Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2
Uit: Rotterdam
Vak: -
Forumreacties: 769
Reg.: 31 augustus 2023
Favoriete opstelling: geen
open/sluit de onderstaande quote:Marc Acardipane schreef op 01 februari 2025 om 16:43:
open/sluit de onderstaande quote:Knakkie schreef op 01 februari 2025 om 16:29:
Ik kijk er niet van op als we morgen ook helemaal weggevaagd worden na het signaal wat de clubleiding afgegeven heeft met de verkoop van gimenez midden in het seizoen. Blijkbaar wordt de rest dit seizoen niet meer serieus genomen en hebben ze zich erbij neergelegd dat het wel klaar is. Dat heeft zijn invloed op de spelersgroep dat kan niet anders.
Klopt je gooit nu al de handdoek in de ring.
Marc Acardipane
Fan van Feyenoord
Forumreacties: 10.999
Reg.: 9 oktober 2019
Favoriete opstelling: 4-3-3
Uit: Den Haag
Vak: Olympiatribune - BB
Forumreacties: 721
Reg.: 6 juli 2007
Favoriete opstelling: geen
open/sluit de onderstaande quote:Marc Acardipane schreef op 01 februari 2025 om 18:19:
Priske moet maar eens zorgen dat de organisatie staat ga je daar lekker optimistisch aanvallen wordt het weer een doelpunten festijn en waarschijnlijk niet in FEYENOORD voordeel.
Marc Acardipane
Fan van Feyenoord
Marc Acardipane
Fan van Feyenoord
Te Kloese en Kroes samen in amateurelftal: "Ik sta tussen de pannen en zij spelen met miljoenen
Door Rick de Kok en Sjors Grol
1 feb 2025, 07:44
LeukLeuk
Open Extended Reactions
Leuk
10
Lang was het vakmanschap van directeur in het voetbal enkel voor handen voor hen met een mooie staat van dienst in de voetballerij. Maar, de enige constante is verandering. Tegenwoordig zwaait er bij twee van de grootste clubs van Nederland iemand met de scepter zonder verleden met minuten in het betaald voetbal. Al waren Alex Kroes en Dennis te Kloese wel degelijk voetballers van formaat, zij het in het amateurvoetbal. Bij SV Huizen weten ze er alles van.
In de haven van het Gooi komen in de week voorafgaand aan De Klassieker Wim Eilander en Renato Dijksterhuis samen om het te hebben over het SV Huizen van midden jaren negentig. Voormalig trainer en nummer tien herkennen van hun complex weinig terug. Het gevoel van 'ouwe-jongens-krentenbrood' bekruipt je wanneer ze praten over dertig jaar terug. De velden liggen inmiddels horizontaal, terwijl de terugkeer naar het hoogste amateurniveau werd behaald toen het ‘grote’ veld nog verticaal lag.
Op het huidige kunstgras hebben de technisch eindverantwoordelijke van Nederlands grootste topclubs nooit gestaan. De kampioensploeg van 1994-1995 is de reden waarom Kroes en Te Kloese zo goed door een deur kunnen. Voetbalvrienden, die samenspeelden in het elftal van trainer Eilander. Dijksterhuis, die als aanvallende middenvelder cruciaal was voor de titel in de tweede klasse, wist niet wat hij zag toen hij zijn voormalig ploeggenoten ineens zag als technisch eindverantwoordelijke bij Feyenoord en Ajax.
Tussen de pannen
“Toen ik ze voor het eerst op tv zag dacht ik wel: Te Kloese bij Feyenoord? Is dat wel dé Dennis te Kloese? Ja, dat vond ik wel leuk. Daar heb ik mee gevoetbald”, zegt de 53-jarige Dijksterhuis. “Dat zeg ik ook tegen veel mensen: ‘Ik heb wel met allebei gevoetbald.’ Dat ze dit zouden halen dat weet je natuurlijk nooit, maar ik vind het wel mooi om te zien. Ik sta nog tussen de pannen en zij staan met miljoenen een bedrijf te runnen. Dat vind ik wel knap.”
Het is dertig jaar nadat SV Huizen zich kroont tot kampioen van het tweede amateurniveau van Nederland. Onder toeziend oog van de Rotterdamse succestrainer – die in 43 jaar vaker kampioen werd dan ontslagen – pakt de ploeg bij Zandvoortmeeuwen op de slotdag de titel. Met tachtig goals werd er attractief voetbal gespeeld en er werden slechts drie nederlagen geleden. Het is het voornaamste voetbalsucces van de twee, waarvan ze bij Huizen trots zijn dat ze voor het geel-groen hebben gespeeld.
Iets waar de 69-jarige Eilander zich helemaal in kan vinden. “Ik ontmoette deze jongens als oefenmeester. Ik was 39 jaar. Deze jongens waren begin twintig”, zegt Eilander. “Daar moest een bepaalde mate van volwassenheid ontstaan. Dat was bij Alex al wat verder gevorderd. Dat was een ondernemer in de dop.” Zo had Kroes al een eigen onderneming toen hij bij Huizen kwam voetballen.
