Transparent
Inloggen
Sluiten

Feyenoord Forum » Overige onderwerpen » Politieke Partijen

Deze normale topic is open en bestaat uit 52 pagina's: 1 2 3 4 ... 47 48 49 50 51 52

Ik hoop dat Faber zodra ze begint naar Ter Apel en Budel gaat en ziet wat de situatie daar is. Geef dit kabinet ook de kans om de vele problemen enigzins aantepakken de oude partijen hebben genoeg laten liggen asiel is niet het enige ouderen zorg boeren verdienen ook beter.

Vorige week deed de FIOD invallen wegens fraude met asielzoekers in hotels pak COA ook aan als dat moet.

 

+1/-0

Oh maar ik hoop dat Faber slaagt in haar missie om migratie tot een stop te brengen. Volledig voorstander van, mogelijk om andere redenen dat sommige rechtse mensen hier maar alsnog voorstander van het doel. Alleen waar je duidelijk afstand van moet nemen zijn termen als 'omvolking'. Elke poging om dat terug te brengen tot een discussie over de vrijheid van meningsuiting of iets anders dat er niet toe doet is een valse poging om de ware aard van die term te verhullen. Yoda heeft daarin volstrekt gelijk.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:




Faber heeft er toch afstand van genomen? Ze heeft overduidelijk aangegeven wat ze er zelf mee bedoelde, en dat het niet haar bedoeling was dat 'de extra lading' die de term heeft te suggereren.

Ik ben wel blij dat er een minister op deze post zit die zich zorgen maakt over demografische ontwikkelingen op de langere termijn, die al gaande zijn en waar de migratie een rol in speelt.

Dat kan geen kwaad. Het 'niet erover hebben' wat de rest van de politiek probeert te doen, maakt het alleen maar erger.

 

+1/-0

Haha de ouwe Wilders is terug.

Wilders tests new coalition's "religious criticism" boundary, calling Islam "disgusting"

https://nltimes.nl/2024/06/26/wilders-tests-new-coalitions-religious-criticism-boundary-calling-islam-disgustinglink

 

+1/-0

Iemand debat nog gezien kwam Timmermans weer met zijn blackface / zwarte Piet als dat zo'n probleem is waarom gaat hij dan niet naar de rechter? Als het racisme of discriminatie is kunnen ze het ook gewoon verbieden.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Marc Acardipane schreef op 03 juli 2024 om 18:52:

Iemand debat nog gezien kwam Timmermans weer met zijn blackface / zwarte Piet als dat zo'n probleem is waarom gaat hij dan niet naar de rechter? Als het racisme of discriminatie is kunnen ze het ook gewoon verbieden.


Ik vind dat de fracties die zware verliezen bij de verkiezingen leden, geen commentaar behoren te geven over de samenstelling van het Kabinet, omdat de kiezer voor deze regering heeft gekozen. Dat Timmermans bezig is met moddergooien, toont zijn zwakheid, want hij mag de eerste steen niet gooien, omdat hij zelf dingen heeft geuit die niet konden of werden waargemaakt.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

danall schreef op 04 juli 2024 om 01:26:

open/sluit de onderstaande quote:

Marc Acardipane schreef op 03 juli 2024 om 18:52:

Iemand debat nog gezien kwam Timmermans weer met zijn blackface / zwarte Piet als dat zo'n probleem is waarom gaat hij dan niet naar de rechter? Als het racisme of discriminatie is kunnen ze het ook gewoon verbieden.


Ik vind dat de fracties die zware verliezen bij de verkiezingen leden, geen commentaar behoren te geven over de samenstelling van het Kabinet, omdat de kiezer voor deze regering heeft gekozen. Dat Timmermans bezig is met moddergooien, toont zijn zwakheid, want hij mag de eerste steen niet gooien, omdat hij zelf dingen heeft geuit die niet konden of werden waargemaakt.



Grootst mogelijke onzin. Ooit verdiept in de werking van de parlementaire democratie? De oppositie mag geen commentaar geven op (de samenstelling van) het kabinet? Leg dan direct je stemrecht weg en wees welkom in Poetin-land of welke autocratie je ook maar te wensen hebt.

De kiezer heeft niet voor deze regering gekozen trouwens. Deze partijen hebben nu een meerderheid, dat is wat anders. Democratie betekent ook dat je er voor de minderheden bent, dat lijken met name PVV/BBB expres te vergeten. Dat is een zwaarwegende verantwoordelijkheid.

