Transparent
Inloggen
Sluiten

Feyenoord Forum » Spelers » Marouan Azarkan

Deze normale topic is open en bestaat uit 5 pagina's: 1 2 3 4 5

Azarkan: ''Ik spiegel me als buitenspeler wel aan Van Persie''

Marouan Azarkan speelt de komende maanden in het shirt van Excelsior. De huurling van Feyenoord is het seizoen uitstekend begonnen bij zijn nieuwe club. Azarkan hoopt zich te ontwikkelen en dan volgend seizoen voor zijn kans te gaan in de voorbereiding onder trainer Arne Slot.

"Het bevalt me hier zeker'', begint Azarkan in gesprek met Voetbalzone. ''Het is lekker in de buurt, ik kende al een aantal spelers en ben goed opgevangen. Dat is toch lekker als je ergens naartoe komt. Ik voelde me gelijk thuis en heb gelukkig geen tijd nodig gehad om mijn plek te vinden. Er staat een nieuwe, jonge groep, die echt voor elkaar door het vuur gaat. Ik ben echt blij dat ik hier ben gekomen."

Azarkan heeft niet het gevoel bij Feyenoord stil te hebben gestaan. ''Eerlijk is eerlijk: op de trainingen heb ik veel geleerd. Af en toe trainde ik met Robin van Persie, die legde me uit: 'Probeer na je aanname twee stappen te zetten en dan te schieten'. Ik spiegel me als buitenspeler wel aan Van Persie, hij begreep het ook een beetje als ik rare balletjes gaf of uit het niets scoorde. Hij zei: 'Heerlijk, doe wat je moet doen en heb schijt aan de rest. Je moet niet zenuwachtig te zijn, want je kunt dit'.''

"Als ik twee jaar geleden al met Jong Feyenoord in de Keuken Kampioen Divisie had gespeeld, was het veel beter geweest en was de stap naar het eerste ook een stuk minder lastig. De stap van de Onder-19 naar het eerste is soms te groot. Daarom dacht ik in de zomer al dat ik dit seizoen 30 tot 35 wedstrijden wilde spelen, zodat ik met een zwaardere rugzak terug kom bij Feyenoord. Dan moet ik het laten zien en is er geen excuus meer."

 

+1/-0

Longread | Azarkan: “De KKD zou elke jonge speler bij Feyenoord goed doen”

Feyenoord-huurling Marouan Azarkan moet met Excelsior nog vol aan de bak om te promoveren naar de Eredivisie. Op persoonlijk vlak kan hij echter nu al spreken van een zeer waardevol seizoen. In gesprek met FR12.nl vertelde Azarkan over zijn ontwikkeling in de Keuken Kampioen Divisie en zijn toekomst bij Feyenoord.

Zelfverzekerd, maar ook zelfkritisch vertelt Azarkan over zijn seizoen bij Excelsior. Dat blijkt bijvoorbeeld wanneer het gaat over zijn cijfers (29 competitiewedstrijden, 9 doelpunten en 7 assists). “Ik zeg niet snel over mezelf dat ik het echt goed doe. Ik heb het oké gedaan, maar ik had wel wat meer kunnen scoren”, vindt de vleugelaanvaller. “Mijn doel was echt om tien goals en tien assists te halen. Als dat nog lukt, én we de play-offs winnen, dan vind ik het een geslaagd seizoen.”

Ook in de wedstrijden waarin de aanvaller niet trefzeker was, viel hij geregeld op met zijn spel. Toch is dat voor hem niet genoeg. “Zonder goals en assists lijkt het al snel alsof je niets goeds gedaan hebt in een wedstrijd. Dat voelt voor mij ook zo. Goed spelen moet sowieso altijd, maar ik moet iets extra’s brengen. Ik heb vaak wedstrijden gehad waarin elke actie lukte, maar waar ik aan het einde niet op het scorebord stond. Dat is toch waar de meeste mensen naar kijken. Ik denk dat Feyenoord dat ook doet.”

