Transparent
Inloggen
Sluiten

Feyenoord Forum » Home of History » Wim Jansen

Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2

Veel sterkte Wim Jansen!

Wim Jansen lijdt aan dementie, dat maakt het Algemeen Dagblad zaterdagochtend bekend. De oud-trainer en speler van Feyenoord vertelt dat in zijn boek dat ter ere van zijn 75ste verjaardag komende week verschijnt.

Jansen merkte zelf dat er iets aan de hand was en liet zich onderzoeken. De Europa Cup I winnaar van Feyenoord kreeg al snel te horen da hij getroffen is aan beginnende vorm van dementie. ''Hoe snel zal het gaan? Of blijft het nog een tijdje zoals het nu is? Ik wil zolang mogelijk genieten van onze kinderen en twee kleinkinderen. We gaan nog naar de thuiswedstrijden van Feyenoord. Bij al het andere zal ik keuzes moeten maken.''

Jansen speelde van 1965 tot 1980 in het eerste elftal van Feyenoord en won met de club drie landstitels, een KNVB beker, de Europa Cup 1, de Wereldbeker en de UEFA Cup. Later werkte Jansen respectievelijk als hoofdtrainer, assistent-trainer, technisch directeur en technisch adviseur in De Kuip. Ook in die functies wist Jansen grote successen te boeken met Feyenoord. Zo was hij trainer van het elftal dat in 1992 de KNVB beker wist te winnen. Jansen is altijd zeer nauw betrokken bij Feyenoord gebleven.

 

+1/-0

Triest nieuws, sterkte voor hem en zijn directe omgeving.
Een legendarische Feyenoorder in hart en nieren👍👍

 

+1/-0

STAY STRONG LEGEND !

 

+1/-0

Gadverdamme wat erg dit. Wimpie Jansen een van mijn jeugdhelden en deel van het gouden Feyenoord. Alzheimer is zo’n verschrikkelijke kloteziekte uiteraard voor degene die het treft maar zeker ook voor de directe familie. Ik wens Wim en zijn familie alle sterkte toe in de komende tijd.

 

+1/-0

Hij was de stille kracht van het Feyenoord van 1970. Een type speler dat voor elk team onmisbaar is. Jammer, dat hij maar zo kort hoofdtrainer is geweest van Feyenoord.

 

+1/-0

De gouden generatie van het Nederlandse voetbal bracht vier orakels voort: Johan Cruijff, Willem van Hanegem, Piet Keizer en Wim Jansen.

 

+1/-0

Dit is triest, Wim Jansen was een rustig aanwezig maar het was een belangrijke speler, trainer (al was het kort).

Het was ook een fijn mens, hij was veel te vinden op voetbalvelden ook in het Westland kwam ik hem wel eens tegen bij jeugd spelers.

Ik hoop dat het nog een tijdje goed met hem gaat.

Veel sterkte Wim, je bent een kei !!

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Marc Acardipane schreef op 23 oktober 2021 om 20:36:

De gouden generatie van het Nederlandse voetbal bracht vier orakels voort: Johan Cruijff, Willem van Hanegem, Piet Keizer en Wim Jansen.


En onze Coen?????????? dan?

 

+1/-0

Ik las het ook en wens Wim en zijn familie heel veel sterkte toe. Bedankt voor alles in het verleden en bedenk YNWA

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Henrik Larsson’s emotional tribute to Wim Jansen, the Dutchman who gave him Celtic
Originally posted on The Celtic Star | Last updated 10/26/21
Henrik Larsson has been speaking about Wim Jansen, perhaps the most important person in his own career in professional football having brought him from Helsingborgs onto Feyenoord and then of course onto Celtic, for the best £650,000 the club has ever spent.

The news that broke on Sunday evening that Wim Jansen is now living with dementia has saddened everyone in the Celtic Family and indeed beyond that throughout the world of football, as the popular Dutchman, who famously signed Henrik Larsson, won the league Cup and stopped Rangers reaching Ten-in-a-Row in his one season in Scottish football receives support and warm wishes from everyone including of course the King of Kings, Henrik Larsson.