Daarbij: PVDA/GL heeft helemaal niet zwaar verloren, integendeel, maar dat terzijde. Ieder oppositie lid heeft het recht om te benoemen wat hij/zij ziet of vindt. En als ze vinden dat er gevaarlijke clowns in dit kabinet zitten, dan kun je dat gewoon zeggen (in wat nettere bewoordingen). Heeft Wilders zich ooit ingehouden toen hij kleiner was?

En als je vindt dat Timmermans met modder gooit, tja, hoe zou je dan al die kwalificaties duiden die Wilders de laatste jaren naar iedereen toegeslingerd heeft? Dat zijn giftige modderstromen in het kwadraat.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Yoda schreef op 04 juli 2024 om 09:46:

(...)



Ik vind de wijze waarop Timmermans nu de strijd aangaat met de regering als grootste oppositie-partij in de Kamer, bijzonder zwak. Dat moet hij verder helemaal zelf weten, maar ik twijfel of hij hiermee zijn doel bereikt. Het wordt mij ook niet geheel duidelijk wat dat doel is.

Als dit de beste strategie is, waarmee de PvdA/GL op de proppen kan komen; dan is de huidige coalitie misschien wel het minste van twee kwaden.

Timmermans is geen Wilders, lenen uit de gereedschapskist waarmee hij als oppositie zich jarenlang zodanig heeft geprofileerd voelt niet natuurlijk aan. Timmermans probeert de PVV te isoliseren door op hen in te hakken, maar hij drijft daarmee zijn eigen partij ook verder bij de overige coalitiepartners vandaan. Hij lijkt te hopen dat hij de PVV uit de tent kan lokken en te 'ontmaskeren', zodat de andere coalitiepartijen de strekker eruit trekken.

Ten koste waarvan? Ik denk dat hij hiermee voor zijn eigen partij geen zieltjes gaat winnen. Daarvoor is het allemaal te zuur en negatief.

En daarnaast, er is een gerede kans dat de coalitie juist naar elkaar toe groeit en op een gegeven moment denkt; 'Die vervelende drammer kan de pot op, we gaan de rit kost wat kost uitzitten'. En dan?

Dit bericht is gewijzigd op 4 juli 2024, 10:07:03.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 04 juli 2024 om 10:00:

open/sluit de onderstaande quote:

Yoda schreef op 04 juli 2024 om 09:46:

(...)



Ik vind de wijze waarop Timmermans nu de strijd aangaat met de regering als grootste oppositie-partij in de Kamer, bijzonder zwak. Dat moet hij helemaal zelf weten, maar



Daar ging deze discussie niet over. Hij zal zijn strategie hebben. Wat mij betreft stopt ie meer energie in zijn eigen verhaal en zet hij dat tegenover het (in mijn ogen cynische en onnavolgbare) regeerakkoord. Maar dat dus terzijde.

Je kunt gewoon niet stellen dat de oppositie zijn mond moet houden en geen kritiek mag uiten 'want niet gewonnen'. De 2e Kamer is geen kleuterklas

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Yoda schreef op 04 juli 2024 om 10:09:

(...)



Natuurlijk heeft de oppositie 'recht van spreken', daarover geen twijfel. De manier waarop er oppositie gevoerd wordt, vind ik echter een veel interessantere discussie, al ging het daar inderdaad niet over.

In mijn ogen is een succesvolle oppositie niet dat je de coalitie zo snel mogelijk ten valt brengt en er nieuwe verkiezingen nodig zijn. Zoals Timmermans nu doet. Dat is louter vanuit partijbelang beredeneerd.

Wanneer een regering gevormd wordt, en jouw partij niet nodig is om tot een meerderheid te komen; heb je dit te accepteren.

Mijn inziens moet je vervolgens proberen het kabinetsbeleid zodanig te beinvloeden, dat je toch punten uit je eigen programma kan verwezenlijken. Zeker nu, met een akkoord wat slechts op hoofdlijnen is bepaald, zou de oppositie haar kans moeten grijpen op constructieve wijze mee te denken en te proberen een verdere invulling te geven aan het beleid te beinvloeden.

