Transparent
Inloggen
Sluiten

Feyenoord Forum » Spelers » Selectie 2024-2025

Deze normale topic is open en bestaat uit 6 pagina's: 1 2 3 4 5 6

open/sluit de onderstaande quote:

Frank Arneslot schreef op 07 mei 2024 om 10:42:

Niveau van de aankopen zal fors omhoog moeten als je ziet waar PSV op inzet en hoe zij het afgelopen jaar hebben gehandeld. Natuurlijk, er zit daar meer geld. Maar ik krijg ook de indruk dat ze creatiever zijn.

https://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/1198208/psv-gooit-transferbeleid-om-wat-niet-lukte-cole-palmer-huren-van-man-city.htmllink


Eens, ze ogen creatiever en zetten hoger in. Ze hebben een betere visie op het aankopen en selectiebeleid, in plaats van allerlei net niet breedte aankopen halen ze diepteversterkingen die direct de basis versterken. De breedte wordt gevormd door talentvolle jeugd en de mindere basisspelers van het jaar daarvoor, zo selecteren ze steeds meer door.

Het sterkste onderdeel van het beleid van PSV vind ik dat ze vaak inzetten op een surplus aan kwaliteit voorin met veel restwaarde, met veel verschillende doelpuntenmakers. Als die spelers leveren dan heb je elk jaar een grote transferklapper en ook spelers die verschil maken in moeizame wedstrijden, een onderdeel dat bij ons verbeterd kan worden.

 

+1/-0

Mischien eerst een goede TD aanstellen?
Stewart zei dat ze nog een paar transferperiode nodig hebben om nog stappen temaken dat geldt ook voor Feyenoord anders haak je af voor titel of ver komen in CL.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:




Niet alles wat PSV doet op transfergebied verandert in goud, kom op zeg.

Afgelopen zomer hebben ze één geweldige aankoop gedaan die 'het ontbrekende puzzelstukje' bleek te zijn. De rest voetbalde al in Eindhoven, en Bosz heeft die aan het voetballen gekregen.

Er is voor 4 spelers 50M betaald, en er zijn drie spelers gehuurd. Van deze 7 spelers, waren er 3/4 voltreffers: Schouten (12M), Dest (huur) en Tilmann (huur). En Pepi heeft het als back-up heel goed gedaan, maar was dat 11M waard?

Die 15M voor Lozano heeft zich totaal niet terugbetaald, gewone een slechte aankoop. Bella-Kotchap (weliswaar 'slechts' gehuurd, voor 2M) is een jaar lang geblesseerd geweest. En Noa Lang heeft voor 12.5M meer op de behandeltafel gelegen en zich als een klein kind gedragen, dan dat hij gevoetbald heeft.

Nee hoor, ik vind de uiteindelijk 'score' niet geweldig van Brands en Stewart. John de Jong (die door de RvC een mes in de rug gestoken is, omdat Brands uit angst voor z'n eigen hachje hem geen dekking gaf) heeft met het aantrekken van Veerman, Luuk de Jong, Bakayoko en Saibari 'in zijn tijd' ook wel een aardige stempel gehad.

Ik moet nog maar zien dat Stewart met Schouten niet gewoon één toevalstreffer heeft gehad, en dat hij komende zomer net zo succesvol zal blijken op de transfermarkt...

Dat ze afgelopen zomer 'hoger' inzette klopt, maar dat kón Feyenoord toen (nog) niet. De club is eerder ook in de markt geweest voor Schouten, Veerman, Pepi en zelfs Lang. Alleen die laatste wilde niet, de anderen hadden bij Feyenoord gevoetbald als de club dezelfde bedragen had kunnen betalen als PSV. Ik vind dat geen kwaliteit, dat zijn de kaders waarbinnen de kwaliteiten kunnen excelleren.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 07 mei 2024 om 15:10:

open/sluit de onderstaande quote:




Niet alles wat PSV doet op transfergebied verandert in goud, kom op zeg.

Afgelopen zomer hebben ze één geweldige aankoop gedaan die 'het ontbrekende puzzelstukje' bleek te zijn. De rest voetbalde al in Eindhoven, en Bosz heeft die aan het voetballen gekregen.

Er is voor 4 spelers 50M betaald, en er zijn drie spelers gehuurd. Van deze 7 spelers, waren er 3/4 voltreffers: Schouten (12M), Dest (huur) en Tilmann (huur). En Pepi heeft het als back-up heel goed gedaan, maar was dat 11M waard?

Die 15M voor Lozano heeft zich totaal niet terugbetaald, gewone een slechte aankoop. Bella-Kotchap (weliswaar 'slechts' gehuurd, voor 2M) is een jaar lang geblesseerd geweest. En Noa Lang heeft voor 12.5M meer op de behandeltafel gelegen en zich als een klein kind gedragen, dan dat hij gevoetbald heeft.

Nee hoor, ik vind de uiteindelijk 'score' niet geweldig van Brands en Stewart. John de Jong (die door de RvC een mes in de rug gestoken is, omdat Brands uit angst voor z'n eigen hachje hem geen dekking gaf) heeft met het aantrekken van Veerman, Luuk de Jong, Bakayoko en Saibari 'in zijn tijd' ook wel een aardige stempel gehad.

Ik moet nog maar zien dat Stewart met Schouten niet gewoon één toevalstreffer heeft gehad, en dat hij komende zomer net zo succesvol zal blijken op de transfermarkt...

