Transparent
Inloggen
Sluiten

Feyenoord Forum » Algemeen Feyenoord Forum » Financieel Directeur

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

Marc, dank je wel. Ik vond dit een interessant artikel.

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Leuk interview!

Wat er voor mij bovenuit springt is dat Feyenoord doelbewust lijkt te kiezen voor het voeren van verstandig technisch beleid, om daarmee de financiele kloof tussen de club en de concurrentie te dichten. Daar slaagt het wonderwel in, en bewijst mijn inziens het ongelijk van voorgaande directies/verantwoordelijken die risicovolle financiele luchtkastelen wilde optuigen om tot betere prestaties te komen.

De focus lag verkeerd, leidde alleen maar af van de prestaties op het veld, én heeft de achterstanden alleen maar doen oplopen.

Eén van de achterstanden die de club heeft en die alleen maar gegroeid is, is het onderkomen. De Kuip is verwaasloosd, en de NV is volgekieperd met schulden om de beslissing over een nieuw stadion te forceren. In zekere zin zitten we met oude schoenen opgescheept die al op Marktplaats verkocht zijn, terwijl nieuwe schoenen er niet komen. En we hopen dat de koper van de oude schoenen haar verlies neemt, zodat ze weer 'van ons' worden.

Toen Feyenoord in 2017 de titel won en CL ging spelen, is ervoor gekozen een (groot) deel van de extra inkomsten te investeren in 1908. Achteraf geen slecht idee, al betekende het dat aan de titel geen sportief gevolg kon worden gegeven. Nu zijn de extra inkomsten van de laatste titel wél deels gebruikt om de spelersgroep te versterken. Samen met de manier van spelen, de basis die in de seizoenen hiervoor al gelegd is, zorgt dit ervoor dat we géén modderfiguur slaan in Europa.

We hebben een jonge selectie, en na dit seizoen zouden er een aantal spelers kunnen vertrekken voor astronomische transfersommen. Daarin staat de club er ten opzichte van 2017 ook veel beter voor.

Maar wellicht moeten we allemaal onze verwachtingen temperen over wat we dáárna van Feyenoord mogen verwachten.

Misschien moeten we die inkomsten niet gebruiken, om met de spelersgroep een volgende stap te zetten. Maar moeten we met die miljoenen de basis versterken waarop de club draait.

Kunnen we de transferinkomsten van Giménez gebruiken om de Kuip in eigendom te verwerven? Kunnen we met de miljoenen die een Hancko kan opleveren een gedeelte van de renovatie financieren?

Ik denk en hoop dat Feyenoord deze richting onderzoekt.

+1/-0

Marc Acardipane schreef op 07 november 2023 om 14:04:

Eigen vermogen van 7 miljoen is natuurlijk nog niks, omzet is prima netals de salariskosten (nivo psv).

Een groot EV is gezond, maar als het op een bankrekening staat werkt het niet voor je. In die zin kun je het beter 'ergens in stoppen' waar de club beter van wordt. Bijvoorbeeld de Kuip in eigendom verwerven. Op termijn is dat in mijn ogen noodzakelijk.

In een ideale situatie kan de exploitatie zichzelf betalen, de jaarlijkse inkomsten kunnen de jaarlijkse uitgaves dekken. Maar je hebt ook een buffer (EV) nodig om een gat te kunnen dichten als dat niet het geval is, als je salarishuis berekend is op CL maar je kwalificeert niet voor het hoofdtoernooi.

Wellicht moet Feyenoord haar EV-positie versterken. Maar zolang als er naast de exploitatie een 'gezonde' stroom van positieve transferinkomsten bestaat, kan het saldo daarvoor dienen.

Ik ben er geen voorstander van om dat strikt gescheiden te houden, zoals bijvoorbeeld AZ doet. Op die manier beperk je als club je eigen mogelijkheden en kom je niet verder.

Het is ook een gok, we zien in Amsterdam dat een te groot salarishuis en teveel 'banken' op toekomstige inkomsten (CL-geld en verkopen) kan zorgen voor een flinke terugval. En dan komt de ellende dubbel zo hard binnen.

