Transparent
Inloggen
Sluiten

Feyenoord Forum » Algemeen Feyenoord Forum » Zware straf Feyenoord

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

open/sluit de onderstaande quote:

Vakken X, R, S en T verplicht gesloten bij Feyenoord – Excelsior

Feyenoord moet van de KNVB de vakken X, R, S en T verplicht leeg houden bij de laatste thuiswedstrijd van het seizoen tegen Excelsior. De straf is een direct gevolg van het afsteken van vuurwerk door supporters tijdens de halve finale in de TOTO KNVB Beker tegen FC Groningen. Ook dient Feyenoord een boetebedrag van € 15.000,- te betalen.

De aanklager betaald voetbal stelt onder meer dat ‘bij het bepalen van de straf rekening is gehouden met de omvang van het vuurwerk tijdens de wedstrijd tegen FC Groningen, de gevaarzetting die daarmee is verbonden en de omstandigheid dat er sprake is van recidive op deze vakken’.

Feyenoord had vanwege overtredingen bij diverse eerdere thuiswedstrijden op de zogeheten strafkaart van de KNVB al meerdere aantekeningen staan. Bovendien stond een voorwaardelijke straf open naar aanleiding van het afsteken van vuurwerk door supporters tijdens de bekerwedstrijd tegen FC Utrecht op 20 december 2023.

Alle kaarten van de supporters op de betreffende vakken X, R, S en T zijn voor de wedstrijd tegen Excelsior inmiddels geblokkeerd. In lijn met de straf van de aanklager is het seizoenkaarthouders van de vakken X, R, S en T niet toegestaan om het stadion tijdens de wedstrijd Feyenoord – Excelsior te betreden.

Wat een prima straf ipv alleen maar Feyenoord beboeten, daar hebben de pyromanen toch maling aan. Nu worden ze zelf ook rechtstreeks getroffen wat ik, hoe vervelend ook voor de ‘goeien’, een uitstekende zaak vind. Dit moet de aanklager van de KNVB voortaan altijd doen. Lik op stuk beleid voor die klootzakken die de club willens en wetens maar blijven benadelen.

+1/-0

Knakkie schreef op 29 april 2024 om 16:43:

Vakken X, R, S en T verplicht gesloten bij Feyenoord – Excelsior

Feyenoord moet van de KNVB de vakken X, R, S en T verplicht leeg houden bij de laatste thuiswedstrijd van het seizoen tegen Excelsior. De straf is een direct gevolg van het afsteken van vuurwerk door supporters tijdens de halve finale in de TOTO KNVB Beker tegen FC Groningen. Ook dient Feyenoord een boetebedrag van € 15.000,- te betalen.

De aanklager betaald voetbal stelt onder meer dat ‘bij het bepalen van de straf rekening is gehouden met de omvang van het vuurwerk tijdens de wedstrijd tegen FC Groningen, de gevaarzetting die daarmee is verbonden en de omstandigheid dat er sprake is van recidive op deze vakken’.

Feyenoord had vanwege overtredingen bij diverse eerdere thuiswedstrijden op de zogeheten strafkaart van de KNVB al meerdere aantekeningen staan. Bovendien stond een voorwaardelijke straf open naar aanleiding van het afsteken van vuurwerk door supporters tijdens de bekerwedstrijd tegen FC Utrecht op 20 december 2023.

Alle kaarten van de supporters op de betreffende vakken X, R, S en T zijn voor de wedstrijd tegen Excelsior inmiddels geblokkeerd. In lijn met de straf van de aanklager is het seizoenkaarthouders van de vakken X, R, S en T niet toegestaan om het stadion tijdens de wedstrijd Feyenoord – Excelsior te betreden.

Wat een prima straf ipv alleen maar Feyenoord beboeten, daar hebben de pyromanen toch maling aan. Nu worden ze zelf ook rechtstreeks getroffen wat ik, hoe vervelend ook voor de ‘goeien’, een uitstekende zaak vind. Dit moet de aanklager van de KNVB voortaan altijd doen. Lik op stuk beleid voor die klootzakken die de club willens en wetens maar blijven benadelen.