Dat ze afgelopen zomer 'hoger' inzette klopt, maar dat kón Feyenoord toen (nog) niet. De club is eerder ook in de markt geweest voor Schouten, Veerman, Pepi en zelfs Lang. Alleen die laatste wilde niet, de anderen hadden bij Feyenoord gevoetbald als de club dezelfde bedragen had kunnen betalen als PSV. Ik vind dat geen kwaliteit, dat zijn de kaders waarbinnen de kwaliteiten kunnen excelleren.



Het gaat niet alleen om Brands en Stewart, maar ook om wat daarvoor gebeurde. Al heel lang is PSV iets creatiever in het halen van goede spelers. Dat was in de tijd van Romario al het geval en is nu nog steeds zo. Xavi Simons past ook in dat rijtje. En ik had maar wat graag gezien dat wij Dest en Tilman ook gehuurd hadden. Dat soort huurspelers maken het verschil. We zullen zien wat er de komende zomer gaat gebeuren, maar ik hoop dat het beter wordt dan de afgelopen zomer.

 

+1/-0

Zowel Wieffer als Geertruida staan in de nadrukkelijke belangstelling van Liverpool. Samen worden ze gewaardeerd op 51 miljoen Engelse ponden. Slot zal iig genoeg geld krijgen om teinvesteren.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 07 mei 2024 om 15:10:

open/sluit de onderstaande quote:



Er is voor 4 spelers 50M betaald, en er zijn drie spelers gehuurd. Van deze 7 spelers, waren er 3/4 voltreffers: Schouten (12M), Dest (huur) en Tilmann (huur). En Pepi heeft het als back-up heel goed gedaan, maar was dat 11M waard?

Die 15M voor Lozano heeft zich totaal niet terugbetaald, gewone een slechte aankoop. Bella-Kotchap (weliswaar 'slechts' gehuurd, voor 2M) is een jaar lang geblesseerd geweest. En Noa Lang heeft voor 12.5M meer op de behandeltafel gelegen en zich als een klein kind gedragen, dan dat hij gevoetbald heeft.



Om nu te zeggen dat ze maar één goede aankoop hebben gedaan, gaat mij een beetje te ver. Blessures vallen er helaas altijd. Het is grote pech als je een nieuwe speler koopt dat deze dan langdurig geblesseerd raakt. Bij PSV was dit in 2 gevallen zo, zowel Bella Kotchap als Lang. Deze mag je imo dan niet als miskopen bestempelen. Die zou ik gewoon niet meetellen.

Dan blijven er 5 spelers over, waarvan er 4 gewoon echt dik van toegevoegde waarde zijn. Zowel Tillman, Dest, Schouten en Pepi hebben hun waarde bewezen.
Lozano kun je inderdaad over twijfelen of die heeft toegevoegd wat ze van tevoren hadden verwacht.

Ik zie daar echt wel wat "andere typen" spelers aangetrokken worden dan bij Feyenoord.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:




Ja en nee. Wat ik probeer aan te geven is dat de impact van de transfers afgelopen zomer bij PSV minder groot is dan wordt gesuggereerd. Stewart wordt veel credits gegeven, hij is kampioen dus de lof is terecht. Maar veel spelers die PSV kampioen hebben gemaakt speelden al in Eindhoven. Bosz heeft er een geweldig draaiend team van gemaakt.

Blessures zijn soms pech, maar spelers worden er wel op beoordeeld. Ik heb hier vorig seizoen gelezen dat Timber een miskoop was. En Ivanušec begint na zijn blessure en een mindere periode ook eindelijk zijn draai te vinden. Hij blijft zijn beperkingen houden (snelheid) maar het is wel een lekkere voetballer waar we wellicht komend seizoen nog veel plezier aan kunnen gaan beleven.

PSV heeft anders ingekocht, dat klopt. Maar voor mijn gevoel is dat méér een kwestie van 'kunnen'. De financiele mogelijkheden in Eindhoven waren groter, de club kon daardoor in een andere (prijs)categorie spelers halen. Er zijn grotere transfersommen en hogere salarissen betaald, dan Feyenoord zich kon veroorloven.

Dát is wat PSV vóór heeft gehad op Feyenoord, hoeveel spelers stonden wel niet in Rotterdam op de radar en zijn uiteindelijk naar Eindhoven gegaan? PSV kon slagvaardiger handelen en méér bieden.

Het lijkt soms zelfs dat PSV er een soort beleid van heeft gemaakt niet zelf te scouten maar af te wachten in wie Feyenoord interesse toont en dan de deal te kapen.

Feyenoord had Til, kon niet tot een vergelijk komen met Moskou en PSV wél. Feyenoord wilde Veerman, was bezig met investeerders de transfersom bij elkaar te krijgen en PSV kon het bedrag direct op tafel leggen. Feyenoord had interesse in Pepi, maar bod lag te ver van wat Augsburg wilde krijgen. Slot heeft nog gebeld met Schouten, maar leek financieel niet haalbaar. Met Lang is gesproken maar die wilde zelf niet.

Het is weinig origineel allemaal, daar in Eindhoven. Net als die liedjes op de tribunes.

Ik hoop dat Feyenoord in haar ontwikkeling steeds dichter bij PSV kan komen. Met wederom de CL-inkomsten komend seizoen én een paar grote transfers moet dat lukken. Dan kan Feyenoord hopelijk in dezelfde categorie spelers kopen, andere types.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 07 mei 2024 om 15:10:

open/sluit de onderstaande quote:




Niet alles wat PSV doet op transfergebied verandert in goud, kom op zeg.

