Toelichting gemeente Tilburg op klachten
Verslaggever: K
Op alle klachten die Feyenoord fans bij de gemeente Tilburg hebben ingediend, heeft de gemeente via e-mail een standaardtoelichting gegeven op haar versie van de gebeurtenissen.
Geachte heer, mevrouw.
Uw mail geeft ons aanleiding om te reageren. Wegens het groot aantal reacties heeft beantwoording even geduurd en krijgt u bij deze een standaard toelichting. Het driehoeksoverleg in Tilburg (burgemeester, politie en Officier van Justitie) evalueert ieder jaar het verloop van de wedstrijden van Willem II in het voorgaande seizoen. De resultaten daarvan worden betrokken in de regelingen voor het nieuwe seizoen. Daarbij gaat het onder meer om categorisering, wijze van kaartverkoop, inzet politie en de vervoersregeling. Voor dit laatste is met name het getoonde gedrag van de bezoekende supporters van belang. In dit (landelijk) maatwerksysteem verdienen de supporters immers zelf een soepeler of juist een strenger regiem. Tot 2003 kwam Feyenoord altijd met de buscombi. Omdat dit goed ging, is conform het beleid de regeling destijds versoepeld naar een zogeheten autocombi. Daarbij mogen supporters met de auto komen, maar dienen deze tussen bepaalde tijdstippen te parkeren op een door ons aangewezen terrein. Vervolgens dient men een omwisselbiljet om te ruilen voor een toegangsbewijs, waarmee men toegang krijgt tot het bezoekersvak in het stadion. Deze vervoersvariant houdt het midden tussen vrij vervoer en de buscombi. Er blijft sprake van een vorm van supportersscheiding, ??n van de basisvoorwaarden voor veilige wedstrijden.
Twee jaar geleden verliep de autocombi al niet vlekkeloos, maar desondanks mocht Feyenoord vorig jaar dus weer met de autocombi komen. Ondanks goede afspraken die met Feyenoord zijn gemaakt, is het vorig seizoen de autocombi door Feyenoord met voeten getreden. Veel Feyenoord supporters parkeerden hun auto\\'s op andere dan de aangewezen plaatsen en een deel kwam zelfs buiten de regeling om met de trein. Dit leidde tot tal van supportersbewegingen, onder meer in en rond horecagelegenheden in het centrum en bij caf? Het Laar, bekend als stamcaf? van de harde kern van Willem II. Hierdoor ontstonden op diverse plaatsen in de stad ongewenste ontmoetingen tussen beide supportersgroepen. Dat had nu juist met de autocombi voorkomen moeten worden. Doordat de politie er bovenop moest (en is) gaan zitten, zijn grote ongeregeldheden uitgebleven. De driehoek heeft dus moeten concluderen dat de autocombi niet goed is uitgevoerd.
Het is ons opgevallen dat Feyenoord in haar communicatie aan heeft gegeven dat met name parkeeroverlast voor omwonenden van het stadion het argument voor de buscombi zou zijn, terwijl uit vorenstaande blijkt dat dit niet het geval is en de club mondeling en schriftelijk van de werkelijke onderbouwing op de hoogte is gebracht.
Supporters van Feyenoord waren afgelopen zondag in Tilburg dus ook van harte welkom, maar alleen in een buscombi. Feyenoord heeft echter besloten de buscombi niet (zoals bedoeld) te organiseren. De club zadelde daarmee Tilburg op met het risico dat veel overlastgevende supporters nu op andere manieren naar de stad zouden komen en legde daarmee een extra druk op deze stad. Via onze informatiekanalen werd dat beeld bevestigd. De lokale autoriteiten hebben in overleg met Willem II besloten tot het door laten gaan van de wedstrijd, maar met een verhoogd veiligheidsmaatregelenpakket. Daarvan maakten een verhoogde politie-inzet en het -op basis van een noodbevel- tegenhouden en terugsturen van Feyenoord supporters, deel uit.
Feyenoord heeft van ons tot het laatst toe de mogelijkheid gekregen om alsnog een (realistische) buscombi te organiseren. Als ze dat gedaan zou hebben, dan had het in de rede gelegen dat de supporters volgend jaar weer gewoon met de autocombi konden komen. Dat is aan Feyenoord ook medegedeeld. De directe aanleiding van de zware maatregelen en de daarmee verband houdende kosten, betreft dus het willens en wetens niet organiseren van de buscombi. Daarmee is wat ons betreft Feyenoord verantwoordelijk voor deze situatie.
Het onder druk van deze situatie terugschakelen naar een autocombi zou voor de toekomst het einde betekenen van het landelijk maatwerksysteem, dat in Tilburg al jarenlang succesvol is. Een systeem dat alleen werkt als het door alle partijen, ook de Betaald Voetbal Organisaties, wordt gerespecteerd. Natuurlijk kan er bezwaar worden gemaakt tegen een opgelegde regeling en soms leidt dit in nader overleg tot versoepeling. Maar als lokale autoriteiten beargumenteerd vasthouden aan de regeling, dan moet die worden uitgevoerd.
Erop vertrouwende u hiermee voldoende te hebben ge?nformeerd,
Met vriendelijke groeten,
Namens de burgemeester,
M.W.A.M. (Mark) van Stappershoef
hoofd bestuursadvisering / adviseur openbare orde & veiligheid gemeente Tilburg