Transparent
Inloggen
Sluiten

Feyenoord Forum » Home of History » Jorien van den Herik

Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2

Het ongekende succes van Feyenoord doet vele mensen deugd. Zo ook Jorien van den Herik die er tijdelijk voor uit zijn spreekwoordelijke 'media-pensioen' komt. De oud-voorzitter van de Rotterdamse club is uitgenodigd door ESPN om zijn mening te geven over de huidige gang van zaken op en buiten het veld in Rotterdam-Zuid.

Als zakenman verwierf van der Herik een plekje binnen Feyenoord door bij te dragen aan de financiering van transfer vanaf 1984. Na een aantal omzwervingen binnen de club werd hij uiteindelijk in 1992 voorzitter. Niet zonder succes leek hij lang de juiste man op de juiste plaats. Met zijn directe manier van leidinggeven bleef hij tot 2006 aan de top van de Stadionclub.

Nadat de commissie-Kerkum zijn aftreden eiste, legde van den Herik zijn functie in december 2006 neer. De club zat op dat moment in zwaar weer, financieel en sportief bezien. Na zijn aftreden heeft van den Herik de publiciteit zelden gezocht. Tot aanstaande zondag. Evenals oud-verdediger Daryl Janmaat zal hij aanschuiven aan tafel bij ESPN 10 uur 's ochtends.

 

+1/-0

Twee landstitels en een Uefa Cup in 14 jaar als voorzitter, beetje mager wel.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Marc Acardipane schreef op 25 februari 2023 om 15:27:

Twee landstitels en een Uefa Cup in 14 jaar als voorzitter, beetje mager wel.



Eruit gewerkt door figuren die het niet veel beter hebben gedaan. Sterker; die hebben de club aan de rand van de afgrond gebracht. Een afgrond in aar van een Herik ver daarvoor Feyenoord van gered heeft, na het HCS-debacle.

Een voorzitter afrekenen op de prijzen die gedurende zijn bewind gewonnen zijn, vertelt mijn inziens slechts het halve werk. Bestuurlijk is het er sinds zijn gedwongen vertrek niet beter op geworden. In eerste instantie zeker niet.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 25 februari 2023 om 16:01:

open/sluit de onderstaande quote:

Marc Acardipane schreef op 25 februari 2023 om 15:27:

Twee landstitels en een Uefa Cup in 14 jaar als voorzitter, beetje mager wel.



Eruit gewerkt door figuren die het niet veel beter hebben gedaan. Sterker; die hebben de club aan de rand van de afgrond gebracht. Een afgrond in aar van een Herik ver daarvoor Feyenoord van gered heeft, na het HCS-debacle.

Een voorzitter afrekenen op de prijzen die gedurende zijn bewind gewonnen zijn, vertelt mijn inziens slechts het halve werk. Bestuurlijk is het er sinds zijn gedwongen vertrek niet beter op geworden. In eerste instantie zeker niet.



Klopt wel vergeleken met de jaren 80 was het al stukken beter iig. Hij is wel een paar jaar telang doorgegaan. Maar ik zet het ook af tegen psv en ajax en dan is 2 titels toch mager. Al waren er ook een aantal bekers en was ajax ook wel erg sterk met Van Gaal.

Dit bericht is gewijzigd op 25 februari 2023, 16:36:15.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 25 februari 2023 om 16:01:

open/sluit de onderstaande quote:

Marc Acardipane schreef op 25 februari 2023 om 15:27:

Twee landstitels en een Uefa Cup in 14 jaar als voorzitter, beetje mager wel.



Eruit gewerkt door figuren die het niet veel beter hebben gedaan. Sterker; die hebben de club aan de rand van de afgrond gebracht. Een afgrond in aar van een Herik ver daarvoor Feyenoord van gered heeft, na het HCS-debacle.

Een voorzitter afrekenen op de prijzen die gedurende zijn bewind gewonnen zijn, vertelt mijn inziens slechts het halve werk. Bestuurlijk is het er sinds zijn gedwongen vertrek niet beter op geworden. In eerste instantie zeker niet.



Volgens mij had hij ons voor hij wegging niet echt rooskleurig achter gelaten.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

wehave schreef op 26 februari 2023 om 03:32:

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 25 februari 2023 om 16:01:

open/sluit de onderstaande quote:

Marc Acardipane schreef op 25 februari 2023 om 15:27:

Twee landstitels en een Uefa Cup in 14 jaar als voorzitter, beetje mager wel.



