Marc Acardipane
Fan van Feyenoord
Vak: -
Forumreacties: 16.047
Reg.: 9 oktober 2019
Favoriete opstelling: geen
Voorspel nu Feyenoord-Go Ahead Eagles
Man van de Wedstrijd Sparta Rotterdam-Feyenoord: -
Marc Acardipane
Fan van Feyenoord
Van Bronckhorst: 'Altijd meer een Rijkaard dan een Van Gaal geweest'
Gisteren om 20:21
Martijn Krabbendam
Journalist VI
Giovanni van Bronckhorst ziet zichzelf meer als een manager dan een veldtrainer. Dat vindt de trainer van Feyenoord geen tekortkoming.
Giovanni van Bronckhorst ziet zichzelf meer als een manager dan een veldtrainer. Dat vindt de trainer van Feyenoord geen tekortkoming.
© Pro Shots
Van Bronckhorst: 'Altijd meer een Rijkaard dan een Van Gaal geweest'
'Nee, hoor', antwoordt Van Bronckhorst tegenover VI. 'Ik heb altijd graag gewerkt met goede veldtrainers. In mijn eerste periode bij Feyenoord was dat Jean-Paul van Gastel, die later ook meeging naar Besiktas. Bij Rangers werkte ik met Dave Vos en nu met Sipke Hulshof en Said Bakkati.'
'Als je ziet hoe die twee hun passie overbrengen op de groep, hoe ze trainen... Vanaf de warming-up zit er intensiteit in. Er is geen moment waarop spelers even kunnen verslappen. Dat is het moderne voetbal waar we het net over hadden: je moet voortdurend aanstaan, aanvallend én verdedigend', legt de 51-jarige Rotterdammer uit.
'Mijn rol is om de staf aan te sturen en ervoor te zorgen dat iedereen vanuit zijn eigen kracht en kwaliteit kan werken. Zelf grijp ik vooral in tijdens de tactische trainingen. Voor de spelers is die rolverdeling heel duidelijk en ik voel me daar prettig bij', zegt Van Bronckhorst.
'Ik heb met veel toptrainers gewerkt en als ik mezelf met hen vergelijk, ben ik altijd veel meer een Frank Rijkaard of Guus Hiddink geweest dan een Louis van Gaal of Bert van Marwijk', vindt hij. 'Je moet je eigen kwaliteiten kennen. Dat is een van mijn sterke punten.'
Lees het volledige interview met Giovanni van Bronckhorst op VI PRO
Marc Acardipane
Fan van Feyenoord
MIddenveldert
Fan van Feyenoord
Uit: Stekend
Forumreacties: 3.913
Reg.: 9 april 2019
Een kleine week vóór de eerste competitiewedstrijd, staat Feyenoord er mijn inziens niet slecht voor.
Komende maand kan nog van alles gebeuren op de transfermarkt; er speelt van alles rond bepalende spelers en rondom andere spelers moet nog wat gebeuren. Dat is nou eenmaal zo, en ga je niet veranderen. Het heeft weinig zin als team en staf om daar iets van te vinden.
Op basis van wat ik gezien heb, lijkt het team weer met een bepaald idee en een plan aan een wedstrijd te beginnen. Spelers wéten wat ze moeten doen, en ook wat hun teamgenoten doen en kunnen. Er gebeuren nog wel gekke dingen, en -heel eerlijk- bepaalde spelers vallen uit de toon. Maar voor mij is de basis wel duidelijk en wat ik daarvan heb gezien biedt vertrouwen.
Het is allemaal nog voorbereiding, hoe de ploeg zondag op het Kasteel voor de dag komt is nog een vraagteken. Maar mijn gevoel is dat er een basis is gelegd waarop de club kan vertrouwen en (verder) bouwen.
Dat heeft de staf toch in relatief korte tijd voor elkaar gekregen, want -met alle respect- het oogt compleet anders dan hoe van Persie afgelopen seizoen is geeindigd met Feyenoord. En van Bronckhorst heeft dit allemaal knap 'gemanaged'.
De kern van het korte bericht hierboven naar aanleiding van het interview met van Bronckhorst in VI, is voor mij niet dat hij zich vergelijkt met Rijkaard. Maar dat hij zijn eigen kwaliteiten lijkt te kennen, en zijn rol daarop invult/inricht.
