Transparent
Inloggen
Sluiten

Jan van Merwijk: 'Business case van nieuwe stadion wordt breed gezien als een realistische'

28 april 2021 15:13 - Nieuw Stadion Feyenoord
Foto: Pro Shots

Jan van Merwijk: "Business case van nieuwe stadion wordt breed gezien als een realistische"; image source: Pro Shots

Via het YouTube-kanaal van Nieuw Stadion Feyenoord is stadiondirecteur Jan van Merwijk ingegaan op de kritiek over de business case van het nieuwe stadion. Volgens Van Merwijk is deze zeker niet te ambitieus. "We hebben daar uiteraard goed naar gekeken en de zaak goed afgewogen", aldus Van Merwijk. "We hebben dat extern laten toetsen. De nodige specialisten hebben hier naar gekeken. Dit wordt breed gezien als een realistische business case. Uiteraard zitten er wel ambities en uitdagingen in."

Gevraagd wordt hoe de inkomsten precies uit het stadion gaan komen. "De grootste pot komt uit de verkoop van kaarten", reageert de stadiondirecteur. "Ook de horeca is een substantieel deel, ook gekoppeld aan alle arrangementen. Voor de rest ook rondleidingen, tours, dat soort zaken. Ook de naamgeving en een stukje reclame wat we met het stadion kunnen doen. Het moet een fantastisch voetbalstadion zijn, maar ook een fantastisch evenementenstadion zodat er concerten kunnen worden gegeven. Het is de bedoeling dat het stadion 365 dagen maximaal gebruikt wordt."

Volgens commercieel directeur Joris van Dijk van Feyenoord zullen de inkomsten ook niet alleen uit het stadion gaan komen. "Groot geld wordt in de toekomst verdiend in de Europese clubtoernooien. Als je je vanaf 2024 kwalificeert voor de Champions League krijg je 70/75 miljoen startgeld. Spelers die op dat podium groot presteren worden tientallen miljoenen waard. Dat soort inkomsten moet je naast de bedragen zetten die nu genoemd worden", zo geeft hij aan. "Ik vind het belangrijk om te benadrukken dat er ook een paar hele grote inkomstenstromen blijven in de begroting van de BVO Feyenoord. Denk aan merchandise, denk aan de commerciële partnerships, denk aan mediarechten. Dat zijn enorme groeimotoren richting de toekomst."

De bedoeling is dat in het nieuwe stadion de goede punten van De Kuip meegenomen zal worden. "Het stadion zal een herkenbare vorm krijgen, de kuipvorm. Er komen doorlopende tribunes met fantastische zichtlijnen. Er komt een tunnel met een klep. Dat is ook heel herkenbaar voor onze supporters", zegt Van Dijk daarover. "Wat uiteindelijk beter is dan in de huidige Kuip is dat de gracht weg is. Je zit nu echt heel dicht op dat veld en dat zal de intensiteit van de beleving in mijn beeld alleen maar bevorderen."

Meer op Nieuw Stadion Feyenoord




Tags

merwijk business dijk kuip stadiondirecteur arrangementen bevorderen bvo clubtoernooien concerten doorlopende evenementenstadion gracht groeimotoren herkenbaar horeca inkomstenstromen intensiteit joris kanaal klep kuipvorm kwalificeert mediarechten merchandise naamgeving partnerships reclame rondleidingen startgeld substantieel toetsen tours tunnel voetbalstadion zichtlijnen

Wat vind jij van dit nieuws?

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Gebruik de links bovenin beeld om een loginnaam aan te maken danwel in te loggen.



Feyenoord E-zine

Meld je aan en ontvang elke week een vers Feyenoord E-zine in je mailbox met al het nieuws en achtergronden. Maar liefst 36.502 fans gingen je al voor.




Laatste nieuws


 
Stel hier in welk nieuws jij belangrijk vindt.



Tagcloud

acardipane bestuur betis danall demonstranten diao gaza geweld gronden grondwettelijke hamas headliner iran israel kabinet macht middenveldert migranten nederland nederlanders nsc omtzigt palestijnse priske rapport slot trump wehave wilders willykment