Transparent
Inloggen
Sluiten

Feyenoord Forum » Wedstrijden van Feyenoord » Feyenoord-Nec (25/01/2023-21:00)

Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2

Rood was zwaar, maar aan de andere kant vind ik het goed dat de aanvaller, Gimenez in dit geval, beloond wordt. Verdedigers trekken, sleuren doen van alles tegen aanvallers en komen er vaak mee weg.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Marc Acardipane schreef op 26 januari 2023 om 09:11:

Rood was zwaar, maar aan de andere kant vind ik het goed dat de aanvaller, Gimenez in dit geval, beloond wordt. Verdedigers trekken, sleuren doen van alles tegen aanvallers en komen er vaak mee weg.



Ik vind het té zwaar. Als Márguez met een tackle Giménez had afgestopt en daarmee een risico had genomen de spits te blesseren, had ik het een terechte beslissing gevonden.

Nu wordt hem simpelweg de kans om te scoren afgenomen. Zonder risico. En hij moet die bal nog langs de keeper krijgen die kan uitkomen, terwijl er nog verdedigers op lijn meelopen en hij niet recht voor de goal staat. Daar krijgt Feyenoord een scoringskans voor terug in de vorm van een penalty; recht voor het doel, keeper op de lijn en verdedigers op rand zestien-meter.

Ik vind dat als straf al zwaar genoeg, eventueel nog een gele kaart erbij als waarschuwing.

Het gaat mij ook om de verhouding. Ik vind een rode kaart als je buiten de 16 iemand tegen de grond trekt die anders alleen op de keeper afgaat een logische straf, want daar krijgt een ploeg alleen een vrije trap voor. Een bal van de doellijn halen met je hand die anders gewoon een goal is; idem.

Maar verder vind ik dat die sanctie voorbehouden moet blijven aan overtredingen die écht gevaar opleveren voor de tegenstanders. Waarbij je als 'dader' moedwillig het risico neemt om je tegenstander te blesseren. Voetbal is een contactsport, gebleseerd raken kan ook in een onschuldig duel gebeuren. Maar een 'onschuldige' overtreding sanctioneren met zowel een penalty als een rode kaart vind ik heel zwaar in dit geval.

Buiten dat (en volgens mij heb ik die vraag eerder gesteld), waar is de optie gebleven om een ploeg een indirecte vrije trap toe te kennen binnen het strafschopgebied voor overtredingen op een plek en van dien aard die té licht zijn om een penalty te geven? Het is nu vaak alles of niets. Situaties worden weggewoven die wel degelijk een overtreding zijn, of er wordt voor een penalty gefloten waarvan ik dan denk; 'dat is gezien het vergrijp en de plek binnen de 16 wel erg zwaar.'

De overtreding op Giménez was een pingel hoor, 100%. Daar vind ik de rode kaart alleen te zwaar.

 

+1/-0

Volgens het boekje is het vasthouden ‘triple punishment’ (penalty, rode kaart en schorsing bij neerhalen van doorgebroken speler in de zestien), je kan discusseren of Santi was doorgebroken, maar als Var en Scheids die mening hebben kunnen ze niet anders.

Zwaar maar ik vind wel dat aanvallers beschermd moeten worden tegen wat verdedigers allemaal uitvreten en wat tenkoste gaat van het voetbal.

 

+1/-0

Een tackle heb ik nog meer begrip voor als iemand vasthouden, dat heeft niks met contactsport temaken.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Kuijt007 schreef op 25 januari 2023 om 22:57:

Zakelijke zege, maar vind dat Feyenoord in dit soort wedstrijden veel te weinig de wil heeft om de tegenstander echt over de knie te leggen.
Dit zijn juist de momenten om het doelsaldo op te tillen, wat we nodig hebben.

Het is te begrijpen dat de wedstrijd van afgelopen zondag veel kracht heeft gekost, maar dan nog het gestuntel met corners is echt verschrikkelijk.

Dus tevreden?

- Resultaat ja
- Score nee

Had veel meer ingezeten en dat begint echt te frustreren...



