Transparent
Inloggen
Sluiten

Feyenoord Forum » Jeugdopleiding » Jong Feyenoord in de voetbalpiramide

Deze normale topic is open en bestaat uit 6 pagina's: 1 2 3 4 5 6

Het was natuurlijk niet alleen Van Geel, Gudde, de technische staf destijds en Stanley Brard zaten er ook bij en de RVC en VvF.

Dit bericht is gewijzigd op 14 maart 2023, 10:02:10.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Marc Acardipane schreef op 14 maart 2023 om 09:56:

Het was natuurlijk niet alleen Van Geel, Gudde, de technische staf destijds en Stanley Brard zaten er ook bij en de RVC en VvF.



Deze mag je op het persoonlijke conto van Martin van Geel schrijven hoor.

Die is/was vanaf het allereerste moment dat dit ging spelen mordicus tegen. En die heeft zowel intern als publiek alleen maar argumenten gebruikt aangedragen waarom het niet alleen een slecht idee was, maar vooral waarom Feyenoord hier onmogelijk aan mee kon doen.

De rest van de organisatie zag de noodzaak wél in, en heeft dit bij monde van bijvoorbeeld van Bronckhorst meermaals geuit. En dat zegt mijn inziens wel iets, want van Bronckhorst is altijd de diplomatie zelve, en zal de club niet snel afvallen.

Alle uitdagingen waar Feyenoord op dat moment mee te maken had in acht nemend, er was de KNVB veel aan gelegen om álle topclubs mee te nemen in dit project. Daar lag wel degelijk een kans, als er een wil was geweest.

Jong Feyenoord voldeed op dat moment niet aan de voorwaarden die gesteld werden; het aantal spelers met een contract was een probleem en de accomadatie waar gespeeld kon worden voldeed niet.

Maar in plaats van daarover in gesprek te gaan in Zeist, met als doel tot een (al dan niet tijdelijke) oplossing te komen die het toch mogelijk maakte om Jong Feyenoord af te vaardigen, kwam van Geel in Zeist constant met eigen plannen voor een eigen competitie op de proppen.

En daar zaten de andere grote clubs en de KNVB op dat moment helemaal niet meer op te wachten.

Uiteindelijk is 1908 gebouwd, en had je in de tussentijd wellicht in de Kuip kunnen spelen of in overleg met Excelsior op Woudenstijn. En die contractspelers, daar had je vast ook wel een soort verlengde dispensatie voor kunnen krijgen.

Het is niet eens geprobeerd. En dat komt door de onwil van Martin van Geel.

 

+1/-0

Hij was beslissend en wilde de invoering van een nieuwe reservecompetitie op maandagavond. Maar niemand binnen de club heeft ook maar iets van tegengas gegeven toen bleek dat het niet haalbaar was.

 

+1/-0

Deze grootste beleidsblunder in het bestaan van de club heeft ons op een niet meer te overbruggen achterstand gezet tov Ajax, AZ en psv.
De inkomstenderving is niet objectief vast te stellen maar moet wel in de miljoenen lopen zonder die opleidingsfabriek die de KKD is. Van die wedstrijden in de beloftencompetitie worden de talenten niet beter. Gezien de prestaties zou je eerder zeggen slechter.
Geen idee of er ooit nog een mogelijkheid komt om in te stromen. Op een sportieve manier, kampioen worden en een aantal beslissingswedstrijden, zie ik het niet gebeuren.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Marc Acardipane schreef op 14 maart 2023 om 10:30:

Hij was beslissend en wilde de invoering van een nieuwe reservecompetitie op maandagavond. Maar niemand binnen de club heeft ook maar iets van tegengas gegeven toen bleek dat het niet haalbaar was.



Ik denk dat er wel degelijk tegengas is geweest, als de toenmalige hoofdtrainer zich erover uitspreekt in de media kun je er wel zeker van zijn dat het intern ook op de agenda gestaan heeft.

Martin van Geel wilde er in eerste instantie niet aan, en het ontbrak hem aan het vermogen over zijn eigen ego te stappen en zijn initiele misvatting achteraf te herstellen. Zijn trots en overtuiging zaten hem in de weg. De vraag is of hij de (interne) kritiek op deze keuze (die volledig bij hem lag) wel heeft wíllen horen.

Als een soort Don Quichot is hij ten strijde blijven trekken tegen reuzen, terwijl iedereen allang wist dat het windmolens betrof.

Z'n laatste uitlatingen hierover hadden dan ook iets meelijwekkends. Hij was de enige die er nog altijd de meerwaarde niet van inzag, terwijl het tegendeel al bij de andere clubs op het veld liep.

Het heeft de club inderdaad miljoenen gekost, en dat gaat alleen nog maar méér worden.