Je valt veel meer en op een positieve manier op (denk ik), als je het landsbelang voorop stelt en kijkt waar je wat kan winnen. In plaats van te frustreren en polariseren.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 04 juli 2024 om 10:55:

open/sluit de onderstaande quote:

Yoda schreef op 04 juli 2024 om 10:09:

(...)



Natuurlijk heeft de oppositie 'recht van spreken', daarover geen twijfel. De manier waarop er oppositie gevoerd wordt, vind ik echter een veel interessantere discussie, al ging het daar inderdaad niet over.

In mijn ogen is een succesvolle oppositie niet dat je de coalitie zo snel mogelijk ten valt brengt en er nieuwe verkiezingen nodig zijn. Zoals Timmermans nu doet. Dat is louter vanuit partijbelang beredeneerd.

Wanneer een regering gevormd wordt, en jouw partij niet nodig is om tot een meerderheid te komen; heb je dit te accepteren.

Mijn inziens moet je vervolgens proberen het kabinetsbeleid zodanig te beinvloeden, dat je toch punten uit je eigen programma kan verwezenlijken. Zeker nu, met een akkoord wat slechts op hoofdlijnen is bepaald, zou de oppositie haar kans moeten grijpen op constructieve wijze mee te denken en te proberen een verdere invulling te geven aan het beleid te beinvloeden.

Je valt veel meer en op een positieve manier op (denk ik), als je het landsbelang voorop stelt en kijkt waar je wat kan winnen. In plaats van te frustreren en polariseren.



Politieke partijen zijn opgericht om hun idealen te verwezenlijken. In een parlementaire democratie gaat dat via samenwerking, tenzij je de absolute meerderheid hebt, maar dat is in NL nog nooit gebeurd.

Je idealen verwezenlijken gaat het beste als je de macht hebt. Een bestaande coalitie uittesten en aan het wankelen brengen is dus heel legitiem en dat gebeurt al sinds mensenheugenis.

Ben het met je eens dat je ook kunt proberen te beïnvloeden. Het is alleen de vraag (en een afweging) of dat met deze coalitie haalbaar is. Want er is al enorm gepolariseerd, juist door PVV, VVD en BBB. En daarbij: het is ook heel legitiem om populisme, bedreiging van de rechtsstaat en racisme te benoemen en bestrijden als je dat waarneemt. En dat is op dit moment simpelweg gewoon waar te nemen, laat je geen zand in de ogen strooien. Het is een strategie om dat bloot te leggen door daar vragen over te stellen. Dat is niet polariseren, maar benoemen. Daar moet je als coalitie tegen kunnen.

Ik mag wel hopen dat de oppositiepartijen op een gegeven moment ook meer hun eigen verhaal gaan vertellen. Hoe kijken zij naar NL? Welk beeld hebben zij en welke oplossingen horen daarbij? het is best reëel om te denken dat er nieuwe verkiezingen zijn binnen een jaar. Dan moet je wel een eigen positief verhaal hebben en niet alleen maar benoemd hebben wat er slecht is aan anderen (ook al klopt het).

 

+1/-0

Eens met Middenveldert, deze strategie van Timmermans is een heilloze weg. Hij moet zich meer richten op het eigen progressieve verhaal in plaats van telkens proberen te benadrukken hoe slecht de PVV is en dat de rest beter af is in een andere coalitie (met hem aan het roer). Het verhaal van Timmermans werkt niet bij kiezers. We horen nu al jaren hoe slecht (fascistisch) de PVV is en ik vraag me af hoeveel mensen zich nog laten overtuigen door zo'n verhaal. De meeste kiezers hebben al een mening gevormd en ik denk dat progressief liberalen onderschatten hoeveel brede onvrede er heerst over de voortdurende instroom van migranten en de vele slecht ingeburgerde migranten die vaak betrokken zijn bij incidenten. Ik denk nog steeds dat het Deense model succesvoller zou kunnen zijn, hard op migratie en hard op bestaanszekerheid.

Overigens moet je wel de grens trekken bij termen als omvolking. Daar moet je direct iets van zeggen, want zulke nazistische terminologie past niet in een democratische rechtsstaat. Dat is een morele grens die nooit overschreden mag worden, ook niet door rechtse mensen die misschien wat meer aanschurken tegen het nazistische gedachtengoed.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Yoda schreef op 04 juli 2024 om 11:08:

(...)