'Ik noemde Kroes Hiawatha door zijn haardracht'
Dat weet Dijksterhuis als de beste. Kroes kwam samen met de Utrechter van de amateurs van Ajax naar het Gooi, nadat ze in de jeugd van de Amsterdammers niet goed genoeg bevonden waren voor het eerste elftal. Samen floreren ze op het middenveld, met Kroes die in dienst speelt van de linkspoot op tien. “Op het middenveld de gaten dichtlopen voor de mensen die voor hem liepen. Dan de bal afpakken en er goede dingen mee doen. De bal in het spel houden. Daar was hij goed in”, beweert Dijksterhuis.
Zijn voormalig trainer vult hem aan over de Ajax-directeur. “Ik noemde hem Hiawatha door zijn haardracht. Dat is een getekend indiaantje uit de Donald Duck. Geweldig ventje. Lange blonde manen. Haarbandje om zijn harses om dat allemaal bij elkaar te houden. Een terriër, een pitbull, een bijtertje. Die kon schoppen voor zijn beurt, maar bezat ook vreselijk veel techniek. Een heel fijne speler, mede waardoor een Renato Dijksterhuis kon floreren als aanstichter van alle goedlopende aanvallen.”
Te Kloese was van het tweetal de meer ingetogene, want Kroes was mondiger, zo ondervond Dijksterhuis. “Het was een baasje, een ondernemertje. Het was qua voetbal een stofzuigertje. Belangrijk op het middenveld. Ideaal voor mij, dan kan ik lekker mijn gang gaan. Lekker naar voren en mijn dingen doen aanvallend. Een prima gozer. Hij had zijn bekkie bij zich. Een Amsterdammertje, een bluffertje. Een goede gozer en belangrijk voor ons op het middenveld.”
Kroes type Jan Wouters
Trainer Eilander maakt met Kroes de vergelijking met een EK-winnaar: “In die tijd had je bij Utrecht Jan Wouters lopen en ik denk dat hij wel veel overeenkomsten had met zo’n type speler. Alleen Kroes kon beter voetballen. Hij was aan de bal dribbeltechnisch vaardig. Een heel fijne speler, waarvan het jammer was dat hij op dat moment op tweede klasse niveau moest acteren.”
Op de bank zat Kroes zelden. Hij was nooit geblesseerd en had ondanks zijn beachboy-uitstraling het lichaam van een profvoetballer. “Dat ventje was altijd fit”, zegt Eilander. “Het was de tijd van meten is weten. We hadden af en toe een testbatterij, waarbij ze fysiologisch werden getest. Die gozer zat altijd aan het voorspeen. Die ging als eerste op het formulier.”
Profvoetballer, dat had Kroes heus wel kunnen zijn, maar in de top van het amateurvoetbal kwam de kleine middenvelder goed tot zijn recht. Te Kloese was volgens het tweetal de mindere voetballer, maar desondanks een aardige verdediger. Dijksterhuis: “Te Kloese was een ordinaire rechtsback. Hij kon wel een beetje voetballen, maar hij was zoals hij nu ook is. Groot en sterk. Als rechtsback deed hij het wel prima.”
Te Kloese heerser op de berg
Eilander herkent dat: “Het was meer de bedachtzame vleugelverdediger. Taakbewust en hij laat je nooit in de steek. Zeker in zijn optreden. Hij had ook een postuur dat hij verdedigend in de lucht kon corrigeren. En samen met een ongenaakbaar centrum heeft hij het rechterkantje goed dicht kunnen metselen. Er zullen weinig vleugelspitsen zijn geweest in die tijd die hem konden overlopen.”
“Een echte achterstelijner, die in de opbouwende sfeer wel zijn loopwerk kon doen als brede speler tegen de zijlijn aan”, vervolgt de huidige trainer van vierdeklasser FC Perkouw. “Maar verder was het zo snel als mogelijk vooral de vaardigheid benutten van het middenveld. En zeker de vleugelspitsen waren ongenaakbaar in deze afdeling. Dennis kon het door zijn lengte allemaal overzien. Als een heerser boven op een berg. Die zich echt niet gek liet maken. Een bedachtzame speler.”
Tot zover hun kwaliteiten als voetballers. Maar de oud-trainer had ook qua persoonlijkheden weinig te klagen. “Ze waren super. Dennis was de ideale schoonzoon. Alex zou ik niet direct als schoonzoon willen. Ik denk dat daar meer boefachtige activiteiten achter zaten. De manier waarop hij zich opstelde binnen de groep. Geintjes, humor. Dat was een heerlijk ventje om mee te werken. Echt een winnaar.”
Ook over Te Kloese heeft de oefenmeester geen spicy verhalen. “Dennis heeft ook een goede opleiding genoten. In het Utrechtse dacht ik. Maar het is grandioos om dit allemaal te kunnen volgen. De ene bij de top van Ajax en de ander bij de top van Feyenoord.” Woorden waar ook Dijksterhuis het bij laat: “Natuurlijk is dat bijzonder. Ik zei dat op mijn werk ook vandaag. Het is bijzonder dat twee jongens waar je mee gewerkt hebt nu de baas zijn. Dat vind ik apart, maar wel mooi om te zien.”
Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2
Feyenoord Forum » Wedstrijden van Feyenoord » De Klassieker (02-02-25)