Transparent
Inloggen
Sluiten

Feyenoord Forum » Spelers » Quilindschy Hartman

Deze normale topic is open en bestaat uit 5 pagina's: 1 2 3 4 5

open/sluit de onderstaande quote:

Willykment schreef op 24 januari 2023 om 14:09:

Dit is een speler waarin ik me volledig heb verkeken in de jeugd. Ik vond het in de jeugd een simpele back, met een prima trap maar niet meer dan dat. Afgelopen zondag tegen Ajax was een mooi visitekaartje van Hartman, ik hoop dat hij deze lijn voortzet. Die wedstrijd tegen Ajax moet voortaan de ondergrens zijn, dan kan hij zo Oranje in.



Inderdaad Hartman en Malacia mogen het uitvechten bij Koeman, Blind een afscheid geven maar nu moet er doorgeselecteerd worden met het oog op het EK volgend jaar en WK in '26.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Willykment schreef op 24 januari 2023 om 14:09:

Dit is een speler waarin ik me volledig heb verkeken in de jeugd. Ik vond het in de jeugd een simpele back, met een prima trap maar niet meer dan dat. Afgelopen zondag tegen Ajax was een mooi visitekaartje van Hartman, ik hoop dat hij deze lijn voortzet. Die wedstrijd tegen Ajax moet voortaan de ondergrens zijn, dan kan hij zo Oranje in.



Dat je in een topwedstrijd zoals afgelopen zondag net iets extra kan geven en tot zo’n prestatie komt, moet niet direct de ondergrens worden. Dan leg je de lat te hoog. Hij zal tegen een ploeg die zich ingraaft en niet wil voetballen, anders voor de dag komen. Het ‘vooruitverdedigen’ wat hij zo geweldig deed zondag, kan in zulke wedstrijden veel moeilijker.

Gewoon zo blijven spelen en jezelf ontwikkelen. Dan komt Oranje vanzelf in beeld. Of dat een kwestie van weken, maanden of jaren is; maakt niet uit. Hartman is nog jong.

 

+1/-0

Wel mooi dat hij rugnummer 5 toebedeeld krijgt. Daar spreekt vertrouwen uit van de leiding

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 24 januari 2023 om 18:38:

open/sluit de onderstaande quote:

Willykment schreef op 24 januari 2023 om 14:09:

Dit is een speler waarin ik me volledig heb verkeken in de jeugd. Ik vond het in de jeugd een simpele back, met een prima trap maar niet meer dan dat. Afgelopen zondag tegen Ajax was een mooi visitekaartje van Hartman, ik hoop dat hij deze lijn voortzet. Die wedstrijd tegen Ajax moet voortaan de ondergrens zijn, dan kan hij zo Oranje in.



Dat je in een topwedstrijd zoals afgelopen zondag net iets extra kan geven en tot zo’n prestatie komt, moet niet direct de ondergrens worden. Dan leg je de lat te hoog. Hij zal tegen een ploeg die zich ingraaft en niet wil voetballen, anders voor de dag komen. Het ‘vooruitverdedigen’ wat hij zo geweldig deed zondag, kan in zulke wedstrijden veel moeilijker.

Gewoon zo blijven spelen en jezelf ontwikkelen. Dan komt Oranje vanzelf in beeld. Of dat een kwestie van weken, maanden of jaren is; maakt niet uit. Hartman is nog jong.



Ik zou de lat wat hoger leggen Middenveldert, als hij richting de Europese (sub)top en in het Nederlands elftal wil spelen dan zal de wedstrijd tegen Ajax zijn ondergrens moeten worden. Uiteraard gaat het niet om het type spel, maar om het niveau wat hij haalde. Tegen een ploeg die zich ingraaft zal hij zich op een andere manier moeten onderscheiden.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Willykment schreef op 25 januari 2023 om 14:05:

(...)Ik zou de lat wat hoger leggen Middenveldert, als hij richting de Europese (sub)top en in het Nederlands elftal wil spelen dan zal de wedstrijd tegen Ajax zijn ondergrens moeten worden. Uiteraard gaat het niet om het type spel, maar om het niveau wat hij haalde. Tegen een ploeg die zich ingraaft zal hij zich op een andere manier moeten onderscheiden.



Om in de basis van Oranje te komen, zal Hartman constanter moeten worden. De ondergrens moet omhoog, en zijn pieken moeten frequenter.

Maar we hebben het hier over een 21-jarige met een half seizoen Eredivisie in z'n benen. Waar ik voor wil waken is dat als hij straks een paar potten minder speelt dan afgelopen zondag, hier weer reacties komen dat hij er geen klote van kan.

Het is beide kanten op overdreven en weinig rationeel; hij is nu nog niet klaar voor Oranje (en over een paar maanden ook nog niet, zoals Sneijder suggereert) en zal vanaf nu niet iedere wedstrijd spelen zoals afgelopen zondag. Andersom; als hij straks in een dipje komt of een kapitale fout maakt, moeten we hem ook niet direct afserveren.

Het verwachtingspatroon moeten we wel een beetje realistisch houden.

