'Drie miljoen realistisch voor verkoop stadionnaam aan sponsor'
1 november 2013 07:32
Het Algemeen Dagblad heeft een uitgebreid artikel met sportmarketeer Bob van Oosterhout over de verkoop van stadionnamen aan een sponsor. De marketeer is gematigd enthousiast, vooral voor nieuwe stadions waar de naam nog niet is ingeburgerd. Het duurt vele jaren om een naam anders gemeengoed te krijgen onder de fans.
Fans hoeven dan ook niet te vrezen voor een verkoop van de naam van het huidige stadion. 'Bij het bestaande stadion zien wij en Feyenoord het niet zitten om hier een sponsor bij te betrekken. 'De Kuip' verdwijnt toch niet. Maar bij het nieuwe stadion was het wél nadrukkelijk de bedoeling om een sponsor aan de naam te koppelen,' zo stelt stadiondirecteur Van Merwijk.
'Als je naar de bedragen in het buitenland kijkt, ben je eigenlijk een dief van je eigen portemonnee als je niet mee gaat in deze ontwikkeling. Onderzoek heeft uitgewezen dat drie miljoen euro per jaar voor een club als Feyenoord reëel zou zijn. En dan denken we natuurlijk wel aan langjarige relaties, van tien tot vijftien jaar. We zijn geen reclamebord.'