Die knakkers beseffen dat zij het leuk vinden en het mooi vinden om een giftige bende de lucht in te gooien. Jammer voor de goeden onder de supporters van die vakken.

+1/-0

Ajax kreeg dezelfde straf voor het bewust laten stilleggen van de wedstrijd tegen ons dacht ik.

+1/-0

Frank Arneslot schreef op 29 april 2024 om 16:52:

Ajax kreeg dezelfde straf voor het bewust laten stilleggen van de wedstrijd tegen ons dacht ik.

Dat zal wel maar laten we vooral is een keer goed naar onszelf kijken. De hoeveelste keer is dit nu? Ik ben de tel kwijtgeraakt.

+1/-0

Helaas moeten de goeden onder de kwaden lijden maar het wordt tijd dat er eens goed nagedacht gaat worden door die ventjes die denken dat ze het leuker maken. Als je erboven zit steek je eerst de moord door die lucht en dan zie je ook nog eens een tijd niets.

+1/-0

Prima straf. Nu zullen ze hopelijk vaker nadenken voordat ze wat doen. Feyenoord een geldboete geven, lost niks op.

+1/-0

Dn_Kraaij schreef op 30 april 2024 om 09:43:

Prima straf. Nu zullen ze hopelijk vaker nadenken voordat ze wat doen. Feyenoord een geldboete geven, lost niks op.

Ik vind het buiten proportioneel, omdat je zoveel mensen raakt die er niets mee te maken hebt. En dan ook nog eens in de uitzwaaiwedstrijd van Slot en vermoedelijke een aantal sterkhouders, erg zuur. Maar ergens heb je wel gelijk: je mag hopen dat de pyro's nu echt gaan nadenken welke gevolgen het heeft. Je zag dat het Europees ook werkte. De angst voor echte straffen was dusdanig dat er (bijna) niets meer werd afgestoken

+1/-0

Ik kan me niet van de indruk onttrekken dat de slechte naam van het Legioen de zwaarte van de straf mede heeft bepaald. Dat is niet onterecht, zoals gezegd; de supporters in de Kuip zijn met hun vuurwerk 'recidivisten'.

Ik vind wel, dat de beeldvorming zich nu wel heel erg naar Feyenoord en haar supporters focust. Ook bij wat er tijdens de bekerfinale gebeurde. De media en opiniemakers in de voetballerij hebben hun oordeel weer klaar, zelfs de Kuip moet nu in de ban gedaan worden als het aan sommigen ligt.

Er ontstaat weleens vaker fik op de tribunes, ook bij andere ploegen en in andere stadions.

Los daarvan, de club (wij allemaal) moeten nu op de blaren zitten zoals dat heet. Het is niet anders.

+1/-0

UEFA heeft Feyenoord zwaar gestraft: de Gerard Meijer Tribune in De Kuip moet bij de aankomende Europa League-thuisduels tegen Celtic en Sturm Graz leeg blijven. De sluiting is opgelegd omdat supporters vuurwerk hebben afgestoken; daarnaast staat in het vonnis dat een extra sluiting van dezelfde tribune kan volgen bij een volgend thuisduel in UEFA-verband. Een eerder voorwaardelijke maatregel naar aanleiding van de Champions League-wedstrijd tegen Bayern München is intussen omgezet in een daadwerkelijke sanctie. Feyenoord krijgt ook een boete van in totaal €88.000 (€60.000 voor vuurwerk, €28.000 voor het blokkeren van trappen). De club zegt het vonnis, de feiten en de achtergronden nader te bestuderen en zal zich beraden op eventuele vervolgstappen.

Prima straf alleen help het geen kloten. Hoevaak is Feyenoord nou al op deze manier gestraft? De eencelligen hebben schijt eraan en willen blijven spelen met pyro. Ik hoop dat als dit weer gebeurt de UEFA het hele stadion leeg houdt, een wedstrijd helemaal zonder publiek. Alleen echte keiharde maatregelen helpen misschien tegen deze hooligans die hun eigen plezier voorop stellen met hun ziekelijke adoratie voor vuurwerk en schijt hebben aan de club en medesupporters.