Het is een zéér belangrijke eigenschap, en misschien wel van Bornckhorsts grootste kwaliteit. Zeker als hij dat ook bij spelers goed kan, hun kwaliteiten inschatten en het elftal zo inrichten dat ze zo optimaal mogelijk kunnen presteren.
De eerste helft tegen Atalanta gisteren speelde de beoogde basiself (mijn aanname) prima, wisselspelers vielen in eerste instantie niet uit de toon. Uiteindelijk wisselt de ploeg zodanig door dat de derde, of zelfs vierde, keus op het veld staat. Dat komt de kwaliteit van het spel en vooral de onderlinge verstandhoudingen niet ten goede.
Maar heel eerlijk, ik geloof niet dat het de bedoeling is dat die spelers komend seizoen in deze samenstelling veel gaan spelen.
Marc Acardipane
Fan van Feyenoord
open/sluit de onderstaande quote:De kern van het korte bericht hierboven naar aanleiding van het interview met van Bronckhorst in VI, is voor mij niet dat hij zich vergelijkt met Rijkaard. Maar dat hij zijn eigen kwaliteiten lijkt te kennen, en zijn rol daarop invult/inricht.
Marc Acardipane
Fan van Feyenoord
Het blijft een interessante disccussie.
Alleen Pierre zijn mening moet je overslaan die haat RVP en de familie Steijn.
Ik denk nog steeds dat Sem Steijn een goede aanvoerder kan zijn op termijn maar dan moet hij eerst voetballend aan de bak.
Van Gastel: ''Feyenoord is dan een heel andere wereld waarin je binnenstapt''
vandaag, 07:39 269 reacties
Giovanni van Bronckhorst maakt richting de uitwedstrijd tegen Sparta Rotterdam bekend wie komend seizoen de aanvoerders van Feyenoord worden. De trainer wil na een jaar met veel wisselingen duidelijkheid creëren. Ervaringsdeskundigen Jean-Paul van Gastel, Karim El Ahmadi en Pierre van Hooijdonk benadrukken dat de keuze verder gaat dan alleen het dragen van de band.
Jean-Paul van Gastel werd in 1998 door Leo Beenhakker tot aanvoerder van Feyenoord benoemd. ''In de provincie gebeurt er nooit wat en bij Feyenoord elk uur, bij wijze van spreken'', vertelt Van Gastel in gesprek met het Algemeen Dagblad. ''De aandacht, de druk, de camera's die op je gericht zijn: alles wordt uitvergroot. Feyenoord is dan een heel andere wereld waarin je binnenstapt. Voor sommigen kan het aanvoerderschap een last zijn in plaats van een zegen.''
Ook Karim El Ahmadi merkte dat de verwachtingen veranderden nadat Van Bronckhorst hem in het seizoen 2017/18 tot captain benoemde. ''Laat je het op de trainingen afweten, dan kom je als aanvoerder ook niet lekker over. Je moet in alles het goede voorbeeld zijn, je mag niet verzaken en als het niet loopt, dan zullen de mensen als eerste naar jou kijken. Je bent ook constant met anderen bezig en kunt niet langer alleen met jezelf bezig zijn.''
Pierre van Hooijdonk begrijpt nog altijd niet waarom Steijn afgelopen seizoen de band kreeg. ''Misschien dacht Robin er destijds anders over, maar een aanvoerder hoort bij de drie, vier beste spelers van de selectie te zitten. Dat was Sem op dat moment niet. Dan wordt het een lastige situatie. Ik denk dat de buitenwacht soms onderschat wat het inhoudt. Het is fijn als je aanvoerder een zekerheidje is. Die durft dan ook nog eens nadrukkelijker aanwezig te zijn dan wanneer hij nog zoekende is.''
valenteashd
Luciano Valente is met 45 procent van de 11.709 stemmen de favoriet van de supporters om aanvoerder te worden.