Eruit gewerkt door figuren die het niet veel beter hebben gedaan. Sterker; die hebben de club aan de rand van de afgrond gebracht. Een afgrond in aar van een Herik ver daarvoor Feyenoord van gered heeft, na het HCS-debacle.

Een voorzitter afrekenen op de prijzen die gedurende zijn bewind gewonnen zijn, vertelt mijn inziens slechts het halve werk. Bestuurlijk is het er sinds zijn gedwongen vertrek niet beter op geworden. In eerste instantie zeker niet.



Volgens mij had hij ons voor hij wegging niet echt rooskleurig achter gelaten.



Klopt. Maar het is daarna erger geworden, niet beter. Er werd gesuggereerd dat na van den Heriks vertrek de havenbaronnen in de rij zouden staan om de club financieel vooruit te helpen. Havenbaronnen die hij altijd buiten de deur had gehouden.

In plaats daarvan kwamen de oud-directeuren van bouwbedrijven en werd er een megalomaan plan gelanceerd voor een nieuw stadion, die al die nieuwe commissarissen en directeuren onder hun (voormalig) broodheren konden verdelen.

En er werd een interim directeur aangesteld die zich liet meeslepen door een luchtkasteel van de TD en een zaakwaarnemer, waardoor er een enorm
voorschot werd genomen op een toekomst die nooit kwam. Oude sterspelers werden binnengehengeld met enorme salarissen, die betaalt moesten gaan worden met CL-inkomsten.

Deze risico’s hebben de club weer aan de rand van de afgrond gebracht. Joriens beleid niet.

 

+1/-0

Het was ook een hele andere tijd hé met al die markante voorzitters als Van Praag, Van Raaij, Renze de Vries, Riemer v der Velde, Nol Hendriks.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Marc Acardipane schreef op 27 februari 2023 om 00:41:

Het was ook een hele andere tijd hé met al die markante voorzitters als Van Praag, Van Raaij, Renze de Vries, Riemer v der Velde, Nol Hendriks.



Markant EN capabel. Nadrukkelijk zichtbaar, en daarmee de verantwoordelijkheid nemend en de organisatie uit de wind houdend.

Er gebeurde genoeg dingen die niet goed waren, en ook Jorien van den Herik heeft geen perfecte staat van dienst. De persoonlijke leningen (en afspraken over rentes) aan de club, waar hij beide partijen vertegenwoordigde; dat zag er niet heel handig uit.

Maar hij is eruit gewerkt door figuren die er een grotere bende van gemaakt hebben.

En een grote, sterke man is niet verkeerd in een wespennest als Feyenoord, met al die ‘colonnes’ met inspraak, invloed en zeggenschap.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 27 februari 2023 om 07:50:

open/sluit de onderstaande quote:

Marc Acardipane schreef op 27 februari 2023 om 00:41:

Het was ook een hele andere tijd hé met al die markante voorzitters als Van Praag, Van Raaij, Renze de Vries, Riemer v der Velde, Nol Hendriks.



Markant EN capabel. Nadrukkelijk zichtbaar, en daarmee de verantwoordelijkheid nemend en de organisatie uit de wind houdend.

Er gebeurde genoeg dingen die niet goed waren, en ook Jorien van den Herik heeft geen perfecte staat van dienst. De persoonlijke leningen (en afspraken over rentes) aan de club, waar hij beide partijen vertegenwoordigde; dat zag er niet heel handig uit.

Maar hij is eruit gewerkt door figuren die er een grotere bende van gemaakt hebben.

En een grote, sterke man is niet verkeerd in een wespennest als Feyenoord, met al die ‘colonnes’ met inspraak, invloed en zeggenschap.



ik vind dat ronduit schandalig, niet 'onhandig'. De GKL heeft best goede dingen gedaan, maar is uiteindelijke een heel groot ego die geen tegenspraak duldde. Uiteindelijk gaat dat mis natuurlijk. Hij luisterde gewoon niet naar anderen en heeft de boel financieel laten versloffen. Naar buiten toe is dat voor veel mensen aantrekkelijk: een sterke leider! Maar een organisatie leiden is samenwerken en dienend aan de club je werk doen. GKL kon die balans niet goed houden.' De grote sterke man' is altijd een utopie, dat leert de wereldgeschiedenis ons wel.

Het gaat erom dat je organisatie goed staat. Daarin leek Feyenoord de laatste jaren eindelijk goede stappen in te zetten, maar met het vertrek van allerlei directeuren en het gedoe met de vrienden-van vrees ik dat het weer stagneert. Te Kloese moet niet alleen de leider zijn (al dan niet met Bodegom). Die machten moet je spreiden.