Feyenoord moet daarin een balans zoeken, en ik denk dat PSV daarin ook geen goed voorbeeld is. Het beleid van Feyenoord op dat gebied is momenteel redelijk solide, en dat moet het blijven.

Gezien de waarde op het veld denk ik dat de club stappen kan blijven maken, maar dat het ook mogelijk moet zijn om inkomsten te gaan reseveren voor aankoop van de Kuip. Dat zal ten koste gaan van wát je in zijn totaliteit kan herinvesteren, maar je zal wel moeten. Want anders kun je in dat opzicht geen structurele stappen gaan maken.

In die zin is een Giménez echt een godsgeschenk, en als hij straks voor een gigantisch bedrag verkocht wordt zou hij weleens in zijn eentje de redding van Feyenoord kunnen zijn...

+1/-0

In de goude jaren tijd was men (Kieboom?) ook al bezig om de aandelen in het stadion op te kopen, maar de grote bezitter van die aandelen was de Sportclub Feijenoord die hier geen trek in had, omdat ze dan meer aan financiele inkomsten zouden verliezen.

+1/-0

danall schreef op 09 november 2023 om 01:21:

In de goude jaren tijd was men (Kieboom?) ook al bezig om de aandelen in het stadion op te kopen, maar de grote bezitter van die aandelen was de Sportclub Feijenoord die hier geen trek in had, omdat ze dan meer aan financiele inkomsten zouden verliezen.

Ik heb de jaarverslagen er niet op nageslagen, maar volgens mij blijft er tegenwoordig onder aan de streep heel weinig over voor de aandeelhouders van de Kuip NV. Ik kan me niet voorstellen dat er dividend wordt uitgekeerd, bij zoveel schulden en zo'n verwaasloosde staat van de activa.

Het zou welhaast misdadig zijn als de aandeelhouders (die niets aan het stadion bijdragen) er wél wat uittrekken.

Sportclub, Stadion en Proftak zijn ooit van elkaar losgekoppeld, zodat bij faillissement van één de anderen niet in de val zouden worden meegetrokken. Verstandig, maar het houdt Stadion en Proftak ook een beetje gegijzeld. Het was daarom ook het eerste wat 'geregeld' moest worden, toen in 2007 Algemeen Directeur werd van Feyenoord: de éénwording van amateurs, stadion en profs.

Dat faalde jammerlijk, de amateurtak zag dat niet zitten. En terecht, want Feyenoord stond er in financieel opzicht vreselijk beroerd voor. Gudde wilde iets van SC, maar had zélf helemaal niks te bieden.

Het contrast met de huidige situatie, kan welhaast niet groter. Behalve dat het lot van de Kuip dankzij die lening en andere schulden bij beide partijen als een molensteen om de nek hangt. Hierboven wordt gesuggereerd dat Feyenoord zou kunnen instappen en het stadion in eigendom kan verwerven als de Kuip NV failliet wordt verklaard.

Ik denk dat alle partijen dit willen voorkomen, en dat kan als SC toch weer wil praten over een éénwording. Of zij bereid zijn de aandelen in de Kuip aan de proftak over te dragen/verkopen. Er zullen dan wel garanties en voorwaarden tegenover moeten staan. Maar als buitenstaander lijkt mij dit beter dan een faillissement.

Met het stadion in eigendom, kan de proftak (de amateurs hoeven niet mee te fuseren volgens mij) weer baas in eigen huis worden. Zélf de benodigde renovaties uitvoeren/financieren, en als er daarmee (extra) inkomsten worden gegenereerd komen die ten goede aan de club.

+1/-0

Feit blijft dan dat je jarenlang renovaties moet gaan uitvoeren om het stadion nog in goede staat te behouden. Quanta Costa?
Is het dan niet wijzer om een nieuw stadion te laten bouwen? Gelet op de vooruitzichten op de resultaten van ons Feyenoord 1?

+1/-0

Je vorige vraag ging over de Fiio M11S en Neutron Player, dus ik weet niet zeker of dit een nieuwe vraag is of een vergissing. Drive Mad

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

Feyenoord Forum » Algemeen Feyenoord Forum » Financieel Directeur