Van Hooijdonk verwacht dat Van Bronckhorst bij zijn keuze ook rekening houdt met de samenstelling van de selectie. ''Het probleem zit in het feit dat je nu best veel buitenlandse jongens in de selectie hebt en dat het verloop vrij snel gaat. Dan zie je dat de drang er is om een Nederlandse jongen aanvoerder te maken. Het is ook makkelijker qua communicatie en hij kent de club ook net iets beter. Daarom waren de keuzes vorig jaar best bijzonder.''
Van Gastel werkte als assistent van Van Bronckhorst bij Feyenoord, Guangzhou City en Besiktas. Hij verwacht dat de trainer niet snel voor een nieuwkomer kiest. ''Maar de keuze voor het aanvoerderschap hangt van zoveel factoren af, zoals de hiërarchie in de kleedkamer en de positie op het veld. Het voetbal heeft zich doorontwikkeld, maar een aanvoerder doet nog altijd hetzelfde.''
El Ahmadi werd destijds mede vanwege zijn relatie met Van Bronckhorst als aanvoerder aangewezen. ''Gio koos toen voor mij op basis van mijn ervaring en de goede verstandhouding die we op en naast het veld met elkaar hadden. Als er iets binnen de groep speelde, kon hij erop rekenen dat ik met spelers ging praten. Je bent ook altijd bezig of je goed overkomt in de media. Dus de uitspraak 'het is maar een band' vond ik altijd onzinnig. Ik voelde die verantwoordelijkheid.''
Voorkeur supporters
Onder de supporters gaat de voorkeur duidelijk uit naar Luciano Valente. In een peiling met 11.709 stemmen op FR12.nl kreeg de middenvelder 45 procent van de stemmen. Charles Vanhoutte volgt met 21 procent, terwijl Givairo Read door 15 procent van de deelnemers wordt genoemd. Tsuyoshi Watanabe komt uit op 8 procent. De overige kandidaten blijven daar ruim achter: Oussama Targhalline krijgt 3 procent, Sem Steijn 2 procent en Anis Hadj Moussa, Mats Deijl, Anel Ahmedhodžić en Jeremiah St. Juste ieder 1 procent. Ayase Ueda ontvangt vrijwel geen stemmen, terwijl 1 procent kiest voor iemand anders.
Marc Acardipane
Fan van Feyenoord
Als je de redenering van El Ahmadi volgt kan er maar 1 geschikte kandidaat zijn Luciano Valente Il Capitano.
Al kan ik me ook voorstellen dat hij St Juste kiest op basis van zijn ervaring en voorop in de strijd.
En Hadj Moussa heeft het toch ook goed gedaan had ik niet verwacht als hij blijft kan je hem de reserveband ook niet afpakken.
Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 5 augustus 2026, 18:46:10.
Forumreacties: 2.556
Reg.: 28 juli 2015
open/sluit de onderstaande quote:Marc Acardipane schreef op 05 augustus 2026 om 18:25:
Als je de redenering van El Ahmadi volgt kan er maar 1 geschikte kandidaat zijn Luciano Valente Il Capitano.
Al kan ik me ook voorstellen dat hij St Juste kiest op basis van zijn ervaring en voorop in de strijd.
En Hadj Moussa heeft het toch ook goed gedaan had ik niet verwacht als hij blijft kan je hem de reserveband ook niet afpakken.
Marc Acardipane
Fan van Feyenoord
MIddenveldert
Fan van Feyenoord
Uit: Stekend
Forumreacties: 3.913
Reg.: 9 april 2019
Volgens mij is het belangrijkste dat een aanvoerder wordt geaccepteerd door de groep. Als de spelers de keuze van de trainer voor een aanvoerder niet begrijpen, lijden zowel de speler als de trainer gezichtsverlies.
De speler in kwestie moet 'het gewicht' van de band kunnen dragen, en zich niet opeens anders gaan gedragen ómdat hij aanvoerder is.