Wim is currently 74 – he celebrates his 75th birthday on Thursday this week – and of course he had a tremendous playing career himself at club and international level for Holland. He starred in the 1970 European Cup Final win over Celtic in Milan in what was one of the most painful night ever for the travelling Celtic support. But no-one at Celtic held that against him – Wim Jansen was the man who signed Henrik then stopped the Ten and that makes him a Celtic legend.

Henrik’s obviously got his own personal stories to tell about Wim. “As a player you have some matches where everything you touch is good. I had a game like that in 1993 when I played for Helsingborgs in a derby against Trelleborgs. That was my lucky day, because Wim Jansen was in the stands. I was up front with Mats Magnusson. He was an experienced striker of 29, had played for Benfica for years and scored a lot,” Henrik told Daily Record . “I was just 22 and only recently played at the highest level in Sweden. We clicked. That day I scored two or three goals. Wim was actually there to watch Mats Lilienberg, Trelleborg’s striker. But he saw how I moved, both with and without the ball. And that is why he brought me to Feyenoord instead of Lilienberg.”

“In Holland I ended up in a culture that was foreign to me, I didn’t speak the language. I wasn’t very young, but I wasn’t old enough either. In retrospect I have to admit I wasn’t ready for it. I still had to grow up. So I honestly just wanted to leave Feyenoord.

“During that period I first seriously considered going back to Sweden but I knew, if I did that, I would never end up abroad as a professional footballer. So for me Celtic was a blessing. I didn’t know much about the club but I wanted to give it a chance. The rest is history.”

“The preparation for that season was chaotic. Wim only had 13 or 14 players when he started. The guys had never experienced a trainer like Wim before. He was always so calm and you could speak to him about anything. Everyone wants to work hard for a man like that.

“But we had so many new players that it took time. And you hardly ever get time in football. I could feel the pressure from the start. Every day. Rangers were going for a tenth successive title and we knew that couldn’t happen. Every Celtic fan who spoke to me told me how important that was. So you knew, if you don’t stop Rangers this year, it’s over.

Happy New Year – 1998 gets off to a great start with a 2-0 win over Rangers

“In that respect, it was an advantage there were so many new players. They had no affinity with the Old Firm yet. The rivalry with Rangers was less deep. As a result, they were better able to handle the stress. Because if you had known then what you know now, that team wouldn’t have made it. And then we can count ourselves lucky that there was no social media at that time.”

“Without him I don’t know how my career would have progressed. It was no fun that our time together ended early after that season, for the second time. I knew the press would start asking questions, because I was seen as Wim’s boy. We had a good relationship and lived in the same neighbourhood.

“My wife Magdalena got on well with his wife Cobie. Our son Jordan had just been born when we came to Scotland and Cobie would babysit for us sometimes.

“It’s an art to properly convey what you want from players. Wim was a master at that. He peels off the layers. He gets to know you, layer by layer. At a certain point he knows how you are and what you are thinking. Then he comes up with something that makes it so easy for you that you don’t have to think about it anymore.

“You need a lot of people knowledge for that. And that characterises the really great trainers.”

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

danall schreef op 26 oktober 2021 om 00:55:

open/sluit de onderstaande quote:

Marc Acardipane schreef op 23 oktober 2021 om 20:36:

De gouden generatie van het Nederlandse voetbal bracht vier orakels voort: Johan Cruijff, Willem van Hanegem, Piet Keizer en Wim Jansen.


En onze Coen?????????? dan?



Hij was er niet bij op het WK in 1974, het begin van de revolutie in het voetbal door het totaal voetbal van Nederland.

Maar hij hoort inderdaad wel bij de gouden generatie, ongeloofelijk belangrijk voor het Rotterdamse voetbal.

Vergeet niet voor 74 was er een lange periode zonder WK. De wereld kon daardoor niet genieten van de capaciteiten van Faas Wilkes, Abe Lenstra, Coen Moulijn en Kees Rijvers.