Dit bericht is gewijzigd op 29 oktober 2025, 16:29:13.

+1/-0

Wanneer trekt de directie nou eindelijk is een keer die poepluiers uit en gaat zelf maatregelen tegen deze hooligans nemen? Ik begrijp dat ze zelf bang zijn voor deze criminelen maar angst is nog altijd een slechte raadgever. De beveiliging die nu ingehuurd is doet zijn werk niet goed want die vuurwerkboys kunnen keer op keer hun rotzooi mee het stadion innemen. Of hebben ze soms de sleutel zodat het de dag ervoor al het stadion in wordt gesmokkeld. Anyway schaal de beveiliging op voor die vakken met capabele beveiligers die niet bang zijn uitgevallen want nu gaat het steeds ten koste van alle goedwillende supporters waarvan lang niet iedereen het waardeert om in die kankerverwekkende rook te zitten.

+1/-0

Vooropgesteld vind ik persoonlijk dat vuurwerk sfeerverhogend werkt, zeker bij (Europese) avondwedstrijden. Feyenoord gaat er niet beter door presteren, maar je merkt als supporter dat het Legioen er 'extra zin in krijgt' wanneer er vóór de aftrap wat georganiseerd is.

Daar hoeft geen vuurwerk voor afgestoken te worden, ik vind het spelen met verlichting/stadion-lampen en de variatie met artiesten/muziek wat vooral afgelopen seizoenen wordt gedaan écht vet!

Er wordt ook vaak genoeg vuurwerk afgestoken buiten het stadion, al dan niet georganiseerd vanuit de club. Kan de club daar óók bestraft voor worden?

Dat bezet houden van de trappen is natuurlijk vanuit veiligheid niet wenselijk, maar dat vind ik een beetje muggenzifterij om daar telkens boetes voor uit te delen. In dat opzicht vraag ik me weleens af of de UEFA niet gewoon een 'boete-target' heeft en Feyenoord de gemakkelijkste optie is (want notoire overtreder) om een constante stroom van boete-inkomsten te garanderen.

+1/-0

De club is zover ik weet alleen verantwoordelijk voor de gang van zaken binnen het stadion. Maar ik begrijp je punt niet zo goed. Vind je niet dat de club keihard moet optreden tegen die idioten? Het lijkt wel of ze zich niet durven uit te spreken.

+1/-0

Knakkie schreef op 29 oktober 2025 om 16:34:

De club is zover ik weet alleen verantwoordelijk voor de gang van zaken binnen het stadion. Maar ik begrijp je punt niet zo goed. Vind je niet dat de club keihard moet optreden tegen die idioten? Het lijkt wel of ze zich niet durven uit te spreken.

In deze tijd, je hebt gewoon id nodig om kaartjes te kopen, plekken zijn toegewezen aan een persoon met een naam, overal camera's.
Dan moet je wel heel erg je best doen om niet te personen te herkennen.
Dit word gewoon elke keer weer in de doofpot gestopt.
Als dat het niet is dan ben je minstens totaal onbekwaam als organisatie dat je iedereen wel kan ontslaan.

+1/-0

wehave schreef op 29 oktober 2025 om 19:26:

Knakkie schreef op 29 oktober 2025 om 16:34:

In deze tijd, je hebt gewoon id nodig om kaartjes te kopen, plekken zijn toegewezen aan een persoon met een naam, overal camera's.
Dan moet je wel heel erg je best doen om niet te personen te herkennen.
Dit word gewoon elke keer weer in de doofpot gestopt.
Als dat het niet is dan ben je minstens totaal onbekwaam als organisatie dat je iedereen wel kan ontslaan.

Eens hoor. Het getuigt van totale incompetentie dat je als feyenoord niet de baas bent in je eigen huis. Al heel lang bepalen harde kernen van supportersgroepen de regels en hebben schijt aan alles. De directie staat erbij en kijkt ernaar. Het zou me ook niet verbazen als werknemers van Feyenoord bedreigd worden bij het invoeren van impopulaire maatregelen. Misschien moet de KNVB of de UEFA maar ingrijpen die kunnen en durven wel hard in te grijpen in tegenstelling ror de zachte heelmeesters van Feyenoord die alleen maar stinkende wonden maken.
Niet delen van het stadion afsluiten maar het hele stadion of uitsluiting van Europees voetbal misschien dat die recidivisten dan tot inkeer komen.
Zo gaat het niet langer.