Verhuur aan Excelsior
Hoe Feyenoord precies naar de verrichtingen van Azarkan kijkt, weet hij overigens niet. “Aan het begin van het seizoen had ik veel contact met Frank Arnesen en soms ook met John de Wolf. Na een goal kreeg ik een berichtje: ‘goed gedaan’. Maar in de tweede seizoenshelft heb ik eigenlijk niks meer binnengekregen. Voor mij hoeft dat ook niet. Ik weet zelf wat ik moet doen en of ik goed of slecht speel. Ik probeer mijn goede lijn door te trekken tot het einde van het seizoen en dan zie ik wel wat het plan van Feyenoord is.”

Aanvankelijk hoopte Azarkan dit seizoen al een kans te krijgen en keek hij enthousiast uit naar de samenwerking met de nieuwe trainer Arne Slot. “Ik vond het echt mooi om hem over tactieken te horen praten. Hij begrijpt het spelletje echt. Ik dacht in het begin ook dat hij een goede trainer voor mij zou worden. Maar toen raakte ik geblesseerd…” Daarmee raakte de buitenspeler al in de voorbereiding achter op zijn ploeggenoten. “Dat maakte het wel makkelijker om mijn verhuur te accepteren. Slot zei tegen me: ‘Je hebt potentie. Zorg ervoor dat je een heel seizoen speelt en dat je de beste wordt in de Keuken Kampioen Divisie.’”

Die boodschap heeft hij ter harte genomen, want de Feyenoord-huurling doet mee om de bovenste plekken in het Speler van het Jaar-klassement van Voetbal International. Zijn stap naar Excelsior bleek een juiste keuze. “Ik heb nog nooit zoveel wedstrijden gespeeld in één jaar. Daar ben ik sowieso trots op. Ik merk ik dat ik me goed voel wanneer ik elke wedstrijd speel. Dat resulteert erin dat ik belangrijk kan zijn met goals, assists en mooie acties. Ik was bijna ergens anders naartoe gegaan. NAC en Roda JC hadden ook interesse. Achteraf gezien had ik mezelf voor m’n kop geslagen als ik niet naar Excelsior was gegaan.”

NAC en Roda JC hadden ook interesse. Achteraf gezien had ik mezelf voor m’n kop geslagen als ik niet naar Excelsior was gegaan.

Over zijn keuze voor Excelsior
NAC Breda
Dat vertelt Azarkan ook met zijn vorige, ‘mislukte’ uitleenbeurt bij NAC in het achterhoofd. In het halve seizoen dat hij er speelde (februari tot juni 2021), kwam hij tot 11 optredens, waarvan slechts 6 als basisspeler. Aan het einde van zijn verhuurperiode stond hij nog altijd droog wat betreft doelpunten en assists. “Vaak mocht ik tien minuutjes tot een kwartiertje invallen. En dan stond ik weer uit het niets in de basis. Ik kon mezelf niet vinden bij NAC”, blikt hij terug op die maanden.

“Ik weet niet wat ik daar aan het doen was. Normaal gaat alles bij mij vanzelf en denk ik nooit na als ik aan het voetballen ben, maar bij NAC lukte dat niet. Het klopte allemaal niet voor mij. Nu krijg ik bij Excelsior ook veel meer vertrouwen van de trainer. Die stuurt mij zonder opdracht het veld in en laat mij m’n ding doen. Ik denk dat dat beter is voor een speler als ik.”

Blessure
Hoe belangrijk Azarkan in een seizoen tijd is geworden voor Excelsior, bleek toen hij eind december een blessure opliep. De Kralingers wonnen geen van de vier wedstrijden die hij moest missen en trainer Marinus Dijkhuizen zei voor de camera van RTV Rijnmond dat Azarkan voor zijn ploeg eigenlijk niet te vervangen was. “Hij zei dat ze mijn creativiteit voorin nodig hadden. Daarnaast ben ik ook iemand die zijn teamgenoten altijd oppept en de echte winnaarsmentaliteit erin brengt. Bij Feyenoord heb je oudere spelers die vaak de leiding nemen, maar Excelsior heeft een jonge ploeg. Daarom sta ik als jonge speler ook gewoon op om te zeggen wat ik vind. Ik denk dat ze me daarin ook misten.”

