Transparent
Inloggen
Sluiten

Feyenoord Forum » Algemeen Feyenoord Forum » Dévy Rigaux

Deze normale topic is open en bestaat uit 14 pagina's: 1 2 3 4 ... 10 11 12 13 14

Het zou allemaal kunnen maar voorlopig is er maar één bron die dit ‘nieuws’ meldt. Ene Ben Jacobs, wie kent ‘m niet’ die wordt opgevoerd als transferjournalist.

Dit bericht is gewijzigd op 7 september 2026, 15:12:24.

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Dat is waar.

De vraag wat er allemaal klopt over de berichtgeving omtrent de interne gang van zaken bij Feyenoord in deze transfer (en in het algemeen), kun je zeker stellen.

Een 'bijzin' waar verder niets mee bedoeld wordt, kan een compleet eigen leven gaan en na twee copy-paste berichten op andere websites opgeblazen zijn tot de zwaarst-wegende factor met grote implicaties.

Een opmerking over de bankgarantie wordt dan de 'dealbreaker' waar Feyenoord dan opeens mee op de proppen komt, terwijl daarna blijkt dat die voorwaarde al dagen bekend was en direct (en volkomen terecht/logisch) verband hield met de zeer lage eerste betaling die de andere partij voorstelde.

Waarom ik er toch op 'aanga', is omdat áls het waar is; bevestigd wat ik vrees en wat in mijn ogen nog altijd een enorm onderliggend probleem is van Feyenoord. Het ontbreekt aan duidelijke kaders en afspraken binnen de organisatie: wie is waarvoor verantwoordelijk, hoe controleren we elkaars prestaties en op welke manier?

Dit is niet iets nieuws, het is in bredere zin de voornaamste reden waarom Eenhoorn tot voor kort altijd enige terughoudendheid toonde wanneer hem gevraagd werd naar een mogelijk dienstverband bij Feyenoord. En waarom iemand als Bosvelt die deur uberhaupt dichthoudt.

Teveel mensen binnen/rond de club, willen een mate van invloed/inspraak uitoefenen op het beleid zonder dat hun rol daarin logischerwijs voorziet. Zij kunnen dat doen, omdat nergens duidelijk vastgelegd ligt wat de kaders en afspraken zijn.

Het heeft te maken met ego. En het saboteren van andermans werk/taken wanneer de club besluit tot iets wat men niet zint, is een zeer primaire en voor de club schadelijke reactie. Het lijkt wellicht een prima oplossing. Dan ga je toch lekker weg, we zijn beter af zonder jou. Dit soort figuren vertrekken echter nooit geruisloos, die laten liefst een spoor van vernieling achter.

Enerzijds is het te hopen dat dit stuiptrekkingen zijn van bestuursleden die merken dat hun invloed tanende is, en de eerste tekeningen van meer structuur, duidelijke kaders en heldere afspraken vanuit de directie daarvan de oorzaak zijn. Anderszijds hoop ik dat dit niet met teveel weerstand en interne conflicten gaat leiden.

Dat is voor Feyenoord niet goed.

Als het klopt, natuurlijk.

+1/-0

MIddenveldert schreef op 07 september 2026 om 12:21:

Er is over het handelen vanuit de Saudische club al genoeg gezegd/geschreven: ik denk dat Feyenoord goed gehandeld heeft en terecht de stappen/voorwaarden heeft opgesteld op de momenten dat die relevant werden.

Wat mij wel verbaasd en zorgen baart is, is de opmerking over de interne politiek bij Feyenoord. Dat er bestuursleden gedreigd hebben op te stappen, als Hadj Moussa was verkocht en er géén vervanger zou worden gehaald; ik ben erg benieuwd wát daarvan waar is.

Je wilt als technisch verantwoordelijke volgens mij een mandaat hebben om te bepalen hoe de spelersgroep eruit ziet. Een recordverkoop nadat de transferperiode is afgesloten, dat zal (deels) buiten dat mandaat vallen. Dan moet je daarover in overleg/gesprek met de RvC om gezamenlijk te beslissen.

Maar dat gaat dan over de voorwaarden, lijkt mij. Het halen van een (transfervrije) vervanger kan een voorwaarde zijn, en de commissarissen zouden daarin de directie moeten vragen of ze van plan zijn te proberen om iemand vast te leggen, wat daarvoor nodig is en zoniet; waarom niet.

Als de directie daarover vervolgens uitleg geeft (en niet van plan is een vervanger te halen, want dat maak ik op uit wat er staat), en het loopt zó hoog op dat er bestuursleden zijn die dreigen op te stappen; dat zit er iets niet lekker binnen zowel de organisatie.

Zo kun je als directie en RvC volgens mij niet met elkaar samenwerken. Wat speelt daar allemaal?

Slechte zaak, als dat klopt. Als mensen dreigen op te stappen, dan moeten ze dat maar doen. Wat aanspreekt aan Rigaux is dat hij een elftal wil bouwen en niet kopen. Zo alles bepalend is AHM helemaal niet. Ook zonder hem kan Feyenoord wedstrijden winnen.

+1/-0

Als Hadj Moussa meer oog had voor medespelers dan was de Europese top al lang langs gekomen hopelijk kan GIO hem dat bijbrengen nu blijft het vooral een individualist meer assists erbij en hij wordt echt top.

+1/-0

MIddenveldert schreef op 07 september 2026 om 12:21:

Zo kun je als directie en RvC volgens mij niet met elkaar samenwerken. Wat speelt daar allemaal?

