Transparent
Inloggen
Sluiten

Feyenoord Forum » Spelers » Shaqueel van Persie

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

Terwijl de internationals van Feyenoord volop in actie komen met hun land, genieten de overige spelers van een paar vrije dagen. De Rotterdammers speelden donderdag een oefenwedstrijd tegen FC Dordrecht.

"Het debuut van Shaqueel van Persie was wel een positief punt. Hij kreeg een paar goede kansen en maakte ook een sterke kopgoal na een assist van Borges. Minder positief was Justin Bijlow, die volledig onder de bal doorging bij een corner", vertelt Dennis Kranenburg in FC Rijnmond kort over het oefenduel. "Het was ook interessant dat Van Persie deze wedstrijd het coachen overliet aan Etienne Reijnen, nadat René Hake het al deed in de oefenwedstrijd tegen RKC Waalwijk."

Robert Maaskant vindt dat men geen conclusies moet trekken uit het feit dat Feyenoord de oefenwedstrijd heeft verloren. "Feyenoord staat bovenaan en dat is hartstikke knap met de concurrentie die er is. PSV blijft goed, Ajax is er ook gewoon en AZ rammelt aan de poort. Er is voldoende concurrentie in de competitie. Ik vraag me wel af waar men de lat legt als je de ontevredenheid over het spel soms ziet. Wederom zijn de beste spelers vertrokken en dan is het heel knap hoe ze het doen."

+1/-0

NOS Voetbal

donderdag, 13:54
Van Persie ziet zoon Shaqueel scoren bij officieus debuut voor Feyenoord

Shaqueel van Persie heeft zijn officieuze debuut gemaakt voor het eerste elftal van Feyenoord. De 18-jarige zoon van hoofdtrainer Robin van Persie speelde een helft mee in een oefenduel met FC Dordrecht.

De jongere Van Persie luisterde zijn debuut op met een treffer. Het bleek de enige aan Rotterdamse kant, want Feyenoord verloor de ingelaste wedstrijd met 2-1 van de nummer zeven van de Keuken Kampioen Divisie.

De Portugese zomeraankoop Goncalo Borges stelde spits Van Persie twee keer in staat zijn eerste doelpunt in de hoofdmacht te maken, maar beide inzetten gingen naast het doel. Zo'n tien minuten voor tijd was het wel raak. Borges was wederom de aangever en met een rake kopbal tekende Van Persie voor de 1-2.

Feyenoord
Shaqueel van Persie maakt zijn eerste treffer voor Feyenoord

Sem Valk en Joshua Pynadath waren de doelpuntenmakers aan de kant van FC Dordrecht, waar Feyenoord-icoon Dirk Kuijt de trainer is.

Bij Feyenoord ontbraken de spelers die tijdens de interlandbreak met hun nationale ploeg op pad zijn. Toch kon Van Persie Borges, Casper Tengstedt, Sem Steijn, Justin Bijlow, Anel Ahmedhodzic, Luciano Valente, Jan Plug en Gijs Smal een aardig elftal op de been brengen.

+1/-0

Kan snel gaan al zal RVP extra kritisch op hem zijn. Voordeel dat hij linkspoot is denk ik. In de spits heeft hij nu drie voor zich maar wie weet op de flanken.

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Marc Acardipane schreef op 13 oktober 2025 om 13:37:

Kan snel gaan al zal RVP extra kritisch op hem zijn. Voordeel dat hij linkspoot is denk ik. In de spits heeft hij nu drie voor zich maar wie weet op de flanken.

Ik denk dat de positie van centrumspits wel het allermoeilijkste is om als jeugdspeler door te breken in de (nationale) top. Je bent als tiener/begin twintiger fysiek nog lang niet volgroeid, en moet fysieke duels uitvechten met mogelijke meerdere directe tegenstanders die 'verder' zijn.

Shaqueel van Persie ziet er op het eerste gezicht niet uit als een speler die tegen het fysieke geweld goed stand kan houden. Weerstand/kracht kweken, of zo slim worden dat je de duels kan ontlopen of toch boven komt drijven; dat kun je trainen, maar je moet ook minuten maken. Ook voor Shaqueel van Persie is het ontbreken van de O-21 in de voetbalpiramide bij Feyenoord een groot probleem, dat zou voor hem (in welke divisie dan ook) het beste pad zijn om geleidelijk meer weerstand te kweken.

Een verhuur-traject is voor Feyenoord het enige wat overblijft, maar wat doe je dan als hij bij Dordrecht ook nog net buiten de boot valt? Van het 'meehobbelen' in de marge aldaar, wordt hij ook niet beter denk ik...

Hij zou zich 'voorlopig' op een kans op de flank kunnen richten, maar heeft hij daarvoor specifieke kwaliteiten? Is hij snel? Heeft hij een goede voorzet en individuele actie? Is hij daarin ook beter dan bijvoorbeeld Sliti of Slory?

+1/-0

Hij was ook klein maar heeft duidelijk een groeispurt gehad las dat hij 1.86m is nu. Verder valt al langer op dat zijn motoriek hetzelfde is als zijn vader. Op de flanken liggen wel meer mogelijkheden. Feyenoord zal vast wel weten hoe zijn traject moet zijn.