Dat is niet het enige waarin hij is gegroeid. Vooral ook in zijn loopvermogen heeft Azarkan stappen gemaakt, iets wat in het Feyenoord van Slot van pas kan komen. “Ik kan nu een hele wedstrijd door acties blijven maken. Net als bij Feyenoord moet een aanvaller hier veel meeverdedigen. Toen ik hier net kwam, was ik na twee acties helemaal kapot. Als ik dan nog moest omschakelen, lukte dat gewoon niet. Nu gaat dat allemaal veel makkelijker, omdat ik elke wedstrijd speel en in het ritme zit. Ik kan het allemaal makkelijk belopen. Daar heeft Excelsior me goed bij geholpen.”

Conference League
De verrichtingen van zijn ploeggenoten bij Feyenoord krijgt Azarkan van een afstandje mee. “Ik heb nog regelmatig contact met de spelers. Zeker met Orkun Kökcü, Tyrell Malacia, Ramon Hendriks; de jongens waarmee ik in de jeugd heb samengespeeld. Ik vraag dan hoe het met hen gaat en zij vragen naar mij. Ze hebben al een paar keer laten weten dat ik lekker bezig ben. ‘Zorg ervoor dat je zo doorgaat, dan moet je volgend seizoen bij ons wel spelen.’”

Toen ze de halve finale haalden en ik de beelden uit de kleedkamer zag, dacht ik wel: shit, daar had ik bij willen zijn.

Over het succes van Feyenoord in de Conference League
Komende donderdag zit Azarkan als toeschouwer in De Kuip als Feyenoord het in de halve finale van de Conference League opneemt tegen Olympique Marseille. Iets wat de huurling graag als speler had willen meemaken. “Toen ze de halve finale haalden en ik de beelden uit de kleedkamer zag, dacht ik wel: shit, daar had ik bij willen zijn. Maar dit had je vooraf natuurlijk niet kunnen voorspellen. Ik ben blij voor ze en ik hoop dat ze de Conference League winnen.”

Bovendien deed ook Azarkan zelf dit seizoen enorm waardevolle ervaringen op. “Ik had op de bank kunnen zitten bij het eerste en mijn wedstrijden in Feyenoord Onder 21 kunnen spelen. Maar ik wilde zien waar ik zou staan als ik een heel jaar zou spelen. Ik speel hier tegen oudere spelers die vaak ook in de Eredivisie hebben gespeeld. Daar kan ik me mee meten. Het tempo ligt niet zo hoog als in de Eredivisie, maar er zijn veel clubs die aardig kunnen voetballen. Ik zou elke jonge speler bij Feyenoord aanraden om hier een seizoen lang wekelijks te spelen. Dat gaat je echt heel goed doen.”

Kans bij Feyenoord
Dat alles neemt Azarkan na dit seizoen mee naar Feyenoord, waar hij in de voorbereiding op het komende seizoen opnieuw voor zijn kans wil gaan. Dat hem met de brede bezetting op zijn positie een stevige concurrentiestrijd te wachten staat, deert hem niet. “Toen Patrik Wålemark werd gehaald, dacht ik wel: dit kan lastig worden komend seizoen. Maar als ik zie dat hij en Alireza Jahanbakhsh nu allebei op de bank zitten, dan hou ik ze volgend jaar toch ook gewoon op de bank?”, lacht hij. “Ik ben sowieso nooit bang voor concurrentie. Ik zeg altijd tegen mezelf dat ik beter ben dan de ander. Ik moet gewoon m’n ding doen en dan zie ik wel of ik mijn kans krijg.”

Veel meer kan hij over zijn toekomst nog niet zeggen. Zijn perspectief bij Feyenoord, zijn contract dat in 2023 afloopt; Azarkan laat het allemaal op zich afkomen. “Ik heb bewust tegen mijn zaakwaarnemer gezegd dat ik niks wil horen over clubs met interesse. Ik wil dit seizoen met een leeg hoofd goed afmaken. Na de play-offs mag hij me bijpraten.”

Ik zeg niet dat ik elke week in de basis moet staan, maar ik denk dat ik het niveau van Feyenoord 1 aankan.