Maar goed, het is vaak tegen dovemansoren gezegd hier. Het is pikzwart, óf witter dan wit.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 25 januari 2023 om 15:04:

open/sluit de onderstaande quote:

Willykment schreef op 25 januari 2023 om 14:05:

(...)Ik zou de lat wat hoger leggen Middenveldert, als hij richting de Europese (sub)top en in het Nederlands elftal wil spelen dan zal de wedstrijd tegen Ajax zijn ondergrens moeten worden. Uiteraard gaat het niet om het type spel, maar om het niveau wat hij haalde. Tegen een ploeg die zich ingraaft zal hij zich op een andere manier moeten onderscheiden.



Om in de basis van Oranje te komen, zal Hartman constanter moeten worden. De ondergrens moet omhoog, en zijn pieken moeten frequenter.

Maar we hebben het hier over een 21-jarige met een half seizoen Eredivisie in z'n benen. Waar ik voor wil waken is dat als hij straks een paar potten minder speelt dan afgelopen zondag, hier weer reacties komen dat hij er geen klote van kan.

Het is beide kanten op overdreven en weinig rationeel; hij is nu nog niet klaar voor Oranje (en over een paar maanden ook nog niet, zoals Sneijder suggereert) en zal vanaf nu niet iedere wedstrijd spelen zoals afgelopen zondag. Andersom; als hij straks in een dipje komt of een kapitale fout maakt, moeten we hem ook niet direct afserveren.

Het verwachtingspatroon moeten we wel een beetje realistisch houden.

Maar goed, het is vaak tegen dovemansoren gezegd hier. Het is pikzwart, óf witter dan wit.


Eens met dikgedrukte verhaal, dat is precies hetgeen ik bepleit. Als hij dit niveau vasthoudt zal hij richting Oranje kunnen. Dat is uiteindelijk aan Hartman zelf, maar je mag en moet best ambitieus zijn als speler van een topclub vind ik. Leeftijd maakt daarbij niet uit, het gaat om kwaliteit en potentie. Juist onze talenten hebben in het verleden al vaak genoeg bewezen dat ze heel snel op een hoger en constanter niveau kunnen komen. Laten we ze niet onderschatten.

Als ik overigens iets heb geleerd is dat het verwachtingspatroon bij enkele supporters op dit forum juist eerder aan de lage kant is, dat zie je ook bij de spelers die worden genoemd als gewenste aankoop. Vaak subtoppers of middenmoters van eredivisieclubs die middelmatig zijn. We zijn een topclub, geen Sparta. Eindelijk is Feyenoord terug aan het keren naar de top, daar hoort een bepaald verwachtingspatroon bij. Ook dat is topsport.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:




Dat zie ik écht anders.

Ik vind het verwachtingspatroon op dit forum vaak erg hoog, vooral bij jonge spelers. Ze moeten er gelijk staan, constant presteren en worden afgeschreven als dit niet het geval is. Terwijl er vaak alleen al gezien hun leeftijd en hun ervaring nog ontzettend veel 'rek' in zit.

En een dipje hoort bij de ontwikkeling van een jonge speler die doorbreekt. Vrijwel niemands ontwikkeling verloopt lineair, in een rechte lijn omhoog. Het gaat met horten en stoten, met zakken door de ondergrens en vervolgens een topprestatie.

En van fouten leer je méér dan van dingen die je goed doet. Een speler die uit een dip komt, en overeind blijft onder het gemor van een volle Kuip ontwikkelt karakter en mentaliteit. Daar koop je uiteindelijk méér voor dan van een getalenteerd zondagskind die een tegenslag niet eens zou herkennen.

Als iemand op z'n 18de debuteert en nog niet gelijk mee kan komen, is hij niet goed genoeg. Leuk voor de Eerste Divisie, of in het uiterste geval een middenmotor in de Eredivisie. 18 jaar is dan misschien wel officieel volwassen volgens de wet en volgens de structuur geen jeugdspeler meer, maar het is nog lang niet fysiek volgroeid en 'uitontwikkeld'. Dat is weliswaar per speler verschillend, maar ik vind dat daar op dit forum te vaak al voorbarig spelers worden afgeserveerd.

Dat vind ik bijvoorbeeld ook bij Kasanwirjo. Op basis van wedstrijdstatistiek geen goede aankoop; speelt bij de club die onderaan de Eredivisie hangt, blinkt daar niet bepaald uit en valt ook verder niet op. Maar hij is 20 jaar, heeft vanaf zijn 9de in een goede opleiding gespeeld (basis!) en viel vorig seizoen onder een andere trainer wél op. Die kan er echt niet opeens geen klote meer van. En die heeft nog voldoende 'jaren' om door te ontwikkelen; sterker te worden, slimmer te handelen en te verbeteren.

Gelukkig valt het nog mee met de reacties die hem bij voorbaat al geen kans gunnen. Maar ik heb het bij andere jonge spelers uit de Eredivisie die aangetrokken werden, weleens anders gezien.

En dat brengt me bij de aan- en verkopen. Ja, Feyenoord is een topclub en moet als zodanig ook scouten/opleiden. Alleen het beste is goed genoeg. Maar de club zit ook nog in een fase waarin ze het niet kan verantwoorden tientallen miljoenen neer te leggen voor een aankoop. De vraag is ook of we dat moet willen.

Spelers die nóg niet op het niveau spelen waar Feyenoord naartoe wil, kun je niet per definitie afschrijven. Het gaat erom dat ze op dat niveau kunnen komen. Dat is altijd een inschatting, en het risico is dat je dit niet goed inschat. We hebben grote met spelers die uit de middenmoot overkwamen en doorgroeiden. Die aanhaakte bij het niveau en nóg beter werden.

