Onderzoek: Feyenoord verliest vooral jongere fans
Verslaggever: K
Het Algemeen Dagblad bericht over de uitkomsten van een marktonderzoek waaruit zou blijken dat Feyenoord marktaandeel zou verliezen onder de jongeren. Feyenoord-fans zijn oververtegenwoordigd in de leeftijdsgroep 55+ en ondervertegenwoordigd in de groep 12 tot 19 jaar. Daarnaast komt de Feyenoord-supporter vaker uit de regio Rotterdam komt dan bijvoorbeeld een Ajax-supporter uit Amsterdam.
GfK-onderzoeksdirecteur Marco Wolters: ,,Dat gegeven, plus het feit dat Rotterdam-Zuid een heel jong stadsdeel is, maakt dat Feyenoord daar een mooie rol zou kunnen spelen. De club is gehuisvest op een kruispunt van ‘Vogelaarwijken’ in Rotterdam. Juist door zich maatschappelijk veel meer op de eigen omgeving te richten, zou de club kunnen zorgen dat ze niet te veel weg groeit van zijn jonge achterban.
"In de Afrikaanderwijk bij de Kuip hebben vier van de vijf Rotterdammers geen Nederlands paspoort, daar is de liefde voor Feyenoord minder dan 30 jaar geleden. Feyenoord moet het wel in grote mate hebben van de eigen regio, zorg dat je dáár goodwill kweekt. Spelers zijn rolmodellen en de voetbalsupporter laat zijn gedrag beïnvloeden door rolmodellen. Zet Georgino Wijnaldum in voor deze zaken. Maar Feyenoord doet juist niets in de wijk waar de roots liggen."
De Feyenoord-supporter hecht de meeste waarde aan de klimaatverandering, het beschermen van natuurlijke energiebronnen, verbeteren van onderwijs en het bestrijden van dodelijke en besmettelijke ziekten, zo blijkt uit het onderzoek.
De Feyenoord-fan is verder vaker ontevreden met wat het leven hem brengt, zoekt meer zekerheden en is passiever, ook in zijn sportbeoefening, dan fans van andere clubs.
Meer: Algemeen Dagblad