Transparent
Inloggen
Sluiten

Feyenoord Forum » Algemeen Feyenoord Forum » Van Bronckhorst

Deze normale topic is open en bestaat uit 6 pagina's: 1 2 3 4 5 6

+1/-0

Van Bronckhorst: 'Altijd meer een Rijkaard dan een Van Gaal geweest'
Gisteren om 20:21

Martijn Krabbendam
Journalist VI
Giovanni van Bronckhorst ziet zichzelf meer als een manager dan een veldtrainer. Dat vindt de trainer van Feyenoord geen tekortkoming.

Giovanni van Bronckhorst ziet zichzelf meer als een manager dan een veldtrainer. Dat vindt de trainer van Feyenoord geen tekortkoming.

© Pro Shots
Van Bronckhorst: 'Altijd meer een Rijkaard dan een Van Gaal geweest'
'Nee, hoor', antwoordt Van Bronckhorst tegenover VI. 'Ik heb altijd graag gewerkt met goede veldtrainers. In mijn eerste periode bij Feyenoord was dat Jean-Paul van Gastel, die later ook meeging naar Besiktas. Bij Rangers werkte ik met Dave Vos en nu met Sipke Hulshof en Said Bakkati.'

'Als je ziet hoe die twee hun passie overbrengen op de groep, hoe ze trainen... Vanaf de warming-up zit er intensiteit in. Er is geen moment waarop spelers even kunnen verslappen. Dat is het moderne voetbal waar we het net over hadden: je moet voortdurend aanstaan, aanvallend én verdedigend', legt de 51-jarige Rotterdammer uit.

'Mijn rol is om de staf aan te sturen en ervoor te zorgen dat iedereen vanuit zijn eigen kracht en kwaliteit kan werken. Zelf grijp ik vooral in tijdens de tactische trainingen. Voor de spelers is die rolverdeling heel duidelijk en ik voel me daar prettig bij', zegt Van Bronckhorst.

'Ik heb met veel toptrainers gewerkt en als ik mezelf met hen vergelijk, ben ik altijd veel meer een Frank Rijkaard of Guus Hiddink geweest dan een Louis van Gaal of Bert van Marwijk', vindt hij. 'Je moet je eigen kwaliteiten kennen. Dat is een van mijn sterke punten.'

Lees het volledige interview met Giovanni van Bronckhorst op VI PRO

+1/-0

Mooi dat hij Rijkaard noemt. Als speler en trainer een grootheid ook mooie persoonlijkheid wars van de interessantdoenerij in het voetbal respect voor deze Ajacied.

+1/-0

Een kleine week vóór de eerste competitiewedstrijd, staat Feyenoord er mijn inziens niet slecht voor.

Komende maand kan nog van alles gebeuren op de transfermarkt; er speelt van alles rond bepalende spelers en rondom andere spelers moet nog wat gebeuren. Dat is nou eenmaal zo, en ga je niet veranderen. Het heeft weinig zin als team en staf om daar iets van te vinden.

Op basis van wat ik gezien heb, lijkt het team weer met een bepaald idee en een plan aan een wedstrijd te beginnen. Spelers wéten wat ze moeten doen, en ook wat hun teamgenoten doen en kunnen. Er gebeuren nog wel gekke dingen, en -heel eerlijk- bepaalde spelers vallen uit de toon. Maar voor mij is de basis wel duidelijk en wat ik daarvan heb gezien biedt vertrouwen.

Het is allemaal nog voorbereiding, hoe de ploeg zondag op het Kasteel voor de dag komt is nog een vraagteken. Maar mijn gevoel is dat er een basis is gelegd waarop de club kan vertrouwen en (verder) bouwen.

Dat heeft de staf toch in relatief korte tijd voor elkaar gekregen, want -met alle respect- het oogt compleet anders dan hoe van Persie afgelopen seizoen is geeindigd met Feyenoord. En van Bronckhorst heeft dit allemaal knap 'gemanaged'.

De kern van het korte bericht hierboven naar aanleiding van het interview met van Bronckhorst in VI, is voor mij niet dat hij zich vergelijkt met Rijkaard. Maar dat hij zijn eigen kwaliteiten lijkt te kennen, en zijn rol daarop invult/inricht.

Het is een zéér belangrijke eigenschap, en misschien wel van Bornckhorsts grootste kwaliteit. Zeker als hij dat ook bij spelers goed kan, hun kwaliteiten inschatten en het elftal zo inrichten dat ze zo optimaal mogelijk kunnen presteren.

De eerste helft tegen Atalanta gisteren speelde de beoogde basiself (mijn aanname) prima, wisselspelers vielen in eerste instantie niet uit de toon. Uiteindelijk wisselt de ploeg zodanig door dat de derde, of zelfs vierde, keus op het veld staat. Dat komt de kwaliteit van het spel en vooral de onderlinge verstandhoudingen niet ten goede.

Maar heel eerlijk, ik geloof niet dat het de bedoeling is dat die spelers komend seizoen in deze samenstelling veel gaan spelen.

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

De kern van het korte bericht hierboven naar aanleiding van het interview met van Bronckhorst in VI, is voor mij niet dat hij zich vergelijkt met Rijkaard. Maar dat hij zijn eigen kwaliteiten lijkt te kennen, en zijn rol daarop invult/inricht.

Er zijn wel overeenkomsten ook Rijkaard had blindelings vertrouwen in een dominante veldtrainer Henk ten Cate.

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 6 pagina's: 1 2 3 4 5 6

Feyenoord Forum » Algemeen Feyenoord Forum » Van Bronckhorst