Je zal altijd ook in die vijver moeten blijven vissen. De kwaliteit van je scouting en de structuur van je organisatie bepaalt mede of je het aantal missers kan beperken.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 26 januari 2023 om 12:03:

open/sluit de onderstaande quote:




Dat zie ik écht anders.

Ik vind het verwachtingspatroon op dit forum vaak erg hoog, vooral bij jonge spelers. Ze moeten er gelijk staan, constant presteren en worden afgeschreven als dit niet het geval is. Terwijl er vaak alleen al gezien hun leeftijd en hun ervaring nog ontzettend veel 'rek' in zit.

En een dipje hoort bij de ontwikkeling van een jonge speler die doorbreekt. Vrijwel niemands ontwikkeling verloopt lineair, in een rechte lijn omhoog. Het gaat met horten en stoten, met zakken door de ondergrens en vervolgens een topprestatie.

En van fouten leer je méér dan van dingen die je goed doet. Een speler die uit een dip komt, en overeind blijft onder het gemor van een volle Kuip ontwikkelt karakter en mentaliteit. Daar koop je uiteindelijk méér voor dan van een getalenteerd zondagskind die een tegenslag niet eens zou herkennen.

Als iemand op z'n 18de debuteert en nog niet gelijk mee kan komen, is hij niet goed genoeg. Leuk voor de Eerste Divisie, of in het uiterste geval een middenmotor in de Eredivisie. 18 jaar is dan misschien wel officieel volwassen volgens de wet en volgens de structuur geen jeugdspeler meer, maar het is nog lang niet fysiek volgroeid en 'uitontwikkeld'. Dat is weliswaar per speler verschillend, maar ik vind dat daar op dit forum te vaak al voorbarig spelers worden afgeserveerd.

Dat vind ik bijvoorbeeld ook bij Kasanwirjo. Op basis van wedstrijdstatistiek geen goede aankoop; speelt bij de club die onderaan de Eredivisie hangt, blinkt daar niet bepaald uit en valt ook verder niet op. Maar hij is 20 jaar, heeft vanaf zijn 9de in een goede opleiding gespeeld (basis!) en viel vorig seizoen onder een andere trainer wél op. Die kan er echt niet opeens geen klote meer van. En die heeft nog voldoende 'jaren' om door te ontwikkelen; sterker te worden, slimmer te handelen en te verbeteren.

Gelukkig valt het nog mee met de reacties die hem bij voorbaat al geen kans gunnen. Maar ik heb het bij andere jonge spelers uit de Eredivisie die aangetrokken werden, weleens anders gezien.

En dat brengt me bij de aan- en verkopen. Ja, Feyenoord is een topclub en moet als zodanig ook scouten/opleiden. Alleen het beste is goed genoeg. Maar de club zit ook nog in een fase waarin ze het niet kan verantwoorden tientallen miljoenen neer te leggen voor een aankoop. De vraag is ook of we dat moet willen.

Spelers die nóg niet op het niveau spelen waar Feyenoord naartoe wil, kun je niet per definitie afschrijven. Het gaat erom dat ze op dat niveau kunnen komen. Dat is altijd een inschatting, en het risico is dat je dit niet goed inschat. We hebben grote met spelers die uit de middenmoot overkwamen en doorgroeiden. Die aanhaakte bij het niveau en nóg beter werden.

Je zal altijd ook in die vijver moeten blijven vissen. De kwaliteit van je scouting en de structuur van je organisatie bepaalt mede of je het aantal missers kan beperken.



Jij haalt meerdere dingen door elkaar heen wat de discussie bemoeilijkt.
Ik kan niet voor de rest op dit forum spreken, maar ik zie graag talenten en jongere spelers doorbreken in Feyenoord en ook dat ze voldoende kansen krijgen. Zo zou ik bijvoorbeeld meer kansen zien voor Sauer, Slory, Milambo en Kleijn. De talenten die ik potentie toedicht om er snel te staan en zich eenmaal in het eerste verder te ontwikkelen naar een hoger niveau.

Als je mijn reacties leest zie je consistent de voorkeur voor jongere spelers om hen kansen te geven in het eerste. Ik trek echter wel de grens bij spelers waar ik de potentie niet in zie, niet elke spelers onder de 21 is per definitie een echt 'talent' of iemand met de potentie om te slagen bij Feyenoord. Mijns inziens moeten we daar net zoals PSV, Ajax en AZ eerder in selecteren, zodat er meer kwaliteit gehaald kan worden om de echte talenten naar een hoger niveau te krijgen.

Zo zal ik niet pleiten voor een Sem Valk in het eerste daar ik hem tekort vind komen in z'n basiskwaliteiten. Een Hartjes laat momenteel ook zien dat hij fysiek nog niet op het vereiste niveau is tijdens zijn verhuurperiode bij Roda. Een Q. Hartman heb ik verkeerd ingeschat, maar ik heb in het verleden ook wel eens een jeugdspeler te hoog ingeschat (een Achabar bijvoorbeeld).

Nu Q. Hartman heeft laten zien wat hij voor niveau kan bereiken vind ik het als supporter van een topclub logisch dat hij en wij mogen verwachten dat hij steeds vaker dat niveau als ondergrens zal aantikken. Gelukkig ziet hij dat zelf ook zo, getuige het meest recente VI artikel over hem. Hij geeft zelf aan dat hij nog veel beter kan, mooi om te lezen dat hij die ambitie heeft en ook wil werken aan het verhogen van zijn ondergrens.