Over zijn eigen niveau
“Slagen bij Feyenoord blijft mijn einddoel”, stelt Azarkan tot slot. “Ik zeg niet dat ik er elke week in de basis moet staan, maar ik denk dat ik het niveau aankan. Ik heb mezelf gemeten met de top van de Keuken Kampioen Divisie en stak er in meerdere wedstrijden bovenuit. Ik weet dat dit niet mijn plafond is. Het liefst zou ik bij Feyenoord voor mijn kans gaan. Maar als er weinig perspectief is, dan wil ik verhuurd worden aan een Eredivisieclub. Ik heb dit seizoen geleerd dat elke week voetballen voor een jonge speler het allerbelangrijkste is.”

 

+1/-0

ondanks huur interesses, lekker verkopen aan Toulouse!

 

+1/-0

Hij verdient een kans in de voorbereiding.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Kuijt007 schreef op 12 juni 2022 om 12:23:

Hij verdient een kans in de voorbereiding.


Eens! Iemand met zijn actie en creativiteit kan wellicht iets toevoegen.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Willykment schreef op 12 juni 2022 om 14:38:

open/sluit de onderstaande quote:

Kuijt007 schreef op 12 juni 2022 om 12:23:

Hij verdient een kans in de voorbereiding.


Eens! Iemand met zijn actie en creativiteit kan wellicht iets toevoegen.


Zeker, maar ik denk dat hij, en uiteindelijk dan ook Feyenoord, er meer bij gebaat is dat hij wekelijks speelt op het hoogste niveau. Denk dat hij bij ons hoogstens in aanmerking komt voor af en toe een invalsbeurt. Utrecht lijk mij wel een mooie club voor hem en dan met zo’n zelfde speciale constructie als met de Hendriks deal.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

VakkieK schreef op 12 juni 2022 om 15:10:

open/sluit de onderstaande quote:

Willykment schreef op 12 juni 2022 om 14:38:

open/sluit de onderstaande quote:

Kuijt007 schreef op 12 juni 2022 om 12:23:

Hij verdient een kans in de voorbereiding.


Eens! Iemand met zijn actie en creativiteit kan wellicht iets toevoegen.


Zeker, maar ik denk dat hij, en uiteindelijk dan ook Feyenoord, er meer bij gebaat is dat hij wekelijks speelt op het hoogste niveau. Denk dat hij bij ons hoogstens in aanmerking komt voor af en toe een invalsbeurt. Utrecht lijk mij wel een mooie club voor hem en dan met zo’n zelfde speciale constructie als met de Hendriks deal.


Of Twente

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Arthur Schopenhauer schreef op 14 juni 2022 om 11:55:

open/sluit de onderstaande quote:

VakkieK schreef op 12 juni 2022 om 15:10: :)

open/sluit de onderstaande quote:

Willykment schreef op 12 juni 2022 om 14:38:

open/sluit de onderstaande quote:

Kuijt007 schreef op 12 juni 2022 om 12:23:

Hij verdient een kans in de voorbereiding.


Eens! Iemand met zijn actie en creativiteit kan wellicht iets toevoegen.


Zeker, maar ik denk dat hij, en uiteindelijk dan ook Feyenoord, er meer bij gebaat is dat hij wekelijks speelt op het hoogste niveau. Denk dat hij bij ons hoogstens in aanmerking komt voor af en toe een invalsbeurt. Utrecht lijk mij wel een mooie club voor hem en dan met zo’n zelfde speciale constructie als met de Hendriks deal.


Of Twente



Beter blijft ie in Nederland…. :)

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

VakkieK schreef op 14 juni 2022 om 16:28:

open/sluit de onderstaande quote:

Arthur Schopenhauer schreef op 14 juni 2022 om 11:55:

open/sluit de onderstaande quote:

VakkieK schreef op 12 juni 2022 om 15:10: :)

open/sluit de onderstaande quote:

Willykment schreef op 12 juni 2022 om 14:38:

open/sluit de onderstaande quote:

Kuijt007 schreef op 12 juni 2022 om 12:23:

Hij verdient een kans in de voorbereiding.


Eens! Iemand met zijn actie en creativiteit kan wellicht iets toevoegen.