Afgelopen zomer hebben ze één geweldige aankoop gedaan die 'het ontbrekende puzzelstukje' bleek te zijn. De rest voetbalde al in Eindhoven, en Bosz heeft die aan het voetballen gekregen.

Er is voor 4 spelers 50M betaald, en er zijn drie spelers gehuurd. Van deze 7 spelers, waren er 3/4 voltreffers: Schouten (12M), Dest (huur) en Tilmann (huur). En Pepi heeft het als back-up heel goed gedaan, maar was dat 11M waard?

Die 15M voor Lozano heeft zich totaal niet terugbetaald, gewone een slechte aankoop. Bella-Kotchap (weliswaar 'slechts' gehuurd, voor 2M) is een jaar lang geblesseerd geweest. En Noa Lang heeft voor 12.5M meer op de behandeltafel gelegen en zich als een klein kind gedragen, dan dat hij gevoetbald heeft.

Nee hoor, ik vind de uiteindelijk 'score' niet geweldig van Brands en Stewart. John de Jong (die door de RvC een mes in de rug gestoken is, omdat Brands uit angst voor z'n eigen hachje hem geen dekking gaf) heeft met het aantrekken van Veerman, Luuk de Jong, Bakayoko en Saibari 'in zijn tijd' ook wel een aardige stempel gehad.

Ik moet nog maar zien dat Stewart met Schouten niet gewoon één toevalstreffer heeft gehad, en dat hij komende zomer net zo succesvol zal blijken op de transfermarkt...

Dat ze afgelopen zomer 'hoger' inzette klopt, maar dat kón Feyenoord toen (nog) niet. De club is eerder ook in de markt geweest voor Schouten, Veerman, Pepi en zelfs Lang. Alleen die laatste wilde niet, de anderen hadden bij Feyenoord gevoetbald als de club dezelfde bedragen had kunnen betalen als PSV. Ik vind dat geen kwaliteit, dat zijn de kaders waarbinnen de kwaliteiten kunnen excelleren.



Dat was niet mijn bewering, maar ik vind wel dat PSV over het algemeen beter inkoopt dan Feyenoord (door de jaren heen) en een betere visie heeft (gehad) op het aankopenbeleid. Meer nadruk op restwaarde, potentie en de aanval waar veel verschil gemaakt wordt. Dit geldt tevens voor de omslag in jeugdbeleid die ze een decennium geleden hebben ingezet en die zich enorm heeft uitbetaald. Daarnaast zijn ze ook creatiever geweest, zoals met Simons, Tillman en Dest.

Niet alles bij PSV gaat goed en veel van de aankopen die zij afgelopen zomer hebben gehaald zou ik nog steeds niet bij ons willen zien. Schouten, Pepi, Lang, Bella Kotchap en Lozano zou ik allen niet bij Feyenoord willen zien, omdat ik ervan overtuigd ben dat wij voor de prijs die zij hebben betaald veel betere spelers zouden kunnen scouten en halen. Alleen het punt is, wij hebben het relatief minder gedaan qua aankopen (mijns inziens omdat er niet naar de scouting is geluisterd), en dat zorgde dit seizoen voor een verschil.

Naast het feit dat Bosz gewoon een toptrainer is, die het tactisch heel slim heeft neergezet met een beperkte verdediging, heeft PSV net iets betere aankopen gedaan dan wij in relatief opzicht. Afgelopen zomer hebben wij eveneens veel geld besteed, maar teveel aan breedte achtige aankopen die niet per se allemaal nodig waren (tegenover de diepte investeringen van PSV). Een Zerrouki is een goed voorbeeld. En ik vraag me ook sterk af of een Sauer als hij een heel jaar had kunnen spelen niet al lang veel verder zou zijn geweest dan Ivanusec.

Die keuzes vind ik slecht te verantwoorden. Wij hadden kunnen kiezen 1 of 2 spelers minder voor de breedte te halen, zodat jeugd meer kansen zou krijgen, en dat geld te reserveren voor diepte investeringen voor de basis.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:




Ik zie dat anders.

Wat PSV vóór heeft op Feyenoord, is dat zij met hun O-21 team in de Eerste Divisie spelen. Je ziet dat mede daardoor (jeugd)spelers gemakkelijker doorbreken. En dat het loont om ook in spelers uit een jongere categorie te investeren. Als dat onderdeel van de visie is, dan hebben ze dat goed voor elkaar.

Gakpo, Madueke, Bergwijn, Malen, Bakayoko, Vertessen, Teze, Saibari; allemaal hebben ze in Jong PSV 'meters' gemaakt waardoor de landing bij de hoofdmacht zachter was.

Op het gebied van transfers heeft de club niet zo'n geweldige visie, in mijn ogen. Afgelopen zomer valt de 'score' mee, zoals ik heb geprobeerd aan te tonen. PSV heeft vooral (en dat geldt voor langere periode, laten we zeggen; het afgelopen decennia) méér risico's kunnen nemen dan Feyenoord. Dat heeft zich dit seizoen uitbetaald, maar het heeft afgelopen seizoenen de club ook op sommige momenten in situaties gebracht waarin je als club liever niet wil zitten.

Nog geen anderhalf jaar geleden moest de club haar beste spelers verkopen, om de rest van het seizoen de overige salarissen te kunnen betalen. En Brands heeft in een podcast verteld dat zijn eerste daad als AD het jaar daarvoor was om een transfer van een Tsjechisch talent op het laatste moment af te zeggen omdat PSV het transferbedrag simpelweg niet had.