Dat jonge spelers geen lineaire ontwikkeling vertonen is algemeen bekend, ik zie niet in waarom je daarover een discussie zou willen starten. Ik stel nergens dat Hartman of een ander talent een lineaire ontwikkeling zou moeten hebben. Het enige wat ik vind is dat de wedstrijd tegen Ajax zijn nieuwe ondergrens moet worden, iets wat Hartman zelf ook zo ziet getuige het VI artikel. Ik heb er bij mijn weten ook geen termijn aan geplakt, maar ik denk dat het het geen jaren hoeft te duren.

Dan nog even over mijn opmerking over het lage ambitie en verwachtingsniveau ten aanzien van aankopen. Ik refereer uiteraard met name aan de afgelopen decennia waarin er een karrevracht aan middelmaat is binnengehaald voor veel te hoge prijzen uit de subtop en middenmoot van de eredivisie. Deze spelers waren veelal al boven de 24 en er zat behoudens de incidentele uitzondering van een Bosvelt weinig groei meer in, en daarmee ook weinig restwaarde. Het is deels een van de redenen waarom we zo op achterstand zijn gezet door Ajax en PSV, maar hierover heb ik in andere topics een meer uitgebreide analyse geschreven. Het gaat natuurlijk ook om andere factoren.

Ten aanzien van jongere spelers uit de eredivisie vind ik het al een ander verhaal worden, maar ook daar moet je oppassen dat er op de ratio kwaliteit/potentie/transferprijs wordt gelet. Kasanwirjo is een gokje, maar wel een gokje van ruim 1.5 miljoen. Dat gaat ten koste van het toekomstig transferbudget, zeker als we onverhoopt geen CL behalen. Die afweging moet kritisch worden gemaakt en die kritische houding is iets wat soms wel eens ontbreekt op dit forum. In het verleden zijn er te vaak aankopen gedaan in dit relatief goedkope segment, waardoor het halen van echte kwaliteit met meer potentie/restwaarde niet mogelijk bleek. Dat is een kwalijke zaak. Ik geef iemand als Kasanwirjo het voordeel van de twijfel, maar ik blijf absoluut kritisch over het halen van spelers uit de eredivisie die boven de 24 zijn en mogelijk minder restwaarde en potentie hebben. Tien miljoen voor Zerrouki vind ik bijvoorbeeld waanzin als je zelf al Wieffer in huis hebt en een Mannsverk met meer Europese ervaring, kwaliteit en potentie voor de helft zou kunnen halen.

 

+1/-0

Je hebt gelijk, als Hartman de top wil bereiken zal zijn prestatie van afgelopen zondag de norm moeten worden. Hij is 21 en heeft nog de tijd om naar dat niveau te groeien. Die ruimte moeten we hem geven. Maar vooralsnog gaat het heel snel, en dat is genieten.

We kunnen verder denk ik pagina's lang discussieren over de ontwikkeling van talenten, en de verschillende factoren die deze beinvloeden. Over de aankopen van Feyenoord van de afgelopen decennia en welke daarvan wel of niet voldoen aan het niveau, en de redenen daarvan.

Laten we dat niet doen.


In de basis geloof ik nog steeds dat talenten die in de jeugdopleiding er écht bovenuit steken en de stap niet kunnen maken, door mentale- of externe factoren niet slagen. Het intrinsieke talent is er. Soms lukt het dan alsnog via een omweg, een geleidelijk pad via kleinere clubs. Maar er zijn er ook die niet verder komen dan een carriere in de marge, terwijl ze ooit tot 'de grootste beloftes van hun generatie' behoorden. Dat blijft wringen, het lijkt zo zonde.

Zeker voor wat betreft deze gevallen die in de afgelopen decennia hun belofte niet hebben kunnen waarmaken, kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat het te maken heeft gehad met de begeleiding vanuit Feyenoord en het gemis van een O21-elftal in de Eerste Divisie. De grote talenten die ná het voltooien van hun jeugdopleiding aansloten bij het eerste, konden aanmodderen op een bijveld en speelden hun wedstrijden in een gedevalueerde competitie voor een handvol mensen. En als ze vervolgens al verhuurd werden, na in een cruciale fase van hun ontwikkeling te weinig weerstand te hebben ondervonden, hoorden ze niets meer van Feyenoord. Er kwam niemand kijken, er belde niemand om te vragen hoe het ging, etc. Dat heeft niet geholpen.


Er breken ook talenten door waarvan niemand dat verwacht. Spelers die niet opvallen gedurende hun tijd bij Varkenoord, maar die door een samenloop van omstandigheden een kans krijgen én die met twee handen weten te grijpen. Daar komt een flinke dosis geluk bij kijken.

Zoals er in mijn favoriete podcast deze week gesteld werd; hadden we ooit nog aan Hartman gedacht als López direct de sterren van de hemel had gespeeld, of Bjørkan tegen Go Ahead geweldig gespeeld had? Iedereen was er over eens van de zomer dat er na het vertrek van Malacia van buitenaf een linksback bij moest.

Geluk/pech is een grote factor die bij alle talenten én aankopen uiteindelijk bepaald of ze het wél of niet redden. Dat kun je niet uitsluiten. Want een López is nu niet opeens een slechte aankoop omdat hij niet speelt. Hij kan er weinig aan doen dat Hartman zoveel beter blijkt en zich zo ontwikkelt.