 

+1/-0

Dat ben ik niet helemaal met je eens.

Een ‘van den Herik’ zou in deze tijd niet meer werken, en zijn leiderschap-stijl leverde gedurende zijn bewind al fricties op. Dat ben ik met je eens.

Over die leningen van hem aan Feyenoord kan ik kort zijn; de ins & outs ken ik niet voldoende om er echt over te (ver)oordelen. Maar het voelt niet goed. Echter, er kunnen situaties zijn die door de buitenwacht (die het zonder de details moeten doen) als ‘fout’ worden aangeduid, die noodzakelijk waren. Als je daar zelf echter bij twee partijen van de deal betrokken bent, dien je wel een soort 4-ogen principe te volgen.

Maar de structuur met een bepalende General Manager (of hoe het beestje ook wil noemen) en een team van ‘managers’ die aan hem rapporteren vind ik geen verkeerde opzet. Teveel kapiteins op een schip lijdt tot verwarring en vertraging. Als er 1 iemand hoofdverantwoordelijk is, is er duidelijkheid.

Volgens mij is dat de opzet die Sportology heeft geadviseerd, en wordt daar nu naartoe gewerkt met Te Kloese als belangrijkste man binnen de dagelijkse operatie.

Dat je in het proces hier naartoe nu in een soort machtsvacuüm bevindt waarin de ‘zware’ directie-leden vertrokken zijn en hun vervangers nog niet op hun post zitten, doet niets af aan het uiteindelijke doel. Al kun je Te Kloese wel aanrekenen dat hij hierop nog niet doorgepakt heeft en er nog geen Technisch- en Commercieel manager zijn aangesteld.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 27 februari 2023 om 11:17:

Dat ben ik niet helemaal met je eens.

Een ‘van den Herik’ zou in deze tijd niet meer werken, en zijn leiderschap-stijl leverde gedurende zijn bewind al fricties op. Dat ben ik met je eens.

Over die leningen van hem aan Feyenoord kan ik kort zijn; de ins & outs ken ik niet voldoende om er echt over te (ver)oordelen. Maar het voelt niet goed. Echter, er kunnen situaties zijn die door de buitenwacht (die het zonder de details moeten doen) als ‘fout’ worden aangeduid, die noodzakelijk waren. Als je daar zelf echter bij twee partijen van de deal betrokken bent, dien je wel een soort 4-ogen principe te volgen.

Maar de structuur met een bepalende General Manager (of hoe het beestje ook wil noemen) en een team van ‘managers’ die aan hem rapporteren vind ik geen verkeerde opzet. Teveel kapiteins op een schip lijdt tot verwarring en vertraging. Als er 1 iemand hoofdverantwoordelijk is, is er duidelijkheid.

Volgens mij is dat de opzet die Sportology heeft geadviseerd, en wordt daar nu naartoe gewerkt met Te Kloese als belangrijkste man binnen de dagelijkse operatie.

Dat je in het proces hier naartoe nu in een soort machtsvacuüm bevindt waarin de ‘zware’ directie-leden vertrokken zijn en hun vervangers nog niet op hun post zitten, doet niets af aan het uiteindelijke doel. Al kun je Te Kloese wel aanrekenen dat hij hierop nog niet doorgepakt heeft en er nog geen Technisch- en Commercieel manager zijn aangesteld.




Over die lening heb ik ooit een ontluisterend artikel (NRC dacht ik) gelezen, vandaar mijn reactie, maar kan dat artikel niet terugvinden. Uiteraard zit daar ook nuance in (met de lening hielp hij Feyenoord), maar voor het rentepercentage van 12% was/is weinig begrip op te brengen.

En eens over dat veel kapiteins niet goed werken. Als er inderdaad wordt toegewerkt naar het advies van Sportology dan is dat een goede zaak. van buitenaf zie ik er te weinig van, maar dat wil idd niet zeggen dat het niet gebeurt. Het zou wel helpen als Te Kloese de supporters daar meer in meeneemt.
Blijft wel over dat je in de RvC nog steeds kapiteins hebt die af en toe mee willen sturen. Dat is feitelijk niet hun rol

 

+1/-0

Ik vond het nogal merkwaardig dat hij uitgerekend nu in de media verschijnt om zijn verhaal te doen. Precies wanneer we verwikkeld zijn in de titelstrijd. Kan dit niet gewoon in de zomer of zo? Hij laat de verdenking op zich dat hij het sportieve succes niet zo leuk vindt.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Yoda schreef op 27 februari 2023 om 11:26:

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 27 februari 2023 om 11:17:

Dat ben ik niet helemaal met je eens.