Ik vind het onzin dat de polarisatie vooral ('juist') wordt toegeschreven aan de PVV, BBB en VVD. Iedere partij heeft afgelopen decennia bijgedragen aan de polarisatie in het politieke veld.

De partijen aan de linkerzijde van het spectrum hebben constant de rechts-populisten 'geframed' als racisten, facisten en wat al niet meer. (En dan is 'populisten' inmiddels ook zo'n misplaatst containerbegrip waar veel partijen anderen wier opvattingen hun onwelgevallig is onder scharen.)

Dat mag je allemaal 'vinden', en wellicht is er nog iets voor te zeggen ook. Maar het brengt de flanken van het spectrum niet dichter bij elkaar en maakt het publieke debat er niet gezelliger op.

Er is zeker een gerede kans dat deze regering de rit niet uitzit. Maar het 'gehak' van Timmermans zorgt er mijn inziens niet voor dat wanneer dit gebeurt en er nieuwe verkiezingen komen, hij hiermee méér stemmen gaat trekken. Integendeel.

Op dit moment drijft Timmermans verdere polarisatie. Iets wat hij voorheen verafschuwt heeft wanneer zijn politieke tegenstanders daarvoor verantwoordelijk waren. Kennelijk is het wel oké als hij het zélf doet...

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 04 juli 2024 om 11:27:

open/sluit de onderstaande quote:

Yoda schreef op 04 juli 2024 om 11:08:

(...)



Ik vind het onzin dat de polarisatie vooral ('juist') wordt toegeschreven aan de PVV, BBB en VVD. Iedere partij heeft afgelopen decennia bijgedragen aan de polarisatie in het politieke veld.

De partijen aan de linkerzijde van het spectrum hebben constant de rechts-populisten 'geframed' als racisten, facisten en wat al niet meer. (En dan is 'populisten' inmiddels ook zo'n misplaatst containerbegrip waar veel partijen anderen wier opvattingen hun onwelgevallig is onder scharen.)

Dat mag je allemaal 'vinden', en wellicht is er nog iets voor te zeggen ook. Maar het brengt de flanken van het spectrum niet dichter bij elkaar en maakt het publieke debat er niet gezelliger op.

Er is zeker een gerede kans dat deze regering de rit niet uitzit. Maar het 'gehak' van Timmermans zorgt er mijn inziens niet voor dat wanneer dit gebeurt en er nieuwe verkiezingen komen, hij hiermee méér stemmen gaat trekken. Integendeel.

Op dit moment drijft Timmermans verdere polarisatie. Iets wat hij voorheen verafschuwt heeft wanneer zijn politieke tegenstanders daarvoor verantwoordelijk waren. Kennelijk is het wel oké als hij het zélf doet...



Ok, polarisatie is een maatschappelijk verschijnsel waar we allemaal deel aan hebben, dat klopt. Kan ook niet scherp duiden/analyseren hoe dat komt, laat staan wie er schuld aan heeft. Wat ik wel zie is dat PVV en sinds een tijdje ook BBB heel hard op het orgel gaan en soms gewoon ronduit schelden en beledigen. En ook heel vaak een loopje nemen met onze rechtstatelijke beginselen met hun voortdurende gehak op instituties, de journalistiek en tot voor kort de zittende macht. En dus ook de minderheden en/of de zogenaamde elite de schuld van alles geven. Zondenbokkenpolitiek noem je dat. En nu ze de macht hebben moet de ander 'zijn bek houden' of een toontje lager zingen 'met je paar zetels'.

Dat zijn heel heldere kenmerken van populisme, met vleugjes van fascisme. Die liggen in elkaars verlengde. het gaat vooralsnog net te ver om de PVV fascistisch te noemen (FVD wel), maar op een glijdende schaal is die bingokaart zo gevuld.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Yoda schreef op 04 juli 2024 om 09:46:

open/sluit de onderstaande quote:

danall schreef op 04 juli 2024 om 01:26:

open/sluit de onderstaande quote:

Marc Acardipane schreef op 03 juli 2024 om 18:52:

Iemand debat nog gezien kwam Timmermans weer met zijn blackface / zwarte Piet als dat zo'n probleem is waarom gaat hij dan niet naar de rechter? Als het racisme of discriminatie is kunnen ze het ook gewoon verbieden.