Het is nu niet goed wat López laat zien, maar hij moet wel de tijd krijgen om te wennen en zich aan te passen. Dat hij nu niet speelt, werkt dat eerder tegen dan dat het helpt.

Dit bericht is gewijzigd op 26 januari 2023, 15:36:51.

 

+1/-0

Lopez Bullaude Paixao Gimenez je moet ze ook wel even de tijd geven komen uit een heel andere voetbalcultuur en moeten dan in Slot systeem spelen is gewoon lastig.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 26 januari 2023 om 15:30:

Je hebt gelijk, als Hartman de top wil bereiken zal zijn prestatie van afgelopen zondag de norm moeten worden. Hij is 21 en heeft nog de tijd om naar dat niveau te groeien. Die ruimte moeten we hem geven. Maar vooralsnog gaat het heel snel, en dat is genieten.

We kunnen verder denk ik pagina's lang discussieren over de ontwikkeling van talenten, en de verschillende factoren die deze beinvloeden. Over de aankopen van Feyenoord van de afgelopen decennia en welke daarvan wel of niet voldoen aan het niveau, en de redenen daarvan.

Laten we dat niet doen.


In de basis geloof ik nog steeds dat talenten die in de jeugdopleiding er écht bovenuit steken en de stap niet kunnen maken, door mentale- of externe factoren niet slagen. Het intrinsieke talent is er. Soms lukt het dan alsnog via een omweg, een geleidelijk pad via kleinere clubs. Maar er zijn er ook die niet verder komen dan een carriere in de marge, terwijl ze ooit tot 'de grootste beloftes van hun generatie' behoorden. Dat blijft wringen, het lijkt zo zonde.

Zeker voor wat betreft deze gevallen die in de afgelopen decennia hun belofte niet hebben kunnen waarmaken, kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat het te maken heeft gehad met de begeleiding vanuit Feyenoord en het gemis van een O21-elftal in de Eerste Divisie. De grote talenten die ná het voltooien van hun jeugdopleiding aansloten bij het eerste, konden aanmodderen op een bijveld en speelden hun wedstrijden in een gedevalueerde competitie voor een handvol mensen. En als ze vervolgens al verhuurd werden, na in een cruciale fase van hun ontwikkeling te weinig weerstand te hebben ondervonden, hoorden ze niets meer van Feyenoord. Er kwam niemand kijken, er belde niemand om te vragen hoe het ging, etc. Dat heeft niet geholpen.


Er breken ook talenten door waarvan niemand dat verwacht. Spelers die niet opvallen gedurende hun tijd bij Varkenoord, maar die door een samenloop van omstandigheden een kans krijgen én die met twee handen weten te grijpen. Daar komt een flinke dosis geluk bij kijken.

Zoals er in mijn favoriete podcast deze week gesteld werd; hadden we ooit nog aan Hartman gedacht als López direct de sterren van de hemel had gespeeld, of Bjørkan tegen Go Ahead geweldig gespeeld had? Iedereen was er over eens van de zomer dat er na het vertrek van Malacia van buitenaf een linksback bij moest.

Geluk/pech is een grote factor die bij alle talenten én aankopen uiteindelijk bepaald of ze het wél of niet redden. Dat kun je niet uitsluiten. Want een López is nu niet opeens een slechte aankoop omdat hij niet speelt. Hij kan er weinig aan doen dat Hartman zoveel beter blijkt en zich zo ontwikkelt.

Het is nu niet goed wat López laat zien, maar hij moet wel de tijd krijgen om te wennen en zich aan te passen. Dat hij nu niet speelt, werkt dat eerder tegen dan dat het helpt.



Wat mij irriteert is dat het vaak lijkt , alsof een jeugdspeler zoveel minder kans en tijd krijgt te wennen als een aankoop.
Voor mij waren bepaalde posities al gelijk duidelijk en die waren voor jeugdspelers en niet voor de aankopen.
Ook op de voorste posities zie ik meer talent onder de jeugdspelers dat wat er is gehaald maar die krijgen geen enkele kans.
Vaak in de voorbereiding zie je echt goede wedstrijden van onze jeugdspelers maar die verdwijnen zodra de echte wedstrijden weer beginnen.
NU ook weer dat geroep om nog een speler van Slot terwijl er gewoon jeugdspeler die plek op de bank kunnen innemen, de basis staat al.

 

+1/-0

De jeugd is talentvol, maar op de korte termijn kiest Slot voor meer ervaring. Hartman is nu de enige die doorbreekt is ook logisch 1 of 2 per seizoen.

 

+1/-0

Los van de discussie rond Hartman, ik vind dat Feyenoord in de regel in staat moet zijn haar backs zelf op te leiden. Natuurlijk dient zich er weleens een buitenkans voor, die je moet pakken omdat je er als team én club beter van wordt.

Maar iedere trainer zou verplicht moeten zijn op de back-positie in ieder geval de 'back-up' uit de jeugd te halen. Het aantrekken van López én Bjørkan afgelopen zomer zou gewoon niet moeten mogen. Dat zou een interne regel moeten zijn.

