Transparent
Inloggen
Sluiten

Feyenoord Forum » Andere competities » Doek valt voor Vitesse

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

Doek valt voor Vitesse: Arnhemse club verliest proflicentie

https://www.telegraaf.nl/sport/voetbal/doek-valt-voor-vitesse-arnhemse-club-verliest-proflicentie/82506121.htmllink

‘Echte problemen Vitesse ontstonden met Russische inval in Oekraïne’

De echte problemen van de Arnhemse profvoetbalclub Vitesse begonnen in 2022, met de Russische inval in Oekraïne, toen de eigenaar, de oligarch Valeri Ojf, door de sancties tegen Rusland al zijn aandelen moest verkopen. Op dat moment bleek dat de club in tien jaar tijd een schuld had opgebouwd van 155 miljoen euro, zegt BNR’s sportverslaggever Jaap de Groot. En hoewel Ojf die schuld kwijtschold, leidden de kosten die Vitesse moest maken voor doorlopende contracten tot een jaarlijks liquiditeitstekort van zo’n 15 miljoen euro. ‘Die liquiditeitsproblemen heeft de club niet op kunnen lossen.’

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Marc Acardipane schreef op 08 augustus 2025 om 15:47:

Doek valt voor Vitesse: Arnhemse club verliest proflicentie

https://www.telegraaf.nl/sport/voetbal/doek-valt-voor-vitesse-arnhemse-club-verliest-proflicentie/82506121.htmllink bloodmoney

‘Echte problemen Vitesse ontstonden met Russische inval in Oekraïne’

De echte problemen van de Arnhemse profvoetbalclub Vitesse begonnen in 2022, met de Russische inval in Oekraïne, toen de eigenaar, de oligarch Valeri Ojf, door de sancties tegen Rusland al zijn aandelen moest verkopen. Op dat moment bleek dat de club in tien jaar tijd een schuld had opgebouwd van 155 miljoen euro, zegt BNR’s sportverslaggever Jaap de Groot. En hoewel Ojf die schuld kwijtschold, leidden de kosten die Vitesse moest maken voor doorlopende contracten tot een jaarlijks liquiditeitstekort van zo’n 15 miljoen euro. ‘Die liquiditeitsproblemen heeft de club niet op kunnen lossen.’

Vitesse verloor zijn proflicentie doordat na de Russische inval de eigenaar Ojf zijn aandelen moest verkopen, waarna de club met een schuld van 155 miljoen en een jaarlijks tekort van 15 miljoen bleef zitten dat niet meer oplosbaar was.

+1/-0

Vreselijk voor de regio en de supporters. Ik snap het grote verdriet bij al die Vitessenaren.

Maar ik mis ook een stukje realisme. In de opportunistische voetballerij is dat wellicht niet iets wat je kunt verwachten, maar in de basis had de club toch een veel te grote broek aan. De fundament was drijfzand, wat ieder seizoen opnieuw verder aangelengd werd met water. De enige redding was telkens opnieuw externe fund(er)ing, maar het was op een gegeven moment niet meer aan te slepen.

Gooi nog en paar louche, buitenlandse figuren in die mix, en de cocktail was dodelijk. Het heeft eigenlijk nog lang geduurd.

Nu krijgt van alles en iedereen de schuld, maar laten we wel wezen; andere (verdwenen) clubs hebben niet half zoveel kansen gehad als Vitesse. Ik kan me geen club bedenken die er ooit slechter voor gestaan heeft, en die wel mocht blijven bestaan.

+1/-0

Twente en AZ?

+1/-0

Heb familie in Arnhem en Elst veel tijd in mijn jeugd doorgebracht in Huusse. Hier hebben we hetzelfde gezien met Veendam. Ook Haarlem is er niet meer heel jammer voor de lokale fans.

+1/-0

Willykment schreef op 21 augustus 2025 om 14:15:

(...)
Twente en AZ?

Beiden zijn langs de rand van de afgrond gescheerd. Net als Feyenoord overigens. Maar ik kan me niet heugen dat deze clubs meermaals de KNVB en de licentiecommissie hebben voorgelogen over eigenaarschap van de club en de financien.

+1/-0

MIddenveldert schreef op 22 augustus 2025 om 10:29:

(...)

Beiden zijn langs de rand van de afgrond gescheerd. Net als Feyenoord overigens. Maar ik kan me niet heugen dat deze clubs meermaals de KNVB en de licentiecommissie hebben voorgelogen over eigenaarschap van de club en de financien.

Ik dacht dat je doelde op het financiële deel, volgens mij hadden clubs als AZ en Twente hogere schulden dan Vitesse. Heeft Twente de KNVB ook niet structureel voorgelogen destijds?

Afijn, ik denk dat Vitesse inderdaad aardig wat kansen heeft gehad en op gegeven moment zal er toch een streep getrokken moeten worden. Ik denk dat een faillissement voor de meeste partijen de beste oplossing zal zijn, daarna doorstarten in een fusie met een lokale amateurvereniging. Het zou zonde zijn als Vitesse volledig zou verdwijnen, ik hoop dat we ze op termijn weer mogen begroeten in het betaald voetbal.