We moeten het gras in Eindhoven niet groener zien, dan het is.

Mijn punt is eigenlijk; Bosz is de man achter het succes van PSV. Hij heeft er een geweldig draaiend team van gemaakt. De kwaliteiten van de spelersgroep waren er deels, en Schouten was een geweldige aankoop.

Feyenoord heeft niet eenzelfde aankoop-strategie gevoerd afgelopen zomer. Dat kón het deels niet (de club kan niet de salarissen en transfersommen betalen van PSV) maar ik vind de meer 'breedte-georienteerde' versterkingen ook wel te billijken. De vaste kern waarmee Feyenoord kampioen werd, was uiterst smal. Dat je daarom ervoor kiest in de breedte ook sterker te worden, snapte ik wel. Er kwamen dit seizoen CL-wedstrijden bij, en je kan er niet van uitgaan dat wederom zoveel sleutelspelers fit een heel seizoen fit blijven.

Dat je daarin aankopen hebt gedaan die niet uitgepakt hebben (Zeroukki wellicht; ik durf hem nog wel een seizoen het voordeel van de twijfel te gunnen) is een tweede.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 08 mei 2024 om 11:47:

open/sluit de onderstaande quote:




(...)



Mijn bewering was niet dat alles bij PSV geweldig is en ik zie ze ook zeker niet als hét ultieme voorbeeld. De afgelopen 10 jaar is PSV liefst 4 keer kampioen geworden en slechts één keer buiten de top 3 geëindigd. Ze doen het grosso modo beter dan wij, zo eerlijk moet je gewoon zijn. Al sinds Romario doet PSV goede zaken op de transfermarkt, wij doen pas de laatste jaren enigszins mee op transfergebied. Waarvan de laatste transferzomer eigenlijk alweer een terugslag was ten opzichte van het beleid daarvoor. Ik hoop dat we komende zomer weer een stap vooruit zetten, in lijn met onze visie en op basis van onze scouting.

Dat PSV met Bosz de man heeft achter het succes van PSV is een mening die ik deel, ook dat is een onderdeel van succesvol en slim beleid van PSV.

Daar tegenover staat, hetgeen je terecht noemde, de risico's die niet altijd even goed hebben uitgepakt. PSV heeft veel spelers gehaald uit de Duitse Bundesliga die al op hun top zaten en weinig restwaarde hadden. Niet voor niets gaf Brands onlangs nog aan dat ze dit beleid direct hebben gewijzigd bij zijn aantreden.

PSV heeft betere keuzes gemaakt ten aanzien van haar jeugdbeleid, waaronder het participeren in de KKD met een Jong O-21 team. Dat is een van de vele voorbeelden waarin PSV een slimmere beleidskeuze heeft gemaakt dan Feyenoord. Het agressief scouten en overnemen van beloftevolle spelers van andere BVO's (met name middenveld en aanval) in de midden jeugdcategorie is een ander aspect, waarin Feyenoord zich nog zou kunnen verbeteren.

Tegelijkertijd -maar die discussie hebben we al velen malen gevoerd- denk ik dat je het belang van een Jong O-21 elftal ietwat overschat. Het helpt inderdaad bij de ontwikkeling van spelers, maar we moeten het ook niet zien als een wondermiddel. De meeste talenten die jij noemt waren er toch wel gekomen bij PSV.

Juist onze eigen clubgeschiedenis is een heel mooi voorbeeld waarin goed terug te zien is dat veel jeugdspelers, zodra ze een serieuze kans krijgen -zoals recent Hartman en Geertruida- direct de stap kunnen zetten en fysiek relatief snel aanhaken zonder minuten te gemaakt te hebben bij een KKD team. Dat is ook iets dat ik belangrijk zou vinden bij de keuze voor een nieuwe trainer, iemand die talenten echt kansen zal geven.

Als zelfs een relatief minder hoog aangeschreven talent als Hartman zo snel kan aanhaken, dan weet je dat echt grote talenten als Milambo, Sauer, Read (een rechtsback, dus daar zal je het mee eens zijn ;) ) en t'Zand dat al helemaal zouden kunnen.

Door de jaren heen heeft PSV aangetoond een scherpe en slimme visie te hebben op het halen van spelers. Daardoor hebben zij een aanzienlijk positief netto transferresultaat, inderdaad soms met gewaagde keuzes. Ik las laatst nog een interview met Brands waarin hij aangaf dat ze letten op verkoopwaarde van spelers die worden aangetrokken. Bij ons is die omslag pas recent gekomen bij de komst van Arnesen (en Sportsology).

Afgelopen zomer vond ik eerlijk gezegd niet eens de beste transferperiode van PSV, ze hebben veel bord-op-schoot scouting spelers gehaald zoals Schouten, Lang, Pepi en de veteraan Lozano. Voor dat geld hadden wij met onze scouting betere zaken kunnen doen. Maar -en dat is de nuance die ik maak- dit zijn spelers die qua kwaliteit en restwaarde wat beter in de markt staan dan sommige spelers die wij haalden zoals Ivanusec, Ueda en Zerrouki. Dan loopt een PSV dus toch iets in op ons.

Wat ze daarnaast vooral slim deden was op creatieve en relatief goedkope wijze veel kwaliteit toevoegen op zwakke posities, zoals ze deden met Dest bijvoorbeeld.