 

+1/-0

Vanaf het eerste uur ben ik voorstander geweest van een Jong team in de KKD en de voordelen zijn evident. Je zou kunnen stellen dat het de club miljoenen heeft gekost. Maar niet omdat er geen talenten zijn doorgestroomd via deze route, meer omdat deze route ontbrak als opleidingsperspectief voor enkele talenten die mede daardoor niet hebben bijgetekend (de categorie Zirkzee, Summerville, Chong etc). Het wordt extreem overschat hoeveel talenten er wel doorbreken door het hebben van een Jong team in de KKD, dat valt in de praktijk reuze mee. De grootste talenten dienen een kans te krijgen in het eerste team en die categorie daaronder haalt het helaas -ook- met een Jong team in de KKD niet zo vaak. Dat is toch wel de voornaamste conclusie die je kan trekken na zoveel jaar Jong teams in de KKD.

Alleen de uitzonderlijke talenten die niet aan de bak komen bij het eerste hebben baat bij (extra) speeltijd in de KKD, maar als je samenwerkt met een andere club zoals Dordrecht dan zal je die talenten niet zo snel weer bij het eerste kunnen betrekken. Groot nadeel. En je bent dan maar net afhankelijk van welke medespelers en trainer er bij die club zijn. Bij Dordrecht zie ik het wat dat betreft somber in, het is tot nu toe het afvalputje van onze talenten gebleken. Op een enkele uitzondering na misschien, zoals Baldé en Summerville. Ze spelen een heel ander type voetbal en de kwaliteit van de medespelers (en trainers) is abominabel slecht. Of je je daar effectief kan door ontwikkelen is maar de vraag. Een Baldé slaagde daar alleen omdat hij bij uitstek geschikt is voor countervoetbal, maar dat is nou net niet de speelstijl die wij hanteren bij het eerste.

Ik zou deze samenwerking gebruiken als handelshuis constructie om af en toe dat soort voetballers daar te stallen in de hoop dat ze meer waard worden en ze op die manier door te verkopen. Zo'n Baldé traject kan best wat opleveren voor de club. Goedkoop scouten in bijvoorbeeld andere continenten en dan die talenten stallen bij Dordrecht. De echt grote parels kan je dan altijd nog een kans geven bij Feyenoord uiteindelijk.

Je grootste talenten uit de academy van het Jong team (Mike Kleijn, Jaden Slory, Antoni Milambo, Leo Sauer) zou ik een kans blijven geven bij Feyenoord 1 en anders verhuren aan eredivisieclubs met een redelijk vergelijkbare speelstijl. De categorie daaronder (Nesto Groen, Guus Baas, Mirheimel Benita, Milan Hokke etc) zou ik alleen stallen bij Dordrecht als ze bereid zijn onze speelstijl te gaan spelen, maar ik denk dat je er geen al te hoge verwachtingen van moet hebben. De categorie Ramon Hendriks, Sem Valk, Dylan Vente, etc zal niet ineens topclub materiaal worden door het spelen van meer wedstrijden in de KKD, daarvoor is hun potentie en basisniveau te laag helaas. Voor spelers als Karim Dermane kan het misschien een goede leerschool zijn, wellicht dat ze net zoals Baldé excelleren en op de radar komen van buitenlandse clubs met wat geld.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:




Ik kan me in je verhaal vinden, op een paar kantekeningen na.

Het is van zelfsprekend allemaal speculatie, maar ik denk dat je door de afwezigheid van Jong Feyenoord in de Eerste Divisie wél direct talent bent verloren wier ontwikkeling gestokt omdat ze in een soort vaccuum terecht zijn gekomen tussen Varkenoord en de hoofdmacht. En die het anderzijds wellicht wél gehaald hadden.

Jij noemt Vente, Valk en Hendriks die het volgens jou sowieso niet gered zouden hebben. Ik betwijfel dat, ik denk dat als zij eerder en méér te maken hadden gekregen met de weerstand van spelen op Eerste Divisie-niveau en -omstandigheden, ze verder zouden zijn en misschien ook wel op een hoger niveau geeindigd waren.

We weten het niet, en we zullen het nooit weten.

Maar wat ik bovenal mis in jouw verhaal, is dat talenten die de kwaliteiten hebben om de overstap te maken en de Kuip te halen daar sneller geraken dankzij de integratie van een team in de Eerste Divisie. En het voordeel wat daarmee ook te behalen is met versterkingen die je aantrekt en die in eerste instantie niet direct in aanmerking komen voor de basis van Feyenoord-1.

Je hebt dit seizoen Wieffer en Hartman gehad, die zich redelijk snel in het elftal hebben gespeeld en nu niet meer weg te denken zijn. Ik denk dat de twijfel die er in het begin was (als die er uberhaupt was) óf ze wel goed genoeg waren (ook bij de staf) eerder was weggenomen als ze wedstrijden hadden kunnen spelen bij Jong Feyenoord. En datzelfde geldt nu voor Bullaude. Ik denk dat hij eerder en méér kansen had gekregen als hij wekelijks bij Jong Feyenoord had kunnen wennen aan de manier van spelen in Nederland. En dat ook Lopéz nu gebaat zou zijn bij een speelminuten in Jong Feyenoord in de Eerste Divisie. Net als Paixão en Wålemark.