+1/-0

En dat terwijl er al jaren geroepen wordt dat de aanhang/supporters van Feyenord, het Legioen, de beste van Nederland is.
Ook hier geldt dat de goeden lijden onder de kwaden. Wederom schitterend gedaan! Echt werkelijk een toffe beloning, kan zo in de 'prijzenkast', als die nog niet uitpuilt...

+1/-0

Leuk he die sfeer acties met al die pyro. Behalve dat je erboven de moord steekt levert het je club alleen maar verlies op. Goed gedaan hoor je hebt je club gesteund!

+1/-0

Ik vind dat de club moet optreden tegen zaken die niet mogen; en het meenemen/afsteken van vuurwerk in de Kuip is niet toegestaan.

Ik vind het soms lastig te beoordelen waar het 'georganiseerde' ophoudt, en waar het 'op eigen initiatief' begint.

Ik steun de Feijenoorder financieel, die verantwoordelijk is voor de sfeeracties rondom wedstrijden die écht vet zijn. Ongeevenaard. Voor mij is dat één van de zaken die Feyenoord uniek maakt.

Die acties gaan in samenspraak met de club. Daar komt volgens mij ook weleens vuurwerk bij kijken, toch? Is daar dan wél toestemming voor?

Ik weet dat serieus niet, en vraag me dat af.

Ik denk dat daar ook wel een beetje de 'crux' zit, voor wat betreft het uitspreken wat de club doet. Ze doet er alles aan om de daders te pakken, maar tegelijkertijd moet je met een statement niet het gehele Legioen in kwaad daglicht zetten, vind ik. Zeker niet die mensen die al die georganiseerde sfeeracties doen. Daar gaat een energie en tijd in zitten; niet normaal.

De lijn van 'stilzitten als je geschoren wordt' is wellicht niet onverstandig. We willen tegenwoordig wel heel graag dat ergens iets publiekelijk van gevonden wordt, maar zou het (in dit geval) iets oplossen denk je?

Wat ik verder (los daarvan) nog wel afvraag; is Feyenoord als club wel verantwoordelijk? Het stadion is een zelfstandige entiteit, en zijn die niet verantwoordelijk voor de veiligheid rondom wedstrijden? Ik neem aan dat vuurwerk en het bezet houden van de trappen namelijk vooral verboden zijn, vanwege de veiligheid.
En ik vraag me ook af waarom de UEFA hierop sanctioneert. Zou dat niet door de (plaatselijke) autoriteiten moeten gebeuren?

+1/-0

MIddenveldert schreef op 30 oktober 2025 om 10:01:

Ik vind dat de club moet optreden tegen zaken die niet mogen; en het meenemen/afsteken van vuurwerk in de Kuip is niet toegestaan.

Ik vind het soms lastig te beoordelen waar het 'georganiseerde' ophoudt, en waar het 'op eigen initiatief' begint.

Ik steun de Feijenoorder financieel, die verantwoordelijk is voor de sfeeracties rondom wedstrijden die écht vet zijn. Ongeevenaard. Voor mij is dat één van de zaken die Feyenoord uniek maakt.

Die acties gaan in samenspraak met de club. Daar komt volgens mij ook weleens vuurwerk bij kijken, toch? Is daar dan wél toestemming voor?

Ik weet dat serieus niet, en vraag me dat af.

Ik denk dat daar ook wel een beetje de 'crux' zit, voor wat betreft het uitspreken wat de club doet. Ze doet er alles aan om de daders te pakken, maar tegelijkertijd moet je met een statement niet het gehele Legioen in kwaad daglicht zetten, vind ik. Zeker niet die mensen die al die georganiseerde sfeeracties doen. Daar gaat een energie en tijd in zitten; niet normaal.