Het kan nog steeds dat spelers als Zerrouki zich spectaculair ontwikkelen en dat mijn mening wordt gelogenstraft, maar het was vermoedelijk slimmer geweest om in onze situatie voor een lager bedrag (jongere) spelers te halen die door de scouting werden aangeraden en meer ontwikkelingspotentie zouden hebben (eveneens qua restwaarde). Als je ziet dat spelers als Ivanusec toch een jaar nodig hebben om aan te haken, dan had ik ons liever in de categorie Sinisterra zien bewegen. Ook deze zomer zou ik dat nog steeds een slimmere transferstrategie vinden.

Óf je moet echt kiezen voor het beperken van de kwantiteit van aankopen (waarom bijvoorbeeld een vd Belt halen als we al Zechiël en Milambo hebben?) en het geld gericht steken in twee of drie diepte-investeringen die direct de basis versterken (zoals Slot eigenlijk wilde). Juist als de basis smal is, wil je liever spelers halen die de basis versterken. Door middel van een hevige concurrentiestrijd zal je dan vanzelf een sterkere bank creëren, waarbij ik overigens van mening ben dat een deel ook door eigen jeugd zou moeten worden gevormd.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:




Ik vind dat jij de invloed van een O-21 elftal in de Eerste Divise danig onderschat. We zullen nooit weten óf de genoemde spelers van PSV ook waren doorgebroken zonder dat ze ervaring, weerstand in 'Jong' hadden opgedaan. Waardoor de 'kloof' tussen de opleiding en het eerste elftal verkleind is.

Wat we wél weten is dat ze allemaal wedstrijden in 'Jong' hebben gespeeld, al dan niet toen ze al meetrainden met de A-selectie. Dat (de door mij genoemde spelers) bijna allemaal creatieve voorhoede spelers zijn geweest, en dat type bij Feyenoord al in geen tijden doorgebroken zijn vanuit de jeugd.

Sinds de introductie van Jong-elftallen in de Eerste Divisie zijn er veelbelovende lichtingen bij Feyenoord geweest, die in jongere categorien niets onderdeden voor hun leeftijdsgenootjes in Amsterdam, Alkmaar en Eindhoven. Maar waarvan vrijwel niemand het heeft gered in de Kuip.

Daarnaast, Feyenoord is talenten 'verloren' aan andere clubs die mede door de aanwezigheid van het O-21 elftal in de Eerste Divisie aantrekkelijker waren. En talenten van andere clubs en uit het buitenland (PSV heeft succes gehad met het halen van talenten uit Belgie, zoals eerder ook Ajax) hebben gekozen voor clubs mét die O-21 elftallen, ten faveure van Feyenoord.

Al met al denk ik dat de keuze om niet mee te doen met het O-21 elftal in de Eerste Divisie Feyenoord écht op significante achterstand heeft gezet.

ALs jij stelt dat Feyenoord een sterke bank kan creeeren door in te zetten op de jeugd, is die O-21 in de Eerste Divisie toch bijna noodzakelijk? Een Sauer, Zechiel en Milambo zouden er toch veel beter voor staan als zij naast het trainen en (sporadisch) invallen wekelijks hadden kunnen spelen tegen clubs als de Graafschap en Groningen? We zien toch nu hoe goed 't Zand zich heeft kunnen ontwikkelen? Dat onderschrijft toch het belang?

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:




Ja hallo, ik noem dit nota bene net nog als een slimme beleidskeuze van PSV. Ik onderschrijf het belang volledig. Ik heb dit standpunt -in onze vele- eerdere discussies over dit onderwerp al vaker herhaald. Een t'Zand is een mooi voorbeeld. Heeft zich uitstekend ontwikkeld bij Dordrecht. Als de keuze is tussen geen speeltijd bij Feyenoord 1 en ontwikkeling in de KKD, moet je natuurlijk altijd voor het laatste kiezen.

Ik zal nooit beweren dat je beter geen Jong team in de KKD kan hebben, al tijdens de Martin van Geel periode was ik groot voorstander van het meedoen in de KKD met een O-21 team. Nog steeds zie ik de voordelen. Het verschil tussen ons is dat ik de voordelen erken -je noemt er al een paar zoals fysieke ontwikkeling, wedstrijdritme, aantrekkingskracht voor de club- maar het doorbreken van talent wat genuanceerder zie dan jij. Niet voor elk talent is deelname aan de KKD in een eigen O-21 Jong team een must, ik vind dat te ver gaan en het is ook niet op feiten gebaseerd kijkende naar onze eigen club.

Jij stelt dat we nooit hadden kunnen weten of genoemde spelers van PSV ook waren doorgebroken zonder de ervaring en weerstand in de KKD. Dat klopt, al acht ik het wel plausibel.

Wat we wel zeker weten op basis van onze clubgeschiedenis is dat de talenten het ook zonder O-21 in Feyenoord 1 moeten kunnen redden. De stroom van jeugdspelers van de Vrij tot Milambo heeft bewezen dat deze talenten zich zonder al te veel moeite fysiek te kunnen handhaven, zonder KKD voetbal te hebben gespeeld. Dit gold overigens ook voor aanvallers zoals Boëtius. Talloze talenten die het al hebben bewezen, waarvan enkelen zeker niet de grootste talenten waren qua intrinsiek (fysiek) talent.

Jij ziet dat blijkbaar anders, dat kan natuurlijk.