Zeker, maar ik denk dat hij, en uiteindelijk dan ook Feyenoord, er meer bij gebaat is dat hij wekelijks speelt op het hoogste niveau. Denk dat hij bij ons hoogstens in aanmerking komt voor af en toe een invalsbeurt. Utrecht lijk mij wel een mooie club voor hem en dan met zo’n zelfde speciale constructie als met de Hendriks deal.


Of Twente



Beter blijft ie in Nederland…. :)



Helaas wilden de oosterburen dat gedeelte niet houden en zitten wij er aan vast...:denk

 

+1/-0

Hij is nog jong 20 moet zich wel ontwikkelen blijft in wezen nog steeds een straatvoetballer.

 

+1/-0

'Azarkan gaat contract verlengen bij Feyenoord'

Feyenoord en Marouan Azarkan hebben een akkoord bereikt over een nieuw contract. De 20-jarige buitenspeler gaat voor één seizoen verlengen in De Kuip.

Dit meldt 1908.nl. Feyenoord gaat Azarkan daarna direct verhuren aan Excelsior. De kralingers spelen aankomend seizoen in de Eredivisie en dat is altijd de wens geweest van Azarkan. De aanvaller wil zich aankomend seizoen op hoog niveau doorontwikkelen.

 

+1/-0

Gaat wss naar Twente mooie club voor hem, heeft nog contract tot medio 24 dus ontvangt Feyenoord toch nog paar ton lijkt me.

 

+1/-0

Hadden ze hem niet kunnen meenemen in de deal met Zerrouki? Nouja, we weten in ieder geval wat ze in Enschede te besteden hebben… :B

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 07 mei 2023 om 19:53:

Hadden ze hem niet kunnen meenemen in de deal met Zerrouki? Nouja, we weten in ieder geval wat ze in Enschede te besteden hebben… :B



Financieel gaat het echt slecht daar oa dikke schuld bij de Gemeente Enschede.

 

+1/-0

Vandaag zag je wel dat die te kort komt voor een actieve rol bij Feyenoord.
Hij moet inderdaad bij een leuke middenmoter gaan spelen, daar ontwikkelen en kijken hoe het dan loopt.

Hij werkt hard, maar komt gewoon te kort, dan houdt het een keer op.

 

+1/-0

Technisch de allerbeste op het veld vandaag, had ook weer twee geniale passes (de eerste steekbal vond ik het mooist door het midden). Als Feyenoord hem zou willen houden dan zie ik een rol voor hem tegen de ploegen die zich ingraven, juist op de eerste meters is Azarkan ongeëvenaard als vleugelaanvaller en hij creëert minstens twee of drie keer per wedstrijd een grote kans met zijn creativiteit in kleine ruimtes.

Probleem is echter dat hij niet heel goed past in het pressingspel op grotere afstanden, want hij heeft helaas niet de inhoud om constant intensieve meters te maken. Ik vond hem fit ogen, maar ik denk dat hij qua intensiteit en duurvermogen tekort komt voor ons type spel. Een basisplaats zie ik niet gebeuren en dat zou zonde zijn voor een speler met zijn kwaliteiten. Een Twente zou een uitstekende optie zijn voor Azarkan, ik vind hem beter dan Cerny en die rendeert daar goed.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:




Hij oogt wellicht fit, maar werd er wel afgehaald na één uur spelen uit voorzorg. Zijn lies speelt er geruimere tijd op, en het risico dat het er echt inschiet en hij de rest van het seizoen niet meer in actie kon komen werd te groot geacht.

Wellicht geeft dit wel aan dat hij fysiek niet top is. Hij is klein, dus die beentjes moeten harder werken.

Anderzijds, ik ben ervan overtuigd dat iedere speler fysiek zodanig geprepareerd kan worden dat hij 90 (+30) minuten kan gáán meerdere keren per week. Feyenoord bewijst precies dát, dit seizoen. Kwestie van goed trainen en voor je sport leven. De juiste begeleiding.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 08 mei 2023 om 10:20:

open/sluit de onderstaande quote:




Hij oogt wellicht fit, maar werd er wel afgehaald na één uur spelen uit voorzorg. Zijn lies speelt er geruimere tijd op, en het risico dat het er echt inschiet en hij de rest van het seizoen niet meer in actie kon komen werd te groot geacht.