Een ‘van den Herik’ zou in deze tijd niet meer werken, en zijn leiderschap-stijl leverde gedurende zijn bewind al fricties op. Dat ben ik met je eens.

Over die leningen van hem aan Feyenoord kan ik kort zijn; de ins & outs ken ik niet voldoende om er echt over te (ver)oordelen. Maar het voelt niet goed. Echter, er kunnen situaties zijn die door de buitenwacht (die het zonder de details moeten doen) als ‘fout’ worden aangeduid, die noodzakelijk waren. Als je daar zelf echter bij twee partijen van de deal betrokken bent, dien je wel een soort 4-ogen principe te volgen.

Maar de structuur met een bepalende General Manager (of hoe het beestje ook wil noemen) en een team van ‘managers’ die aan hem rapporteren vind ik geen verkeerde opzet. Teveel kapiteins op een schip lijdt tot verwarring en vertraging. Als er 1 iemand hoofdverantwoordelijk is, is er duidelijkheid.

Volgens mij is dat de opzet die Sportology heeft geadviseerd, en wordt daar nu naartoe gewerkt met Te Kloese als belangrijkste man binnen de dagelijkse operatie.

Dat je in het proces hier naartoe nu in een soort machtsvacuüm bevindt waarin de ‘zware’ directie-leden vertrokken zijn en hun vervangers nog niet op hun post zitten, doet niets af aan het uiteindelijke doel. Al kun je Te Kloese wel aanrekenen dat hij hierop nog niet doorgepakt heeft en er nog geen Technisch- en Commercieel manager zijn aangesteld.




Over die lening heb ik ooit een ontluisterend artikel (NRC dacht ik) gelezen, vandaar mijn reactie, maar kan dat artikel niet terugvinden. Uiteraard zit daar ook nuance in (met de lening hielp hij Feyenoord), maar voor het rentepercentage van 12% was/is weinig begrip op te brengen.

En eens over dat veel kapiteins niet goed werken. Als er inderdaad wordt toegewerkt naar het advies van Sportology dan is dat een goede zaak. van buitenaf zie ik er te weinig van, maar dat wil idd niet zeggen dat het niet gebeurt. Het zou wel helpen als Te Kloese de supporters daar meer in meeneemt.
Blijft wel over dat je in de RvC nog steeds kapiteins hebt die af en toe mee willen sturen. Dat is feitelijk niet hun rol


Wat die lening aangaat, klopt het dat hij Feyenoord, in financiele problemen, de leining moest terugbetalen en met een hoge percentage. Hij heeft ook de Feyenoord-obligaties bedacht, waar ik (en velen met mij) me voor heb ingeschreven, wat wel weer een goed initiatief was. Het is jammer dat hij zich op het laatst als een geldworlf gedroeg, anders was hij voor mij echt een GKL. Dat is voorbij, en achter mij.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:




Ik ben ervan overtuigd dat hij van het succes geniet, en dat hij Feyenoord sportief gezien het allerbeste toewenst. Hij zat laatst ook in de Kuip, hij is dus weer een beetje in beeld.

Maar ik denk dat hij dit vooral doet omdat hij zich zorgen maakt. Zorgen dat de successen de problemen achter de schermen naar de achtergrond verdrijven.

En de toekomst van Feyenoord staat organisatorisch gezien wel op het spel. De lening van Goldman Sachs met de Kuip als onderpand, alle belanghebbenden die op dit moment een vinger in de pap hebben in het Maasgebouw; in de tijd van Jorien was het allemaal een stuk eenvoudiger en misschien wel beter georganiseerd.

Er is op dat gebied nog een hoop te winnen, en die strijd moet niet gestreden gaan worden met het mes op de keel. Ik denk dat Jorien dat wil blijven benadrukken. En dat hij daarbij een aantal figuren die hem een hak hebben gezet kan terugpakken, zal ook een drijfveer zijn. Zo rancuneus is hij altijd al geweest.