Ik vind dat de fracties die zware verliezen bij de verkiezingen leden, geen commentaar behoren te geven over de samenstelling van het Kabinet, omdat de kiezer voor deze regering heeft gekozen. Dat Timmermans bezig is met moddergooien, toont zijn zwakheid, want hij mag de eerste steen niet gooien, omdat hij zelf dingen heeft geuit die niet konden of werden waargemaakt.



Grootst mogelijke onzin. Ooit verdiept in de werking van de parlementaire democratie? De oppositie mag geen commentaar geven op (de samenstelling van) het kabinet? Leg dan direct je stemrecht weg en wees welkom in Poetin-land of welke autocratie je ook maar te wensen hebt.

De kiezer heeft niet voor deze regering gekozen trouwens. Deze partijen hebben nu een meerderheid, dat is wat anders. Democratie betekent ook dat je er voor de minderheden bent, dat lijken met name PVV/BBB expres te vergeten. Dat is een zwaarwegende verantwoordelijkheid.

Daarbij: PVDA/GL heeft helemaal niet zwaar verloren, integendeel, maar dat terzijde. Ieder oppositie lid heeft het recht om te benoemen wat hij/zij ziet of vindt. En als ze vinden dat er gevaarlijke clowns in dit kabinet zitten, dan kun je dat gewoon zeggen (in wat nettere bewoordingen). Heeft Wilders zich ooit ingehouden toen hij kleiner was?

En als je vindt dat Timmermans met modder gooit, tja, hoe zou je dan al die kwalificaties duiden die Wilders de laatste jaren naar iedereen toegeslingerd heeft? Dat zijn giftige modderstromen in het kwadraat.


Timmermans heeft zelf geen schone handen en in plaats van het kabinet zich gaat presenteren gaat hij de show stelen. Denkend dat hij het alleenrecht heeft. Ik heb nooit op de PVV gestemd omdat ik ze onvolwaardige vind om het land te besturen, maar als er wel kiezers zijn die de PVV kiezen, dan zij het zo. Mijn wil is mijn wil en geldt niet voor anderen. Dat wil ik ermee zeggen. Die politieke standpunten komen later wel aan de beurt, trouwens de kiezers weten toch wat er in de loop der jaren door Geert c.s. gezegd zijn? Timmermans heeft vroeger ook geen frisse politiek gevoerd. Hij zakte ook door het ijs met zijn beleid. Helaas is dat niet meer te achterhalen. Staat je nooit blind op wat politici zeggen maar test hun woord uit en je komt erachter wat voor types het zijn.

 

+1/-0

Ik was er al bang voor verloedering van de politiek zowel van links als rechts. Kunnen we wel lachen om deTrump vs Biden we zijn zelf geen haar beter.

Wilders is af en toe inderdaad van het conflict model, maar het is zijn goed recht om dit kabinet fel teverdedigen al gaat links op hun kop staan ze zijn machteloos en alleen interne problemen kan dit kabinet doen wankelen nieuwe verkiezingen wordt PVV nog groter zolang immigratie niet wordt aangepakt.

Dit bericht is gewijzigd op 4 juli 2024, 21:53:37.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Marc Acardipane schreef op 04 juli 2024 om 21:31:

Ik was er al bang voor verloedering van de politiek zowel van links als rechts. Kunnen we wel lachen om deTrump vs Biden we zijn zelf geen haar beter.

Wilders is af en toe inderdaad van het conflict model, maar het is zijn goed recht om dit kabinet fel teverdedigen al gaat links op hun kop staan ze zijn machteloos en alleen interne problemen kan dit kabinet doen wankelen nieuwe verkiezingen wordt PVV nog groter zolang immigratie niet wordt aangepakt.


Wat een gedoe, het gekibbel over tweets, hoofddoekjes en racisme. Politiek op zijn slechtst. Vanaf morgen aan de slag gaan.

 

+1/-0

Goh wie had dat nou gedacht :D
wat een stelletje nobody’s heeft die engnek wilders bij elkaar weten te schrapen. Een prestatie op zich. Een MP die 5e keus was en een paar ministers die nazi ideologieën aanhangen.

 

+1/-0

Ze gaan helaas niet aan het werk Kees nu eerst weken op vakantie naar het buitenland (blijf daar lekker!)

Zomerreces 2024: vrijdag 5 juli t/m maandag 2 september 2024.

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 52 pagina's: 1 2 3 4 ... 47 48 49 50 51 52

Feyenoord Forum » Overige onderwerpen » Politieke Partijen