Dit bericht is gewijzigd op 27 oktober 2021, 00:03:34.

 

+1/-0

Schrok gister wel van Wimpie bij de boekpresentatie oogt erg fragiel.

 

+1/-0

Column van Valentijn gaat over het verraad aan Wim Jansen door KNVB en Feyenoord. Kan hem helaas zelf niet lezen. (premium)

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Marc Acardipane schreef op 29 oktober 2021 om 13:36:

Column van Valentijn gaat over het verraad aan Wim Jansen door KNVB en Feyenoord. Kan hem helaas zelf niet lezen. (premium)


Zou het overslaan, columns van Valentijn lijken mij niet de moeite waard om te lezen.

 

+1/-0

''Blauwdruk van hoe ideale voetbalopleiding voor topvoetbal eruit moet zien''
vandaag, 03:27 67 reacties
Valentijn Driessen vroeg zichzelf even af of hij zijn column over het ontslag van Ronald Koeman bij Barcelona of de aanvallen op Mark Koevermans en zijn vrouw en kinderen moest laten gaan, maar koos er uiteindelijk voor om de nadruk te leggen op Feyenoord-icoon Wim Jansen.

"Een deel van z’n onuitputtelijke voetbalkennis in zijn brein heeft Jansen tientallen jaren lang verzameld op papier. Wie het heeft mogen inzien, zag een blauwdruk van hoe een ideale voetbalopleiding voor topvoetbal in al z’n facetten eruit moet zien, met oog voor de kleinste details. Technisch, tactisch, met updates tot kortgeleden. Tevens biedt z’n archief een enorme informatiebron met de meest uiteenlopende inzichten voor hoofdtrainers op topniveau", aldus Driessen in zijn column in De Telegraaf.

Jansen heeft alles op papier bewaard en daarmee een schatkamer aan informatie verzorgd voor aankomende voetballers en trainers. Voormalig Feyenoord-jeugdtrainer Glenn van der Kraan, inmiddels Manchester City, heeft inzicht mogen hebben in die papieren. "Hij is de schatbewaarder en omschreef het niveau van Jansens voetbalwerk als van universitair niveau."

"Uit het onmetelijke archief van Jansen zijn veertig pagina’s gedestilleerd voor de biografie. Het meest dierbare deel van het boek voor Jansen. Uiteindelijk zal Van der Kraan de schat van Jansen ooit volledig moeten openbaren, zodat clubs, opleiders, trainers en spelers daadwerkelijk volgens de Jansen-filosofie kunnen werken. Een filosofie die uiteraard nauw verwant is met ons culturele voetbalerfgoed ’De Hollandse School’, het mooiste en meest waardevolle voetbalexportproduct van ons land."

 

+1/-0

Beste allemaal
Het verbaast me dat er op dit netwerk geen melding wordt gemaakt van het
heengaan van een van onze meest geliefde, gewaardeerde, naar kwaliteiten
geoordeelde topper als Wim Jansen is.
Bij deze wil ik Wim bedanken voor zijn geweldige kwaliteiten waar ik van heb
mogen genieten en dat voor zo lang ik hem in het eerste heb zien spelen. Als
hij meedeed, wist ik zeker dat ons Feyenoord prima voor de dag kwam en later
met Boskamp erbij werd het nog meer verzekerd. Heerlijk om die twee te zien
spelen, helaas voor een korte tijd.
Alle nabestaanden en familie wil ik mijn medeleven betuigen voor het achterlaten
van herinneringen die Wim heeft doen ontstaan.
Plotseling, maar wellicht, gelet op de omstandigheden, is zijn heengaan bestemd.

 

+2/-0

Misschien wel de beste Feyenoorder aller tijden. Zo,n type voetballer is onmisbaar in een team dat om de prijzen wil spelen.

 

+1/-0

niet alleen als speler, maar ook op andere vlakken een topper.

 

+1/-0

Een legende, hoop dat hij een standbeeld krijgt op varkenoord.

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2

Feyenoord Forum » Home of History » Wim Jansen