 

+1/-0

Het is inderdaad een rancuneuze 'Stalinistische' man die nog wat rekeningen probeert te vereffenen. Alleen al daarom is alles aan zijn huidige charmeoffensief misplaatst. De wijze waarop hij destijds met die 12% lening voor zijn Ghana hobby project heeft geprofiteerd van Feyenoord doet de 'redding' van Feyenoord in mijn ogen teniet. Daarnaast -en dat lijkt hier alweer te zijn vergeten- werd Feyenoord in zijn tijd met enige regelmaat in het hoekje van (belasting)fraude en onregelmatigheden geplaatst. Er zijn strafzaken geweest waarna Feyenoord maar ternauwernood miljoenenclaims wist af te wenden. Gedurende zijn heerschappij bij Feyenoord, anders kan je het niet noemen, was er veel meer onrust dan men nu doet voorkomen. Wat mij betreft waren alleen de nieuwjaar speeches echt vermakelijk. Sportief was het overigens niet de meest slechte periode uit de clubgeschiedenis, dat moet ik hem dan wel nageven. Maar het is zeker niet een kale verlosser geweest, zeker na winst van de UEFA CUP is er ontzettend veel mis gegaan. Wat mij betreft behouden we onze afstand van deze charlatan.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:




Het probleem is en blijft, dat het na van den Heriks vertrek niet veel beter is geworden.

En dat figuren die bij zijn gedwongen vertrek (alhoewel hijzelf aangeeft daar niet wakker van te liggen, 'want geen enkele Feyenoord-voorzitter is ooit door de voordeur vertrokken') nauw betrokken zijn geweest, nu nog altijd op de achtergrond de lakens uitdelen bij de club.

En zij zijn het, die Feyenoord in grote problemen hebben gebracht. Zij hebben op twee fronten gegokt; de eerste gok heeft de club op de rand van de afgrond gebracht. Gekgemaakt door het megalomane plan van Bosz zijn in samenwerking met Rob Jansen 'grote namen' (terug)gehaald die de club alleen kon betalen als het Champions League zou spelen. Dat gebeurde niet, en daarop ontstonden er liquiditeitsproblemen. Het gevolg daarvan is dat de club nu nog opgezadeld is met de VvF.

De tweede gok is het nieuwe stadion, wat nu voorlopig van de baan lijkt. Maar gedurende dat proces heeft de tijd niet stilgestaan, de huisvesting van Feyenoord echter wel. En wat er met de Kuip moet gaan gebeuren hangt als het zwaard van Damocles boven het Maasgebouw.

Zolang Feyenoord bestuurlijk gezien niet in rustiger vaarwater terechtkomt, zal er met een bepaalde weemoed worden teruggekeken op de tijd met van den Herik. Niet omdat het toen allemaal koek en ei was, maar wel omdat onder zijn bewind het voortbestaan van Feyenoord voorop stond en het duidelijk was wie er aan de touwtjes trok. Iedereen die van den Herik tot op zekere hoogte buiten de deur heeft weten te houden, heeft vervolgens de vrije hand gekregen. Het wespennest is alleen maar groter geworden, de organisatie complexer en ondoorzichtelijker.

Verder is er vrijwel geen enkele topclub die afgelopen 40 jaar geen bezoek heeft gehad van de FIOD en andere instanties. Er hebben bestuursleden van Ajax nachten in de cel doorgebracht. Feyenoord heeft onder het voorzitterschap van Jorien van den Herik ook haar deel voor de kiezen gekregen, maar ze is toch van alles vrijgesproken? Van den Herik heeft altijd bestreden dat er zaken niet in de haak waren, en gelijk gekregen. De club wilde op een gegeven moment schikken, maar dat zag hij als 'schuld erkennen'. Het zit in de aard van het beestje dat van den Herik daarin geen bakzeil wilde halen.

Ik voorzie voor hem geen rol meer bij Feyenoord, dat is een gepasseerd station. Maar ik vind het wel interessant wat hij over de huidige staat van de club te zeggen heeft. Het is een ondoorzichtelijke puinzooi met veel te veel figuren die allemaal 'Jorien-in-het-klein' willen spelen en een vinger in de pap willen hebben bij Feyenoord. Dat gebeurt allemaal op de achtergrond. En het is niet goed voor de club.

Ik vind het jammer dat niemand (ook van den Herik) zich daar niet expliciet over uitspreekt, en man en paard noemt. Als dat een keer zou gebeuren, zou er een hoop meer duidelijk worden. En het is wellicht de aanzet tot verandering die uiteindelijk moet leiden tot een organisatie die écht in dienst van de club opereert. In plaats van allemaal eilandjes die zeggen het beste met de club voor te hebben, maar ook hun eigen belangen behartigen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 28 februari 2023 om 11:57:

open/sluit de onderstaande quote:




Het probleem is en blijft, dat het na van den Heriks vertrek niet veel beter is geworden.

