eerste maanden."

Rigaux denkt dat Zechiël zich tegelijkertijd nog voldoende kan ontwikkelen bij Feyenoord. "Je zag vorig jaar al dat hij een bepalende voetballer was in de Eredivisie. In het offensieve gedeelte droeg hij bij met goals en assists aan de goede resultaten. Als club is het een leuk moment hoe de ontwikkeling van een speler kan evalueren."

"Hij is een speler uit de jeugd die het eerste elftal heeft behaald en met twee uitleenbeurten zijn niveau verder heeft gebracht", vervolgt Rigaux over de route die Zechiël met geduld heeft gekozen voordat hij echt bepalend werd bij Feyenoord. "Hij is vandaag een bepalende speler binnen ons elftal."

Met de contractverlenging van Zechiël wil Rigaux vooral een signaal afgeven aan de overige jeugdspelers. "Het is heel mooi om te zien voor iedereen die daar de afgelopen jaren een bij heeft gedragen. Het is hopelijk ook een mooi signaal naar andere talenten binnen onze opleiding. Dit is de club waar je wil doorbreken en succesvol wil zijn voor je de stap maakt naar de absolute top in Europa. Je voelt ook aan de spelersgroep vandaag dat zij heel blij zijn dat Gjivai zich langer verbonden heeft aan Feyenoord."

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 12 pagina's: 1 2 3 4 ... 8 9 10 11 12

Feyenoord Forum » Spelers » Gjivai Zechiël