Woerts: model voor verdeling tv-gelden 'luchtfietserij'
Verslaggever: K
Feyenoord's commercieel directeur Chris Woerts heeft in Voetbal International opmerkelijk fel gereageerd op het door alle clubs geaccepteerde systeem om de verdeling van de tv-gelden de komende jaren te bepalen. 'Ik vind het helemaal niks, luchtfietserij noemen we dat in Rotterdam.' Feyenoord tekende er toch voor. 'Wij zijn niet alleen op de wereld en moesten met de andere clubs op een lijn komen over de verdeling van de tv-gelden.'
Die verdeling gebeurt nu op basis van een reeks aan parameters waaronder merkpotentie, imago, doelgroep, stadion, omzet em UEFA ranglijst. Ajax krijgt op basis daarvan het meeste tv-geld, gevolgd door PSV en Feyenoord. Woerts vindt echter dat niet het aantal fans moet meetellen, maar 'purchase intent' van die fans. 'Je kunt wel twee miljoen fans hebben, maar wat geven ze uit? [...] Van alle mensen die zich aboneren op betaal-tv is verreweg het grootste deel Feyenoord-fan. Als onze achterban voor de meeste inkomsten zorgt, dan lijkt het mij ook dat wij daarnaar betaald krijgen.'