Daar heb ik eerder uitgebreid over gepost, en mijn mening daarover is niet veranderd. Backs zijn in het hedendaagse voetbal steeds meer specialisten, maar zeker als 'back-up' kun je daar prima jeugdspelers een kans geven die zich hun gehele opleiding op een andere positie gericht hebben. De Vrij, Karsdorp, Martins Indi, Kongolo en Nieuwkoop zijn afgelopen jaren allemaal doorgebroken op de back-positie, terwijl ze eigenlijk op een andere positie speelden. Ze hebben die rol op hun manier ingevuld of zelfs helemaal eigen gemaakt. En Feyenoord is daar miljoenen wijzer van geworden.

In de jeugd spelen je beste spelers zelden op een back-positie. Als je uitblinkt, word je naar het centrum gehaald waar je veel meer beslissend kan zijn. Of op het middenveld. Dáár spelen je beste spelers, en je kunt ze als back gemakkelijker de kans geven in Feyenoord-1 dan in het centrum of in een andere linie. Op een andere positie doorbreken is mijn inziens gewoon een stuk lastiger.

Voor de Vrij (die ook gewoon 'geluk' had, ik weet nog dat eigenlijk Sigourney Bandjar de beoogde rechtsback zou worden. Maar ook hij raakte geblesseerd en toen moest de Vrij het daar invullen) was het een tussenstap. Hij is uiteindelijk weer in het centrum terechtgekomen, waar hij hóórt. Of hij ook als centrale verdediger had kunnen doorbreken zullen we nooit weten, maar het was denk ik wel veel moeilijker geweest.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

wehave schreef op 27 januari 2023 om 00:29:

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 26 januari 2023 om 15:30:

Je hebt gelijk, als Hartman de top wil bereiken zal zijn prestatie van afgelopen zondag de norm moeten worden. Hij is 21 en heeft nog de tijd om naar dat niveau te groeien. Die ruimte moeten we hem geven. Maar vooralsnog gaat het heel snel, en dat is genieten.

We kunnen verder denk ik pagina's lang discussieren over de ontwikkeling van talenten, en de verschillende factoren die deze beinvloeden. Over de aankopen van Feyenoord van de afgelopen decennia en welke daarvan wel of niet voldoen aan het niveau, en de redenen daarvan.

Laten we dat niet doen.


In de basis geloof ik nog steeds dat talenten die in de jeugdopleiding er écht bovenuit steken en de stap niet kunnen maken, door mentale- of externe factoren niet slagen. Het intrinsieke talent is er. Soms lukt het dan alsnog via een omweg, een geleidelijk pad via kleinere clubs. Maar er zijn er ook die niet verder komen dan een carriere in de marge, terwijl ze ooit tot 'de grootste beloftes van hun generatie' behoorden. Dat blijft wringen, het lijkt zo zonde.

Zeker voor wat betreft deze gevallen die in de afgelopen decennia hun belofte niet hebben kunnen waarmaken, kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat het te maken heeft gehad met de begeleiding vanuit Feyenoord en het gemis van een O21-elftal in de Eerste Divisie. De grote talenten die ná het voltooien van hun jeugdopleiding aansloten bij het eerste, konden aanmodderen op een bijveld en speelden hun wedstrijden in een gedevalueerde competitie voor een handvol mensen. En als ze vervolgens al verhuurd werden, na in een cruciale fase van hun ontwikkeling te weinig weerstand te hebben ondervonden, hoorden ze niets meer van Feyenoord. Er kwam niemand kijken, er belde niemand om te vragen hoe het ging, etc. Dat heeft niet geholpen.


Er breken ook talenten door waarvan niemand dat verwacht. Spelers die niet opvallen gedurende hun tijd bij Varkenoord, maar die door een samenloop van omstandigheden een kans krijgen én die met twee handen weten te grijpen. Daar komt een flinke dosis geluk bij kijken.

Zoals er in mijn favoriete podcast deze week gesteld werd; hadden we ooit nog aan Hartman gedacht als López direct de sterren van de hemel had gespeeld, of Bjørkan tegen Go Ahead geweldig gespeeld had? Iedereen was er over eens van de zomer dat er na het vertrek van Malacia van buitenaf een linksback bij moest.

Geluk/pech is een grote factor die bij alle talenten én aankopen uiteindelijk bepaald of ze het wél of niet redden. Dat kun je niet uitsluiten. Want een López is nu niet opeens een slechte aankoop omdat hij niet speelt. Hij kan er weinig aan doen dat Hartman zoveel beter blijkt en zich zo ontwikkelt.

Het is nu niet goed wat López laat zien, maar hij moet wel de tijd krijgen om te wennen en zich aan te passen. Dat hij nu niet speelt, werkt dat eerder tegen dan dat het helpt.



Wat mij irriteert is dat het vaak lijkt , alsof een jeugdspeler zoveel minder kans en tijd krijgt te wennen als een aankoop.
Voor mij waren bepaalde posities al gelijk duidelijk en die waren voor jeugdspelers en niet voor de aankopen.
Ook op de voorste posities zie ik meer talent onder de jeugdspelers dat wat er is gehaald maar die krijgen geen enkele kans.
Vaak in de voorbereiding zie je echt goede wedstrijden van onze jeugdspelers maar die verdwijnen zodra de echte wedstrijden weer beginnen.
NU ook weer dat geroep om nog een speler van Slot terwijl er gewoon jeugdspeler die plek op de bank kunnen innemen, de basis staat al.