En dat figuren die bij zijn gedwongen vertrek (alhoewel hijzelf aangeeft daar niet wakker van te liggen, 'want geen enkele Feyenoord-voorzitter is ooit door de voordeur vertrokken') nauw betrokken zijn geweest, nu nog altijd op de achtergrond de lakens uitdelen bij de club.

En zij zijn het, die Feyenoord in grote problemen hebben gebracht. Zij hebben op twee fronten gegokt; de eerste gok heeft de club op de rand van de afgrond gebracht. Gekgemaakt door het megalomane plan van Bosz zijn in samenwerking met Rob Jansen 'grote namen' (terug)gehaald die de club alleen kon betalen als het Champions League zou spelen. Dat gebeurde niet, en daarop ontstonden er liquiditeitsproblemen. Het gevolg daarvan is dat de club nu nog opgezadeld is met de VvF.

De tweede gok is het nieuwe stadion, wat nu voorlopig van de baan lijkt. Maar gedurende dat proces heeft de tijd niet stilgestaan, de huisvesting van Feyenoord echter wel. En wat er met de Kuip moet gaan gebeuren hangt als het zwaard van Damocles boven het Maasgebouw.

Zolang Feyenoord bestuurlijk gezien niet in rustiger vaarwater terechtkomt, zal er met een bepaalde weemoed worden teruggekeken op de tijd met van den Herik. Niet omdat het toen allemaal koek en ei was, maar wel omdat onder zijn bewind het voortbestaan van Feyenoord voorop stond en het duidelijk was wie er aan de touwtjes trok. Iedereen die van den Herik tot op zekere hoogte buiten de deur heeft weten te houden, heeft vervolgens de vrije hand gekregen. Het wespennest is alleen maar groter geworden, de organisatie complexer en ondoorzichtelijker.

Verder is er vrijwel geen enkele topclub die afgelopen 40 jaar geen bezoek heeft gehad van de FIOD en andere instanties. Er hebben bestuursleden van Ajax nachten in de cel doorgebracht. Feyenoord heeft onder het voorzitterschap van Jorien van den Herik ook haar deel voor de kiezen gekregen, maar ze is toch van alles vrijgesproken? Van den Herik heeft altijd bestreden dat er zaken niet in de haak waren, en gelijk gekregen. De club wilde op een gegeven moment schikken, maar dat zag hij als 'schuld erkennen'. Het zit in de aard van het beestje dat van den Herik daarin geen bakzeil wilde halen.

Ik voorzie voor hem geen rol meer bij Feyenoord, dat is een gepasseerd station. Maar ik vind het wel interessant wat hij over de huidige staat van de club te zeggen heeft. Het is een ondoorzichtelijke puinzooi met veel te veel figuren die allemaal 'Jorien-in-het-klein' willen spelen en een vinger in de pap willen hebben bij Feyenoord. Dat gebeurt allemaal op de achtergrond. En het is niet goed voor de club.

Ik vind het jammer dat niemand (ook van den Herik) zich daar niet expliciet over uitspreekt, en man en paard noemt. Als dat een keer zou gebeuren, zou er een hoop meer duidelijk worden. En het is wellicht de aanzet tot verandering die uiteindelijk moet leiden tot een organisatie die écht in dienst van de club opereert. In plaats van allemaal eilandjes die zeggen het beste met de club voor te hebben, maar ook hun eigen belangen behartigen.



Sterker nog, ik zou zelfs de stelling aandurven dat het in de onmiddellijke periode na zijn vertrek erger is geworden bij Feyenoord. Veel bestuurders die betrokken waren bij het vertrek van Jorien van den Herik zijn eveneens verantwoordelijk voor de bestuurlijke puinhoop bij de club. Met name de perikelen rondom het nieuwe stadion zijn een fiasco gebleken, waardoor het stadion (en indirect de club) nu opgezadeld is met een enorme schuld.

Peter Bosz heeft als TD twee grote fouten gemaakt naar mijn mening:
1. Het aanstellen van Bert van Marwijk als hoofdtrainer, waarbij een jongere innovatieve trainer beter had gepast bij het project.
2. En het aantrekken van veel te veel oudere ervaren spelers -voor buitensporig veel geld- die kwaliteit misten of over hun hoogtepunt heen waren. Ze hadden juist de miljoenen moeten investeren in talentvolle kwaliteit, zoals wij nu bijvoorbeeld hebben gedaan met het aantrekken van spelers zoals Hancko.

