Transparent
Inloggen
Sluiten

Steeds meer voetbalclubs krijgen casino’s als sponsor

Dit artikel is een commerciële partnerbijdrage.

24 mei 2022 14:16

Steeds meer voetbalclubs krijgen casino’s als sponsor ; image source:

Het is momenteel een hot topic bij onze zuiderburen maar ook in Nederland heeft het al stof doen opwaaien: het dominante overwicht van casino’s in het voetbal. Aanbieders van sportweddenschappen en online casinospelen zijn hoofdsponsor van de meeste clubs in de Britse Premier League en ook in Eredivisie sluiten ze contracten af met Ajax, PSV en andere. Dit is nog maar de laatste tien jaar zo. Voorheen waren kledingmerken als Adidas, vliegtuigmaatschappijen en autofabrikanten de grote sponsors. Maar nu liggen de zaken dus anders. Omwille van reclamerestricties voor gokbedrijven elders en de legalisering van online casino’s is het voor deze sector interessant geworden een voetbalclub te sponsoren.

De opkomst van de gokbedrijven

Toen tien jaar geleden online gokken populair werd, bereikte het wedden op sport de grote massa. Initieel waren alleen bookmakers geïnteresseerd in sportsponsoring maar de laatste jaren zijn de grenzen vervaagd. Bookmakers bieden slots en kaartspelen aan terwijl online roulette websites ook sportweddenschappen aanbieden. Meer bedrijven en meer gokkers zijn dus actief in het sportgokken, vandaar de groeiende interesse van de casino’s. In landen waar gokreclame en online casino’s al even toegelaten zijn, zien we deze tendens heel duidelijk. In het Verenigd Koninkrijk dragen in de Premier League 9 van de 20 clubs het logo van een gokbedrijf op hun truitje.

Kledingmerken blijven grote sponsor

De twintig clubs in de Premier League worden gesponsord door tien verschillende kledingmerken. Dat is het hoogste aantal in de laatste vijf seizoenen. Adidas, Nike, Umbro, Castore, Puma, Hummel Joma, Kappa, Kelme en Under Armour zijn allemaal vertegenwoordigd dit seizoen. Adidas blijft de belangrijkste leverancier van de kleding al levert het Duitse merk maar aan vier ploegen terwijl dat er vorig jaar nog zeven waren. Daarmee staat het op dezelfde plaats als Nike die ook vier ploegen sponsort, gevolgd door Umbro met drie teams. Nieuweling Castore en Puma hebben elk een contract met twee clubs.

Crypto maakt voorzichtig zijn intrede

In de Premier League zien we dat de markt van de cryptomunten zijn weg gevonden heeft naar sportsponsoring. Op de mouw van de voetbalshirts zien we logo’s verschijnen van bedrijven als cryptocurrency Dogecoin en Bitci.com. De sponsoring is bescheiden en verdwijnt tussen bedrijven actief in de auto-industrie, de e-commerce en andere maar toch. Ondertussen zijn ze wel al goed voor de helft van de sponsors in de categorie ‘financiële diensten’.

Voetbalsponsoring werpt vruchten af

Uit een onderzoek van Markteffect is gebleken dat voetbalsponsoring zeer lucratief is. Wie een club in Eredivisie sponsort, wint daarmee gemiddeld 94.000 nieuwe klanten. Gokbedrijven stortten zich dan ook op de Nederlandse voetbalclubs toen de autoriteiten bekendmaakten dat online gokken gelegaliseerd werd. Als de sponsoring 94.000 nieuwe spelers opleveren dan is het zeker de moeite om aan sportsponsoring een grote hap uit het marketingbudget te besteden. De casino’s leggen bedragen met 6 cijfers op tafel voor grote clubs als Ajax maar proberen ook contracten binnen te halen bij clubs in tweede en derde klasse.

De interesse van de gokbedrijven is zo groot dat de overheid in verschillende landen de gokreclame in het voetbal aan banden legt. In België wordt gokreclame zelfs bijna volledig verboden.




Tags

casino gokbedrijven adidas gokreclame kledingmerken sponsor sportsponsoring voetbalclubs bookmakers castore eredivisie gokken logo nike puma sponsoring sponsors sponsort sportweddenschappen umbro voetbalsponsoring aanbieders armour autofabrikanten bekendmaakten belgie bitci casinospelen commerce crypto cryptocurrency cryptomunten dogecoin gelegaliseerd gokbedrijf gokkers hap hoofdsponsor hot hummel industrie initieel intrede joma kaartspelen kappa kelme koninkrijk legalisering leverancier marketingbudget markteffect nederland nieuweling opkomst opwaaien overheid reclamerestricties roulette slots sponsoren sportgokken stof stortten toegelaten truitje under verboden vervaagd vliegtuigmaatschappijen voetbalshirts websites wedden zuiderburen

Wat vind jij van dit nieuws?

Om te reageren moet je eerst inloggen. Klik op de link rechtsboven.


Feyenoord E-zine

Meer dan 37.000 fans zijn lid van onze nieuwsbrief. Meld je ook aan!




Laatste nieuws


 
Stel hier in welk nieuws jij belangrijk vindt.



Tagcloud

acardipane basisvaardigheden bijlow campaign danall doodlopend doodlopende eredivisie fortuna gimenez hadj hancko headliner kraaij liverpool moussa priske slot socrates stagneert statement stengs verliespunten vernieuwend verrassends wehave wellenreuther willykment zerrouki ziggo