+1/-0

https://nos.nl/l/2581008link

Wat een bizarre wending, Vitesse moet van de rechter in hoger beroep de proflicentie terugkrijgen.
Het pas wel in het schimmige wereldje van de profclubs. Jarenlang de boel oplichten en de regels overtreden loont.Dit is een mes in de rug van de clubs die zich wel altijd aan de regels hebben gehouden.

+1/-0

Ja, heel bizar. Maar er is nog geen uitspraak, louter een maatregel zolang de zaak loopt omdat er volgens de rechtbank gerede kans is dat Vitesse in het gelijk wordt gesteld.

Ik vrees dat de KNVB een beetje te voorbarig gehandeld heeft, onder (tijds)druk van de op handen zijnde competitiestart.

Mocht Vitesse geheel in het gelijk gesteld worden, kan men in Zeist het hele licentie-systeem wegpleuren en opnieuw beginnen. Dan deugt daar niets van. Maar dan is in Arnhem het lek echt nog niet boven.

Ik denk echter wel dat als Vitesse haar licentie definitief terugkrijgt, de KNVB een enorme claim kan verwachten. En dat kan de club weleens de financiele ruimte geven, die het nodig heeft.

+1/-0

Licentiezaken
Reactie KNVB op uitspraak gerechtshof over Vitesse
KNVB Media
KNVB Media
3 uur geleden

Wij zijn verrast door deze uitkomst. Wij zullen de uitgebreide motivering van het gerechtshof afwachten en dan de mogelijke vervolgstappen en consequenties in kaart brengen mede nu dit arrest de kern van het licentiesysteem betaald voetbal raakt. De gevolgen voor de competities zullen we op korte termijn uitwerken.

Samen met de clubs en belangenorganisaties heeft de KNVB regels opgesteld om de integriteit en continuïteit van de competities te bewaken. Onafhankelijke commissies controleren of deze regels worden nagekomen. Naar ons idee zijn hiervoor de afgesproken procedures en regelgeving correct en zorgvuldig gevolgd.

+1/-0

Als ze per direct weer instromen zullen ze vier wedstrijden moeten inhalen, maar dat valt wel teregelen alleen zullen de vier tegenstanders daar niet blij mee zijn. Het blijft een blamage voor Zeist.

+1/-0

Het licentiesysteem kan wel in de prullenbak. Heerlijk voor louche clubeigenaren die kunnen doen wat ze willen, alles mag..

+1/-0

Knakkie schreef op 03 september 2025 om 19:09:

Het licentiesysteem kan wel in de prullenbak. Heerlijk voor louche clubeigenaren die kunnen doen wat ze willen, alles mag..

Voetbalbonden zijn ZELF ook behoorlijk louche, FIFA, UEFA, KNVB. ;)

+1/-0

Marc Acardipane schreef op forum=15&nummer=4976'>03 september 2025 om 19:26:

Knakkie schreef op 03 september 2025 om 19:09:

Voetbalbonden zijn ZELF ook behoorlijk louche, FIFA, UEFA, KNVB. ;)

Valt wel mee toch? :B

+1/-0

AD publiceerde een lijst met transfervrije spelers die Vitesse kan oppikken zelfs Karsdorp.

Hieronder de complete lijst. Achter hun namen staat de club waar ze als laatst actief waren:

Keepers
Jeroen Houwen (29, RKC Waalwijk)
Tim Krul (37, Luton Town)
Delano van Crooij (34, VVV-Venlo)

Verdedigers
Rick Karsdorp (30, PSV)
Jaïro Riedewald (28, Royal Antwerp)
Redouan El Yaakoubi (29, RKC Waalwijk)
Hamdi Akujobi (25, Almere City)
Timothy Fosuh-Mensah (27, Bayer Leverkusen)
Jurgen Mattheij (32, Excelsior)
Emmanuel van de Blaak (20, Jong PSV)
Kik Pierie (25, Excelsior)
Keziah Veendorp (28, Roda JC)
Erik Pieters (37, Derby County)
Chiel Olde Keizer (22, FC Dordrecht)
Giovanni Büttner (26, Vitesse)

Middenvelders
Adam Maher (32, Damac FC)
Mounir El Allouchi (30, Al-Zulfi)
Marco van Ginkel (32, Boavista)
Achraf El Bouchataoui (25, FC Eindhoven)
Youssef El Jebli (32, De Graafschap)
Leroy Fer (35, Al-Nasr)
Maikel Kieftenbeld (35, Cambuur)
Yuya Ikeshita (23, FC Den Bosch)

Aanvallers

Anwer El Ghazi (30, Cardiff City)
Jayden Braaf (23, Hellas Verona)
Queensy Menig (30, Sivasspor)
Ola John (33, Al-Arabi)
Patrick Joosten (29, Willem ll)
Elvis Manu (32, FC Volendam)
Luciano Narsingh (34, Nea Salamis)
Brahim Darri (30, VVV-Venlo)
Fodé Fofana (22, Jong-PSV)
Joël Zwarts (26, VFL Osnabrück)
Martijn Berden (28, VVV-Venlo)

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

Feyenoord Forum » Andere competities » Doek valt voor Vitesse