Aanvallend is het heel pover wat Feyenoord heeft laten zien, al helemaal tegen 10 man. Vooral onze vleugelspelers halen niet het vereiste niveau en ik vond Szymanski ook tamelijk onzichtbaar. Gimenez besliste de wedstrijd met die penalty, maar hoeveel grote kansen heeft hij verder gekregen als spits? Volgens mij was het minimaal.

 

+1/-0

Ik begrijp niet, dat als de VAR de scheidsrechter naar het beeldscherm roept, omdat ze 'hands' in het strafschopgebied geconstateerd hebben. En de scheidsrechter vervolgens de strafschop niet geeft en ermee wegkomt en niemand reageert. Onbegrijpelijk. Hij speelde de bal notabene met zijn ellenboog. Kennelijk mag dat van de scheidsrechter. Maar geen enkele reactie. Noch hier, noch van de spelers of trainer.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

L.Pincoffs schreef op 26 januari 2023 om 13:24:

Ik begrijp niet, dat als de VAR de scheidsrechter naar het beeldscherm roept, omdat ze 'hands' in het strafschopgebied geconstateerd hebben. En de scheidsrechter vervolgens de strafschop niet geeft en ermee wegkomt en niemand reageert. Onbegrijpelijk. Hij speelde de bal notabene met zijn ellenboog. Kennelijk mag dat van de scheidsrechter. Maar geen enkele reactie. Noch hier, noch van de spelers of trainer.



De regels omtrent hands in de 16-meter zijn zo onduidelijk, het laat veel te veel ruimte voor eigen interpretatie. En verschillende inzichten, zoals gisteren tussen scheidsrechter en VAR.

Misschien reageren spelers en trainers niet omdat ze zélf ook niet meer weten wat de regels precies zijn?

Wat ik ook mis, is de discussie tussen scheidsrechter en VAR. Als je hoort wat ze tegen elkaar zeggen, krijg je denk ik veel meer begrip. In het rugby hoor je alles wat de scheidsrechter zegt, voor het stadion kun je oordopjes kopen waardoor je zelfs op de tribune de 'ref' kan horen praten. En als zij 'hun VAR' (TMO - Television Match Official) inschakelen, hoor je dat gesprek ook. Dat helpt, je hoort hoe ze tot een beslissing komen.

Dat filmpje van Manschot daagse na de wedstrijd tegen Groningen vond ik ook een goed voorbeeld. Dat zie je en hoor je meer vanuit het perspectief van de scheidsrechter, en dat kweekt in ieder geval bij mij wel wat begrip en sympathie.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Willykment schreef op 26 januari 2023 om 11:35:

open/sluit de onderstaande quote:

Kuijt007 schreef op 25 januari 2023 om 22:57:

Zakelijke zege, maar vind dat Feyenoord in dit soort wedstrijden veel te weinig de wil heeft om de tegenstander echt over de knie te leggen.
Dit zijn juist de momenten om het doelsaldo op te tillen, wat we nodig hebben.

Het is te begrijpen dat de wedstrijd van afgelopen zondag veel kracht heeft gekost, maar dan nog het gestuntel met corners is echt verschrikkelijk.

Dus tevreden?

- Resultaat ja
- Score nee

Had veel meer ingezeten en dat begint echt te frustreren...



Aanvallend is het heel pover wat Feyenoord heeft laten zien, al helemaal tegen 10 man. Vooral onze vleugelspelers halen niet het vereiste niveau en ik vond Szymanski ook tamelijk onzichtbaar. Gimenez besliste de wedstrijd met die penalty, maar hoeveel grote kansen heeft hij verder gekregen als spits? Volgens mij was het minimaal.



ja, klopt. is ook moeilijk renderen voor een spits op deze manier. geldt zowel voor Gimenez als Danilo. Waarbij Gimenez zijn eigen kansen kan creëren, deed die gisteren ook weer mooi, en Danilo dat niet kan, maar wel drie longen heeft om de verdedigers op te jagen. Denk dat ze beiden in principe goede afmakers zijn, maar de ballen komen nauwelijks.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 26 januari 2023 om 09:01:

- De rode kaart was volgens de regels terecht, maar ik vind de regel erg zwaar. Je ontneemt een scoringskans als je een doorgebroken speler neerhaalt in de 16; dan is het rood. Maar je krijgt er al een penalty voor terug; een grotere scoringskans bestaat mijn inziens niet. En om dan ook nog de rest van de wedstrijd een man minder als straf te krijgen, vind ik erg zwaar. Zeker omdat het geen gemene overtreding was, er werd geen risico genomen dat de tegenstander er iets aan over zou houden.



