Transparent
Inloggen
Sluiten

Feyenoord Forum » Algemeen Feyenoord Forum » Feyenoord werkt aan grootste sponsordeal uit de historie

Deze normale topic is open en bestaat uit 4 pagina's: 1 2 3 4

Als blijkt dat Coolblue degene is die het meeste wil betalen voor een hoofdsponsorschap zou ik het toejuichen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Gio4ever schreef op 25 december 2023 om 13:25:

Als blijkt dat Coolblue degene is die het meeste wil betalen voor een hoofdsponsorschap zou ik het toejuichen.


Geld is geld maar als dit gerucht klopt lijkt mij het een keuze uit armoede. Echte grote vissen hebben blijkbaar geen belangstelling.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Gio4ever schreef op 25 december 2023 om 13:25:

Als blijkt dat Coolblue degene is die het meeste wil betalen voor een hoofdsponsorschap zou ik het toejuichen.



Ik beschouw het gewoon als een grapje. Coolblue is niet kapitaal krachtig genoeg hiervoor

 

+1/-0

Waarom niet? Als het maar munten oplevert!

 

+1/-0

Mijn voorkeur gaat uit naar degene die de meeste centen op tafel legt. Of dat nu de plaatselijke patatkraam is of een of andere oliesjeik uit de woestijn.

 

+2/-0

Bij mij gaat het ook om wie het meeste op tafel legt, maar het scheelt aan naamsbekendheid of je met Kok's patat op je borst speelt of dat je met BP/Facebook/Google en andere namen speelt. Het geeft ff meer indruk.

 

+1/-0

CoolBlue is voor Nederlandse begrippen een groot bedrijf hoor. Een omzet van 2,3 miljard; da's een miljard méér dan Europarcs (700M) en Prijsvrij (+500M) bij elkaar. Ziggo: 4 miljard.

De uitdaging zit hem voor zo'n bedrijf in de winstgevendheid, en de 'schaalbaarheid'. De marges zijn al niet groot, en als je door bijvoorbeeld internationale expansie kan opschalen groei je wel, maar de percentuele marges gaan er niet snel en veel op vooruit. Hetzelfde geldt voor opschalen in de vorm van het toevoegen van nieuwe categorien en productgroepen. CoolBlue is een jaar of wat geleden bijvoorbeeld begonnen met zonnepanelen, maar of dat echt winstgevend is?

Ik vraag me daarom af in hoeverre het bedrijf nog echt kan doorgroeien. Het is denk ik ook één van de redenen waarom een IPO is afgeblazen toendertijd.

Met betrekking tot een mogelijke hoofdsponsorschap denk ik dat een bedrijf als CoolBlue zich afvraagt; wat levert het op?

Wat ik over de berichten hieromtrent opmaak is dat de oprichter/eigenaar Pieter Zwart een Feyenoord-supporter is en graag wil sponsoren. Een gevoelskwestie.

Maar de directie kijkt er meer rationeel naar, en ziet het niet zitten. Als je op het shirt van Feyenoord terechtkomt, levert dat naamsbekendheid op, maar in welke markten willen ze daaraan werken? In Nederland kent het overgrote deel CoolBlue, in Belgie is het ook één van de grootste e-tailers.

Het is ook een risico. Dan denk ik niet aan supportersgeweld ofzo, wat vaak beweerd wordt als reden dat grote bedrijven niet op het Feyenoord-shirt willen staan. Daar geloof ik niet zo in, eerlijk gezegd. Maar wellicht denken ze bij CoolBlue wél klandizie te gaan kwijtraken in Amsterdam en Eindhoven ofzo. En dáár hebben ze inmiddels ook fysieke winkels, die wellicht kwetsbaar zijn.

Ik weet het niet, maar ik denk dat na afweging van CoolBlue geconstateerd wordt dat ze er niet veel wijzer van worden. En dat het wél flink wat knaken kost.

Misschien kan Pieter Zwart het hoofdsponsorschap uit eigen zak betalen, hij heeft genoeg. Hij heeft bijvoorbeeld ook het grootste deel van de aanschafprijs van het T-Rex skelet wat in Nederland staat, uit eigen zak betaalt. Dat vond hij wel 'een mooie stunt'...

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Marc Acardipane schreef op 04 januari 2024 om 00:05:

Ja hangt ook af wat (internationale) ambities van Coolblue zijn ze zijn (nog) geen Mediamarkt en BCC is gone.



Die internationale ambities zijn het probleem. Verdere expansie kost enorm veel geld, en levert niet snel méér (percentuele) marge op door schaalvergroting. De operatie en de USP's lenen zich daar slecht voor.

En die extra marge is wél waar investeerders naar op zoek zijn, wanneer je bijvoorbeeld voor een beursgang kiest. Ik denk dat het ook één van de redenen is, waarom die een paar jaar geleden is afgeblazen. Het rekent gewoonweg niet rond.

En ik denk dat een hoofdsponsorschap voor CoolBlue is dat opzicht ook niet overduidelijk baat heeft voor het bedrijf. Dan moet je 'het geluk' hebben dat een eigenaar zijn emotionele band met de club doorslag laat geven. Pieter Zwart lijkt wel te willen, maar hij beslist het helaas niet alleen.

 

+1/-0

Wel opvallend te noemen. Media Markt is een internationale speler, een grotere club. Het nationale/regionale kantoor zit ook in Rotterdam. En CoolBlue wordt ook deels een hak gezet, want als er van exclusiviteit sprake is moet de club alle (kleinere) samenwerkingen met hen staken.

Ik ken de details niet, en ook niet wat de mogelijkheden van Media Markt zijn. Eerlijk gezegd had ik het idee dat zij het niet gemakkelijk hebben, net als veel vergelijkbare concurrenten die afgelopen jaren in zwaar weer hebben gezeten of zelfs omgevallen zijn.

Electronica wordt toch meer en meer online gekocht, en MM heeft daarin (in mijn ogen) geen sterke exposure. Ze onderscheiden zich niet van de grote platformen als BOL. en Amazon, zoals CoolBlue dat nadrukkelijk wel lukt.

Fysieke winkels zijn de toekomst niet, en MM zit met grote vestigingen op A-locaties. Het is er altijd druk, maar of het rendeert heb ik mij altijd afgevraagd. Er wordt volgens mij veel aan ‘showrooming’ gedaan. (Consumenten komen kijken en zich oriënteren, om vervolgens online te vergelijken op prijs en -eventueel bij een ander- tot aankoop over te gaan).

Maar ze zijn er nog. En als ze goed zijn voor hun centen; prima!

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 4 pagina's: 1 2 3 4

Feyenoord Forum » Algemeen Feyenoord Forum » Feyenoord werkt aan grootste sponsordeal uit de historie