Wat Bosz echter wel goed heeft gedaan, en daarmee heeft hij na zijn bewind de club deels gered, was het investeren in de jeugdopleiding en het invoeren van een visie rondom de jeugdopleiding (tot aan Arnesen, was hij de enige met een voetbaltechnische visie bij Feyenoord). Peter Bosz stond aan de wieg van de wederopstanding van de club door de kwaliteit in de jeugdopleiding te verhogen en de jeugdscouting te verbeteren en hij was ook de enige TD tot Arnesen die daadwerkelijk volgens een visie handelde, daarmee is hij medeverantwoordelijk voor de enorme transfer (en sportieve) successen die de club later heeft gehad met de jeugdspelers die volgens zijn visie zijn doorgebroken (meer dan Martin van Geel mijns inziens).

Dat het na van den Herik erger is geworden neemt niet weg dat het onder Jorien vaak onrustig was en dat er onder zijn leiding veel (schimmige) fouten zijn gemaakt. Ik zie niet in waarom de periode onder Jorien van den Herik ineens positiever beoordeeld zou moeten worden, puur omdat de periode daarna slechter was. Het was allebei slecht en zo hoort het ook beoordeeld te worden.

Ik kan me daarenboven totaal niet vinden in de stelling dat onder zijn bewind het voortbestaan van Feyenoord voorop stond. Eerder het tegenovergestelde is van toepassing, als je ziet welke feiten ik reeds noemde: allerlei strafzaken, mogelijke fraude, dubieuze lening constructies voor persoonlijke projecten in Ghana, de schimmige afwikkeling van zijn zakelijke belangen, etc. Dit zijn geen feiten die je aan zou treffen bij een voorzitter die daadwerkelijk het belang van de club voorop stelt. Het enige wat je kan stellen is dat de bestuurlijke organisatie overzichtelijker was en dat inderdaad helder was wie er aan de touwtjes trok, er was immers maar één Stalin aan de Maas die de boel leidde.

Eerder heb ik hier al eens gesteld dat we al ruim 40 jaar geen goed bestuur hebben gehad bij Feyenoord. Dat staat wat mij betreft nog steeds, momenteel wordt de bestuurlijke wanorde gemaskeerd door het sportieve succes van het eerst elftal. Daar hebben we Jorien van den Herik niet voor nodig om dat te constateren. Er valt nog een hoop te professionaliseren in de bestuurlijke geledingen, te beginnen met het aanstellen van capabele bestuurders en het kortwieken van de verschillende gremia. Het constant aanstellen van de vriendjes uit de old boys netwerkjes van deze figuren leidt tot een onprofessionele organisatie die zich niet houdt aan de eigen clubvisie. Mijn ideale structuur zou een socios structuur zijn, maar ik neem er op korte termijn al genoegen mee als in elk geval de club de VvF, de RvC en de STICO organisatorisch zou herstructureren.

Wat mij betreft dient een Jorien van den Herik gepaste afstand te houden tot de club, en vice versa, want hij (en zijn visie op de gang van zaken) voegt niets toe en heeft in zijn tijd alleen maar chaos veroorzaakt bij de club. Bovendien zou het me niets verbazen als hij via een mogelijke renovatie variant van het stadion alsnog probeert weer ingang te vinden in de bestuurlijke gremia van de club, hetgeen zeer onwenselijk zou zijn.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Yoda schreef op 27 februari 2023 om 09:05:

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 27 februari 2023 om 07:50:

open/sluit de onderstaande quote:

Marc Acardipane schreef op 27 februari 2023 om 00:41:

Het was ook een hele andere tijd hé met al die markante voorzitters als Van Praag, Van Raaij, Renze de Vries, Riemer v der Velde, Nol Hendriks.



Markant EN capabel. Nadrukkelijk zichtbaar, en daarmee de verantwoordelijkheid nemend en de organisatie uit de wind houdend.

Er gebeurde genoeg dingen die niet goed waren, en ook Jorien van den Herik heeft geen perfecte staat van dienst. De persoonlijke leningen (en afspraken over rentes) aan de club, waar hij beide partijen vertegenwoordigde; dat zag er niet heel handig uit.

Maar hij is eruit gewerkt door figuren die er een grotere bende van gemaakt hebben.

En een grote, sterke man is niet verkeerd in een wespennest als Feyenoord, met al die ‘colonnes’ met inspraak, invloed en zeggenschap.



ik vind dat ronduit schandalig, niet 'onhandig'. De GKL heeft best goede dingen gedaan, maar is uiteindelijke een heel groot ego die geen tegenspraak duldde. Uiteindelijk gaat dat mis natuurlijk. Hij luisterde gewoon niet naar anderen en heeft de boel financieel laten versloffen. Naar buiten toe is dat voor veel mensen aantrekkelijk: een sterke leider! Maar een organisatie leiden is samenwerken en dienend aan de club je werk doen. GKL kon die balans niet goed houden.' De grote sterke man' is altijd een utopie, dat leert de wereldgeschiedenis ons wel.