Geen idee, maar wat ik wel weet is dat deze RvC weer eens ver buiten zijn boekje gaat. De RVC controleert doorgaans op hoofdlijnen en achteraf. Het zou kunnen dat ze een akkoord moeten geven op een grote aankoop (toch niet bij een verkoop?!?!), maar dat is dan een 'ja' of een 'nee', niets anders. Dreigen met opstappen is iets heel anders. Dat is je persoonlijke mening er doordrukken d.m.v. chantage. Dat is direct je met het dagelijkse beleid bemoeien. Ik hoop dat degene die hiermee dreigde heel snel uit de RvC wordt geschopt.

+1/-0

Het ligt aan de kaders en afspraken. Het is heel goed mogelijk dat bij een goed gestructureerde organisatie een dergelijke verkoop ná de lokale transferdeadline buiten het mandaat van de directie ligt, en de RvC toestemming moet geven.

Het beeld wat ontstaat over het verloop van dat overleg tussen directie en bestuur, is verontrustend. Dat bestuursleden zich lijken te bedienen van een niveau dat thuishoort op een kleuterschool ('als jij (...), doe ik niet meer mee!') mag wellicht weinig verbazing wekken maar is wel schrijnend.

Gisteren werd in de Telegraaf-podcast gesteld dat Eenhoorn zijn oren laat hangen naar de Vrienden van Feyenoord.

Hij zou aangesteld mede op voordracht van de VvF, en die werken met een dubbele agenda. De 'vrienden' willen namelijk niet uitgekocht worden, omdat dan hun invloed en inspraak verdwijnt. En zoals Blokland zélf ook al weleens heeft laten vallen; als dit stopt, rest voor hem de geraniums.

Dus wilde de VvF die transfer van Hadj Moussa niet, want daarmee zou de eerste tranche VvF-aandelen kunnen worden teruggekocht.

- Zouden de commissarissen die namens de VvF in het bestuur van Feyenoord zitten, diegenen zijn geweest die zich zo opgesteld hebben?
- Zou Eenhoorn (mede) daardoor gedwongen zijn geweest onder die transfer uit te komen, of heeft de 'vrienden' hem in hun zak en doet hij sowieso wel wat zij willen dat hij doet?
- Betekent dat, dat die bankgarantie tóch een smoes/rookgordijn is; en de werkelijke reden waarom Feyenoord Hadj Moussa niet verkocht heeft anders is?

Ondanks deze berichtgeving twijfel ik nog altijd niet aan de integriteit en kunde van Eenhoorn; de 'vrienden' hebben de club ooit gered door hun eigen leningen om te zetten in aandelen. Daarmee namen zij een risico, maar tegelijkertijd hebben ze hun grip op de club kunnen krijgen. En die weigeren ze nu los te laten, terwijl dat wellicht wel in het belang van Feyenoord zou zijn.

+1/-0

De Telegraaf heeft vol de aanval ingezet op de directie zonder, tot nu toe, met harde feiten te komen. Voorlopig is alles gebaseerd op drijfzand, niet zo gek want dat is het verdienmodel van een kwaliteitsarme krant als de Telegraaf.

+1/-0

Los van de hetze die Driessen aan het voeren is tegen Eenhoorn en Rigaux, en wat daaraan ten grondslag ligt (er wordt gesuggereerd dat de Telegraaf met de komst van de nieuwe directie haar 'lijntje' binnen de club verloren is); in de kern zit het binnen de organisatie nog altijd niet goed.

Eenhoorn is vaker gepolst voor een rol binnen Feyenoord, en heeft meermaals te kennen gegeven dat de wijze waarop de club bestuurd wordt niet de manier is hoe hij graag wil werken.

Hij heeft het naar mij toe nooit zo expliciet benoemd, maar als ik de opmerkingen die Eenhoorn hierover in mijn bijzijn gemaakt heeft combineer met wat hij in bijvoorbeeld podcast meer algemeen verteld heeft over hoe hij een club wil leiden; kun je wel tot een geloofwaardige aanname komen.

Feyenoord kent te weinig structuur binnen de organisatie. Er zijn te weinig kaders en afspraken over wie waarvoor verantwoordelijk is, en wat ieders doelen binnen die kaders zijn. Dit geldt op vele niveaus: vanuit het bestuur richting de directie, vanuit directie richting management en operationele teams, etc. Wat hierdoor ontstaat, is een 'cultuur' waarin men zich achter elkaar (en andere factoren) kan verschuilen; een cultuur waarin teveel mensen zich met van alles en nog wat bemoeien, maar niemand verantwoordelijkheid draagt én neemt.

Deze situatie kent Feyenoord al ontzettend lang, die is zo ontstaan, gegroeid en je moet heel sterk in je schoenen staan als je er niet naar gaat gedragen wanneer je als nieuweling wordt binnengehaald.

Ik hoop dat Eenhoorn in staat is hiermee te breken.

Hij zit in dat opzicht middenin een 'squeeze', hij kan zijn teams en de operationele organisatie op deze manier gaan aansturen. Heldere afspraken over verantwoordelijkheden, duidelijke doelen stellen en vervolgens samen kijken in hoeverre (en op welke manier) die doelen al dan niet behaald zijn. Het klinkt zo gewoon, maar is het al die jaren wel gebeurd bij Feyenoord?

Eenhoorn gaat helaas niet over het bestuur 'boven' hem, die mijn inziens een voorname rol speelt in het in stand houden van de onwenselijke bedrijfscultuur. De vraag is of hij met het bestuur die strijd aan moet/kan, en wat hij nodig heeft om het dáár ook veranderd te krijgen.

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 14 pagina's: 1 2 3 4 ... 10 11 12 13 14

Feyenoord Forum » Algemeen Feyenoord Forum » Dévy Rigaux