Ten aanzien van je punt over creatieve voorhoede spelers kan ik je best volgen, maar ik zie het niet hebben van een Jong elftal in de KKD niet als beslissende of belangrijkste oorzaak.

Natuurlijk was het voor menig speler beter geweest, het had misschien net verschil kunnen maken, maar bij ons waren maar weinig talenten van het kaliber Madueke, Malen, Gakpo en Bergwijn. Dat we weinig aanvallende toptalenten hebben gehad is simpelweg een punt waarop PSV het beter doet dan wij qua jeugdbeleid. Zij hebben in dat opzicht een meer gerichte jeugdscouting en halen vaker de jongens met potentie eruit dan wij.

Maar dat is nog niet eens het grootste verschil tussen PSV en Feyenoord.

Mogelijk heeft het niet deelnemen aan de KKD hieraan bijgedragen, maar je gaat ook wel heel erg makkelijk voorbij aan een aantal hoofdtrainers (looking at you, Dick Advocaat) die talent bewust hebben laten lopen. Bijvoorbeeld een Summerville had bij ons makkelijk kunnen doorbreken, nog voor z'n Dordrecht ervaring zelfs, maar zijn talent werd over het hoofd gezien door desbetreffende trainer die liever op routine leunde. Dan kan je nog zoveel talenten in je Jong elftal in de KKD hebben, ik weet zeker dat iemand als Advocaat ze nog niet had opgesteld.

Met name voor de aanvallende talenten die we hebben gehad is het ontbreken van kansen in het eerste het belangrijkste obstakel geweest. Een Slory en een Sauer hadden mijns inziens meerdere basisbeurten moeten hebben dit jaar. Dit zijn twee van de grotere aanvallende talenten in Europa in deze leeftijdslichting. Dat wordt bij Feyenoord wat minder gewaardeerd dan bij andere topclubs in Nederland in mijn optiek.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:




Niet ieder talent heeft de Eerste Divisie 'nodig', dat klopt. Dat blijkt ook.

Maar het hélpt wel. Altijd. Geen enkele jonge speler is er volgens mij slechter van geworden.

Het helpt ook om hoofdtrainers te overtuigen.

Volgens mij krijgt iedere Feyenoord hoofdtrainer vroeg of laat het verwijt geen of te weinig gebruik te maken van de jeugd. Niet onterecht, maar ook daar denk ik dat een O21-team in de Eerste Divisie kan 'helpen'.

Als Summerville bij Jong Feyenoord aan Advocaat had kunnen laten zien dat hij in de Eerste Divisie mee kon komen, hij wellicht sneller geneigd was geweest om hem tóch een kans te geven. Of niet, het blijft natuurlijk Advocaat.

Jij noemt talenten van het kaliber 'Madueke, Malen, Gakpo en Bergwijn'. Feyenoord heeft talenten van dat kaliber afgelopen decennia wellicht niet gehad. Maar drie van de vier genoemde namen zijn pas later in hun opleiding in Eindhoven terecht gekomen. Waarom zij voor PSV kozen weet ik niet, maar ik denk dat de aanwezigheid van Jong PSV in de Eerste Divisie in ieder geval geen negatief effect op die keuze gehad heeft.

Was Feyenoord óók voor hen in de markt? -Weet ik niet. Maar ik zou het ook onverstandig vinden om zwaar te investeren in de categorie 17-19 jarige spelers die vóór hun doorbraak zitten, als het traject tot aan die doorbraak niet optimaal is.

Wat ik bedoel te zeggen, het werkt beide kanten op. Ik hoef jou niet te overtuigen van het belang van O-21 in de Eerste Divisie, gelukkig maar. Anders zou ik bijna gaan denken dat ik hier in een discussie met van Geel zit. Jij noemt het belangrijkste obstakel bij Feyenoord voor de jeugd 'het ontbreken van kansen in het eerste', maar dat kan ik onmogelijk los zien van het ontbreken van de O-21 in de Eerste Divisie. Als middel om die kansen af te dwingen. Ik denk dat het gewicht daarvan niet onderschat moet worden.

Madueke, Malen, Gakpo en Bergwijn (én Saibari, Babadi, Bakayoko, Piroe) hebben het allemaal laten zien bij Jong PSV, in de Eerste Divisie.

Maar goed, volgens mij begrijpen we elkaar wel. Het is te hopen dat Vitesse het niet gaat redden, en Feyenoord die licentie kan overnemen. Als Te Kloese slim is, is hij op de achtergrond al aan het lobby'en.

 

+1/-0

toch weer even de balans opmaken. Veel is nog onduidelijk, wie gaat er weg en wie wordt de nieuwe trainer? Dat zal natuurlijk bepalend zijn voor ons aankoopbeleid. maar toch weer een schot voor de boeg.



Vervanging vertrekkers, ik denk aan:

- Geertruida: zo multifunctioneel vind je ze niet, maar een RB van de bovenklasse moet te halen zinn. We hebben immers niemand klaarstaan uit de jeugd (Read, Kasanwirjo zijn nog niet goed genoegd
- Gimenez: ik zou opteren voor een talentvolle jonge spits die kan concurreren met Ueda en in potentie beter is/wordt. Zonde om een heel veel aan een gearriveerde spits uit te geven.
- Wieffer: wordt een grote kluif. Zerrouki is het niet. Zechiël nog niet. Dat wordt vast een buitenlandse verrassing.

En dan hopen dat er niet meer vertrekken.