(Zoals Robben bij Oranje, de eerste keer dat hij die band droeg zong hij zo hard mee met het volkslied dat hij direct z'n hamstring verrekte. Zo moet het dus niet. Maar ook in Wellenreuther, die zich opeens nog nadrukkelijker en overdreven ging uiten richting de arbitrage, bracht die band verkeerde eigenschappen naar boven)
Wat er vorig seizoen gebeurde rond die aanvoerdersband, is een totaal eigen leven gaan leiden. Mede hierdoor is het bij Feyenoord een enorm 'ding' geworden voor de buitenwacht. Wie van Bronckhorst ook kiest, de media gaat er iets van vinden. En waarschijnlijk vooral de tegenargumenten waarom de hoofdtrainer juist niet voor de betreffende nieuwe aanvoerder had moeten kiezen benadrukken. Valente is te jong, Vanhoutte is nieuw, Read is jong en gaat misschien nog wel weg, Watanabe is te introvert want Japanner, etc. etc.
Dit terwijl in een andere situatie bij een andere club de keuze voor een nieuwe aanvoerder door de media voor kennisgeving wordt aangenomen. Meer niet.
Marc Acardipane
Fan van Feyenoord
Tien jaar is wel heel lang hij heeft netals Van Persie maar voor twee jaar getekend mischien wil hij dan wel bondscoach worden maar zou het ook geweldig zijn dat hij nog jaren blijft bij de club.
Janssen: ''Laat hem alsjeblieft nog een jaar of tien zitten daar''
vandaag, 08:30 801 reacties
Theo Janssen ziet dat de rust is teruggekeerd bij Feyenoord. De analist is enthousiast over de manier waarop Giovanni van Bronckhorst de ploeg momenteel leidt. De Rotterdammers kenden een goede voorbereiding en maakten in de eerste zestig minuten van de gewonnen stadsderby tegen Sparta Rotterdam een sterke indruk. De onrust en negativiteit van vorig seizoen lijken daarmee voorlopig plaats te hebben gemaakt voor vertrouwen en rust binnen de club.
''Ik denk dat het ook een beetje door Van Bronckhorst is. Natuurlijk ook Eenhoorn en de technisch directeur, maar als ik Van Bronckhorst al zie zitten, word ik daar wel blij van'', vertelt Janssen in Rondo. ''Hij straalt zoveel rust uit, zoveel klasse. Van Bronckhorst past perfect bij Feyenoord. Laat hem alsjeblieft nog een jaar of tien zitten daar. Dit klopt. Je kunt eromheen dingen wisselen, maar laat hem zitten.''
Ook over het huidige middenveld van Feyenoord is Janssen positief. Vooral Luciano Valente en Gjivai Zechiël zorgen volgens de voormalig middenvelder voor extra tempo in het spel. ''Valente versnelt het spel enorm. Als de bal bij hem of Zechiël komt, zie je dat het tempo bij Feyenoord omhooggaat. Als die aan de bal komen, is het één of twee keer raken en er gebeurt iets. Het eerste uur vond ik ze heel goed.''
De keuzes van Van Bronckhorst betekenen voorlopig dat Sem Steijn genoegen moet nemen met een andere rol. ''Van Bronckhorst kiest nu voor verbindingsspelers op het middenveld. Sem Steijn is een eindstation, dat is een halve spits, een 9,5. Ik snap wel dat hij kiest voor wat meer voetbal. Het is luxe dat ze hem erbij hebben. Het is een heel ander type dat ze hebben. Nu spelen ze op een bepaalde manier en als ze iets anders willen spelen, gooi je hem erbij. Dan weet je dat je altijd twee man in de zestien meter hebt.''
Mulder positief over verkoop Sauer
In Rondo kwam ook de transfer van Leo Sauer ter sprake. Youri Mulder, directeur bij Schalke 04, vindt dat Feyenoord met een transfersom van vijftien miljoen euro een goede deal heeft gesloten. ''Dat ze hem voor vijftien miljoen euro hebben verkocht, is ook knap hoor. Hebben ze toch goed gedaan. Je zou bijna vragen: wat doet Stuttgart? Ik vind Sauer wel goed, maar het lijkt mij voor de Bundesliga dat hij fysiek niet zo ver is. Nu hebben ze wel altijd hele goede aankopen gedaan. Met El Khannouss bijvoorbeeld dacht ik ook niet dat hij fysiek genoeg potentie had. Die heeft het heel goed gedaan. Ik ben heel benieuwd of Sauer het gaat redden.''
Feyenoord Forum » Algemeen Feyenoord Forum » Van Bronckhorst