Voorin heeft Slot zoveel keus dat het de doorstroming van de jeugd bemoeilijkt, dat ben ik met je eens. Maar wie zou er nu een kans moeten krijgen vanuit de jeugd, waarvan jij denkt dat hij het niet minder zou doen dan de buitenspelers in de selectie?

Gewoon een serieuze vraag, want ik zou het niet weten.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 27 januari 2023 om 09:47:

open/sluit de onderstaande quote:

wehave schreef op 27 januari 2023 om 00:29:

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 26 januari 2023 om 15:30:

Je hebt gelijk, als Hartman de top wil bereiken zal zijn prestatie van afgelopen zondag de norm moeten worden. Hij is 21 en heeft nog de tijd om naar dat niveau te groeien. Die ruimte moeten we hem geven. Maar vooralsnog gaat het heel snel, en dat is genieten.

We kunnen verder denk ik pagina's lang discussieren over de ontwikkeling van talenten, en de verschillende factoren die deze beinvloeden. Over de aankopen van Feyenoord van de afgelopen decennia en welke daarvan wel of niet voldoen aan het niveau, en de redenen daarvan.

Laten we dat niet doen.


In de basis geloof ik nog steeds dat talenten die in de jeugdopleiding er écht bovenuit steken en de stap niet kunnen maken, door mentale- of externe factoren niet slagen. Het intrinsieke talent is er. Soms lukt het dan alsnog via een omweg, een geleidelijk pad via kleinere clubs. Maar er zijn er ook die niet verder komen dan een carriere in de marge, terwijl ze ooit tot 'de grootste beloftes van hun generatie' behoorden. Dat blijft wringen, het lijkt zo zonde.

Zeker voor wat betreft deze gevallen die in de afgelopen decennia hun belofte niet hebben kunnen waarmaken, kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat het te maken heeft gehad met de begeleiding vanuit Feyenoord en het gemis van een O21-elftal in de Eerste Divisie. De grote talenten die ná het voltooien van hun jeugdopleiding aansloten bij het eerste, konden aanmodderen op een bijveld en speelden hun wedstrijden in een gedevalueerde competitie voor een handvol mensen. En als ze vervolgens al verhuurd werden, na in een cruciale fase van hun ontwikkeling te weinig weerstand te hebben ondervonden, hoorden ze niets meer van Feyenoord. Er kwam niemand kijken, er belde niemand om te vragen hoe het ging, etc. Dat heeft niet geholpen.


Er breken ook talenten door waarvan niemand dat verwacht. Spelers die niet opvallen gedurende hun tijd bij Varkenoord, maar die door een samenloop van omstandigheden een kans krijgen én die met twee handen weten te grijpen. Daar komt een flinke dosis geluk bij kijken.

Zoals er in mijn favoriete podcast deze week gesteld werd; hadden we ooit nog aan Hartman gedacht als López direct de sterren van de hemel had gespeeld, of Bjørkan tegen Go Ahead geweldig gespeeld had? Iedereen was er over eens van de zomer dat er na het vertrek van Malacia van buitenaf een linksback bij moest.

Geluk/pech is een grote factor die bij alle talenten én aankopen uiteindelijk bepaald of ze het wél of niet redden. Dat kun je niet uitsluiten. Want een López is nu niet opeens een slechte aankoop omdat hij niet speelt. Hij kan er weinig aan doen dat Hartman zoveel beter blijkt en zich zo ontwikkelt.

Het is nu niet goed wat López laat zien, maar hij moet wel de tijd krijgen om te wennen en zich aan te passen. Dat hij nu niet speelt, werkt dat eerder tegen dan dat het helpt.



Wat mij irriteert is dat het vaak lijkt , alsof een jeugdspeler zoveel minder kans en tijd krijgt te wennen als een aankoop.
Voor mij waren bepaalde posities al gelijk duidelijk en die waren voor jeugdspelers en niet voor de aankopen.
Ook op de voorste posities zie ik meer talent onder de jeugdspelers dat wat er is gehaald maar die krijgen geen enkele kans.
Vaak in de voorbereiding zie je echt goede wedstrijden van onze jeugdspelers maar die verdwijnen zodra de echte wedstrijden weer beginnen.
NU ook weer dat geroep om nog een speler van Slot terwijl er gewoon jeugdspeler die plek op de bank kunnen innemen, de basis staat al.



Voorin heeft Slot zoveel keus dat het de doorstroming van de jeugd bemoeilijkt, dat ben ik met je eens. Maar wie zou er nu een kans moeten krijgen vanuit de jeugd, waarvan jij denkt dat hij het niet minder zou doen dan de buitenspelers in de selectie?

Gewoon een serieuze vraag, want ik zou het niet weten.


Afgaande op de wintervoorbereiding zou ik in elk geval Leo Sauer noemen (en ik vond Slory in die oefenpotjes ook niet echt minder dan een Alireza). Sauer blonk twee potjes uit, waarna hij om een onbekende reden terug ging naar Jong Feyenoord. Zag er heel goed en volwassen uit. Ik let graag op de motoriek van spelers en Sauer heeft een uitstekende motoriek, heel bewegelijk en wendbaar. Zal conditioneel misschien nog een grote stap moeten zetten, maar voor de laatste 20 minuten van een wedstrijd is het een ideale speler door z'n acceleratie, passeervermogen en wendbaarheid.