Dat is het he , mensen lopen graag achter die grote sterke leider aan en vergeven hem al zijn fouten , vaak is het ook zo dat hij er voor zich zelf zit ipv voor de club of land.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:




Wellicht heb jij gelijk, nogmaals; ik weet van de periode waarin van den Herik de scepter zwaaide niet voldoende. Ik volgde de club toen nog niet zodanig als nu, de bestuurlijke perikelen hadden toentertijd al helemaal mijn aandacht niet.

Ik denk dat dit voor velen geldt, en dat het ook deels verklaart waarom een deel van het Legioen van den Herik wél graag ziet. Omdat het geen weet (meer) heeft, van wat er allemaal onder zijn bewind afgespeeld heeft. En omdat het daarna niet veel beter is geworden.

Dat onder van den Heriks bewind het voortbestaan van Feyenoord voorop stond, is wellicht een misvatting. Wat ik echter wilde aangeven, is dat dáárna bewust risico's zijn genomen die het voortbestaan van Feyenoord in gevaar bracht.

Ik vind niet dat van den Herik afstand dient te houden van Feyenoord, en andersom al helemaal niet. Het gaat er mij niet om hoe hij vertrokken is en hoe de club er toen voor stond. Toen hij binnenkwam was de situatie nog veel erger. Een oud-voorzitter verdient het om een seizoenskaart te krijgen voor het leven. Die zou iedere thuiswedstrijd door de hoofdingang naar binnen moeten mogen, en met egards ontvangen moeten worden.

Het is inmiddels ongeveer 20 jaar geleden dat hij vertrokken is, de club moet daar een streep onder zetten en de man een plek gunnen zoals ook anderen die hebben gekregen en die hij onder zijn bewind anderen wél gegund heeft. Het zegt iets over bepaalde figuren die hier nu zitten, dat van den Herik dat niet krijgt.

Of hij er gebruik van maakt is een tweede.

Feyenoord is hier slecht in. Er zijn meerdere verhalen bekend over oud-spelers/-medewerkers die niet de behandeling krijgen die ze verdienen. Helden van weleer die pas na tussenkomst van anderen vanuit de club krijgen wat vanzelfsprekend zou moeten zijn.

Kieboom zat op een gegeven moment aan de overkant van het ereterras tussen het 'gewone' volk. In dat opzicht leert Feyenoord niets van haar fouten.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Ex-voorzitter Van den Herik: 'Slot verdoezelt interne onrust bij Feyenoord'
12:47, Vandaag
116

Jorien van den Herik is zeer te spreken over het werk van Arne Slot bij Feyenoord, maar de trainer zou ook het nodige verbloemen. Cor Pot prijst het werk van Slot eveneens, alleen vindt hij dat er meer waardering voor voorganger Dick Advocaat mag zijn.

"Ik hoop dat Feyenoord kampioen wordt. M'n vertrouwen in Arne Slot is groot. Hij verdoezelt de interne onrust", stelt Van den Herik, die liefst veertien jaar voorzitter was van de Rotterdamse club, in Voetbal International. "Het meest blij ben ik met de ontwikkeling van Mats Wieffer. Goed scouten in eigen land helpt ook mee aan de herkenning van een elftal. Daar zou men eens dieper over na moeten denken."

Cor Pot vindt het 'echt knap' wat Slot presteert met 'bijna een heel nieuw elftal'. "Vorig seizoen was toch meer een vervolg van. Ik vind dat Dick en ik weinig credits hebben gekregen", benadrukt de voormalig assistent. "Het was crisis, alle geledingen lagen over elkaar heen. We speelden zonder publiek. Dick houdt van een bepaald speltype. Georganiseerd, compact. Slot is wat meer forechecking gaan spelen. Dat is aantrekkelijker om te zien. Maar wij kwamen na Stam, ze stonden veertiende ofzo. Dan ga je niet lekker lopen aanvallen."

"We hebben toch gezorgd voor Europees voetbal, waardoor ze vorig jaar de finale haalden", gaat Pot verder. "We hadden nog recht op een premie, maar zeiden: laat maar gaan. Gezeur anders. Maar de prestatie van Dick bij Feyenoord wordt miskend, dat vind ik wel."

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2

Feyenoord Forum » Home of History » Jorien van den Herik