Vak: Maastribune - K
Forumreacties: 1.142
Reg.: 7 december 2020
Favoriete opstelling: geen
open/sluit de onderstaande quote:Gio4ever schreef op 25 december 2023 om 13:25:
Als blijkt dat Coolblue degene is die het meeste wil betalen voor een hoofdsponsorschap zou ik het toejuichen.
Uit: Rotterdam
Vak: -
Forumreacties: 3.721
Reg.: 1 juni 2003
Favoriete opstelling: 4-3-3
open/sluit de onderstaande quote:Gio4ever schreef op 25 december 2023 om 13:25:
Als blijkt dat Coolblue degene is die het meeste wil betalen voor een hoofdsponsorschap zou ik het toejuichen.
Uit: Den Haag
Vak: Olympiatribune - BB
Forumreacties: 821
Reg.: 6 juli 2007
Favoriete opstelling: geen
Uit: Julianadorp
Vak: Geen Seizoen Club Card
Forumreacties: 2.069
Reg.: 4 juli 2020
Favoriete opstelling: geen
MIddenveldert
Fan van Feyenoord
Uit: Stekend
Vak: -
Forumreacties: 3.177
Reg.: 9 april 2019
Favoriete opstelling: 4-3-3
CoolBlue is voor Nederlandse begrippen een groot bedrijf hoor. Een omzet van 2,3 miljard; da's een miljard méér dan Europarcs (700M) en Prijsvrij (+500M) bij elkaar. Ziggo: 4 miljard.
De uitdaging zit hem voor zo'n bedrijf in de winstgevendheid, en de 'schaalbaarheid'. De marges zijn al niet groot, en als je door bijvoorbeeld internationale expansie kan opschalen groei je wel, maar de percentuele marges gaan er niet snel en veel op vooruit. Hetzelfde geldt voor opschalen in de vorm van het toevoegen van nieuwe categorien en productgroepen. CoolBlue is een jaar of wat geleden bijvoorbeeld begonnen met zonnepanelen, maar of dat echt winstgevend is?
Ik vraag me daarom af in hoeverre het bedrijf nog echt kan doorgroeien. Het is denk ik ook één van de redenen waarom een IPO is afgeblazen toendertijd.
Met betrekking tot een mogelijke hoofdsponsorschap denk ik dat een bedrijf als CoolBlue zich afvraagt; wat levert het op?
Wat ik over de berichten hieromtrent opmaak is dat de oprichter/eigenaar Pieter Zwart een Feyenoord-supporter is en graag wil sponsoren. Een gevoelskwestie.
Maar de directie kijkt er meer rationeel naar, en ziet het niet zitten. Als je op het shirt van Feyenoord terechtkomt, levert dat naamsbekendheid op, maar in welke markten willen ze daaraan werken? In Nederland kent het overgrote deel CoolBlue, in Belgie is het ook één van de grootste e-tailers.
Het is ook een risico. Dan denk ik niet aan supportersgeweld ofzo, wat vaak beweerd wordt als reden dat grote bedrijven niet op het Feyenoord-shirt willen staan. Daar geloof ik niet zo in, eerlijk gezegd. Maar wellicht denken ze bij CoolBlue wél klandizie te gaan kwijtraken in Amsterdam en Eindhoven ofzo. En dáár hebben ze inmiddels ook fysieke winkels, die wellicht kwetsbaar zijn.
Ik weet het niet, maar ik denk dat na afweging van CoolBlue geconstateerd wordt dat ze er niet veel wijzer van worden. En dat het wél flink wat knaken kost.
Misschien kan Pieter Zwart het hoofdsponsorschap uit eigen zak betalen, hij heeft genoeg. Hij heeft bijvoorbeeld ook het grootste deel van de aanschafprijs van het T-Rex skelet wat in Nederland staat, uit eigen zak betaalt. Dat vond hij wel 'een mooie stunt'...
MIddenveldert
Fan van Feyenoord
Uit: Stekend
Vak: -
Forumreacties: 3.177
Reg.: 9 april 2019
Favoriete opstelling: 4-3-3
open/sluit de onderstaande quote:Marc Acardipane schreef op 04 januari 2024 om 00:05:
Ja hangt ook af wat (internationale) ambities van Coolblue zijn ze zijn (nog) geen Mediamarkt en BCC is gone.
MIddenveldert
Fan van Feyenoord
Uit: Stekend
Vak: -
Forumreacties: 3.177
Reg.: 9 april 2019
Favoriete opstelling: 4-3-3
Wel opvallend te noemen. Media Markt is een internationale speler, een grotere club. Het nationale/regionale kantoor zit ook in Rotterdam. En CoolBlue wordt ook deels een hak gezet, want als er van exclusiviteit sprake is moet de club alle (kleinere) samenwerkingen met hen staken.
Ik ken de details niet, en ook niet wat de mogelijkheden van Media Markt zijn. Eerlijk gezegd had ik het idee dat zij het niet gemakkelijk hebben, net als veel vergelijkbare concurrenten die afgelopen jaren in zwaar weer hebben gezeten of zelfs omgevallen zijn.
Electronica wordt toch meer en meer online gekocht, en MM heeft daarin (in mijn ogen) geen sterke exposure. Ze onderscheiden zich niet van de grote platformen als BOL. en Amazon, zoals CoolBlue dat nadrukkelijk wel lukt.
Fysieke winkels zijn de toekomst niet, en MM zit met grote vestigingen op A-locaties. Het is er altijd druk, maar of het rendeert heb ik mij altijd afgevraagd. Er wordt volgens mij veel aan ‘showrooming’ gedaan. (Consumenten komen kijken en zich oriënteren, om vervolgens online te vergelijken op prijs en -eventueel bij een ander- tot aankoop over te gaan).
Maar ze zijn er nog. En als ze goed zijn voor hun centen; prima!
Feyenoord Forum » Algemeen Feyenoord Forum » Feyenoord werkt aan grootste sponsordeal uit de historie