+1/-0

Marc Acardipane schreef op 13 oktober 2025 om 15:27:

Hij was ook klein maar heeft duidelijk een groeispurt gehad las dat hij 1.86m is nu. Verder valt al langer op dat zijn motoriek hetzelfde is als zijn vader. Op de flanken liggen wel meer mogelijkheden. Feyenoord zal vast wel weten hoe zijn traject moet zijn.

Huh 1.86m nu? Wat hebben ze die jongen te eten gegeven? Misschien heeft zijn moeder elke dag couscous gemaakt :B

+1/-0

Knakkie schreef op 13 oktober 2025 om 17:03:

Huh 1.86m nu? Wat hebben ze die jongen te eten gegeven? Misschien heeft zijn moeder elke dag couscous gemaakt :B

Dat las ik ja maar al zal het een paar centimeter minder zijn is nog niet klein Robin was in zijn prime 1.83m.

+1/-0

(...)Feyenoord zal vast wel weten hoe zijn traject moet zijn.

Daar ben ik niet van overtuigd. Voor zover ik het kan inschatten bestaan er binnen de club geen 'vaste' trajecten die talenten moeten helpen de stap van Varkenoord naar de Kuip te maken.

Het ontbreken van het O-21 team in de voetbalpiramide is natuurlijk het grootste gemis. Maar buiten dat krijg ik niet de indruk dat de club een alternatieve 'route' heeft ontwikkeld met een variatie van verschillende tussenstappen die jeugdspelers (al naar gelang hun behoefte en het stadium van ontwikkeling waarin zij verkeren) al dan niet in combinatie met elkaar moeten klaarstomen voor Feyenoord-1.

Het is allemaal heel reactief, en afhankelijk van teveel externe factoren. Er is een samenwerking met FC Dordrecht, leuk. Maar dan? Zijn er vaste 'meetmomenten' waarop spelers in overleg met Feyenoord hun ontwikkeling bespreken en waar gekeken wordt wat er anders/beter kan? Worden spelers hierin actief en intensief begeleid? Zijn er 'plannen'; wordt er een bepaalde planning gemaakt in samenspraak met spelers?

Feyenoord kan daarin nog hele grote slagen maken, volgens mij...

+1/-0

Jong Feyenoord in de KKD was ideaal geweest, maar ja oude koeien dan is Dordrecht wel een redelijke optie of Excelsior heeft ook wel wat gezien Robin's band met de club.

+1/-0

:offtopic

De samenwerking met Dordrecht is alternatief, wat in de verste verte niet in de buurt komt van 'het gat' wat Feyenoord ermee probeert op te vangen.

Het grootste probleem is flexibiliteit.

Met verhuur aan FC Dordrecht biedt je spelers die exact op dat moment (1) in hun ontwikkeling (2) behoefte hebben aan het spelen bij zo'n club (3) op dat niveau (4), de kans zich verder te ontwikkelen.

Spelers die in hun ontwikkeling daar net vóór zitten, of er al voorbij; die schieten er weinig mee op. Het kan zelfs averechts werken. FC Dordrecht kan de begeleiding en de faciliteiten bij Feyenoord nóóit benaderen, voor sommige spelers kan dat (in de fase van ontwikkeling waarin zij verkeren) belangrijker zijn dan de mogelijkheid wedstrijden te spelen op Eerste Divisie-niveau.

Met een O-21 team in de voetbalpiramide houdt je alles 'in house', waardoor je kan varieren. Spelers kunnen meetrainen met de O-21 groep, maar wedstrijden blijven spelen met hun leeftijdsgenoten bij de O-19. Spelers kunnen meetrainen met Feyenoord-1, maar wedstrijden spelen bij de O-21. Door zo met je O-21 team om te gaan, kunnen méér talenten (afhankelijk van hun ontwikkeling) baat hebben.

Waar het individu behoefte aan heeft, daar kun je in voorzien. Of dat op zijn minst het beste benaderen. Je hebt veel meer smaken.

De afstand tussen Feyenoord-1 en het huidige O-21 team is veel te groot, waardoor dat effect minder is.

En je kan spelers niet verhuren aan FC Dordrecht, en ze dan doordeweeks mee laten trainen met Feyenoord-1. Volgens mij mag dat niet eens.

Als ik kijk naar de jeugdspelers die afgelopen jaren doorgebroken zijn bij PSV, Ajax en AZ; daar zitten veel talenten bij die 'meters hebben kunnen maken' bij het Jong-elftal in de Eerste Divisie. En dan zijn er nog wat spelers die na een periode in 'Jong' zijn vertrokken en met een omweg ook aardig terecht zijn gekomen.

Daar steekt de doorstroming van Feyenoord schril bij af. De samenwerking met FC Dordrecht vult dat niet op.

Je moet de samenwerking zeker niet stopzetten, maar het is het minst slechte alternatief tov. de O-21 in de voetbalpiramide.

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

Feyenoord Forum » Spelers » Shaqueel van Persie