Alweer jaren terug, was de gele kaart bij dit soort overtredingen gebruikelijk. Toen legde men iedereen neer in scoringspositie: de straf was te mild. Neem ook het staan te keepen op de doellijn (zonder handschoenen of keepersshirt) en het neerleggen van spelers.
De strafverzwaring kwam erin met de bedoeling dat spelers het dan ook niet meer gingen doen. Dat is pas na vele jaren redelijk gebruikelijk nu; neem het risico niet.

Ten tijde van invoering rode kaart voor ontnemen scoringskans (buiten 16) pleitte ik al voor een shoot out: de speler begint op de plek van de overtreding, de keeper op de doellijn en de andere spelers op 9.15 achter de bal.(dus niet in cirkel).
Dat komt het meest overeen met de situatie die er was voor de overtreding.

Op deze manier neem je ook meteen mee de afstand tot het doel, de snelheid of gebrek daaraan van betreffende speler, etc. Hij liep alleen op doel af, nou, laat hem dan ook alleen op doel af lopen.

Bij de bal van gisteravond ontnam je Gimenez een schotkans op doel. Die geef je hem terug met een penalty, dat is dan een goede straf. Het verschil scoringskans -> penalty + rood versus scoringskans -> vrije trap + rood is nu veel te groot.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 26 januari 2023 om 09:01:

- Er is natuurlijk bizar veel water gevallen. En de kou/nachtvorst helpt ook niet voor wat betreft de afwatering.

- De rode kaart was volgens de regels terecht, maar ik vind de regel erg zwaar. Je ontneemt een scoringskans als je een doorgebroken speler neerhaalt in de 16; dan is het rood. Maar je krijgt er al een penalty voor terug; een grotere scoringskans bestaat mijn inziens niet. En om dan ook nog de rest van de wedstrijd een man minder als straf te krijgen, vind ik erg zwaar. Zeker omdat het geen gemene overtreding was, er werd geen risico genomen dat de tegenstander er iets aan over zou houden.

Als ik dan kijk naar Emmen - PSV; Mauro Junior krijgt twee wedstrijden en het slachtoffer ligt er maanden uit. Ik vind het beide niet in verhouding. De één te zwaar, de ander (zeker gezien de blessure van de tegenstander té licht.


Het allerbelangrijkste zijn de drie punten. Je ziet vrijwel iedere speelronde dat er clubs uit de top 5 averij oplopen. Alleen AZ lijkt in een fase te zitten waarin dit ecniet gebeurt. Zolang je als Feyenoord blijft winnen, kun je profiteren van uitglijders bij (in dit geval) PSV en Twente. En dan moet Ajax nog spelen.

Als Feyenoord ná 18 februari nog bovenaan staat, komt de titel écht in het vizier.


:Nec is dubbel gestraft. Dat kan nooit de bedoeling zijn. De scheidsrechters moeten serieus hier naar kijken. Deze regel bestaat al zo,n 30 jaar. Ongelofelijk dat er nog niks veranderd is.

 

+1/-0

Je had er nog wel 1 of 2 moeten maken uiteraard tegen 10 man de hele 2e helft.
Spelers die bijna niet spelen (Walemark, Idrissi speelt wel regelmatig) hadden er eerder in moeten komen om te vlammen en zichzelf te bewijzen. Je zag dat het dood bloedde en bijv Kokcu dramatisch speelde. Geef die dan rust, je mag 5 wissels doen in 3 momenten. Danilo ook laat ingebracht met scorend vermogen en waarom niet Gimi en Danilo? Tegen ajax ook veel te laat gewisseld (na de megakans Kuduz en na 1-1 71e minuut).

N ajax zelfde doelslado psv iets minder, dit kan uiteindelijk wel geen 1e/CL en om ca 50 miljoen euro gaan.

Dit bericht is gewijzigd op 27 januari 2023, 14:09:53.

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2

Feyenoord Forum » Wedstrijden van Feyenoord » Feyenoord-Nec (25/01/2023-21:00)