Transparent
Inloggen
Sluiten

Feyenoord Forum » Spelers » Sem Steijn

Deze normale topic is open en bestaat uit 5 pagina's: 1 2 3 4 5

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 02 december 2025 om 11:25:

Steijn is geen centrumspits, geen '9'. In een systeem met twee spitsen, zou hij om een balvast aanspeelbaar kunnen spelen wellicht. Maar of je dat nou een 4-4-2 noemt, of een 4-3-3 met een diepe '10' en iets meer teruggetrokken buitenspelers; dat is om het even.

Waar het bij Steijn aan ontbreekt in handelingssnelheid en overzicht in de kleine ruimte. Hij sleurt en werkt zich de pleuris, maar heeft nét teveel tijd en ruimte nodig. En bij Feyenoord krijgt hij die niet. Tijdens topwedstrijden sneeuwt hij onder 'in het lopende spel', in de afwerking is hij dit seizoen minder gelukkig dan vorig jaar in Enschede. Toen vlogen de ballen er allemaal in, nu niet.

Van Persie verwacht méér van hem, maar ik denk dat je vooral met hem aan de slag moet. Trainen op handelingssnelheid, op het vrijlopen en in de bal komen op een manier dat je jezelf nét ietsje meer ruimte verschaft voor een voortzetting. Ik hoor en lees altijd dat Steijn zo'n fijne jongen is, omdat hij zo hard traint en veel extra doet. Wordt hij wel zodanig begeleid, dat hij het juiste doet als hij nog even ná de training op het veld blijft. Aan de traptechniek moet je blijven schaven, maar ik denk dat er nu méér winst behaald kan worden door op andere zaken te trainen.

Nu doet hij mij een beetje denken aan Kuijt in zijn laatste seizoen bij Feyenoord. Die werd 'in het lopende spel' ook een soort dissonant op het laatst; kon het niet meer bijbenen en dat zag je vooral in zijn handelingssnelheid en zijn passing. Al kun je afvragen of dat bij Kuijt ooit een kwaliteit was.

Steijn is 24, ik hoop dat er nog 'rek' in zit en hij zich kan verbeteren in zijn handelingssnelheid. Anders zal het altijd een kritiekpunt blijven, en reden voor twijfel of hij wel geschikt is voor de top.

Steijn is geen echte 9, klopt. Meer schaduwspits. Van Persie moet een keuze maken: Ueda of Steijn, samen gaat niet.

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 5 pagina's: 1 2 3 4 5

Feyenoord Forum » Spelers » Sem Steijn