Wellicht geeft dit wel aan dat hij fysiek niet top is. Hij is klein, dus die beentjes moeten harder werken.

Anderzijds, ik ben ervan overtuigd dat iedere speler fysiek zodanig geprepareerd kan worden dat hij 90 (+30) minuten kan gáán meerdere keren per week. Feyenoord bewijst precies dát, dit seizoen. Kwestie van goed trainen en voor je sport leven. De juiste begeleiding.


Hij kwam terug van een blessure, ik had niet verwacht dat hij zou starten en vond dat hij verrassend langdurig energie op een hoge intensiteit leverde. Hij oogde fitter dan een Idrissi mijns inziens.

Ik ben het met je eens dat iedere speler fysieke winst zou kunnen behalen met de trainingsmethode van Feyenoord. Tegelijkertijd is er ook een grens aan de fysieke mogelijkheden van spelers. Dat verklaart waarom de ene speler de Europese top kan halen en de ander niet.

Atletische mogelijkheden en fitheid hebben een grens. Dat is ook de reden waarom jij en ik geen marathonwinnaars kunnen worden. Een deel is ook genetisch bepaald. Datzelfde geldt voor de fysieke mogelijkheden van voetballers.

In het geval van Azarkan vrees ik dat zijn plafond snel bereikt zal zijn. Gelukkig heeft hij exceptionele technische vaardigheden waar hij op kan teren, zoals zo'n Tananne dat ook heeft. Maar dat is soms niet genoeg om veel hoger te komen. Zeker niet in het hedendaagse voetbal waarin vrijwel alle topvoetballers vooral topatleten zijn.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Willykment schreef op 08 mei 2023 om 10:33:

open/sluit de onderstaande quote:

MIddenveldert schreef op 08 mei 2023 om 10:20:

open/sluit de onderstaande quote:




Hij oogt wellicht fit, maar werd er wel afgehaald na één uur spelen uit voorzorg. Zijn lies speelt er geruimere tijd op, en het risico dat het er echt inschiet en hij de rest van het seizoen niet meer in actie kon komen werd te groot geacht.

Wellicht geeft dit wel aan dat hij fysiek niet top is. Hij is klein, dus die beentjes moeten harder werken.

Anderzijds, ik ben ervan overtuigd dat iedere speler fysiek zodanig geprepareerd kan worden dat hij 90 (+30) minuten kan gáán meerdere keren per week. Feyenoord bewijst precies dát, dit seizoen. Kwestie van goed trainen en voor je sport leven. De juiste begeleiding.


Hij kwam terug van een blessure, ik had niet verwacht dat hij zou starten en vond dat hij verrassend langdurig energie op een hoge intensiteit leverde. Hij oogde fitter dan een Idrissi mijns inziens.

Ik ben het met je eens dat iedere speler fysieke winst zou kunnen behalen met de trainingsmethode van Feyenoord. Tegelijkertijd is er ook een grens aan de fysieke mogelijkheden van spelers. Dat verklaart waarom de ene speler de Europese top kan halen en de ander niet.

Atletische mogelijkheden en fitheid hebben een grens. Dat is ook de reden waarom jij en ik geen marathonwinnaars kunnen worden. Een deel is ook genetisch bepaald. Datzelfde geldt voor de fysieke mogelijkheden van voetballers.

In het geval van Azarkan vrees ik dat zijn plafond snel bereikt zal zijn. Gelukkig heeft hij exceptionele technische vaardigheden waar hij op kan teren, zoals zo'n Tananne dat ook heeft. Maar dat is soms niet genoeg om veel hoger te komen. Zeker niet in het hedendaagse voetbal waarin vrijwel alle topvoetballers vooral topatleten zijn.



Ik denk dat je gelijk hebt, maar gisteren was het wel af en toe pijnlijk om Idrissi (weer) te zien stuntelen, terwijl Azarkan de bal wel onder controle kreeg op dit k-veld. Weliswaar had ie veel meer ruimte, maar toch.

 

+1/-0

Verkopen met terugkoopoptie wellicht, voor het geval dat hij toch goed genoeg blijkt.

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 5 pagina's: 1 2 3 4 5

Feyenoord Forum » Spelers » Marouan Azarkan