Feyenoord fans kunnen voor 40 euro lid worden van Legioen Feyenoord
Verslaggever: K
Boudewijn Poelmann, lid van de Raad van Commissarissen ontwikkelde samen met Chris Woerts het plan om fans voor 40 euro per jaar lid te laten worden van het Legioen. De eerste inschrijvers krijgen de laagste lidmaatschapnummers. Dit gaat losstaan van de Supportersvereniging, die onafhankelijk wil blijven. Een lidmaatschap van Feyenoord zelf is vanwege de NV-structuur niet mogelijk.
Supporters krijgen straks ook een stem in de stichting, die Feyenoord bestuurt en waarin ook het zogenoemde ‘Gouden Aandeel’ ligt verankerd. In dat aandeel zijn de kernwaarden van Feyenoord (plaats van spelen, clubkleuren, logo, tenue, identiteit, eigendomsstructuur) vastgelegd. Het nieuwe Legioen gaat hier een van de vier zetels bezetten.
,,Maar het doel is om naarmate er meer mensen lid van het Legioen worden, hun zetels uit te breiden. Daar studeren we nog op,’’ zegt Poelmann. ,,Uiteindelijk zouden we over een aantal seizoenen best naar een systeem kunnen, waarbij alle leden van de club om de zoveel jaar het bestuur benoemen of naar huis sturen. Dat is de situatie zoals je bij clubs als Barcelona, Real Madrid, Bayern München en Schalke 04 hebt. Misschien hoeft Feyenoord dat niet eens. Maar het is een eerste stap in die richting.’’
Poelmann is onder andere bij barcelona gaan kijken: ,,Daar hebben leden écht wat te zeggen, dat vind ik een heel spannend proces. Ze nemen daar hun achterban erg serieus, precies zoals wij dat in ons bedrijf ook doen. Ik geloof heilig in die aanpak. Je moet luisteren naar je klant in plaats van omgekeerd. In Nederland is Feyenoord een club die het van zo’n aanpak moet hebben. Feyenoord was van niemand, formeel gezien dan, maar Feyenoord is eigenlijk van al die supporters. Die mensen moeten de club nóg meer gaan dragen.’’
Poelmann: ,,Qua omvang kijken we graag naar Benfica. Die club is met ons te vergelijken, niet alleen wat achterban betreft maar ook vanwege de competitie. Benfica heeft 186.000 leden en die betalen ieder 55 euro per jaar. Die mensen creëren een oorlogskas van ruim tien miljoen euro per jaar bovenop de begroting die je al hebt uit sponsoring, transfers en televisiegeld. Het zal even duren voor we dat bereiken, maar het is een aardig doel.’’
Meer: Algemeen Dagblad