Prioriteiten

- een topper op rechtsbuiten. Minteh nog een jaar huren, maar daar moet een topper naast.
- een echte concurrent voor Stengs. Hem vervangen ging steeds moeizaam en hij kan ook wel wat peper in zijn reet gebruiken. Concurrente zal hem goed doen.
- Talentvolle linksback. Die kan concurreren met Smal en Hartman op termijn kan opvolgen.
- Een waardige stand-in voor Timber. Belt is het nog niet. Milambo ook nog niet. 't Zand denk ik ook nog niet?
- Een goede tweede keeper. Verwacht dat of Bijlow of Wellenreuther vertrekt.
- Een pinchhitter! Oorlog in de 16 had ons af en toe over een dood punt kunnen helpen.

Nog meer versterking altijd welkom natuurlijk, maar als het zo zou lopen (dus geen extra vertrekkers) dan heb je een stevige selectie.

 

+1/-0

'Komst Smal na laatste speelronde afgerond, Feyenoord wil nog een linksback'

Feyenoord zal de komst van Gijs Smal kort na afloop van dit Eredivisieseizoen formeel afronden. Dat meldde 1908.nl maandagmiddag. De Rotterdammers zouden al lange tijd rond zijn met de dan transfervrije linksback, maar omdat de overstap bij zijn huidige club FC Twente gevoelig ligt, wordt het afronden nog even uitgesteld.

Als de laatste speelronde volgende week achter de rug is, wacht Smal in De Kuip zijn medische keuring en - als deze zonder problemen verloopt - zijn presentatie. Met zijn komst lijkt Marcos López bezig te zijn aan zijn laatste week als Feyenoorder. Zijn contract loopt nog door tot 2026, maar de Peruviaan zou volgende week zelfs al vertrekken uit zijn huurappartement.

Extra linksback
Daarmee blijven voor Feyenoord twee linksbacks over: Smal en Quilindschy Hartman. Dávid Hancko speelde er de laatste weken, maar blijft in eerste instantie centrumverdediger. Daarnaast loopt in de jeugd de 20-jarige Jayden Candelaria nog rond. Feyenoord verwacht zijn aflopende contract binnenkort te verlengen, maar het is de vraag of hij al snel zal aansluiten bij de hoofdmacht.

Omdat Hartman er door zijn blessure ook in het nieuwe seizoen nog niet zal staan, zal Feyenoord naast Smal nog een linksback willen aantrekken. De club kijkt daarbij naar verschillende namen die 'een categorie jonger zijn dan Hartman'. Daarmee zou de club ook toekomstig vertrek van Hartman al direct willen opvangen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

John Part schreef op 13 mei 2024 om 23:32:

'Komst Smal na laatste speelronde afgerond, Feyenoord wil nog een linksback'

Feyenoord zal de komst van Gijs Smal kort na afloop van dit Eredivisieseizoen formeel afronden. Dat meldde 1908.nl maandagmiddag. De Rotterdammers zouden al lange tijd rond zijn met de dan transfervrije linksback, maar omdat de overstap bij zijn huidige club FC Twente gevoelig ligt, wordt het afronden nog even uitgesteld.

Als de laatste speelronde volgende week achter de rug is, wacht Smal in De Kuip zijn medische keuring en - als deze zonder problemen verloopt - zijn presentatie. Met zijn komst lijkt Marcos López bezig te zijn aan zijn laatste week als Feyenoorder. Zijn contract loopt nog door tot 2026, maar de Peruviaan zou volgende week zelfs al vertrekken uit zijn huurappartement.

Extra linksback
Daarmee blijven voor Feyenoord twee linksbacks over: Smal en Quilindschy Hartman. Dávid Hancko speelde er de laatste weken, maar blijft in eerste instantie centrumverdediger. Daarnaast loopt in de jeugd de 20-jarige Jayden Candelaria nog rond. Feyenoord verwacht zijn aflopende contract binnenkort te verlengen, maar het is de vraag of hij al snel zal aansluiten bij de hoofdmacht.

Omdat Hartman er door zijn blessure ook in het nieuwe seizoen nog niet zal staan, zal Feyenoord naast Smal nog een linksback willen aantrekken. De club kijkt daarbij naar verschillende namen die 'een categorie jonger zijn dan Hartman'. Daarmee zou de club ook toekomstig vertrek van Hartman al direct willen opvangen.



Linksback is inderdaad een prioriteit, Candelaria is bij lange na niet van het niveau dat Hartman had in de jeugd. En Hartman was al een van de mindere talenten uit zijn lichting, dus dan weet je het wel. Niet elk talent op een backpositie zal slagen bij Feyenoord, de grote talenten zijn nu vooral op andere posities te vinden.

Of Smal goed genoeg is wil ik ook nog wel eens zien, bij Twente was hij dit seizoen een van de minste krachten. Die vierderangsback van Ajax kreeg af en toe zelfs de voorkeur boven Smal. Dat vind ik geen goed teken.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Willykment schreef op 14 mei 2024 om 09:56:

open/sluit de onderstaande quote:

John Part schreef op 13 mei 2024 om 23:32:

'Komst Smal na laatste speelronde afgerond, Feyenoord wil nog een linksback'

Feyenoord zal de komst van Gijs Smal kort na afloop van dit Eredivisieseizoen formeel afronden. Dat meldde 1908.nl maandagmiddag. De Rotterdammers zouden al lange tijd rond zijn met de dan transfervrije linksback, maar omdat de overstap bij zijn huidige club FC Twente gevoelig ligt, wordt het afronden nog even uitgesteld.

