(...)Tim Krul, oud keeper, had het over data. Als je ziet bij welke spelers Feyenoord uit komt, zoals Steijn en Milambo, dat is niet te begrijpen. Dan spelen data blijkbaar een grote rol.
Huh?!?
Hoe kun je concluderen dat data 'blijkbaar' een grote rol speelt, omdat Feyenoord bij bepaalde spelers uitkomt. En dan Steijn en Milambo noemen; twee totaal verschillende spelers, situaties, etc? Ik snap niet wat je bedoelt.
Als je op de komst van Steijn doelt, die lijkt gehaald te zijn op basis van één statistiek: doelpunten. Die goals zijn een uitkomst, het gaat om alles wat daarachter zit. Als je data op de juiste wijze verzamelt en analyseert, kun je dát inzichtelijk maken.
Hoe komen die doelpunten van Steijn tot stand?
Hoe komt hij in die positie?
Waarvan is hij afhankelijk?
En vervolgens: wat doet hij buiten het maken van doelpunten? Is hij betrokken bij het spel? Verdedigt hij terug bij balverlies? Hoeveel ruimte/tijd heeft hij nodig? Hoe is zijn eerste aanname? Hoe nauwkeurig is zijn voortzetting in het 'lopende spel'? Waar staat/loopt hij, als hij wordt aangespeeld? Hoe staat hij, met zijn rug naar de goal, of in beweging in de diepte? Hoeveel meters maakt hij, en wat voor meters? Is hij efficient in zijn loopacties, of smijt hij met zijn krachten bij gebrek aan inzicht?
Alles wordt gemeten en verzameld; dát is data. Het is van belang de juiste data te gebruiken, en te 'wegen', om tot een juist oordeel van de speler te komen.
En dan heb ik het nog niet eens over het oordeel van de speler, ten aanzien van Feyenoord. In hoeverre de speler past binnen de kwaliteiten van het team en de beoogde manier van spelen.
Ik heb vorig seizoen niet alle wedstrijden van Twente gezien, maar op basis van wat ik wél gezien heb en dit seizoen van Steijn heb gezien; lijkt mij het juist overduidelijk dat er te weinig data is gebruikt. Of niet de juiste.
In hoeverre Tim Krul daar iets van snapt, weet ik niet. Ik ben geneigd te stellen dat dit niet het geval is. Zoals ik ook geen hoge pet op heb van keepers, waar het verstand van voetbal betreft...
Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 17 maart 2026, 13:19:07.