De lijn van 'stilzitten als je geschoren wordt' is wellicht niet onverstandig. We willen tegenwoordig wel heel graag dat ergens iets publiekelijk van gevonden wordt, maar zou het (in dit geval) iets oplossen denk je?

Wat ik verder (los daarvan) nog wel afvraag; is Feyenoord als club wel verantwoordelijk? Het stadion is een zelfstandige entiteit, en zijn die niet verantwoordelijk voor de veiligheid rondom wedstrijden? Ik neem aan dat vuurwerk en het bezet houden van de trappen namelijk vooral verboden zijn, vanwege de veiligheid.
En ik vraag me ook af waarom de UEFA hierop sanctioneert. Zou dat niet door de (plaatselijke) autoriteiten moeten gebeuren?

Ik vind dit maar een slap betoog. De verantwoordelijkheid ligt primair bij die hooligans die willens en wetens op eigen initiatief vuurwerk op hun vak afsteken. En bij de club die het allemaal maar laat gebeuren en weigert echt ertegen op te treden. Je kan je van alles afvragen tot je een ons weegt met als gevolg dat alle geledingen van de club naar elkaar kijken en wijzen en er helemaal niets gebeurt.

+1/-0

Volgens mij geef ik ook als eerste aan dat die hooligans die willens en wetens op eigen initiatief vuurwerk op hun vak afsteken gestraft moeten worden. Dat doet de club ook. Ik ken genoeg supporters die het stadion voor langere tijd niet meer inkomen, omdat ze het in hun domme harses gehaald hebben om met zo'n fakkel te zwaaien.

Echter, veel sfeeracties gaan in overleg en samenwerking met de club. En daar komt volgens mij ook vuurwerk bij kijken. Die sfeeractie tegen Panathinaikos (mét vuurwerk) was in samenspraak met Feyenoord georganiseerd. Die actie met die confetti-kanonnen tegen PSV idem. Ik vraag me gewoon af wat er dan afgesproken is.

Nu ken ik de ins & outs van die afspraken niet. Als Feyenoord bij dergelijke acties expliciet aangeeft dat georganiseerd vuurwerk géén onderdeel mag zijn van de actie, en dat is het wel; dan moet de club de volgende keer de sfeeractie niet meer toestaan. Als dat niet gebeurt, zijn de regels waar de organisatie zich aan moet houden ook niets waard.

Als Feyenoord bij georganiseerde sfeeracties (in bepaalde mate) vuurwerk toestaat, kan het vervolgens de organisatie niet straffen als ze beboet wordt voor dat vuurwerk.

+1/-0

MIddenveldert schreef op 31 oktober 2025 om 10:30:

Volgens mij geef ik ook als eerste aan dat die hooligans die willens en wetens op eigen initiatief vuurwerk op hun vak afsteken gestraft moeten worden. Dat doet de club ook. Ik ken genoeg supporters die het stadion voor langere tijd niet meer inkomen, omdat ze het in hun domme harses gehaald hebben om met zo'n fakkel te zwaaien.

Echter, veel sfeeracties gaan in overleg en samenwerking met de club. En daar komt volgens mij ook vuurwerk bij kijken. Die sfeeractie tegen Panathinaikos (mét vuurwerk) was in samenspraak met Feyenoord georganiseerd. Die actie met die confetti-kanonnen tegen PSV idem. Ik vraag me gewoon af wat er dan afgesproken is.

Nu ken ik de ins & outs van die afspraken niet. Als Feyenoord bij dergelijke acties expliciet aangeeft dat georganiseerd vuurwerk géén onderdeel mag zijn van de actie, en dat is het wel; dan moet de club de volgende keer de sfeeractie niet meer toestaan. Als dat niet gebeurt, zijn de regels waar de organisatie zich aan moet houden ook niets waard.

Als Feyenoord bij georganiseerde sfeeracties (in bepaalde mate) vuurwerk toestaat, kan het vervolgens de organisatie niet straffen als ze beboet wordt voor dat vuurwerk.

Hoe zou je dat kunnen vormen en uitvoeren, als je te maken hebt met een stel malloten die in de Stico of zo, zitten.

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

Feyenoord Forum » Algemeen Feyenoord Forum » Zware straf Feyenoord