Transparent
Inloggen
Sluiten

Feyenoord Forum » Algemeen Feyenoord Forum » Ik maak me zorgen!

Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2

"Wie zou het anders moeten doen? Troost? Van Bodegom? Blokland"
Dat zijn nu juist de mensen die je moet laten afvloeien. VvF en de RVC zijn bij Feyenoord het rotte gezwel. Niet professionele mensen, die op hun eigen machtspositie uit zijn onder het mom van "Feyenoord gevoel". Al jaren zo. Bij Feyenoord wordt nog gedacht dat een betaald voetbalclub een vereniging is uit de jaren 50 waar de "cracks" de grootste bek mogen hebben'; ook al ontberen ze de kennis, kunde of moraal.

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Michel van Egmond omschrijft Feyenoord heel treffend als de grootste amateurclub van Nederland.

(...)Het is de dorpsclub waar lokale ondernemers en notabelen elkaar rondom wedstrijden ontmoeten, waar een bestuur van goedbedoelende vrijwilligers door Jan en alleman aangesproken wordt en weerstand moet bieden tegen ongevraagd advies, suggesties en tips.

Iedereen wil gehoord worden; de man die vindt dat er een andere spits opgesteld moet worden is niet alleen de plaatselijke loodgieter, maar ook sponsor van de wedstrijdbal en drie reclameborden. De spits die speelt, is weer een neef van lokale bakker die alle jeugdelftallen van nieuwe trainingspakken heeft voorzien en de MotM-prijs faciliteert ('een overheerlijk broodpakket voor de man van de wedstrijd, aangeboden door ....').

De Feyenoord directie moet constant door een wirwar van lijntjes, connecties en clubjes laveren, belangen en verbanden inschatten/afwegen, en figuren/commissies het gevoel geven dat ze invloed hebben op het Feyenoord-beleid terwijl de club erbij gebaat is dat die invloed tot een minimum beperkt blijft.

Je zou bijna vergeten dat het leiden van een club ook nog eens een dagtaak is, normaal gesproken.

De afgelopen seizoenen hebben de successen veel verbloemd, en zijn er zelfs proefballonnetjes de wereld in geschoten die een verregaande simplificatie van alle organen 'boven' de directie voor ogen hadden. Met de toegenomen waarde van de spelersgroep en de recordverkopen die al meerdere transferwindows op rij gerealiseerd zijn, zou zo'n simplificatie financieel ook steeds meer tot de mogelijkheden gaan behoren.

Feyenoord kan de VvF afbetalen, de Kuip in eigendom verwerven, etc. Het probleem is echter dat de figuren binnen de organen die opgedoekt/uitgekocht moeten worden, via de RvC- en StiCo-zetels toch ook nog een daadwerkelijke vinger in de beleidspap hebben. Ze hebben misschien wel het beste voor met de club (gehad), daar kun je over discussieren. Ze hebben een verdere ontwikkeling van Feyenoord nu echter in de weg, en frustreren louter en alleen omdat ze vrezen dat hun invloed verdwijnt.

En boven alles is die (vermeende) invloed datgene wat ze niet willen verliezen. Zoals Blokland eerder aangegeven heeft, het is de Kuip of het zijn de geraniums. Die man (en het gaat me echt niet alleen over hem, of specifiek om hem) gaat zijn invloed op de club nooit vrijwillig opgeven.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 12 februari 2025, 11:17:27.

+2/-0

Goede text en analyse.

+1/-0

Marquis schreef op 12 februari 2025 om 13:50:

Goede text en analyse.

In een lange reconstructie over het falen van verschillende stadion-plannen van een paar jaar geleden, staat nog een aardige passage over de 'bestuursstructuur' van Feyenoord. Hier wordt de sport-econoom Pieter Nieuwenhuis geciteerd:

"De hamvraag bij Feyenoord is altijd: wie is de baas? De organisatie van Feyenoord is als een kluwen wol waar een katje mee heeft gespeeld.

Ga maar na. Het stadion wordt bestierd door de amateurtak van Feyenoord, duizenden aandeelhouders en sinds kort ook de profclub zelf. De club zelf heeft een directie, maar traditiegetrouw heeft ook de Raad van Commissarissen een sterke inbreng. De bekendste was Jorien van den Herik, de Grote Leider die de lakens uitdeelde. Als president-commissaris, niet als algemeen directeur. Daarnaast heeft Feyenoord ook nog eens invloedrijke aandeelhouders, verenigd in de Vrienden van Feyenoord. Onder leiding van Pim Blokland investeerden zij in 2010 30 miljoen euro en wisten zo de club voor een faillissement te behoeden. En dan is er ook nog de Stichting Continuïteit Feyenoord (Stico), die over de cultuur van de club waakt en beschikt over het ‘gouden aandeel."

En hier wordt nog voorbij gegaan aan de directies van het stadion en de sportclub Feijenoord, en de stichtingen die daaraan gelieerd zijn.

Pieter Nieuwenhuis vervolgt met een uiteenzetting van de manieren waarop in het voetbal clubs worden bestuurd:

"Een grote voetbalclub kan zich een professionele directie veroorloven. Dat is een bestuursmodel waarin de directie beslist en de commissarissen op afstand toezicht houden. Bij een kleine club is geen geld voor een directie. Daar zie je dat de commissarissen zelf de besluiten nemen, vaak rijke ondernemers uit de buurt die naast hun dagelijkse werk ook een club bestieren. Het is opvallend dat bij het grote Feyenoord commissarissen opvallend vaak op de voorgrond treden. En er is onderling veel kinnesinne. Dat is ook een constante bij Feyenoord."

Nieuwenhuis spreekt 'van het onvermogen om beslissingen te nemen':

"Dat zie je op veel terreinen terug. Het is werkelijk onvoorstelbaar dat Feyenoord als enige Nederlandse club geen geld weet te verdienen op de transfermarkt. In het stadiondossier hetzelfde probleem. Ik heb veel stadionprojecten mogen begeleiden. Binnen de club stonden de neuzen altijd dezelfde kant op. Maar bij Feyenoord niet. De verdeeldheid is enorm."

Ik ken deze man niet, en met gevaar is dat hij tot een bepaald 'kamp' behoort bij Feyenoord, waardoor deze analyse ook weer in een bepaald perspectief geplaatst moet worden. Maar mijn inziens duidt hij de problematiek binnen de Feyenoord-organisatie behoorlijk goed.

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2

Feyenoord Forum » Algemeen Feyenoord Forum » Ik maak me zorgen!