Feyenoord presenteert aangepaste Business Case voor nieuwe stadion
22 februari 2019 10:30 - Feyenoord City
Foto: Pro Shots
Feyenoord Rotterdam N.V. en Stadion Feijenoord N.V. hebben een aangepaste Business Case voor het nieuwe stadion gepresenteerd. Dat valt te lezen op de website van Feyenoord City. In de Business Case zijn de laatste inzichten vewerkt op basis van onder andere het haalbaarheidsonderzoek van stadionspecialist International Stadia Group en enquêtes onder 27.000 seizoenkaarthouders, zakelijke bezoekers en potentiële zakelijke klanten. Het Rotterdamse college van B en W heeft het document donderdag naar de gemeenteraad gestuurd.
In de aangepaste Business Case is de jaarlijkste performance fee voor Feyenoord gestegen van € 17,5 miljoen naar € 25 miljoen vanaf het eerste jaar in het nieuwe stadion. Daarna zal deze jaarlijks met 1,5% worden geïndexeerd.
In het nieuwe stadion zou plek zijn voor 63.000 toeschouwers. Geschat wordt dat er 40.000 seizoenskaarten zullen worden verkocht en er gemiddeld 6.000 dagkaarten worden verkocht. Eerder was verwacht dat er gemiddeld 7.000 dagkaarten verkocht gingen worden. De vraag naar business seats in het hogere segment is echter juist vergroot. De geschatte totale opbrengst uit de kaartverkoop en business seats en units stijgt naar € 61 miljoen.
De dreigende budgetoverschrijdingen vanwege de snel stijgende bouwkosten zijn opgevangen door slimme aanpassingen in het ontwerp. Zo komt er onder meer een andere uitvoering van het bewegende dakdeel, heeft er een herindeling plaats gevonden van ruimten en voorzieningen en is de hoofd-draagconstructie geoptimaliseerd.
In opdracht van de gemeente Rotterdam zal een extern bureau de aangepaste Business Case gaan toetsen. Deze uitkomsten worden eind deze maand verwacht. De definitieve toetsing van de gemeente zal plaats vinden tijdens de financial commitment.