Campagne Opel en Feyenoord wint prestigieuze prijs
27 mei 2016 18:02 - Feyenoord.nl
Feyenoord en Opel hebben deze week met de campagne ‘Hartslag van het legioen’ een prestigieuze prijs in de wacht gesleept. De campagne, waarmee de club en haar hoofdsponsor in november 2015 rondom Feyenoord – Ajax aandacht vroegen voor de samenwerking met de Hartstichting, werd afgelopen woensdag in Berlijn bekroond met de internationale SABRE-award in de categorie Sponsorship. Met deze prijs wordt de actie bestempeld als de meest impactvolle sponsoractivatie in Europa.
Op de dag van de Klassieker in november droegen honderd Feyenoord-supporters een hartslagmeter, om te meten wat echte spanning doet met een mens. Tijdens de wedstrijd (uitslag 1-1) hadden de supporters gemiddeld een hartslag van 91 slagen per minuut. De hoogste hartslag werd die dag gemeten bij oer-Feyenoorder Ben Wijnstekers en RTV Rijnmond-verslaggever Jan Dirk Stouten: 173 slagen per minuut.
Opel en Feyenoord vroegen met deze bijzondere actie aandacht voor de samenwerking met de Hartstichting. Elke dag overlijden in Nederland 35 mensen aan een hartstilstand buiten het ziekenhuis. De Hartstichting heeft als doel om iedereen in Nederland binnen zes minuten te kunnen helpen bij een hartstilstand. Reanimatie en de inzet van een AED binnen zes minuten biedt de grootste kans op overleving. Jaarlijks kunnen hiermee zo’n 2.500 levens worden gered. Om dit voor elkaar te krijgen, zijn minimaal 170.000 burgerhulpverleners nodig (1% van de Nederlandse bevolking) in het oproepsysteem, goed verspreid over het land, die in geval van nood een buurtbewoner direct kunnen helpen. Opel helpt samen met Feyenoord sinds november 2014 de Hartstichting om het aantal inschrijvingen te verhogen.
De uitvoering van de actie lag in handen van sportmarketingbureau Triple Double en PR-bureau BijlPR.