Meer informatie Carnegie Group
Verslaggever: RvN
Feyenoord maakte afgelopen week de samenwerking bekend met The Carnegie Group voor de ontwikkeling van een CRM systeem, welke Feyenoord in staat zou moeten stellen de interactie met de fans te optimaliseren. Aangezien dit enorme gevolgen gaat hebben voor de contacten tussen club en fans, is dat voor ons reden genoeg eens een kijkje te nemen bij het Britse bedrijf.
The Carnegie Group (website) doet veel meer dan het ontwikkelen van customized CRM systemen, maar dat laatste is wel belangrijkste aandachtspunt. Het bedrijf is met name gespecialiseerd in de sport, entertainment en vrije tijdsindustrie.
In de voetbalwereld is het een paar jaar geleden pilots gestart met Dunfermline, Northern Spirit en Glasgow Rangers. Inmiddels is de interesse overgeslagen naar Engeland en nu ook dus naar Nederland.
Beste voorbeeld van de succesvolle implementatie van de systemen is wel Glasgow Rangers. Irene Munro, marketing manager van de Rangers: 'Since the installation of our CRM Database throughout the Club, we have been able to move in to other areas such as a Smartcard event access system and an e-CRM on-line ticketing system. We now know so much more about who our customers are, which enables us to identify their needs and to deliver the products and services that our fans actually want.'
Een jaar geleden startte de roll-out van het systeem en inmiddels maken alle 38.000 seizoenkaarthouders gebruik van een Rangers Smartcard om het stadion binnen te komen. Vervolgens staan er in de nabije toekomst elektronische loyaliteitsprogramma?s en elektronische betalingssystemen op het programma. Door verschillende activiteiten kunnen loyaliteitspunten verdiend worden, waarmee o.a. merchandising en tickets gekocht kunnen worden
Duidelijk is dat de invoering van een dergelijk CRM systeem duidelijke voordelen kan bieden voor de supporters in de vorm van meer gemak en service en een betere interactie met de club. Hoewel er nog niets bekend is van de mogelijke implementatie willen we op voorhand wijzen op de implicaties van privacy. Alle gedragingen van supporters (welke artikelen aangeschaft worden, welke kaartjes, voorkeuren etc) kunnen opgevolgd worden door indidviduele marketingacties.