Als de laatste speelronde volgende week achter de rug is, wacht Smal in De Kuip zijn medische keuring en - als deze zonder problemen verloopt - zijn presentatie. Met zijn komst lijkt Marcos López bezig te zijn aan zijn laatste week als Feyenoorder. Zijn contract loopt nog door tot 2026, maar de Peruviaan zou volgende week zelfs al vertrekken uit zijn huurappartement.

Extra linksback
Daarmee blijven voor Feyenoord twee linksbacks over: Smal en Quilindschy Hartman. Dávid Hancko speelde er de laatste weken, maar blijft in eerste instantie centrumverdediger. Daarnaast loopt in de jeugd de 20-jarige Jayden Candelaria nog rond. Feyenoord verwacht zijn aflopende contract binnenkort te verlengen, maar het is de vraag of hij al snel zal aansluiten bij de hoofdmacht.

Omdat Hartman er door zijn blessure ook in het nieuwe seizoen nog niet zal staan, zal Feyenoord naast Smal nog een linksback willen aantrekken. De club kijkt daarbij naar verschillende namen die 'een categorie jonger zijn dan Hartman'. Daarmee zou de club ook toekomstig vertrek van Hartman al direct willen opvangen.



Linksback is inderdaad een prioriteit, Candelaria is bij lange na niet van het niveau dat Hartman had in de jeugd. En Hartman was al een van de mindere talenten uit zijn lichting, dus dan weet je het wel. Niet elk talent op een backpositie zal slagen bij Feyenoord, de grote talenten zijn nu vooral op andere posities te vinden.

Of Smal goed genoeg is wil ik ook nog wel eens zien, bij Twente was hij dit seizoen een van de minste krachten. Die vierderangsback van Ajax kreeg af en toe zelfs de voorkeur boven Smal. Dat vind ik geen goed teken.



Mee eens. Smal is niet het niveau dat je moet willen nastreven.

 

+1/-0

Je kan het besten afwachten hoe het uitpakt met Smal. Het is een jongen die volgens mij de strijd wilt aangaan en die een lange neus tegen zijn criticasters gaat trekken. Dat Smal nu minder vaak wordt opgesteld heeft niets te maken met zijn optreden, maar eerder dat zijn coach het met andere spelers die positie wilt bezetten, want Smal loopt straks de deur uit.

 

+1/-0

Jayden Candelaria tekent bij tot medio 2026

Jayden Candelaria heeft bij Feyenoord een nieuw contract getekend. De twintigjarige verdediger van Feyenoord Academy zette onder toeziend oog van familie en vrienden zijn handtekening onder een overeenkomst voor de duur van twee seizoenen tot medio 2026, met een optie voor nog een jaar.

Candelaria omschrijft het ondertekenen van zijn tweede profcontract bij Feyenoord als iets erg speciaals. "Dit voelt als een beloning voor het harde werken van de laatste jaren. Extra mooi was het dat mijn familie en vrienden aanwezig konden zijn vandaag. Zij zijn mijn steun en toeverlaat. De komende jaren wil ik mij graag verder doorontwikkelingen en hoop ik zo snel als mogelijk in De Kuip te mogen spelen."

Sinds de zomer van 2018 maakt Candelaria onderdeel uit van de Feyenoord-familie. De linksbenige vleugelverdediger was eerder actief voor amateurclub ODS uit zijn geboorteplaats Dordrecht en de jeugdopleiding van Sparta Rotterdam. Op Varkenoord komt Candelaria het huidige seizoen uit voor Feyenoord Onder 21 waarmee hij nog volop in strijd is voor zowel het kampioenschap als de beker.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

John Part schreef op 14 mei 2024 om 18:04:

Jayden Candelaria tekent bij tot medio 2026

Jayden Candelaria heeft bij Feyenoord een nieuw contract getekend. De twintigjarige verdediger van Feyenoord Academy zette onder toeziend oog van familie en vrienden zijn handtekening onder een overeenkomst voor de duur van twee seizoenen tot medio 2026, met een optie voor nog een jaar.

Candelaria omschrijft het ondertekenen van zijn tweede profcontract bij Feyenoord als iets erg speciaals. "Dit voelt als een beloning voor het harde werken van de laatste jaren. Extra mooi was het dat mijn familie en vrienden aanwezig konden zijn vandaag. Zij zijn mijn steun en toeverlaat. De komende jaren wil ik mij graag verder doorontwikkelingen en hoop ik zo snel als mogelijk in De Kuip te mogen spelen."

Sinds de zomer van 2018 maakt Candelaria onderdeel uit van de Feyenoord-familie. De linksbenige vleugelverdediger was eerder actief voor amateurclub ODS uit zijn geboorteplaats Dordrecht en de jeugdopleiding van Sparta Rotterdam. Op Varkenoord komt Candelaria het huidige seizoen uit voor Feyenoord Onder 21 waarmee hij nog volop in strijd is voor zowel het kampioenschap als de beker.


Hij is al 20 en hij heeft zijn contract verlengd. Ze zien het in hem zitten. Dan hoort hij in het nieuwe seizoen deel uit te maken van de selectie. Lars de Blok kan ook aan de selectie toegevoegd worden. Centrale verdediger.

Dit bericht is gewijzigd op 14 mei 2024, 18:57:07.

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 6 pagina's: 1 2 3 4 5 6

Feyenoord Forum » Spelers » Selectie 2024-2025