Ze hebben allemaal de leeftijd waarop ze nog hadden mogen meespelen bij Jong Feyenoord in de Eerste Divisie.

En voor een Milambo, Slory, Kleijn en Sauer geldt dat ze nu wellicht verder waren geweest in hun ontwikkeling als ze al minuten hadden kunnen maken in de Eerste Divisie. Zij hebben het talent om uiteindelijk na Varkenoord de overstap te maken naar de Kuip, maar met een tussenstap in Jong Feyenoord hadden ze nu wellicht al tegen het eerste elftal aangeschurkt.

Dat is ook speculatie, maar niet vreemd om aan te nemen dat het zo had kunnen zijn toch?

Een 'Jong'-team in de Eerste Divisie versnelt de doorstroming, daardoor hoeven er minder spelers aangetrokken te worden (of kan er gerichter worden geinvesteerd in meer kwaliteit) en kan de club sneller 'doorverkopen'. En dat leidt tot méér inkomsten.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 14 maart 2023 om 12:54:

open/sluit de onderstaande quote:

Marc Acardipane schreef op 14 maart 2023 om 10:30:

Hij was beslissend en wilde de invoering van een nieuwe reservecompetitie op maandagavond. Maar niemand binnen de club heeft ook maar iets van tegengas gegeven toen bleek dat het niet haalbaar was.



Ik denk dat er wel degelijk tegengas is geweest, als de toenmalige hoofdtrainer zich erover uitspreekt in de media kun je er wel zeker van zijn dat het intern ook op de agenda gestaan heeft.

Martin van Geel wilde er in eerste instantie niet aan, en het ontbrak hem aan het vermogen over zijn eigen ego te stappen en zijn initiele misvatting achteraf te herstellen. Zijn trots en overtuiging zaten hem in de weg. De vraag is of hij de (interne) kritiek op deze keuze (die volledig bij hem lag) wel heeft wíllen horen.

Als een soort Don Quichot is hij ten strijde blijven trekken tegen reuzen, terwijl iedereen allang wist dat het windmolens betrof.

Z'n laatste uitlatingen hierover hadden dan ook iets meelijwekkends. Hij was de enige die er nog altijd de meerwaarde niet van inzag, terwijl het tegendeel al bij de andere clubs op het veld liep.

Het heeft de club inderdaad miljoenen gekost, en dat gaat alleen nog maar méér worden.



Heb dat destijds toen het speelde niet echt meegekregen, maar heb het opgezocht je hebt helemaal gelijk! Dan is het toch wel kwalijk dat Van Geel de mening van Giovanni naast zich neer heeft gelegd.

 

+1/-0

Het is niet zaligmakend, maar (voorlopig) een intensere samenwerking met Dordt is voor beide partijen goed.

 

+1/-0

Wat ook in Van Geel's besluit meespeelde was de zwakke financiele positie om zo'n elftal bestaansrecht kan geven. Ik kan me daar wel in vinden, maar was het ook de moeite waard om naar andere mogelijke financiele inkomsten te kijken. Ik weet dat entreeheffing weinig zoden aan de dijk zet, maar alle beetjes helpen. Zo zullen er wel meer projecten kunnen zijn waardoor het later wel mogelijk bleek te zijn dat overleving in de KKD aanwezig was. Zo'n Jong Utrecht doet het redelijk.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

danall schreef op 15 maart 2023 om 00:18:

Wat ook in Van Geel's besluit meespeelde was de zwakke financiele positie om zo'n elftal bestaansrecht kan geven. Ik kan me daar wel in vinden, maar was het ook de moeite waard om naar andere mogelijke financiele inkomsten te kijken. Ik weet dat entreeheffing weinig zoden aan de dijk zet, maar alle beetjes helpen. Zo zullen er wel meer projecten kunnen zijn waardoor het later wel mogelijk bleek te zijn dat overleving in de KKD aanwezig was. Zo'n Jong Utrecht doet het redelijk.



Het grootste probleem was de financiele positie van Feyenoord, dat klopt. Die situatie maakte het onmogelijk om te investeren in accomodatie die geschikt moest worden gemaakt voor spelen in de Eerste Divisie, en het aantal spelers wat voor Jong Feyenoord onder contract moest staan.

Maar ik ben ervan overtuigd dat daar in overleg met de KNVB een oplossing voor gevonden had kunnen worden. Dat er bereidheid was om bepaalde dispensaties te verlenen, waardoor Feyenoord had kunnen beginnen in de voetbalpiramide. Het was Feyenoord wat niet wilde, van Geel lag ervoor.

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 6 pagina's: 1 2 3 4 5 6

Feyenoord Forum » Jeugdopleiding » Jong Feyenoord in de voetbalpiramide