 

+1/-0

Sauer was ik even vergeten inderdaad. Maar hij en Slory zijn nog wel serieus jong. 16/17 jaar. Het is misschien niet realistisch om te verwachten dat zij op die leeftijd zich al tussen de huidige spelersgroep kunnen vechten.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 27 januari 2023 om 09:47:

open/sluit de onderstaande quote:

wehave schreef op 27 januari 2023 om 00:29:

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 26 januari 2023 om 15:30:

Je hebt gelijk, als Hartman de top wil bereiken zal zijn prestatie van afgelopen zondag de norm moeten worden. Hij is 21 en heeft nog de tijd om naar dat niveau te groeien. Die ruimte moeten we hem geven. Maar vooralsnog gaat het heel snel, en dat is genieten.

We kunnen verder denk ik pagina's lang discussieren over de ontwikkeling van talenten, en de verschillende factoren die deze beinvloeden. Over de aankopen van Feyenoord van de afgelopen decennia en welke daarvan wel of niet voldoen aan het niveau, en de redenen daarvan.

Laten we dat niet doen.


In de basis geloof ik nog steeds dat talenten die in de jeugdopleiding er écht bovenuit steken en de stap niet kunnen maken, door mentale- of externe factoren niet slagen. Het intrinsieke talent is er. Soms lukt het dan alsnog via een omweg, een geleidelijk pad via kleinere clubs. Maar er zijn er ook die niet verder komen dan een carriere in de marge, terwijl ze ooit tot 'de grootste beloftes van hun generatie' behoorden. Dat blijft wringen, het lijkt zo zonde.

Zeker voor wat betreft deze gevallen die in de afgelopen decennia hun belofte niet hebben kunnen waarmaken, kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat het te maken heeft gehad met de begeleiding vanuit Feyenoord en het gemis van een O21-elftal in de Eerste Divisie. De grote talenten die ná het voltooien van hun jeugdopleiding aansloten bij het eerste, konden aanmodderen op een bijveld en speelden hun wedstrijden in een gedevalueerde competitie voor een handvol mensen. En als ze vervolgens al verhuurd werden, na in een cruciale fase van hun ontwikkeling te weinig weerstand te hebben ondervonden, hoorden ze niets meer van Feyenoord. Er kwam niemand kijken, er belde niemand om te vragen hoe het ging, etc. Dat heeft niet geholpen.


Er breken ook talenten door waarvan niemand dat verwacht. Spelers die niet opvallen gedurende hun tijd bij Varkenoord, maar die door een samenloop van omstandigheden een kans krijgen én die met twee handen weten te grijpen. Daar komt een flinke dosis geluk bij kijken.

Zoals er in mijn favoriete podcast deze week gesteld werd; hadden we ooit nog aan Hartman gedacht als López direct de sterren van de hemel had gespeeld, of Bjørkan tegen Go Ahead geweldig gespeeld had? Iedereen was er over eens van de zomer dat er na het vertrek van Malacia van buitenaf een linksback bij moest.

Geluk/pech is een grote factor die bij alle talenten én aankopen uiteindelijk bepaald of ze het wél of niet redden. Dat kun je niet uitsluiten. Want een López is nu niet opeens een slechte aankoop omdat hij niet speelt. Hij kan er weinig aan doen dat Hartman zoveel beter blijkt en zich zo ontwikkelt.

Het is nu niet goed wat López laat zien, maar hij moet wel de tijd krijgen om te wennen en zich aan te passen. Dat hij nu niet speelt, werkt dat eerder tegen dan dat het helpt.



Wat mij irriteert is dat het vaak lijkt , alsof een jeugdspeler zoveel minder kans en tijd krijgt te wennen als een aankoop.
Voor mij waren bepaalde posities al gelijk duidelijk en die waren voor jeugdspelers en niet voor de aankopen.
Ook op de voorste posities zie ik meer talent onder de jeugdspelers dat wat er is gehaald maar die krijgen geen enkele kans.
Vaak in de voorbereiding zie je echt goede wedstrijden van onze jeugdspelers maar die verdwijnen zodra de echte wedstrijden weer beginnen.
NU ook weer dat geroep om nog een speler van Slot terwijl er gewoon jeugdspeler die plek op de bank kunnen innemen, de basis staat al.



Voorin heeft Slot zoveel keus dat het de doorstroming van de jeugd bemoeilijkt, dat ben ik met je eens. Maar wie zou er nu een kans moeten krijgen vanuit de jeugd, waarvan jij denkt dat hij het niet minder zou doen dan de buitenspelers in de selectie?

Gewoon een serieuze vraag, want ik zou het niet weten.



Azarkan had allang de kans moeten krijgen in mijn ogen.

 

+1/-0

Azarkan is veel te licht, leuk voor Excelsior.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

hassel schreef op 31 januari 2023 om 10:44:

Azarkan is veel te licht, leuk voor Excelsior.




Kan dat je gelijk hebt maar in mijn ogen alsnog beter dan wat er nu 99% van de tijd loopt.

 

+1/-0

Slot was zo eerlijk om toetegeven dat hij veel geluk had, het is zijn jeugdigheid denk ik een geroutineerde speler maakt niet zo'n tackle aan het begin vd wedstrijd. Zijn agressie is wel super om tezien, maar je moet ook slim zijn.

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 5 pagina's: 1 2 3 4 5

Feyenoord Forum » Spelers » Quilindschy Hartman